Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schimbare denumire firma. Etape si acte necesare

31-Dec-2024
739
Schimbare denumire firma. Etape si acte necesare

Daca detii in prezent o firma dar vrei, din diferite motive, sa ii schimbi denumirea, trebuie sa stii ca legea iti permite, in anumite conditii, sa faci acest pas. Iar in continuarea acestui articol vom vedea in ce situatii poti solicita schimbarea denumirii firmei, ce etape trebuie sa urmezi, dar si care sunt actele de care ai nevoie.

In ce situatii poti solicita schimbarea denumirii unei firme

Va prezentam cateva dintre cele mai comune situatii in care se poate solicita schimbarea denumirii unei firme:

  • numele firmei pe care o detii este foarte asemanator cu cel al altei firme si astfel pot aparea confuzii;
  • vrei sa schimbi imaginea firmei pentru a atrage noi clienti si a te indrepta catre alt public tinta ( in acest caz este posibil sa ai si noi produse sau servicii, etc);
  • in cazul in care iti schimbi obiectul de activitate, adica vei presta o alta activitate comerciala;
  • daca firma ta va intra in fuziune cu alta sau va fi divizata;
  • cand apar reorganizari interne importante;
  • in cazul in care firma pe care o detii trece de la un statul juridic la altul, spre ex, de la SRL vei trece la PFA;
  • atunci cand vrei sa iti extinzi afacerea pe pietele internationale;
  • poti solicita schimbarea denumirii firmei si atunci cand vrei sa ajungi mai usor la public cu un nume mai usor de tinut minte si mai atractiv.

Lucrarea Ce NU vrea ANAF sa stii. Piruete legale in aspecte fiscale ar trebui sa se afle pe biroul oricarui intreprinzator, manager, contabil sau director economic din Romania! Ce trucuri folosesc inspectorii ANAF pentru a te intimida si ce solutii ai ca sa ii dezarmezi, vezi AICI»

Etape in procesul de schimbare denumire firma

Procesul prin care vei schimba denumirea firmei nu este unul simplu, fiindca va trebui sa parcurgi mai multe etape, dupa cum urmeaza:

1. Verificarea/rezervarea firmei

Dupa ce ai luat decizia de a schimba denumirea firmei tale, aprobata si prin hotararea Adunarii Generale a Asociatilor sau a Actionarilor (in functie de tipul de firma) trebuie sa completezi si sa depui un formular care va contine 3 denumiri de firma, in ordinea preferintelor ( acesta este de fapt cererea prin care verifici disponibilitatea denumirii firmei si o si rezervi);

Atentie! Firma trebuie sa cuprinda toate elementele cerute de lege:

  • Firma unei societati cu raspundere limitata se compune dintr-o denumire proprie, la care se poate adauga numele unuia sau al mai multor asociati, si va fi insotita de mentiunea scrisa in intregime "societate cu raspundere limitata" sau "S.R.L.".
  • Firma unei societati in nume colectiv trebuie sa cuprinda numele a cel putin unuia dintre asociati, cu mentiunea "societate in nume colectiv", scrisa in intregime.
  • Firma unei societati in comandita simpla trebuie sa cuprinda numele a cel putin unuia dintre asociatii comanditati, cu mentiunea "societate in comandita", scrisa in intregime.
  • Daca numele unei persoane straine de societate figureaza, cu consimtamantul sau, in firma unei societati in nume colectiv ori in comandita simpla, aceasta devine raspunzatoare nelimitat si solidar de toate obligatiile societatii. Aceeasi regula este aplicabila si comanditarului al carui nume figureaza in firma unei societati in comandita.
  • Firma unei societati pe actiuni sau in comandita pe actiuni consta dintr-o denumire proprie, de natura a o deosebi de firma altor societati, si va fi insotita de mentiunea scrisa in intregime "societate pe actiuni" sau "S.A." ori, dupa caz, "societate in comandita pe actiuni".
  • Firma unei microintreprinderi apartinand intreprinzatorului debutant se compune dintr-o denumire proprie insotita de sintagma scrisa in intregime "societate cu raspundere limitata - debutant" sau abrevierea "S.R.L.-D.".

2. Plata taxelor

Dupa ce ai completat formularul mentionat mai sus, trebuie sa achiti anumite taxe pentru a primi raspunsul cu privire la disponibilitatea denumirii si rezervarea ei. Este vorba despre o taxa de registru, dar si un procent aplicat taxei de registru de 50%. In plus, se adauga fondul de lichidare si 10% fondul de buletin.

3. Inregistrarea in registrul comertului

Dupa ce ai primit acordul pentru noua denumire aleasa, trebuie sa mai parcurgi o etapa, aceea prin care te vei inregistra la Registrul Comertului.

Lucrarea Ce NU vrea ANAF sa stii. Piruete legale in aspecte fiscale ar trebui sa se afle pe biroul oricarui intreprinzator, manager, contabil sau director economic din Romania! Ce trucuri folosesc inspectorii ANAF pentru a te intimida si ce solutii ai ca sa ii dezarmezi, vezi AICI»

4. Declararea oficiala a modificarii denumirii societatii comerciale

Dupa ce te-ai inregistrat in Registrul Comertului si poti utiliza deja noua denumire a societatii, va trebui sa comunici acest lucru si la ANAF. Nu uita, de asemenea, sa modifici toate actele interne care fac referire la denumirea firmei: facturi, contracte, site-ul web, retelele sociale, etc.

Acte necesare pentru a schimba denumirea unei firme

Actele necesare pentru a schimba denumirea unei firme sunt urmatoarele:

  1. Cererea de inregistrare (original) - formular;
  2. Dovada verificarii disponibilitatii si a rezervarii denumirii firmei;
  3. Actul modificator al actului constitutiv, incheiat in forma prevazuta de lege, in original;

Model Decizia asociatului unic/Hotararea adunarii generale;

  1. Actul constitutiv actualizat (original);

Daca este cazul:

  • dovada autorizatiilor sau avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila inregistrarii in registrul comertului, cand emiterea unor astfel de autorizatii sau avize este prevazuta de lege, respectiv dovezile privind indeplinirea conditiilor prevazute prin legi speciale, corespunzator domeniului de activitate (in original sau copie certificata);
  • dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
  1. in cazul in care, concomitent cu modificarea denumirii firmei au loc si alte modificari ale actului constitutiv, vor fi depuse inscrisurile prevazute de actele normative in vigoare, corespunzator respectivelor modificari si dupa caz, declaratia-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul social si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti - formular;
  2. Dovezile privind plata tarifului legal;

tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a, Partea a VII-a, dupa caz.

Ce variante ai la indemana pentru a schimba denumirea firmei

Pentru a schimba denumirea firmei ai la indemana mai multe variante, dupa cum urmeaza:

  1. Inregistrare online la ONRC;

Acest lucru inseamna ca vei depune online, la Registrul Comertului, actele necesare si vei parcurge tot procesul de unul singur.

  1. Apelare la firme specializate/consultanta juridica

Daca nu stii cum sa procedezi pentru a schimba denumirea firmei tale sau in cazul in care nu ai timp la dispozitie, poti apela la serviciile unei firme specializate cu astfel de procedee. In plus, in cazul in care exista conflicte de natura juridica, poti lua legatura cu firme de consultanta juridica pentru a te sfatui ce trebuie sa faci in aceasta situatie, etc.

Lucrarea Ce NU vrea ANAF sa stii. Piruete legale in aspecte fiscale ar trebui sa se afle pe biroul oricarui intreprinzator, manager, contabil sau director economic din Romania! Ce trucuri folosesc inspectorii ANAF pentru a te intimida si ce solutii ai ca sa ii dezarmezi, vezi AICI»

Bine de stiut la schimbarea denumirii unei firme

  • Noua denumire a societatii, dupa inregistrarea la registrul comertului a acestei modificari, este transmisa, automat, catre ANAF, de catre ONRC;
  • Daca societatea este inregistrata in scop de TVA (normal sau special), trebuie sa predea la ANAF, in original, CIF-ul de TVA emis pe vechea denumire pentru a i se elibera un nou CIF (cu acelasi numar), dar pe noua denumire a societatii;
  • Pentru modificarea denumirii contribuabilului nu se depune D700, deoarece nu sunt prevazute mentiuni in instructiunile de completare ale acestei declaratii;
  • Dpdv al casei de marcat, modificarea denumirii utilizatorului casei de marcat nu trebuie notificata organului fiscal, deoarece nu se modifica si CIF-ul;
  • Toate documentele si facturile vor fi emise pe noua denumire;
  • Toti partenerii(clienti, furnizori) trebuie sa fie notificati pentru a lua la cunostinta de modificarile aduse denumirii incepand tot cu data inregistrarii;
  • Raportarile contabile si situatiile financiare anuale vor fi transmise cu noua denumire.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016