Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Verificare datorii ANAF (lista alba vs lista datornici). Cum poti verifica daca partenerii tai de afaceri au datorii la FISC

21-Dec-2023
13206
Verificare datorii ANAF (lista alba vs lista datornici). Cum poti verifica daca partenerii tai de afaceri au datorii la FISC
Atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice pot acumula datorii la ANAF, riscand poprirea pe conturi sau proceduri de executare silita. Pentru a avea o relatie financiara cat mai buna cu aceasta institutie a statului, va prezentam mai jos modalitatile prin care puteti verifica daca aveti datorii sau daca partenerii dumneavoastra de afaceri inregistreaza restante la ANAF. Chiar si o simpla amenda neplatita sau un impozit neachitat pot aduce o societate in situatia de a risca executarea silita.

Verificare datorii ANAF: persoane juridice si persoane fizice 

Procedura de verificare a datoriilor la ANAF este diferita pentru persoanele juridice fata de persoanele fizice. Astfel, in cazul in care sunteti persoana fizica si vreti sa aflati daca inregistrati orice fel de datorie la ANAF, puteti verifica acest lucru fie direct de la sediul ANAF de care apartineti, fie creand un cont pe platforma GHISEUL.ro unde puteti si sa achitati unele dintre datoriile afisate, in cazul in care acestea exista. 


In ce priveste persoanele juridice, ANAF publica trimestrial lista alba a contribuabililor fara restante, dar si lista neagra a contribuabililor cu restante (lista datornicilor) care poate fi verificata de persoanele juridice chiar pe site-ul ANAF. Actualizarea si publicarea listei debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si cuantumul acestor obligatii se face trimestrial pana in ultima zi a primei luni din trimestrul urmator celui de raportare.

Retineti, totodata, ca in termen de 15 zile de la achitarea integrala a obligatiilor fiscale datorate, ANAF opereaza, din oficiu, modificarile pentru fiecare debitor care si-a achitat aceste obligatii, in sensul eliminarii din liste.

Lista ALBA ANAF - contribuabili fara restante 

Introdusa si reglementata prin OUG nr. 31/2022, lista alba a contribuabililor fara restante e publicata in fiecare an de ANAF. Pentru a verifica daca firma dumneavoastra sau a partenerilor de afaceri se afla pe aceasta lista, puteti da click AICI, urmand sa completati codul cerut pe site-ul ANAF si sa apasati butonul de afisare. 

Pe aceasta lista alba sunt inregistrati acei contribuabili persoane juridice care au declarat si au achitat la scadenta obligatiile fiscale de plata datorate si care astfel nu mai inregistreaza obligatii fiscale restante. 

Cine se inscrie pe "Lista alba" 

Conditiile legale necesar a fi indeplinite in acest scop:

a) toate declaratiile fiscale sunt depuse, pe perioada de prescriptie a dreptului de a stabili obligatii fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data intocmirii listei. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal;

b) au fost achitate la scadenta/termenul de plata prevazut de lege, obligatiile fiscale principale si accesorii, in trimestrul pentru care se realizeaza publicarea listei;

c) agentii economici nu inregistreaza obligatii bugetare restante la data intocmirii listei.

Din categoria celor cuprinsi in lista fac parte si contribuabilii care se incadreaza in situatiile prevazute la art. 157 alin. (2) si (3) din Codul de procedura fiscala, inclusiv cei care beneficiaza de inlesniri la plata acordate potrivit legii, care se afla in derulare.

LISTA DATORNICI ANAF - contribuabili cu restante 

Este important sa verificati daca sunteti pe lista datornicilor a ANAF nu doar pentru a nu acumula penalitati de intarziere la plata sau pentru a evita o procedura de poprire conturi sau executare silita, ci si pentru a va asigura ca nu exista erori si ca apareti pe lista datornicilor desi ati achitat toate restantele. 

Pe lista datornicilor disponibila pe site-ul ANAF sunt inregistrati acei contribuabili persoane juridice care nu au declarat si/sau nu au achitat la scadenta obligatiile fiscale de plata datorate si care astfel inregistreaza in continuare obligatii fiscale restante. 

Lista neagra a contribuabililor persoane juridice care inregistreaza restante la ANAF poate fi consultata AICI

Cine se inscrie pe "Lista datornicilor" a ANAF 


Conditiile pe care le indeplinesc rau-platnicii sunt urmatoarele:

- pe lista datornicilor ANAF ajung contribuabilii care inregistreaza obligatii fiscale restante la sfarsitul trimestrului de raportare
- aceste obligatii fiscale restante sunt inca neachitate la data publicarii

Atentie! Nu fac obiectul publicarii obligatiile fiscale restante al caror cuantum total este sub urmatoarele plafoane:

a) 500.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil;
b) 250.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
c) 100.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori persoane juridice.

Ce trebuie sa faci daca nu vrei sa mai apari pe lista datornicilor ANAF 

Inainte de publicarea listei datornicilor, companiile care urmeaza sa figureze pe ea sunt notificate conform Ordinului ANAF 558/2016, cu privire la obligatiile fiscale restante. Ordinul prevede ca 'Organul fiscal central comunica debitorului o notificare, conform modelului prevazut in anexa nr. 3, pana in data de 15 a primei luni din trimestrul urmator celui de raportare, cu privire la obligatiile fiscale restante. Obligatiile fiscale ale sediilor secundare platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor se notifica persoanei in structura careia acestea functioneaza.'

Pentru a preveni aparitia sau stergerea de pe lista datornicilor companiile au urmatoalre variante la dispozitie conform ordinului mai sus mentionat:
  • Daca sumele precizate in notificare sunt gresite sa ceara corectarea acestora prin prezentarea la Fisc in termen de cinci zile de la data primirii notificarii astfel incat partile sa se puna de acord asupra datoriei reale 
  • Sa isi achite datoriile daca au resursele necesare. Actualizarea listei datornicilor se face in 15 zile de la achitarea integrala a creantelor. 

Asigurati-va ca indepliniti si etapele pe care vi le prezentam in cele ce urmeaza.
  • Solicitati, in primul rand, o fisa sintetica. Prin aceasta etapa veti afla suma exacta pe care o aveti de plata. Aceasta suma include debitul initial (datoria care reiese din declaratiile depuse) si sumele accesorii (acestea constau in penalizari si dobanzi ANAF calculate la numarul de zile de intarziere). 
  • Ulterior, aveti de achitat datoria care apare in evidenta ANAF. Puteti face plata electronic sau direct la casieria ANAF. 
  • In ultima instanta, ca masura suplimentara de verificare, solicitati un certificat de atestare fiscala si o fisa rol pentru a va asigura ca nu mai apareti cu restante.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016