Aprobat: Proiect de Lege pentru completarea art.5 din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia
Proiectul de lege pentru completarea art.5 din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia a fost adoptat de Senat si inaintat catre Biroul Permanent al Camerei Deputatilor. Asa cum se arata in expunerea de motive redata integral, in ultima perioada, autoritatea publica locala s-a confruntat in mod frecvent cu situatii de ocupare abuziva a fondului imobiliar - aflat fie in proprietatea privata a statului si administrarea consiliului local, fie in proprietatea privata a municipalitatii. Prezentul proiect de lege isi propune sa limiteze fenomenul ocuparii abuzive deoarece aceste situatii aduc prejudicii considerabile la bugetul local.
Un prim pas in acest demers il reprezinta
definirea celor trei situatii de ocupare abuziva pentru a nu permite ulterioare interpretari ale legii. Astfel, se introduce la articolul (5) un nou alineat (4) care prevede ca prin ocupare abuziva se intelege situatia in care o persoana fizica sau juridica ocupa, fara niciun titlu (contract de inchiriere sau asociere valabil incheiat o locuinta sau un spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta), sau situatia in care persoana fizica ori juridica utilizeaza locuinta sau spatiul cu o alta destinatie decat aceea de locuinta in temeiul unui titlu valabil, insa acesta a expirat, iar autoritatea publica locala a decis neprelungirea acestuia, sau situatia in care persoana fizica ori juridica utilizeaza locuinta sau spatiul cu alta destinatie decat cea stabilita in contract de subinchiriere/cesiune incheiat cu titularul initial, fara ca autoritatea publica locala sa isi fi exprimat acordul in acest sens.
Consecintele unor astfel de situatii au condus la imposibilitatea autoritatii publice locale de a gestiona in mod eficient fondul imobiliar, in conditiile in care, in actualele reglementari legislative, evacuarea unei persoane fizice sau juridice care ocupa abuziv o locuinta sau un spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta nu este posibila decat pe calea unei actiuni formulata in fata instantelor judecatoresti.
Pont: Modificarile efectuate si cuprinse in forma adoptata de Senat pot fi consultate AICI.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Plafon avans decontare si diurna Legea 70/2015 spune la Art. 5. - Plafoanele-limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), pentru urmatoarele operatiuni: d)...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
O astfel de solutie impiedica autoritatea publica de a administra si valorifica pentru o perioada de timp resursele pe care le presupune utilizarea eficienta a fondului imobiliar de stat, respectiv imposibilitatea de a le colecta la bugetul local venituri cu titlu de chirie.
Actuala forma a legii nr. 213/1998 stabileste etapele pe care trebuie sa le parcurga autoritatile locale pentru deblocarea acestor situatii de ocupare abuziva. Primul pas este intocmirea unei fise de ocupare abuziva la tarifele stabilite de catre autoritatea oublica locala prin acte administrative normative si, pe cale de consecinta promovarea de actiuni in fata instantelor judecatoresti pentru evacuarea abuzivului si pentru recuperarea debitelor rezultate din ocuparea abuziva. De cele mai multe ori, actiunile in evacuare se finalizeaza, prinhotarare irevocabila, in cel mai fericit caz, dupa 2-3 ani, insa pretentiile financiare rezultate din ocuparea abuziva sunt imposibil de recuperat pe motivul ca persoana fizica sau juridica abuziva se afla in incapacitate de plata. In acest fel, bugetul local este prejudiciat pe parcursul a 2-3 ani de incasarea unor venituri bugetare cu titlu de despagubiri, rezultate din ocuparea abuziva a fondului imobiliar de stat aflat in proprietatea privata a statului sau a municipalitatii.
Un alt argument al necesitatii modificarii actualei legi privind proprietatea publica si regimul acesteia este legat de respingerea de catre instantele judecatoresti in mod repetat a solicitarilor autoritatilor publice locale pe calea ordonantei presedintiale, de evacuare neconditionata in regim de urgenta a abuzivilor. Instantele judecatoresti au considerat ca evacuarea este inadmisibila pe calea ordonantei presedintiale, o solutie de admitere a unei astfel de cereri presupunand analizarea fondului cererii, ceea ce contravine disp. art. 581 C. pr. Civ. - aceasta pe de-o part,e, iar pe de alta parte, s-a statuat ca o astfel de masura nu ar avea caracter vremelnic - in sensul normelor procesuale mentionate - ci unul permanent.
In aceste conditii, apreciem ca se impune ca autoritatilor publice locale sa le fie conferita prerogativa de a dispune, pe baza unor regulamente riguros stabilite si adoptate de catre autoritatea deliberativa, ca evacuarea abuzivilor sa se faca in baza dispozitiei emise de catre primarul unitatii administrativ-teritoriale, pentru fiecare locuinta sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta.
In plus, avand in vedere faptul ca legislatia in acest domeniu nu prevede in mod expres care sunt sanctiunile ocuparii abuzive, se impune clarificarea legislativa a unor astfel de situatii, cu atat mai mult cu cat la nivelul oricarui municipiu, tarifele la chirie se apropie de valoarea practicata pe piata imobiliara si reprezinta o parte importanta a veniturilor la bugetul local.
Vezi aici documentul integral al proiectului de lege adoptat de Senat.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Depasire plafon micro
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp trebuie depus formularul D700?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In T2 a platit 716 lei impozit, iar in T1: 0 Va rog sa ma ajutati cu un calcul al impozitului pe profit aferent trimestrului 3 si cu inregistrarile contabile pentru sumele aferente.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Expropriere teren. Tratament TVA
Intrebare: O societate platitoare de TVA a fost expropriata pentru un teren construibil de primarie, conform L. 255/2010 si HCL 860/2023, in caz de utilitate publica (construire parc). Pentru suma primita si incasata de societate cu titlu de despagubire, se emite factura? Aceasta suma este scutita de TVA sau se considera livrare? Mentionez ca terenul a fost achizitionat de societate de la o persoana fizica.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Tratamentul fiscal si contabil al promotiilor 10+1 si al reducerilor comerciale ulterioare
Intrebare: As dori sa ma ajutati cu urmatoarea speta: achizitionez marfa cu 10 lei/buc, 100 bucati. Am o agreare cu furnizorul de la care achizitionez sa vand produsele 10 buc la pret de 13 lei (pret de lista) + 1 buc gratuit, iar acest furnizor, la sfarsit de an, imi va acorda un discount pentru valoarea marfii achizitionate. Se poate introduce la vanzare produsul oferit gratuit cu pretul de 0,01 lei sau trebuie sa inregistrez pretul de vanzare de 13 lei, la care sa aplic discount 100%, astfel incat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<