Specialistul nostru, Laura Profeanu, ne aduce la cunostinta ca, in contextul complexitatii implementarii unui nou sistem de tarifare rutiera electronica in Romania, Guvernul a decis recent amanarea unor termene prevazute de Legea nr. 226/2023, care vizau instituirea unui sistem modern de tarifare pentru utilizarea drumurilor nationale, insa punerea sa in aplicare a intampinat o serie de probleme tehnice si procedurale. Printr-o ordonanta adoptata in baza Legii de abilitare nr. 134/2025, termenul de aplicare a mai multor articole a fost oficial prorogat pana la 1 iulie 2026.
Ce este proiectul STRR
STRR – Sistemul de Tarifare Rutiera Electronica – este initiativa legislativa care urmareste alinierea Romaniei la normele europene in materie de tarifare a infrastructurii rutiere. Acesta va inlocui sistemul actual bazat pe roviniete si va introduce doua modele distincte de taxare:
In functie de durata – pentru autoturisme si vehicule usoare (cu MTMA ≤ 3,5 tone);In functie de distanta – pentru vehiculele grele (cu MTMA > 3,5 tone).
Un alt element important este integrarea STRR in cadrul Serviciului European de Tarifare Rutiera (SETRE), care va permite interoperabilitatea cu sistemele similare din alte tari UE.
De ce a fost necesara amanarea?
Realizarea acestui sistem, presupune un efort major de digitalizare, impartit in trei etape:
1. Implementarea solutiei informatice si achizitia echipamentelor software si hardware, cu migrarea datelor din vechiul sistem (SIEGMCR);
2. Dotarea punctelor de control cu echipamente (camere ANPR, sisteme de comunicatii etc.);
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Cartea verde a contabilitatii - Editie revizuita Stick USB
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDecontare utilitati, sediul social in locuinta persoanei fizice Administratorul unei societati, are sediul unde isi si desfasoara activitatea de comert, acasa (parterul unei case). Factura de energie vine pe persoana fizica, pentru care in baza...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulETAF cere protejarea secretului profesional al consilierilor fiscali in legislatia Uniunii Europene citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAmenajare bar In luna aprilie 2025 au fost facute inregistrarile. Intr-un spatiu inchiriat gol s-au luat mese, scaune, s-a facut bar din lemn, s-a varuit etc. Cum ar fi trebuit facute...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegim fiscal TVA servicii beneficiar persoana impozabila din stat membru Firma platitoare de TVA in Romania, presteaza un serviciu in Romania la o firma din Burgaria cu cod valid de TVA (verificat VIES). Cum se factureaza serviciul?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulConstructie case in Germania Firma romaneasca semneaza un contract de prestari servicii in vederea construirii unei case in Germania. Beneficiarul este persoana fizica. Materialele de constructii se vor...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
3. Amenajarea infrastructurii necesare pentru echipamentele din etapa 2, inclusiv extinderea celei existente.
Inca din faza initiala, procedura de achizitie publica a intampinat dificultati: multiple solicitari de clarificari, prelungiri ale termenelor, dar si contestatii depuse la CNSC. Complexitatea solutiei informatice (ce presupune analiza, proiectare si dezvoltare de la zero) a impus implicarea unor experti IT externi si a intarziat calendarul de implementare. In acest context, Guvernul a considerat realista prorogarea termenelor, pentru a permite finalizarea proiectului fara presiune nerealista.
Termene prorogate pana in iulie 2026
Concret, prin ordonanta recent adoptata, s-a decis amanarea aplicarii urmatoarelor articole din Legea 226/2023:
- Art. 4 alin. (1):
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplica tuturor categoriilor de vehicule inmatriculate care sunt folosite pe reteaua definita la art. 2 lit. l), concepute si construite pentru:
a) transportul de persoane;
b) transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mica sau egala cu 3,5 tone.
- Art. 11 alin. (1):
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, pe domeniul SETRE Romania se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR.
- Art. 12 alin. (1):
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026 se introduce TollRo care se aplica pe domeniul SETRE Romania, pentru toate vehiculele inmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute si construite pentru transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare de 3,5 tone, si care se colecteaza prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimileaza, din punctul de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfa.
- Art. 24 alin. (1)-(3):
O.G. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania - se abroga de la data de 1 ianuarie 2026.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinietele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 isi inceteaza valabilitatea.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, peajele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 si neutilizate isi inceteaza valabilitatea.
- Art. 29 alin. (1)–(2):
Aplicarea rovinietei si TollRo de catre CNAIR, conform dispozitiilor prezentei legi, se realizeaza incepand cu data de 1 ianuarie 2026.
Achitarea si emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile inainte de data de 1 ianuarie 2026.
Toate aceste prevederi, isi vor produce efectele incepand cu 1 iulie 2026, in loc de 1 ianuarie 2026, cum era stabilit anterior.
Ce impact are aceasta prorogare?
Din perspectiva bugetara, actul normativ nu genereaza impact financiar semnificativ asupra veniturilor sau asupra cheltuielilor publice. In mod similar, nu se impune adaptarea legislatiei privind achizitiile publice sau compatibilitatea cu dreptul UE, deoarece proiectul STRR era deja gandit in conformitate cu cerintele europene de interoperabilitate. Totodata, amanarea nu afecteaza drepturile contribuabililor si nu introduce sarcini administrative suplimentare.
Concluzie
In concluzie, STRR reprezinta un pas important spre modernizarea infrastructurii rutiere si digitalizarea proceselor administrative din Romania. Cu toate acestea, implementarea unui sistem de asemenea complexitate, nu trebuie grabita artificial, ci trebuie sa beneficieze de timpul si resursele necesare pentru a garanta functionalitatea si interoperabilitatea. Pana la intrarea in vigoare a noilor tarife, sistemul actual de rovinieta ramane aplicabil, iar utilizatorii drumurilor nationale trebuie sa respecte in continuare reglementarile existente.
Fiscalitatea.ro 


