Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024

27-Sep-2024
1161
Amnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024

In ultima perioada, Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 a starnit discutii aprinse in randul contribuabililor si specialistilor in fiscalitate, datorita implicatiilor sale ample asupra gestionarii creantelor bugetare si deficitului bugetar. La scurt timp dupa implementarea acestei ordonante, OUG nr. 112/2024 (in vigoare de la 25 septembrie 2024) a adus completari importante, oferind clarificari ale mecanismului initial.

Amnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024

Una dintre cele mai relevante completari, vizeaza modul in care sunt tratate obligatiile fiscale ale debitorilor aflati in insolventa. Conform noii reglementari, administratorii judiciari sau speciali sunt obligati sa obtina acordul creditorilor pentru a beneficia de facilitatile fiscale prevazute de OUG 107/2024, o masura care reflecta nevoia de a mentine un echilibru intre drepturile creditorilor si nevoia de restructurare fiscala a debitorilor.

Art. I. -

(8) Pentru debitorii aflati in procedura insolventei, administratorii speciali/judiciari sunt obligati sa solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru accesarea facilitatilor fiscale si respectarea prevederilor art. I-XVIII de catre debitorul insolvent”.

De asemenea, amnistia fiscala a fost extinsa pentru a include si deciziile de impunere din oficiu pentru veniturile persoanelor fizice din anii 2019 si 2020. Obligatiile principale determinate de aceste decizii pot fi solutionate prin plata principalului, iar accesoriile aferente sunt anulate daca platile sunt efectuate in termenele stabilite, aspect important pentru contribuabilii care, din diverse motive, nu si-au declarat corect veniturile in perioadele respective.

Art. V. -

(5) Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020 se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) toate obligatii bugetare principale individualizate in decizia de impunere din oficiu sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din aceeasi lege;

b) cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu, sub sanctiunea decaderii”.

Potrivit art. 156 din Codul de procedura fiscala, pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru obligatiile fiscale accesorii, stabilite prin decizie potrivit legii, termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii deciziei, astfel: 

a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare; 

b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare. 

Un alt aspect important introdus in OUG 107/2024 prin OUG 112/2024, se refera la accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, precum si obligatiilor bugetare:

  • care fac obiectul unor procese penale;
  • stabilite prin hotarari penale definitive;
  • reprezentand prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.

Art. VIII. -

(3) In vederea aplicarii prevederilor art. I-XVI, obligatiile bugetare principale si accesorii de natura celor prevazute la art. I alin. (6) si art. XVIII alin. (1), restante la data depunerii cererii de anulare, trebuie sa fie stinse pana la aceasta data; in caz contrar organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare”.

In plus, ordonanta reglementeaza si situatia celor cu esalonari la plata. Astfel, debitorii care doresc sa acceseze amnistia in timp ce beneficiaza de esalonari trebuie sa respecte conditiile stabilite pentru finalizarea esalonarilor si pentru aplicarea anularii accesoriilor.

Art. IX

(3) In situatia in care debitorii nu respecta conditiile prevazute la alin. (2), acestia pot solicita modificarea esalonarii la plata, cu conditia ca in termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei de pierdere a valabilitatii amanarii la plata emise potrivit prevederilor art. VI alin. (7) lit. b), sa depuna cerere in acest sens, prevederile art. 195 si art. 2095 din Legea nr. 207/2015, aplicandu-se in mod corespunzator. Cererea depusa in temeiul prezentului alineat nu se ia in considerare la stabilirea numarului de cereri ce pot fi depuse in temeiul art. 195 alin. (2) si art. 2095 alin. (2) din Legea nr. 207/2015.

(4) In cazul in care debitorii nu achita obligatiile bugetare cuprinse in decizia de pierdere a valabilitatii amanarii la plata sau nu depun cererea de modificare a esalonarii la plata in termenul prevazut la alin. (3), organul fiscal comunica acestora o instiintare de plata, caz in care aceste obligatii bugetare trebuie sa se achite in termen de 30 de zile de la data comunicarii instiintarii de plata, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 194, art. 200, art. 2094 si art. 20910 din Legea nr. 207/2015.

(5) In situatia in care esalonarea la plata aflata in derulare cuprinde numai obligatii de plata accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor ramase de plata din inlesnirea la plata acordata fara a le mai achita, urmand ca, in baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal sa emita decizia de anulare a accesoriilor, precum si decizia de finalizare a esalonarii la plata”.

Completarile aduse subliniaza intentia Guvernului de a rafina mecanismul de amnistie fiscala pentru a maximiza eficienta colectarii creantelor bugetare.


Explicatii oferite in luna septembrie 2024 de Profeanu Laura, specialist al site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016