
Raportul Special
realizat de specialisti
Operatorii economici sunt obligati prin Legea 36/2023 sa arhiveze memoriile fiscale pe o perioada de 5 ani.
Conform Legii nr. 36 din 11 ianuarie 2023 pentru modificarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, utilizatorii sunt obligati sa asigure pastrarea si arhivarea memoriilor fiscale pentru o perioada de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.
Extras din Legea 36/2023:
Articolul I
Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 23, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 23(1) Persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.
2.Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Articolul 25 Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.
Articolul II Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:(4) Memoria fiscala este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul fiscal, care trebuie sa permita obligatoriu acumulari progresive ale datelor, fara ca acestea sa poata fi modificate sau sterse, precum si conservarea in timp a acestora pe o perioada de 5 ani.
2. La articolul 4, alineatele (8) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
8) Registrul special prevazut la art. 1 alin. (8) si raportul fiscal de inchidere zilnica sunt documente avute in vedere de catre organele fiscale cu ocazia verificarii veniturilor care stau la baza determinarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat. Registrul special prevazut la art. 1 alin. (8), precum si rapoartele fiscale de inchidere zilnica se arhiveaza si se pastreaza pe o perioada de 5 ani, calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost emise. Obligatia privind arhivarea si pastrarea raportului fiscal de inchidere zilnica pe o perioada de 5 ani nu se aplica operatorilor economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale care, potrivit dispozitiilor art. 3 alin. (2^1), nu inglobeaza constructiv dispozitivul de imprimare.(9) Operatorii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) si (2), la umplerea memoriei fiscale, atunci cand aceasta trebuie inlocuita ca urmare a defectarii, ori cand nu mai poate fi folosita de catre utilizatori din diverse motive, precum si in cazul in care acestia isi inceteaza activitatea, sunt obligati sa asigure pastrarea si arhivarea memoriilor fiscale pentru o perioada de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.
Legea a fost publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 36 din 12 ianuarie 2023
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Care este termenul de pastrare a documentelor financiar-contabile in conditiile aprobarii Legii 36/2023?Documente care vor fi pastrate in arhiva timp de 5 ani de contribuabili, conform Legii 36/2023Arhivare documente: care este procedura si cat se pastreaza documentele in arhivaArticole similare
Persoanele fizice care dau meditatii sunt obligate sa detina case de marcat electronice si sa se inregistreze in Registrul ComertuluiOBLIGATII declarative pentru utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale. ANAF a publicat listaPersoanele care obtin venituri din chirii sunt OBLIGATE sa utilizeze CASE DE MARCAT ELECTRONICE FISCALECasele de marcat cu jurnal electronic: Obligatiile operatorilor economici fata de ANAFFirmele care NU au respectat termenul limita de conectare a caselor de marcat la ANAF risca amenzi de pana la 10.000 leiUltimele articole
Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatProiect: Pana pe 1 septembrie 2025 se amana sanctiunile pentru persoanele care utilizeaza case de marcat care nu emit cod QRCe trebuie sa faca operatorii economici in cazul defectarii aparatelor de marcat electronice fiscaleProiect ANAF: Noi documente pot fi solicitate suplimentar anumitor operatorilor economici pentru inregistrarea aparatelor de marcat electroniceSfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA