Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul-jurnal de incasari si plati. Obligatii si reglementari cheie

04-Iun-2025
1935
Registrul-jurnal de incasari si plati. Obligatii si reglementari cheie

Registrul-jurnal de incasari si plati este un document contabil esential pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II), intreprinderile familiale (IF), precum si alte entitati care conduc contabilitatea in partida simpla. Reglementat prin Ordinul nr. 170/2015, acest registru are rolul de a evidentia, in mod cronologic si detaliat, toate operatiunile de incasari si plati realizate in cadrul activitatii economice, indiferent daca sunt efectuate in numerar sau prin cont bancar.

Fie ca este vorba de venituri din activitate, subventii nerambursabile, credite, aporturi sau plati aferente desfasurarii activitatii, toate aceste operatiuni trebuie consemnate corespunzator in registru, pe baza documentelor justificative. Articolul de fata ofera o prezentare completa a modului de utilizare, a continutului obligatoriu din registrul, modelul acestuia, dar si a principalelor intrebari si situatii intalnite in practica, astfel incat fiecare contribuabil sa respecte corect reglementarile fiscale in vigoare.

Ce este registrul jurnal de incasari si plati?

Conform Ordinului 170/2015, Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) este documentul contabil care serveste la inregistrarea incasarilor si platilor aferente activitatii persoanelor care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla.

Obligatii si reglementari

Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate, incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor economico-financiare efectuate.

Registrul-jurnal de incasari si plati se intocmeste intr-un exemplar, inregistrarea operatiunilor pe baza documentelor justificative facandu-se distinct, pe fiecare operatiune de incasare/plata. 

Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii conforme cu Ordinul nr. 1.447 din 2 mai 2023 este AICI. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, la un click DISTANTA>>


In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile in numerar, cat si cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.

In conditiile conducerii evidentei contabile in partida simpla cu ajutorul tehnicii de calcul, fiecare operatiune economico - financiara se va inregistra in ordine cronologica, in functie de data efectuarii operatiunii de incasare/plata.

Registrul-jurnal de incasari si plati se editeaza anual sau la cererea organului de control.

Registrul-jurnal de incasari si plati se arhiveaza impreuna cu documentele justificative care au stat la baza intocmirii acestuia.

Sumele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza lunar.



Dupa cum se observa nu se mentioneaza modalitatea de intocmire respectiv zilnica sau lunara , insa se precizeaza ca se inregistreaza in mod cronologic, astfel incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor economico-financiare efectuate.

Incasarile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:

  • sumele incasate din desfasurarea activitatii;
  • aporturile in numerar si prin conturi bancare aduse la inceperea activitatii ori in cursul desfasurarii acesteia;
  • sumele primite sub forma de credite bancare sau de alte imprumuturi;
  • sumele primite ca despagubiri;
  • sumele primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii;
  • sumele primite reprezentand forme de sprijin cu destinatie speciala din fonduri nerambursabile (subventii);
  • alte sume incasate (de exemplu: restituiri de impozite, taxe, penalitati).

Platile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:
  • platile efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri;
  • sumele reprezentand restituirea aporturilor in numerar si prin conturi bancare;
  • sumele reprezentand rambursarea de credite bancare sau de alte imprumuturi;
  • alte plati efectuate (de exemplu: penalitati, amenzi platite s.a.).


Continutul minimal obligatoriu de informatii al Registrului- jurnal de incasari si plati este urmatorul:

  • data efectuarii operatiunii de incasare/plata;
  • denumirea si numarul documentului justificativ care sta la baza inregistrarii operatiunii;
  • explicatii privind natura operatiunii;
  • suma incasata in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ;
  • suma platita in numerar sau prin banca, ce rezulta din fiecare document justificativ.


Atentie! Formularistica pentru contabilitatea in partida simpla este prezentata in OMFP 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla. Conform acestui ordin, PFA-urile si IF-urile sunt obligate la intocmirea registrului jurnal de incasari si plati.

Conform legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar:

Art. 1. - (1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar, definite potrivit legii.

(3) Prevederile prezentului capitol se aplica si operatiunilor de incasari si plati in valuta efectuate pe teritoriul Romaniei. Incadrarea in plafoanele prevazute de prezentul capitol se efectueaza in functie de cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunilor de incasari sau plati.

Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii conforme cu Ordinul nr. 1.447 din 2 mai 2023 este AICI. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, la un click DISTANTA>>


Prin urmare desi registrul de casa nu este un registru obligatoriu in cazul contabilitatii in partida simpla, este necesar sa respectati prevederile Legii 70/2015 cu privire la plafoanele de plati si soldul in numerar la sfarsitul fiecarei zile. Iar valoarea acestui sold poate reiesi din registrul de incasari si plati.

[MODEL] Registru-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b)

In continuare vom vedea cum arata Registrul - jurnal de incasari si plati.

Intrebari si raspunsuri de la specialisti despre registrul de incasari si plati

In continuare vom vedea raspunsuri de la specialisti pentru cateva intrebari utile cu privire la intocmirea si utilizarea registrului de incasari si plati, asa cum au fost adresate pe portalcontabilitate.ro.

In cazul a doua coduri CAEN si doua puncte de lucru, este obligatorie tinerea a doua registre de incasari si plati separate?

Trebuie intocmit un singur Registru de incasari si plati, dar trebuie sa fie evidentiate operatiunile corespunzatoare fiecarui cod CAEN, astfel incat documentulsa perimita organelor de control identificarea si controlul operatiunilor economico-financiare efectuate pe fiecare CAEN ( posibil ca organul de inspectie fiscala sa va solicite situatia incasarilor si platilor pe fiecare CAEN).

Colectia completa a documentelor dvs. contabile obligatorii conforme cu Ordinul nr. 1.447 din 2 mai 2023 este AICI. Modele in format editabil, cu indicatii pentru completare, utilizare in circuit intern, livrare sau arhivare corecta, la un click DISTANTA>>


Se pot inregistra in RJIP platile efectuate cu cardul personal?

Chiar daca platile au fost facute de pe cardul personal, se pot inregistra in registrul de incasari si plati deoarece sunt efectuate in scopul activitatii firmei si reprezinta documente justificative in calculul venitului net.

De asemenea, codul fiscal in vigoare nu interzice posibilitatea deducerii unei cheltuieli daca aceasta a fost efectuata cu cardul personal.
Conform art. 68 alin. (1) din codul fiscal
(1) Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.

Prin urmare veti inregistra aceste plati in RJIP in baza extrasului personal prezentat de persoana care a efectuat plata. Nu este nevoie sa ataseze un intreg extras, poate atasa doar dovada platii.


Cum iti dai cheile de verificare intre registrul de incasari si plati si situatia detaliata impozit tinand cont de TVA? Utilizez programul Saga ps.

In Saga PS, Registrul de incasari si plati cuprinde toate incasarile si toate platile efectuate de contribuabil. Nu conteaza ca sunt deductibile sau nu. Practic cu exceptia sumelor ridicate/depuse la banca se trec toate incasarile si toate platile efectuate. Inclusiv creditele primite si restituirea lor, aporturile aduse si retrase.

Registrul de evidenta fiscala se bazeaza pe date extrase din evidenta contabila si de aceea este necesar de la bun inceput sa stiti care e incasare ce e venit din activitate, care e incasare ce nu e un venit din punct de vedere fiscal si, bineinteles, care e cheltuiala deductibila integral sau partial, care e nedeductibila, care nu e cheltuiala.

Asadar, exista o evidenta contabila si o evidenta fiscala in cazul veniturilor obtinute din activitati independente. Sumele pentru calculul impozitului le regasiti in REF si nu in Registrul de incasari si plati care cuprinde absolut toate incasarile si platile efectuate de catre dumneavoastra, inclusiv TVA.


Daca un II tine registrul de incasari si plati fara sold, este obligatoriu sa tina si registrul de casa din punctul de vedere al disciplinei monetare?

Nu trebuie sa tina registru de casa, este suficient registrul de incasari si plati conform prevederilor Legii 70/2015.

In functie de necesitati, persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza si alte formulare financiar-contabile prevazute in Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile, cu completarile ulterioare.

In acest caz, elementele referitoare la conturi, debit, credit, semnaturi de aprobare, avizare, precum si alte elemente similare, nu se completeaza.

OMFP 3512/20018 a fost abrogat, in vigoare fiind OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.

Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile:

1.Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si
2. Registrul-inventar (cod 14-1-2/b), prevazute la cap. V.


Daca un PFA a emis o factura neincasata de la client, se trece in Registrul -jurnal de incasari si plati?

In Registru de incasari si plati al PFA se trec doar sumele incasate si platite. Daca s-a emis o factura dar inca nu s-a incasat de la client, aceasta nu se trece in Registrul-Jurnal de Incasari si Plati decat in momentul in care a fost incasata.


Subventiile din agricultura si sumele de la AFIR cu destinatie speciala din fonduri nerambursabile se trec in Registrul-Jurnal de incasari si plati?

Potrivit prevederilor art. 62 lit. a) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal “ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, primite de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice sau colectate public, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum si cele de aceeasi natura primite de la organizatii neguvernamentale, potrivit statutelor proprii, sau de la alte persoane sunt venituri neimpozabile”.

La pct. 3 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a acestor prevederi, se mentioneaza ca “in categoria veniturilor neimpozabile se cuprind si formele de sprijin cu destinatie specials acordate din bugetul de stat si din fonduri externe nerambursabile tn conformitate cu legislatia interna si reglementarile europene, de exemplu:
a) forme de sprijin acordate producatorilor agricoli din sectorul vegetal sub forma schemelor de plati directe si ajutoarelor nationale tranzitorii in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plati care se aplica in agricultura in perioada 2015 – 2020 si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 104/2015, cu modificarile si completarile ulterioare; (…)”

Prin urmare, atat subventiile din agricultura cat si sumele primite de la AFIR sunt venituri neimpozabile conform art. 62 lit. a) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal si pct. 3 alin. (3) lit. a) din Normele metodologice de aplicare, si nu se declara in declaratia unica.

Conform Ordinul nr. 170/2015, Incasarile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind sumele primite reprezentand forme de sprijin cu destinatie speciala din fonduri nerambursabile. Aceste sume trebuie inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati (incasari cu destinatie speciala-subventii agricultura/finantare nerambursabila AFIR), dar nu se includ in baza de calcul a venitului impozabil. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • ATENTIE! Schimbari e-Factura si e-Transport din ianuarie 2025. Cum sa le respecti FARA amenzi

    • Din 2025, sistemele e-Factura si e-Transport sunt obligatorii pentru toate tranzactiile si transporturile de marfuri, introducand reguli noi de emitere, transmitere si raportare. Scopul modificarilor aplicate de la 1 ianuarie este cresterea transparentei, reducerea erorilor si facilitarea controlului fiscal. Noile obligatii vizeaza atat operatiunile B2B si B2C, cat si achizitiile publice si sectoriale. Contribuabilii trebuie sa respecte aceste reguli pentru a evita sanctiunile si a asigura...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Poti declara in D100 impozit zero?

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru persoanele juridice, reflectand contributia acestora la bugetul de stat in functie de rezultatul financiar obtinut. Calculul si evidenta sa contabila trebuie realizate corect, conform legislatiei fiscale in vigoare. In practica, pot aparea situatii in care impozitul efectiv datorat difera de cel inregistrat contabil. Aceste diferente se regularizeaza la inchiderea exercitiului financiar. Prin urmare, analiza periodica a...» citeste mai departe aici

  • [DUBLA IMPUNERE] Acte necesare pentru evitarea dublei impuneri si reglementari cheie

    • Regulile internationale impun ca veniturile sa fie impozitate la locul de obtinere. Atunci cand o persoana fizica sau juridica realizeaza venituri dintr-un alt stat, este esentiala consultarea legislatiei fiscale a acelui stat pentru a determina obligatiile de plata existente. In astfel de situatii, conventiile de evitare a dublei impuneri joaca un rol crucial, deoarece reglementeaza modul in care statele semnatare acorda credit fiscal sau alte facilitati pentru a preveni impozitarea aceluiasi...» citeste mai departe aici

  • Provizioane. MONOGRAFIE contabila inregistrare provizioane pentru creante

    • Provizioanele reprezinta un instrument contabil prin care firmele isi pot acoperi riscurile financiare legate de pierderi sau obligatii viitoare. Acestea sunt constituite pentru a reflecta prudent situatia financiara reala a unei entitati si pentru a asigura stabilitatea rezultatelor economice. In contextul actual, reglementarile fiscale privind deductibilitatea provizioanelor si ajustarilor pentru deprecierea creantelor au suferit modificari semnificative incepand cu 1 ianuarie 2024, aspect...» citeste mai departe aici

  • RECTIFICATIVA D394. Cand si cum se face rectificarea, implicatii fiscale si studiu de caz util

    • In declaratia 394 se raporteaza livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA. In cazul in care se constata erori la completarea D394, contribuabilul poate depune o declaratie rectificativa. Vom detalia in acest articol cand si cum se face rectificarea declaratiei D394.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016