Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF a propus 21 de subcriterii de risc fiscal pentru a stabili situatia firmelor si PFA-urilor

06-Iul-2022
9581
ANAF a propus 21 de subcriterii de risc fiscal pentru a stabili situatia firmelor si PFA-urilor

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin privind aprobarea subcriteriilor de risc dezvoltate din criteriile generale prevazute de art. 7 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. 

Prin actul normativ institutia a propus 21 de subcriterii de risc fiscal pentru a stabili situatia firmelor si a PFA-urilor. In cazul in care se gasesc neconformari fiscale, inspectorii pot incepe controalele. 

Conform Notei de fundamentare, managementul riscurilor de neconformare fiscala are un rol determinant in cresterea eficientei si eficacitatii masurilor intreprinse de ANAF in scopul atingerii obiectivelor sale strategice, in special a celor referitoare la cresterea nivelului de conformare fiscala, reducerea evaziunii fiscale si economiei subterane, reducerea cheltuielilor de administrare, precum si in scopul modernizarii proceselor de activitate si al implementarii celor mai bune practici europene si internationale.

In vederea ducerii la indeplinire a dezideratului subsumat prevederilor art. 7 alin.(5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, respectiv “in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, procedurile de administrare se realizeaza in functie de clasa/subclasa de risc fiscal in care sunt incadrati contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal”, este necesara implementarea prevederilor art. 7 alin (8) din acelasi act normativ, care precizeaza faptul ca dezvoltarea criteriilor generale in subcriterii se aproba
prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

In procesul de management al riscurilor, activitatea de analiza de risc se realizeaza in conformitate cu prevederile art. 1, pct.3 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, avand ca obiective identificarea, evaluarea, gestionarea si utilizarea, in scopul efectuarii activitatilor de administrare fiscala, a riscurilor de neconformare in ceea ce priveste indeplinirea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor prevazute de legislatia fiscala.

Determinarea subcriteriilor de risc prevazute in Anexa proiectului de ordin s-a realizat prin raportare la categoriile de riscuri de neconformare fiscala ce corespund celor patru criterii generale prevazute de art.7 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:

a)Riscurile privind inregistrarea fiscala;


b)Riscurile privind depunerea declaratiilor fiscale;
c)Riscurile privind nivelul de declarare;
d)Riscurile privind realizarea obligatiilor de plata catre bugetul
general consolidat si catre alti creditori.

Prin noul Proiect de Ordin se aproba subcriteriile de risc, dezvoltate din cele patru criterii generale stabilite la art.7 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazute in Anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Dezvoltarea subcriteriilor de risc se realizeaza prin raportare la riscurile de neconformare in ceea ce priveste indeplinirea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor prevazute de legislatia fiscala, asociate celor patru criterii generale.

Riscurile de neconformare sunt riscuri care privesc inregistrarea fiscala, depunerea declaratiilor fiscale, nivelul de declarare si realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori.

Riscurile privind inregistrarea fiscala vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor, indiferent de forma juridica, din perspectiva respectarii obligatiilor de inregistrare fiscala.

Riscurile privind depunerea declaratiilor fiscale vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor, din perspectiva respectarii obligatiilor de depunere, cu date complete si la termen, a declaratiilor fiscale.

Riscurile privind nivelul de declarare vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor, din perspectiva corectitudinii, coerentei, concordantei cotei si cuantumului impozitelor, taxelor si contributiilor declarate in declaratiile fiscale si in alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabili.

Riscurile privind realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si
catre alti creditori vizeaza aspecte legate de neconformarea contribuabililor, din perspectiva indeplinirii obligatiilor de plata fata de bugetul general consolidat si fata de terti, precum si aspecte legate de solvabilitatea si bonitatea acestora.

 Subcriteriile de risc dezvoltate din criteriile generale prevazute de art.7 alin. (8) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare

Subcriteriile de risc fiscal, dezvoltate pe baza criteriilor generale de risc fiscal, sunt urmatoarele:

a) pentru criteriul cu privire la inregistrarea fiscala:

1. subcriteriul privind neinregistrarea in scopuri de TVA;
2. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit pe profit;
3. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit specific;
4. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit pe venitul microintreprinderilor;
5. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de accize;
6. subcriteriul privind neinregistrarea ca platitor de impozit pe impozitul pe venit, precum si a contributiilor sociale obligatorii;
7. subcriteriul privind neinregistrarea fiscala in cazul desfasurarii de activitati, obtinerii de venituri si altor situatii prevazute de lege pentru care exista obligativitatea de inregistrare fiscala;
8. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/ asociatilor/ administratorilor/ altor
persoane, din perspectiva inregistrarii fiscale.

b) pentru criteriul cu privire la depunerea declaratiilor fiscale:

1. subcriteriul privind depunerea cu intarziere a declaratiilor fiscale;
2. subcriteriul privind nedepunerea declaratiilor fiscale;
3. subcriteriul privind depunerea eronata a declaratiilor fiscale;
4. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/ asociatilor/ administratorilor/ altor persoane, din perspectiva depunerii declaratiilor fiscale.

c) pentru criteriul cu privire la nivelul de declarare:

1. subcriteriul privind incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege, depuse de contribuabil;
2. subcriteriul privind neconcordanta datelor din declaratiile fiscale si din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil, in comparatie cu datele si informatiile transmise de terti;
3. subcriteriul privind declararea incorecta a cotei si cuantumului impozitelor, taxelor si contributiilor de catre contribuabil;
4. subcriteriul privind reducerea profitabilitatii;
5. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/ asociatilor/ administratorilor/ altor persoane, din perspectiva nivelului de declarare.

d) pentru criteriul cu privire la realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori:

1. subcriteriul privind plata cu intarziere a obligatiilor fiscale;
2. subcriteriul privind neachitarea obligatiilor fiscale;
3. subcriteriul privind insolvabilitatea;
4. subcriteriul privind riscurile asociate actionarilor/ asociatilor/ administratorilor/ altor persoane, din perspectiva realizarii obligatiilor de plata.

 

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "ANAF a propus 21 de subcriterii de risc fiscal pentru a stabili situatia firmelor si PFA-urilor":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • PFA cu venituri sub 36.000 lei. Care este baza de calcul CASS pentru 2022?

    • Un PFA, cod CAEN 0149 - Cresterea altor animale, realizeaza venituri in cursul unui an sub 36.000 lei. Doreste sa fie asigurat la sanatate. Intrebare: care este baza de calcul pentru asigurari de sanatate aferente anului 2022? Multumesc. PFA si baza de calcul CASS – raspunsul specialistului: Pentru anul 2022 , baza de calcul este de 30.600 lei (2550*12), astfel: Potrivit art. 170 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, "Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la...» citeste mai departe aici

  • Nedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de lei

    • Termenul de depunere a D101 este data de 26 iunie 2023. Contribuabilii trebuie sa stie ca dacaa nu se incadreaza la timp vor fi santionati cu amenda de 5.000 lei, conform legislatiei in vigoare. Impozit pe profit 2023 Ordinul ANAF nr. 310/2023 a adus reguli noi privind declararea impozitului pe profitul anului 2022. Practic, acest act normativ a modificat formularul si regulile de completare pentru D101, dar a introdus totodata Declaratia 101 consolidata, pentru firmele care fac parte dintr-un...» citeste mai departe aici

  • MONOGRAFIE contabila necesara firmelor care au achizitionat masini in leasing

    • Societate comerciala platitoare de TVA si impozit pe profit achizitioneaza in leasing pe 3 ani o masina. Va rog daca se poate o monografie contabila. Multumesc. Monografie contabila leasing financiar – raspunsul specialistului: Potrivit punctului 321 alin. (1) al OMFP 1802/2014, in cazul datoriilor de leasing financiar in valuta, acestea se inregistreaza la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data acordarii finantarii. In situatia in care data...» citeste mai departe aici

  • Miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA

    • Conform legislatiei în vigoare, miercuri, 31 mai 2023, termen limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVA. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor, persoane impozabile care sunt inregistrate in Romania pentru utilizarea regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte, prevazut la art. 3152 din Codul fiscal, ca trebuie sa depuna, prin mijloace electronice, declaratia...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1447/2023: 3 modificari importante privind documentele financiar-contabile

    • Prin Ordinul 1447/2023 au fost aduse 3 modificari importante in ceea ce priveste documentele financiar-contabile. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiare a fost modificat si completat cu urmatoarele prevederi: Reconstituirea documentelor financiar contabile este obligatorie pentru toate documentele pierdute, sustrase sau distruse care se afla in termenul de...» citeste mai departe aici

  • Proiect ANAF: Procedura privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus

    • ANAF a pus recent in dezbatere publica un Proiect de Ordin privind regularizarea diferentei de impozit pe profit/pe veniturile micro care a fost redirectionata in plus. Este vorba, mai exact, de Proiectul de ordin privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, precum si pentru modificarea si completarea Ordinului nr.587/2016 pentru...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2023 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari de TAXE in Codul Fiscal - Studii de caz si explicatii UTILE

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016