Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bunuri/produse cu risc fiscal ridicat 2024 vizate de e-Transport

16-Iul-2024
11618
Bunuri/produse cu risc fiscal ridicat 2024 vizate de e-Transport

Avem rugamintea sa ne prezentati daca lista cu bunuri cu risc fiscal se modifica cu data de 01.07.2024 si daca da prin ce text de lege, care sunt conditiile obligativitatii e transport pe teritoriul Romaniei, si care sunt conditiile pentru e transport pentru tranzactiile intracomunitare, extracomunitare, marfa in tranzit. Va multumim!

RO e-Transport si lista bunurilor cu risc fiscal in 2024 – raspunsul specialistului:

Potrivit Ordinului ANAF nr. 802/2022, bunurile cu risc fiscal ridicat care sunt supuse monitorizarii prin sistemul RO e-Transport sunt definite astfel:

1. Legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare: Aceasta categorie include produsele enumerate la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv.

2. Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni: Bunurile din aceasta categorie sunt definite la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv.

3. Bauturi, lichide alcoolice si otet: Aceasta categorie cuprinde produsele la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv.



4.Sare; sulf; pamanturi si pietre; ipsos, var si ciment: Bunurile din aceasta categorie sunt definite la codurile NC 2505 si 2517.

5. Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv.

6. Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv.

7. Incaltaminte, ghete si articole similare: Bunurile din aceasta categorie sunt definite la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv.

8. Fonta, fier si otel: Aceste bunuri sunt definite la codurile NC 7213 si 7214.

Astfel, conform Ordinului ANAF nr. 802/2022, aceste categorii de bunuri sunt supuse monitorizarii stricte prin intermediul sistemului RO e-Transport pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a preveni fraudele si evaziunea fiscala.

Lista produselor riscante vizate de e-Transport urmeaza sa fie extinsa, din iulie 2024, cu mai multe bunuri de larg consum, printre care se numara carnea, laptele, ouale, mierea si tutunul, dar si cu bunuri mai neobisnuite, cum ar fi hainele uzate si zdrentele. Masura apare intr-un proiect de ordin republicat in dezbatere la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).

Lista initiala a produselor riscante vizate de raportare n-a fost modificata de la aparitie si pana acum, astfel ca proiectul de ordin initiat de ANAF va fi prima modificare a acesteia. Documentul fusese pus initial in dezbatere in noiembrie 2023 (si urma sa fie aplicat de la 1 martie 2024), iar acum a fost republicat, cu unele completari (si urmeaza sa se aplice de la 1 iulie 2024). Concret, lista actuala va fi extinsa cu (ultimele patru puncte sunt noi fata de proiectul initial):

- carne si organe comestibile (codurile NC de la 0201 la 0210);

- pesti si crustacee, moluste si alte nevertebrate acvatice (codurile NC 0302, 0304 si 0306);

- lapte si produse lactate; oua de pasari; miere naturala; produse comestibile de origine animala, nedenumite si necuprinse in alta parte (codurile NC de la 0401 la 0407 si 0409);

- tutunuri brute sau neprelucrate; deseuri de tutun (cod NC 2401);

- alte tutunuri si inlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri omogenizate sau reconstituite ; extracte si esente de tutun (cod NC 2403);

- combustibili minerali, uleiuri minerale si produse rezultate din distilarea acestora; materiale bituminoase; ceara minerala (coduri NC: 2710 19 66, 2710 19 99, 2710 19 81, 2710 19 83, 2710 19 87 si 2707 99 99);

- sapunuri, agenti de suprafata organici, preparate pentru spalat, preparate lubrifiante, ceara artificiala, ceara preparata, produse pentru intretinere, lumanari si articole similare, paste pentru modelarie, ceara dentara si preparate dentare pe baza de ipsos (coduri NC: 3403 19 10 si 3403 19 80);

- produse diverse ale industriei chimice (cod NC 3814 00 90);

- alte articole textile confectionate; seturi; imbracaminte purtata sau uzata si articole textile purtate sau uzate; zdrente (capitolul NC 6309).

Ro e-Transport

Conform art. 1 si 2 din OUG 41/2022:

Art. 1 ...

(2) Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si transporturile rutiere internationale de bunuri.

Art. 2

1. transportul rutier pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat - transportul rutier pe drumurile publice, avand punct de plecare si punct de sosire pe teritoriul Romaniei, al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, indiferent de modul de organizare a transportului;
...
2.1. transportul rutier international de bunuri - activitatea de transport reglementata la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare);

Articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 stabileste astfel:

2."transport international" inseamna:

a) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul al carei punct de plecare si punct de destinatie se afla in doua state membre diferite, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;

b) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul dintr-un stat membru catre o tara terta sau invers, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;

c) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul intre tari terte, cu tranzitarea teritoriului unuia sau mai multor state membre;

d) o deplasare fara incarcatura in legatura cu transporturile mentionate la literele (a), (b) si (c);

Obligatiile de raportare in sistemul RO e Transport indiferent de conditia de livrare INCOTERMS stabilita in contractul cu partenerul.



Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:


a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;

b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;

c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;

d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.



Ca element de noutate in ceea ce priveste RO e-Transport, lista contribuabililor obligati sa faca raportari atat pentru produsele cu risc fiscal dar si pentru cele fara risc, a fost extinsa conform OUG 43/2024 si are valabilitate din aprilie 2024.

Obligatii de raportare revin si urmatoarelor categorii:

-prestatorul de servicii din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;

-beneficiarul din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;

-clientul din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;

-furnizorul din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
Exista doua noi operatiuni scutite de raportare in e-Transport:

-transportul produselor accizabile care circula in regim suspensiv de accize sau cu accize platite in statul membru de expeditie;

-transportul bunurilor de catre prestatorii de servicii postale in colete postale, conform OUG 13/2013 privind serviciile postale.


Sanctiuni

Aceste sanctiuni intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2024 si sunt aplicate in cazul nerespectarii obligatiilor de declarare in sistemul RO e-Transport conform prevederilor legislative mentionate.

- Nerespectarea obligatiei de declarare a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- Utilizarea codului UIT peste termenul de valabilitate;
- Descarcarea pe teritoriul Romaniei a bunurilor aflate in tranzit, cu exceptia celor destinate depozitarii sau formarii unui nou transport.


Contraventiile sunt sanctionate cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei pentru persoane fizice si de la 20.000 lei la 100.000 lei pentru persoane juridice, plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

- Declararea in sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite fata de cele transportate;

Contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei pentru persoane fizice si de la 20.000 lei la 100.000 lei pentru persoane juridice.

- Nerespectarea obligatiilor referitoare la actualizarea informatiilor privind identificarea vehiculului, utilizarea sistemului RO e-Transport si prezentarea codului UIT;

Contraventiile se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei pentru persoane fizice si de la 20.000 lei la 100.000 lei pentru persoane juridice.

Organizatorul sau operatorul de transport trebuie sa actualizeze informatiile referitoare la identificarea vehiculului de transport rutier pe durata valabilitatii codului UIT, ori de cate ori acestea sufera modificari, inainte de repunerea in miscare a vehiculului.

In cazul in care sistemul RO e-Transport nu este functional la momentul punerii in miscare a mijlocului de transport incarcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul transportului, obligatiile de declarare trebuie indeplinite pana la sfarsitul urmatoarei zile lucratoare de la repunerea in functiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile finalizate.

Utilizatorii sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, fie direct fie prin intermediul organizatorului transportului, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului.

Este interzisa modificarea datelor inregistrate in sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice.

In situatia in care o partida de bunuri contine atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu sunt in aceasta categorie, utilizatorii au obligatia de a declara in sistemul RO e-Transport datele pentru toate bunurile transportate in cadrul acelei partide. Daca din documentele detinute de catre utilizatori nu reiese incadrarea bunurilor in categoria celor cu risc fiscal, acestia totusi trebuie sa declare datele pentru toate bunurile transportate in cadrul partidei.

Contraventiile se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 50.000 lei pentru persoane fizice si de la 20.000 lei la 100.000 lei pentru persoane juridice.

Utilizatorii sistemului pot declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului. Aceasta declaratie trebuie facuta pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.

Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, cu exceptia situatiilor in care este vorba despre achizitii intracomunitare de bunuri sau operatiuni comerciale specifice. In aceste cazuri, termenul de valabilitate este extins la 15 zile calendaristice. Valabilitatea codului UIT incepe din momentul declararii pentru inceperea transportului.


Raspuns oferit in luna iunie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2025

    • Ca in fiecare an, examenul CECCAR va fi, putin spus, dificil. Este normal, dat fiind ca accesul in Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania echivaleaza cu recunoasterea profesionala si inseamna un pas extrem de important in cariera oricarui contabil! Examenul realizeaza practic o selectie foarte dura si asa se si explica de ce, odata trecut de acest hop, intrati intr-un grup de profesionisti extrem de bine vazuti (si de bine platiti). In calitate de expert contabil...» citeste mai departe aici

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. In acext context, fiindca au aparut aceste actualizari prin Ordinul nr. 377/2024 al Institutului National de Statistica, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale. Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025 Avand in vedere ca prin Ordinul...» citeste mai departe aici

  • Norme de venit 2025. LISTELE pe judete

    • Normele de venit reprezinta plafoane anuale stabilite de stat pentru determinarea impozitului pe venit la persoanele care desfasoara activitati independente. Exista anumite conditii ce trebuie indeplinite de contribuabili pentru aplicarea normelor de venit, vom analiza in acest articol principalele reglementari legislative si vom prezenta listele cu normele de venit stabilite in 2025 pentru fiecare judet. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016