Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul bunurilor de capital. Ce este si studiu de caz util

20-Nov-2024
744
Registrul bunurilor de capital. Ce este si studiu de caz util
Registrul bunurilor de capital este un document contabil obligatoriu pentru contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA care detin bunuri de capital utilizate in activitatea economica. Acest registru este utilizat pentru a monitoriza ajustarile taxei pe valoarea adaugata (TVA) in cazul bunurilor de capital, in conformitate cu legislatia fiscala in vigoare. Vom discuta in acest articol ce trebuie sa contina Registrul bunurilor de capital, cat timp se pastreaza si vom furniza un model pentru acest document important!

Ce este registrul bunurilor de capital

Registrul bunurilor de capital este documentul in care sunt inregistrate bunurile de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile. Obligatia persoanelor impozabie de a pastra o evidenta a acestor bunuri de capital in registru este clar mentionata in art. 305 alin (8) din Codul Fiscal. 

Scopul registrului bunurilor de capital este de a efectua corect si a urmari ajustarile de TVA in cazul in care, pe perioada de ajustare intervin evenimente care genereaza obligatia de ajustare, fie in favoarea statului, fie in favoarea contribuabilului. Acest document permite organelor de control sa efectueze controlul taxei deduse pentru bunurile de capital si ajustarile efectuate. 

Evidenta bunurilor de capital si a ajustarilor efectuate trebuie pastrata de la momentul in care TVA-ul pentru achizitia bunului devine exigibil si pana la 5 ani dupa incheierea perioadei in care se poate face ajustarea deducerii. De asemenea, toate celelalte documente, registre si jurnale legate de bunurile de capital trebuie pastrate pe toata aceasta perioada.


Ce sunt bunurile de capital


Conform definitiei prevazute in art. 305 alin (1) din Codul Fiscal, bunurile de capital reprezinta:
  • toate activele corporale fixe amortizabile care sunt utilizate pe termen lung in desfasurarea activitatii (constructii, terenuri, echipamente, utilaje, elementele de mobilier sau tehnica de calcul sau supraveghere ). Aceste active sunt bunuri de capital indiferent daca sunt detinute pentru a fi utilizate in productia/livrarea de bunuri/prestarea de servicii, daca sunt inchiriate tertilor sau daca sunt folosite pentru scopuri administrative
  • operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile (excluzand reparatiile sau lucrarile de intretinere a acestora), cu conditia ca valoarea fiecarei transformari sau modernizari sa fie de cel putin 20% din valoarea bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare/modernizare. 

ATENTIE!
Bunurile imobile sunt considerate bunuri de capital indiferent daca in contabilitatea persoanelor impozabile sunt inregistrate ca stocuri sau ca imobilizari corporale.

Cine are obligatia intocmirii registrului bunurilor de capital

Obligatia intocmirii si pastrarii registrului bunurilor de capital revine tuturor contribuabililor inregistrati in scopuri de TVA care detin bunuri de capital utilizate in activitatea lor economica. Aceasta include atat persoane juridice, cat si persoane fizice autorizate (PFA) sau alte entitati care sunt platitoare de TVA.


Ce informatii trebuie sa contina Registrul bunurilor de capital


Normele metodologice date in aplicarea art. 305 precizeaza la pct. 79 alin. (2) ce fel de informatii trebuie sa fie specificate in Registrul bunurilor de capital. Aceste date sunt urmatoarele:
  • data achizitiei, fabricarii, finalizarii construirii sau transformarii/modernizarii;
  • valoarea (baza de impozitare) bunului de capital;
  • taxa deductibila aferent bunului de capital;
  • taxa dedusa ;
  • ajustarile efectuate conform legislatiei fiscale in vigoare

Formularele obligatorii pentru Departamentul de Contabilitate - Colectia completa a documentelor contabile obligatorii in format EDITABIL. Lucrarea contine si recomandari privind intocmirea si utilizarea acestor documente!!!

Registrul bunurilor de capital MODEL

Va prezentam mai jos un model de Regsitrul bunurilor de capital. Acesta poate fi tinut in format Excel.

Studiu de caz util cu privire la registrul bunurilor de capital

In continuare va oferim sfaturile specialistilor de la portalcontabilitate.ro in ceea ce priveste intocmirea registrului bunurilor de capital, prin prezentarea unui studiu de caz real.


Sanctiune neprezentare registrul bunurilor de capital


INTREBARE:

Care este amenda in cazul neprezentarii registrului bunurilor de capital organelor de inspectie fiscala? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 16 Iul 2024 

Registrul bunurilor de capital este un document justificativ pentru ajustarile de TVA ce pot interveni pe parcursul desfasurarii activitatii.

Confom prevederilor de la art. 305 alin. (8) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa pastreze o situatie a bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile, care sa permita controlul taxei deductibile si al ajustarilor efectuate. Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada.

Pentru neintocmirea registrului bunurilor de capital nu este prevazuta expres o sanctiune.

Insa, sanctiunea se poate aplica in baza prevederilor de la art. 336 (1) lit. c) din Codului de procedura fiscala, dispozitii care prevad ca constituie contraventii:
c) nerespectarea de catre contribuabil/platitor, precum si de persoanele cu care acesta are sau a avut raporturi economice sau juridice a obligatiei de a pune la dispozitia organului fiscal registre, evidente, documente de afaceri si orice alte inscrisuri la locul indicat de organul fiscal potrivit art. 64, precum si nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei prevazute la art. 65 alin. (3);
( )
r) nerespectarea de catre contribuabil/platitor sau persoana imputernicita de acesta, precum si nerespectarea de catre persoanele cu care contribuabilul/platitorul are sau a avut raporturi economice sau juridice, a obligatiei de a furniza organului fiscal informatiile necesare determinarii starii de fapt fiscale potrivit art. 58 alin. (1);
(..)
(2)Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:
a)cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. c);
( )
e)cu amenda de la 4.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. n) si r); 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016