Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul bunurilor de capital. Ce este si studiu de caz util

20-Nov-2024
2158
Registrul bunurilor de capital. Ce este si studiu de caz util
Registrul bunurilor de capital este un document contabil obligatoriu pentru contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA care detin bunuri de capital utilizate in activitatea economica. Acest registru este utilizat pentru a monitoriza ajustarile taxei pe valoarea adaugata (TVA) in cazul bunurilor de capital, in conformitate cu legislatia fiscala in vigoare. Vom discuta in acest articol ce trebuie sa contina Registrul bunurilor de capital, cat timp se pastreaza si vom furniza un model pentru acest document important!

Ce este registrul bunurilor de capital

Registrul bunurilor de capital este documentul in care sunt inregistrate bunurile de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile. Obligatia persoanelor impozabie de a pastra o evidenta a acestor bunuri de capital in registru este clar mentionata in art. 305 alin (8) din Codul Fiscal. 

Scopul registrului bunurilor de capital este de a efectua corect si a urmari ajustarile de TVA in cazul in care, pe perioada de ajustare intervin evenimente care genereaza obligatia de ajustare, fie in favoarea statului, fie in favoarea contribuabilului. Acest document permite organelor de control sa efectueze controlul taxei deduse pentru bunurile de capital si ajustarile efectuate. 

Evidenta bunurilor de capital si a ajustarilor efectuate trebuie pastrata de la momentul in care TVA-ul pentru achizitia bunului devine exigibil si pana la 5 ani dupa incheierea perioadei in care se poate face ajustarea deducerii. De asemenea, toate celelalte documente, registre si jurnale legate de bunurile de capital trebuie pastrate pe toata aceasta perioada.


Ce sunt bunurile de capital


Conform definitiei prevazute in art. 305 alin (1) din Codul Fiscal, bunurile de capital reprezinta:
  • toate activele corporale fixe amortizabile care sunt utilizate pe termen lung in desfasurarea activitatii (constructii, terenuri, echipamente, utilaje, elementele de mobilier sau tehnica de calcul sau supraveghere ). Aceste active sunt bunuri de capital indiferent daca sunt detinute pentru a fi utilizate in productia/livrarea de bunuri/prestarea de servicii, daca sunt inchiriate tertilor sau daca sunt folosite pentru scopuri administrative
  • operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile (excluzand reparatiile sau lucrarile de intretinere a acestora), cu conditia ca valoarea fiecarei transformari sau modernizari sa fie de cel putin 20% din valoarea bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare/modernizare. 

ATENTIE!
Bunurile imobile sunt considerate bunuri de capital indiferent daca in contabilitatea persoanelor impozabile sunt inregistrate ca stocuri sau ca imobilizari corporale.

Cine are obligatia intocmirii registrului bunurilor de capital

Obligatia intocmirii si pastrarii registrului bunurilor de capital revine tuturor contribuabililor inregistrati in scopuri de TVA care detin bunuri de capital utilizate in activitatea lor economica. Aceasta include atat persoane juridice, cat si persoane fizice autorizate (PFA) sau alte entitati care sunt platitoare de TVA.


Ce informatii trebuie sa contina Registrul bunurilor de capital


Normele metodologice date in aplicarea art. 305 precizeaza la pct. 79 alin. (2) ce fel de informatii trebuie sa fie specificate in Registrul bunurilor de capital. Aceste date sunt urmatoarele:
  • data achizitiei, fabricarii, finalizarii construirii sau transformarii/modernizarii;
  • valoarea (baza de impozitare) bunului de capital;
  • taxa deductibila aferent bunului de capital;
  • taxa dedusa ;
  • ajustarile efectuate conform legislatiei fiscale in vigoare

Formularele obligatorii pentru Departamentul de Contabilitate - Colectia completa a documentelor contabile obligatorii in format EDITABIL. Lucrarea contine si recomandari privind intocmirea si utilizarea acestor documente!!!

Registrul bunurilor de capital MODEL

Va prezentam mai jos un model de Regsitrul bunurilor de capital. Acesta poate fi tinut in format Excel.

Studiu de caz util cu privire la registrul bunurilor de capital

In continuare va oferim sfaturile specialistilor de la portalcontabilitate.ro in ceea ce priveste intocmirea registrului bunurilor de capital, prin prezentarea unui studiu de caz real.


Sanctiune neprezentare registrul bunurilor de capital


INTREBARE:

Care este amenda in cazul neprezentarii registrului bunurilor de capital organelor de inspectie fiscala? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 16 Iul 2024 

Registrul bunurilor de capital este un document justificativ pentru ajustarile de TVA ce pot interveni pe parcursul desfasurarii activitatii.

Confom prevederilor de la art. 305 alin. (8) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa pastreze o situatie a bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile, care sa permita controlul taxei deductibile si al ajustarilor efectuate. Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada.

Pentru neintocmirea registrului bunurilor de capital nu este prevazuta expres o sanctiune.

Insa, sanctiunea se poate aplica in baza prevederilor de la art. 336 (1) lit. c) din Codului de procedura fiscala, dispozitii care prevad ca constituie contraventii:
c) nerespectarea de catre contribuabil/platitor, precum si de persoanele cu care acesta are sau a avut raporturi economice sau juridice a obligatiei de a pune la dispozitia organului fiscal registre, evidente, documente de afaceri si orice alte inscrisuri la locul indicat de organul fiscal potrivit art. 64, precum si nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei prevazute la art. 65 alin. (3);
( )
r) nerespectarea de catre contribuabil/platitor sau persoana imputernicita de acesta, precum si nerespectarea de catre persoanele cu care contribuabilul/platitorul are sau a avut raporturi economice sau juridice, a obligatiei de a furniza organului fiscal informatiile necesare determinarii starii de fapt fiscale potrivit art. 58 alin. (1);
(..)
(2)Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:
a)cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. c);
( )
e)cu amenda de la 4.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. n) si r); 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016