Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sistemul de roviniete va mai functiona doar pana pe 1 iulie 2026. Ce taxe noi vor plati soferii

23-Iul-2025
1200
Sistemul de roviniete va mai functiona doar pana pe 1 iulie 2026. Ce taxe noi vor plati soferii
Cuprins

Specialistul nostru, Laura Profeanu, ne aduce la cunostinta ca, in contextul complexitatii implementarii unui nou sistem de tarifare rutiera electronica in Romania, Guvernul a decis recent amanarea unor termene prevazute de Legea nr. 226/2023, care vizau instituirea unui sistem modern de tarifare pentru utilizarea drumurilor nationale, insa punerea sa in aplicare a intampinat o serie de probleme tehnice si procedurale. Printr-o ordonanta adoptata in baza Legii de abilitare nr. 134/2025, termenul de aplicare a mai multor articole a fost oficial prorogat pana la 1 iulie 2026.

Ce este proiectul STRR

STRR – Sistemul de Tarifare Rutiera Electronica – este initiativa legislativa care urmareste alinierea Romaniei la normele europene in materie de tarifare a infrastructurii rutiere. Acesta va inlocui sistemul actual bazat pe roviniete si va introduce doua modele distincte de taxare:

In functie de durata – pentru autoturisme si vehicule usoare (cu MTMA ≤ 3,5 tone);
In functie de distanta – pentru vehiculele grele (cu MTMA > 3,5 tone).


Un alt element important este integrarea STRR in cadrul Serviciului European de Tarifare Rutiera (SETRE), care va permite interoperabilitatea cu sistemele similare din alte tari UE.

De ce a fost necesara amanarea?

Realizarea acestui sistem, presupune un efort major de digitalizare, impartit in trei etape:

1. Implementarea solutiei informatice si achizitia echipamentelor software si hardware, cu migrarea datelor din vechiul sistem (SIEGMCR);

2. Dotarea punctelor de control cu echipamente (camere ANPR, sisteme de comunicatii etc.);

3. Amenajarea infrastructurii necesare pentru echipamentele din etapa 2, inclusiv extinderea celei existente.

Inca din faza initiala, procedura de achizitie publica a intampinat dificultati: multiple solicitari de clarificari, prelungiri ale termenelor, dar si contestatii depuse la CNSC. Complexitatea solutiei informatice (ce presupune analiza, proiectare si dezvoltare de la zero) a impus implicarea unor experti IT externi si a intarziat calendarul de implementare. In acest context, Guvernul a considerat realista prorogarea termenelor, pentru a permite finalizarea proiectului fara presiune nerealista.

Termene prorogate pana in iulie 2026

Concret, prin ordonanta recent adoptata, s-a decis amanarea aplicarii urmatoarelor articole din Legea 226/2023:

- Art. 4 alin. (1):

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplica tuturor categoriilor de vehicule inmatriculate care sunt folosite pe reteaua definita la art. 2 lit. l), concepute si construite pentru:

a) transportul de persoane;

b) transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mica sau egala cu 3,5 tone.

- Art. 11 alin. (1):

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, pe domeniul SETRE Romania se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR.

- Art. 12 alin. (1):

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026 se introduce TollRo care se aplica pe domeniul SETRE Romania, pentru toate vehiculele inmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute si construite pentru transportul de marfa cu masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare de 3,5 tone, si care se colecteaza prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimileaza, din punctul de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfa.

- Art. 24 alin. (1)-(3):

O.G. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania - se abroga de la data de 1 ianuarie 2026.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, rovinietele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 isi inceteaza valabilitatea.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, peajele emise in baza prevederilor O.G. 15/2002 si neutilizate isi inceteaza valabilitatea.

- Art. 29 alin. (1)–(2):

Aplicarea rovinietei si TollRo de catre CNAIR, conform dispozitiilor prezentei legi, se realizeaza incepand cu data de 1 ianuarie 2026.

Achitarea si emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile inainte de data de 1 ianuarie 2026.

Toate aceste prevederi, isi vor produce efectele incepand cu 1 iulie 2026, in loc de 1 ianuarie 2026, cum era stabilit anterior.

Ce impact are aceasta prorogare?

Din perspectiva bugetara, actul normativ nu genereaza impact financiar semnificativ asupra veniturilor sau asupra cheltuielilor publice. In mod similar, nu se impune adaptarea legislatiei privind achizitiile publice sau compatibilitatea cu dreptul UE, deoarece proiectul STRR era deja gandit in conformitate cu cerintele europene de interoperabilitate. Totodata, amanarea nu afecteaza drepturile contribuabililor si nu introduce sarcini administrative suplimentare.

Concluzie

In concluzie, STRR reprezinta un pas important spre modernizarea infrastructurii rutiere si digitalizarea proceselor administrative din Romania. Cu toate acestea, implementarea unui sistem de asemenea complexitate, nu trebuie grabita artificial, ci trebuie sa beneficieze de timpul si resursele necesare pentru a garanta functionalitatea si interoperabilitatea. Pana la intrarea in vigoare a noilor tarife, sistemul actual de rovinieta ramane aplicabil, iar utilizatorii drumurilor nationale trebuie sa respecte in continuare reglementarile existente.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal. Cum sa procedati daca NU ati emis la timp bonul fiscal la incasarile cu cardul

    • Emiterea bonului fiscal este o obligatie legala pentru toti comerciantii care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale. Incasarile prin POS pot genera confuzii legate de necesitatea emiterii bonului, mai ales atunci cand este emisa si o factura. In acest articol analizam ce trebuie facut in situatiile in care bonul fiscal nu a fost emis la timp pentru o incasare cu cardul si care sunt optiunile legale de remediere. Avem acest caz concret. Am constatat ca pe 01 septembrie 2025, s-a omis...» citeste mai departe aici

  • Case de marcat electronice. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o zi

    • Bonul fiscal si raportul Z sunt documente esentiale in activitatea oricarui operator economic care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale. Acestea au roluri distincte, dar complementare, in evidentierea si raportarea tranzactiilor comerciale. Emiterea bonului fiscal este obligatorie pentru fiecare vanzare, iar raportul Z finalizeaza zilnic gestiunea fiscala. Lipsa raportului Z poate genera probleme contabile si fiscale, de aceea este important sa se actioneze prompt in astfel de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016