Specialistul nostru, Laura Profeanu, ne aduce la cunostinta ca, in contextul complexitatii implementarii unui nou sistem de tarifare rutiera electronica in Romania, Guvernul a decis recent amanarea unor termene prevazute de Legea nr. 226/2023, care vizau instituirea unui sistem modern de tarifare pentru utilizarea drumurilor nationale, insa punerea sa in aplicare a intampinat o serie de probleme tehnice si procedurale. Printr-o ordonanta adoptata in baza Legii de abilitare nr. 134/2025, termenul de aplicare a mai multor articole a fost oficial prorogat pana la 1 iulie 2026.
Ce este proiectul STRR
STRR – Sistemul de Tarifare Rutiera Electronica – este initiativa legislativa care urmareste alinierea Romaniei la normele europene in materie de tarifare a infrastructurii rutiere. Acesta va inlocui sistemul actual bazat pe roviniete si va introduce doua modele distincte de taxare:
In functie de durata – pentru autoturisme si vehicule usoare (cu MTMA ≤ 3,5 tone);In functie de distanta – pentru vehiculele grele (cu MTMA > 3,5 tone).
Un alt element important este integrarea STRR in cadrul Serviciului European de Tarifare Rutiera (SETRE), care va permite interoperabilitatea cu sistemele similare din alte tari UE.
De ce a fost necesara amanarea?
Realizarea acestui sistem, presupune un efort major de digitalizare, impartit in trei etape:
1. Implementarea solutiei informatice si achizitia echipamentelor software si hardware, cu migrarea datelor din vechiul sistem (SIEGMCR);
2. Dotarea punctelor de control cu echipamente (camere ANPR, sisteme de comunicatii etc.);

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulVanzare apartamente din patrimoniul personal Persoana fizica vinde 2 apartamente vechi din patrimoniul personal. Un apartament se da la schimb cu o casa (deci tot vanzare - cumparare) si la un altul este doar vanzare. Pretul...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulVanzare cu discount prin Trendyol Suntem o firma care comercializeaza produse pe platforma Trendyol. In acesta perioada exista o campanie acordata de acestia clientilor, respectiv 20% discount doar ca nu ne este...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImpozitarea castigurilor din investitii in actiuni realizate de societati prin brokeri Va rog sa-mi spuneti, in cazul unei societati care investeste in actiuni, prin intermediul unei firme de brokeraj, cum se calculeaza impozitul pe profitul din aceste investitii, si...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegimul contabil bazin vidanjabil Cum poate fi inregistrata achizitia unui bazin vidanjabil in valoare de 11.149 lei+tva, folosit pentru toaletele unor birouri? Daca se incadreaza la mijloace fixe pe ce cod de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulTaxa scolara in cadrul ONG-urilor: activitate economica sau donatie O organizatie non-profit desfasoara ca si activitate secundara "servicii de invatamant primar (CAEN 8250). Obiectul principal de activitate este Protectia copiilor si tinerilor...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
3. Amenajarea infrastructurii necesare pentru echipamentele din etapa 2, inclusiv extinderea celei existente.
Inca din faza initiala, procedura de achizitie publica a intampinat dificultati: multiple solicitari de clarificari, prelungiri ale termenelor, dar si contestatii depuse la CNSC. Complexitatea solutiei informatice (ce presupune analiza, proiectare si dezvoltare de la zero) a impus implicarea unor experti IT externi si a intarziat calendarul de implementare. In acest context, Guvernul a considerat realista prorogarea termenelor, pentru a permite finalizarea proiectului fara presiune nerealista.
Termene prorogate pana in iulie 2026
Concret, prin ordonanta recent adoptata, s-a decis amanarea aplicarii urmatoarelor articole din Legea 226/2023:
- Art. 4 alin. (1):
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplica tuturor categoriilor de vehicule inmatriculate care sunt folosite pe reteaua definita la art. 2 lit. l), concepute si construite pentru:
a) transportul de persoane;
b) transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mica sau egala cu 3,5 tone.
- Art. 11 alin. (1):
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, pe domeniul SETRE Romania se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR.
- Art. 12 alin. (1):
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026 se introduce TollRo care se aplica pe domeniul SETRE Romania, pentru toate vehiculele inmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute si construite pentru transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare de 3,5 tone, si care se colecteaza prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimileaza, din punctul de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfa.
- Art. 24 alin. (1)-(3):
O.G. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania - se abroga de la data de 1 ianuarie 2026.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinietele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 isi inceteaza valabilitatea.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, peajele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 si neutilizate isi inceteaza valabilitatea.
- Art. 29 alin. (1)–(2):
Aplicarea rovinietei si TollRo de catre CNAIR, conform dispozitiilor prezentei legi, se realizeaza incepand cu data de 1 ianuarie 2026.
Achitarea si emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile inainte de data de 1 ianuarie 2026.
Toate aceste prevederi, isi vor produce efectele incepand cu 1 iulie 2026, in loc de 1 ianuarie 2026, cum era stabilit anterior.
Ce impact are aceasta prorogare?
Din perspectiva bugetara, actul normativ nu genereaza impact financiar semnificativ asupra veniturilor sau asupra cheltuielilor publice. In mod similar, nu se impune adaptarea legislatiei privind achizitiile publice sau compatibilitatea cu dreptul UE, deoarece proiectul STRR era deja gandit in conformitate cu cerintele europene de interoperabilitate. Totodata, amanarea nu afecteaza drepturile contribuabililor si nu introduce sarcini administrative suplimentare.
Concluzie
In concluzie, STRR reprezinta un pas important spre modernizarea infrastructurii rutiere si digitalizarea proceselor administrative din Romania. Cu toate acestea, implementarea unui sistem de asemenea complexitate, nu trebuie grabita artificial, ci trebuie sa beneficieze de timpul si resursele necesare pentru a garanta functionalitatea si interoperabilitatea. Pana la intrarea in vigoare a noilor tarife, sistemul actual de rovinieta ramane aplicabil, iar utilizatorii drumurilor nationale trebuie sa respecte in continuare reglementarile existente.