Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Auditare situatie financiara anuala. Care sunt plafoanele pentru anul 2024

29-Oct-2024
2476
Auditare situatie financiara anuala. Care sunt plafoanele pentru anul 2024

La finalul anului intervine obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale pentru anumite firme, in functie de trei criterii importante. Discutam despre acestea si aplicabilitatea lor analizand un studiu de caz util contribuabililor. Vom vedea si care sunt noile plafoane pentru 2024, in continuarea articolului.

Prin audit se poate face evaluarea datelor financiare ale companiilor, pentru a se stabili daca operatiunile interne sau alte tranzactii sunt efectuate corespunzator, iar situatiile financiare au fost intocmite conform reglementarilor contabile in vigoare. In plus, se pot identifica punctele slabe si alte deficiente financiare ale firmei care pot fi corectate.

Auditare situatie financiara anuala. Noile plafoane pentru anul 2024

Referitor la noile plafoane pentru anul 2024, acestea au fost introduse prin OMF 4164/2024 si se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2024, dupa cum se arata la art. III alin. 1 din ordin.

Pentru entitatile mijlocii si mari noile plafoane sunt:

- totalul activelor: 25.000.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 50.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.

Astfel, daca la sfarsitul anului 2024 societatea va depasi doua din cele trei criterii pe baza noilor plafoane, in mod cert societatea va avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2024, deoarece se va incadra in categoria entitatilor mijlocii si mari (pct. 563 alin. 1 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024).

Auditare situatie financiara anuala - Studiu de caz

Sa luam urmatorul caz. In 2023, o societate a avut o cifra de afaceri de 42.000.000 lei, 60 de angajati si active totale de 20.000.000 lei, conform plafoanelor valabile pana in august 2024, avea nevoie de auditarea situatiilor financiare. Conform noilor plafoane, mai are aceasta obligatie pentru anul 2023?

In privinta auditarii situatiei financiare anuale pentru anul 2023, potrivit pct. 2.6 alin. 3-4 din anexa la OMF 5394/2023, care preia prevederile de la pct. 563 alin. 1-2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024, pe langa entitatile mijlocii si mari si entitatile de interes public, sunt supuse auditului si entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele 3 criterii:
- totalul activelor: 16.000.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.

Obligatia de auditare pentru aceste din urma entitati se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive. Totodata, entitatile respective sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.

Entitatile mijlocii si mari sunt definite la pct. 9 alin. 4 din reglementarile contabile ca fiind acele entitati care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime:
- totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);
- cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.

In mod similar, conform pct. 13 alin. 2 din reglementarile contabile, o entitate schimba categoria in care se incadreaza doar daca in doua exercitii financiare consecutive depaseste sau inceteaza sa depaseasca criteriile de marime, astfel ca modificarea criteriilor de marime nu determina automat incadrarea entitatii intr-o noua categorie.

Specialistul considera ca pe baza datelor prezentate mai sus, in anul 2023 societatea a depasit a depasit toate cele trei criterii pentru a fi incadrata in categoria entitatilor mijlocii si mari, dar acest lucru nu determina automat incadrarea sa in aceasta categorie decat daca depasise cel putin doua din cele trei criterii si in anul 2022.

Daca da, atunci societatea avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2023 conform pct. 2.6 alin. 3 din anexa la OMF 5394/2023, respectiv pct. 563 alin. 1 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024.

De asemenea, in masura in care societatea a depasit la 2022 doua din cele trei criterii reprezentand total active 16.000.000 lei, cifra de afaceri 32.000.000 lei si numar salariati 50, chiar daca nu le-a depasit pe cele prevazute pentru incadrarea in categoria entitatilor mijlocii si mari, si atunci societatea avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2023 conform pct. 2.6 alin. 4 din anexa la OMF 5394/2023, respectiv pct. 563 alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024.

In situatia in care, la 2022, societatea nu a depasit doua din cele trei criterii reprezentand total active 16.000.000 lei, cifra de afaceri 32.000.000 lei si numar salariati 50, ea nu avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2023.

In concluzie, in functie si de nivelul indicatorilor de la 2022 (nu numai al celor de la 2023), societatea determina daca avea sau nu obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2023.

Referitor la noile plafoane, acestea au fost introduse prin OMF 4164/2024 si se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2024, dupa cum se arata la art. III alin. 1 din ordin.

Pentru entitatile mijlocii si mari noile plafoane sunt:
- totalul activelor: 25.000.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 50.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.

Daca la sfarsitul anului 2024 societatea va depasi doua din cele trei criterii pe baza noilor plafoane, avand in vedere ca ele au fost deja depasite pe baza vechilor plafoane la 2023, in mod cert societatea va avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2024, deoarece se va incadra in categoria entitatilor mijlocii si mari (pct. 563 alin. 1 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024).

In mod similar, daca la sfarsitul anului 2024 societatea va depasi doua din cele trei criterii reprezentand total active 16.000.000 lei, cifra de afaceri 32.000.000 lei si numar salariati 50, in mod cert societatea va avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2024, deoarece se va incadra in prevederile pct. 563 alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024.


Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016