Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Adaosul comercial pe intelesul tuturor: cat castiga comerciantii?

14-Apr-2025
1202
Adaosul comercial pe intelesul tuturor: cat castiga comerciantii?
Adaosul comercial este un concept-cheie in activitatea economica a oricarui comerciant, fiind utilizat pentru a acoperi costurile operationale si pentru a genera profit. Intelegerea modului de calcul si a reglementarilor privind adaosul comercial este esentiala atat pentru operatorii economici, cat si pentru consumatori. In acest articol, vom analiza ce inseamna adaosul comercial, cum difera de marja comerciala si care sunt aspectele legislative de care trebuie tinut cont. 

Ce este adaosul comercial

Adaosul comercial reprezinta suma sau procentul adaugat de comerciant la pretul de achizitie al unui produs, in scopul obtinerii unui profit. Cu alte cuvinte, este diferenta dintre pretul de vanzare si cel de cumparare, inainte de aplicarea TVA si reflecta venitul obtinut de comerciant pentru activitatea sa de intermediere. 

Adaosul comercial este stabilit de fiecare companie in functie de strategia sa de piata, costuri si concurenta, si poate varia de la un produs la altul sau de la un sector economic la altul.

Este important de facut diferenta dintre marja comerciala si adaosul comercial, deoarece, desi ambele se refera la profitul obtinut din comercializarea unui produs, ele se calculeaza diferit. Adaosul comercial se raporteaza la pretul de achizitie (ex: un adaos de 30% aplicat la un produs cumparat cu 100 lei inseamna un pret de vanzare de 130 lei), in timp ce marja comerciala se raporteaza la pretul de vanzare (in acelasi exemplu, marja va fi de 30 lei din 130 lei, adica aproximativ 23%).

Aceasta diferenta este esentiala in contabilitate si analiza financiara, deoarece poate influenta modul in care sunt evaluate performantele comerciale ale unei afaceri.

Cum se calculeaza adaosul comercial

Adaosul comercial poate fi exprimat ca valoare absoluta sau ca procent din pretul de achizitie.

1. Formula de calcul pentru adaosul comercial in valoare absoluta este:

Adaos comercial=Pret de vanzare fara TVA−Pret de achizitie fara TVA

2. Formula pentru adaosul comercial procentual este: 

Adaos comercial (%) = (Pret de vanzare fara TVA−Pret de achizitie fara TVA)/ Pret de achizitie x 100

Exemplu:

Pret de achizitie: 100 lei (fara TVA)
Pret de vanzare: 130 lei (fara TVA)
Adaos comercial (valoare) = 130 - 100 = 30 lei
Adaos comercial (%) = (30 / 100) × 100 = 30%

Controale fiscale pe TVA. Rambursare, documente justificative, exemple practice - solutia problemelor tale in materie de inspectie fiscala pe domeniul TVA

Monografie contabila adaos comercial

In cazul comertului cu amanuntul, adaosul comercial este inregistrat distinct, cu ajutorul contului 378 „Diferente de pret la marfuri”.

In comertul cu ridicata, nu este inregistrat distinct, ci este determinat ca diferenta dintre pretul de vinzare (evidentiat in contul 707) si pretul de cumparare (evidentiat in contul 607). 

Va prezentam mai jos monografia contabila pentru adaosul comercial, avand in vedere urmatorul scenariu:

  • O societate desfasoara activitate de comert cu amanuntul. In cursul lunii martie, aceasta se aprovizioneaza cu marfa in valoare de 1.000 lei, TVA 190 lei. 
  • Pe factura de achizitie este inscrisa distinct valoarea garantiilor aferente ambalajelor: 300 ambalaje x 0,5 lei/ambalaj = 150 lei. 
  • Se practica un adaos comercial de 40%, adica: 1.000 lei x 40% = 400 lei 
  • TVA aferenta: 1.400 lei x 19% = 266 lei 

Vom avea urmatoarele inregistrari contabile:

1. Inregistrarea facturii de achizitie a marfurilor: 

% = 401 1.340 lei 
371 „Furnizori” 1.000 lei 
„Marfuri” 
4426 190 lei 
„TVA deductibila” 
2678 150 lei 
„Alte creante imobilizate” 

2. Inregistrarea adaosului comercial se va face astfel: 
371 = % 666 lei 
„Marfuri” 378 400 lei 
„Diferente de pret 
la marfuri” 
4428 266 lei 
„TVA neexigibila” 

3. Plata facturii: 

401 „Furnizori” = 5121 „Conturi la banci in lei” 1.340 lei

Cat este adaosul comercial maxim admis de lege

Intr-o economie de piata, preturile sunt stabilite, in mod formal, ca rezultat al interactiunii dintre cerere si oferta – aspect reglementat si de Legea nr. 21/1996, care prevede ca: „Preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor se stabilesc liber, prin concurenta, in functie de cerere si oferta”. 

Prin urmare, nu exista o lege care sa stabileasca un adaos comercial maxim care poate fi aplicat. Cu toate acestea, prin OUG 67/2023 a fost introdusa o plafonare temporara a adaosului comercial pentru anumite categorii de produse.

Plafonarea este valabila pana la 30 iunie 2025, avand ca scop combaterea cresterii excesive a preturilor la anumite produse agricole si alimentare.

Lista produse plafonare adaos comercial


Lista produselor pentru care s-a stabilit plafonarea adaosului comercial este urmatoarea:

1. Paine alba simpla cu gramaj cuprins intre 300-500 grame, fara specialitati 2. Lapte de vaca de consum 1 l, grasime 1,5%, cu exceptia UHT
3. Branza telemea de vaca vrac
4. Iaurt simplu din lapte de vaca, 3,5% grasime, cu gramaj maxim 200 grame
5. Faina alba de grau „000“ pana la 1 kg
6. Malai pana la 1 kg
7. Oua de gaina calibrul M
8. Ulei de floarea-soarelui pana la 2 l
9. Carne proaspata pui (pui intreg, tacamuri de pui, pulpe pui intregi cu os si aripi de pui, varianta standard)
10. Carne proaspata porc ( carne porc lucru, pulpa porc cu os si fara os, spata de porc)
11. Legume proaspete vrac (rosii, ceapa, castraveti, fasole uscata, morcovi, ardei gras Bianca si ardei capia, usturoi)
12. Fructe proaspete vrac ( mere rosii si mere golden, prune, pere, struguri de masa)
13. Cartofi proaspeti albi vrac
14. Zahar alb tos pana la 1 kg
15. Smantana - 12% grasime
16. Unt pana la 250 grame
17. Magiun pana la 350 grame 

Adaos comercial maxim produse agricole si alimentare


Pentru produsele agricole si alimentare din lista de mai sus, se aplica urmatoarele reguli privind adaosul comercial maxim:

1. Procesatori - acestia pot aplica un adaos comercial de maximum 20% fata de costul de productie al produsului, calculat conform reglementarilor contabile in vigoare, incluzand cheltuielile directe si indirecte. 

2. Distribuitori - adaosul comercial cumulat pe intreg lantul de distributie, indiferent de numarul distribuitorilor, nu poate depasi 5% fata de pretul de achizitie la care se adauga cheltuielile operationale. 

3. Comercianti cu amanuntul si cash & carry - acestia pot practica un adaos comercial de maximum 20% fata de pretul de achizitie, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului. In aceasta cota de adaos sunt incluse si remizele si risturnele. 

Adaosurile comerciale se aplica la valoarea fara TVA a respectivelor produse. 

ATENTIE!
In cazul produselor agricole si alimentare care intra pe teritoriul Romaniei si nu sunt introduce in procesul de productie, cota maxima de adaos este de 5% fata de pretul de achitie, la care se adauga chetuielile directe si indirecte prevazute de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.826/2003 . Produseleagricole si alimentele care fac obiectul acestei masuri sunt: ulei, zahar,faina,malai,carne de porc,pui si vita, pentru cantitati de produs ambalat mai mari de 5k/5l. 

Declararea adaosului comercial pentru produse agricole si alimentare


Conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2023, toti operatorii economici inregistrati in Romania care participa la activitati de productie, import, comert intracomunitar, distributie sau vanzare cu amanuntul pentru produsele agricole si alimentare prevazute in anexa actului normativ sunt obligati sa respecte masuri temporare menite sa limiteze cresterea nejustificata a preturilor.

Potrivit articolului 3, alineatele (3) si (4) din aceeasi ordonanta, pe durata aplicarii acesteia, operatorii economici care comercializeaza produsele mentionate au obligatia de a furniza dovezi care atesta nivelul adaosului comercial practicat.
Aceste dovezi constau in declaratii pe propria raspundere, semnate fie de reprezentantii legali ai firmelor, fie de persoane desemnate prin imputernicire.

Declaratiile pe propria raspundere NU trebuie neaparat depuse la o autoritate, ci trebuie pastrate la dosarul de contabilitate, alaturi de facturile aferente si alte documente relevante. Acestea vor fi prezentate la cerere, in cazul unor audituri sau inspectii efectuate de autoritati competente, cum ar fi inspectorii fiscali sau alti oficiali responsabili de monitorizarea si aplicarea legislatiei in vigoare.

Pastrarea corespunzatoare a acestor documente este esentiala pentru a demonstra conformitatea cu reglementarile stabilite de ordonanta si pentru a evita sanctiunile pentru nerespectarea acestora. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016