Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amenzi intre 100.000 si 2.000.000 lei pentru operatorii economici care NU respecta prevederile OUG 67/2023

20-Iul-2023
4784
Amenzi intre 100.000 si 2.000.000 lei pentru operatorii economici care NU respecta prevederile OUG 67/2023

Conform OUG 67/2023 publicata recent in Monitorul Oficial, Guvernul a instituit mai multe masuri, menite sa combata cresterea excesiva a preturilor la produse agricole si alimentare. Operatorii economici care nu respecta noua lege vor putea fi sanctionati cu amenda intre 100.000 si 200.000 lei.

Masura cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor se aplica tuturor operatorilor economici inregistrati in Romania, indiferent de forma de organizare, pe intreg lantul de productie, import, comert intracomunitar, distributie si vanzare cu amanuntul, pentru produsele agricole si alimentare prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.

Mai exact, vor fi aplicate masuri de plafonare a adaosului comercial cu 20%, timp de 3 luni, incepand cu data de 30 iulie 2023, pentru mai multe produse de baza.

Este vorba despre urmatoarele produse:

1. Paine alba simpla cu gramaj cuprins intre 300-500 grame, fara specialitati

2. Lapte de vaca de consum 1 l, grasime 1,5%, cu exceptia UHT

3. Branza telemea de vaca vrac

4. Iaurt simplu din lapte de vaca, 3,5% grasime, cu gramaj maxim 200 grame

5. Faina alba de grau "000" 1 kg

6. Malai 1 kg

7. Oua de gaina calibrul M 10 buc.

8. Ulei de floarea-soarelui 1 l

9. Carne proaspata pui*

* Carne pui, in aplicarea prezentei ordonante de urgenta, inseamna: pui intreg, tacamuri de pui, pulpe pui intregi cu os si aripi de pui, varianta standard.

10. Carne proaspata porc**

** Carne porc, in aplicarea prezentei ordonante de urgenta, inseamna: carne porc lucru, pulpa porc cu os si fara os, spata de porc.

11. Legume proaspete vrac***

*** Legume proaspete vrac, in aplicarea prezentei ordonante de urgenta, inseamna: rosii, ceapa, castraveti, fasole uscata, morcovi, ardei gras Bianca si ardei capia.

12. Fructe proaspete vrac****

**** Fructe proaspete vrac, in aplicarea prezentei ordonante de urgenta, inseamna mere rosii si mere golden, prune, pepene rosu, struguri de masa.

Redam in cele ce urmeaza masurile adoptate de Guvern:

Masura cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor consta in limitarea adaosurilor comerciale practicate pentru produsele prevazute in anexa, dupa cum urmeaza:

a) cota de adaos comercial practicata de procesator este de maximum 20% fata de costul de productie al produsului, calculat potrivit reglementarilor contabile in vigoare, respectiv Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in care sunt incluse cheltuielile directe si indirecte;

b) cota de adaos comercial practicata in mod cumulat pe intreg lantul de distributie, indiferent de numarul distribuitorilor de pe lant, este de maximum 5% fata de pretul de achizitie la care se adauga cheltuielile operationale;

c) cota de adaos comercial practicata de comerciant la vanzarea cu amanuntul si cash&carry este de maximum 20% fata de pretul de achizitie, la care se adauga cheltuielile directe si indirecte ale comerciantului; in cota de adaos comercial de maximum 20% vor fi incluse si remizele si risturnele, prevazute in art. 3 pct. 6 din Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar.

Atentie! Nerespectarea cotelor de adaos comercial prevazute mai susde catre procesatori, distribuitori sau comercianti la vanzarea cu amanuntul si cash&carry constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiune.

Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 100.000 lei la 2.000.000 lei.

Comercializarea produselor pe perioada de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, se face doar cu prezentarea dovezilor de catre operatorii economici cu privire la valoarea adaosului comercial aplicat produselor vandute.

In cazul vanzarilor succesive intre operatorii economici prevazuti, comercializarea produselor din anexa se face doar cu prezentarea dovezilor valorii adaosului comercial cumulat.

Dovezile constau in declaratii pe propria raspundere semnate de reprezentantii legali ai operatorilor economici sau de alte persoane imputernicite in acest scop.

Adaosurile comerciale se aplica la valoarea fara TVA a produselor agricole si alimentare prevazute in anexa.

Contractele comerciale aflate in desfasurare, ai caror termeni si conditii sunt contrare prevederilor prezentei ordonante de urgenta, vor fi modificate in mod corespunzator, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului act normativ.

Unitatile emitente de tichete de masa, cadou si sociale, inclusiv cele emise prin Programul Sprijin pentru Romania, indiferent de modalitatea prin care tichetele sunt emise, electronic sau hartie, si de tipul acestora, pot aplica comerciantilor la momentul decontarii lor un comision de maximum 1%.

OUG 67/2023 se aplica pentru o perioada de 90 de zile de la data intrarii acesteia in vigoare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016