
Raportul Special
realizat de specialisti
Guvernul Romaniei a pus in dezbatere publica proiectul de hotarare pentru modificarea pct. 42 din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 33/2018 privind nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic.
Prin proiectul de hotarare se propune modificarea pct. 42 din Anexa 1 la H.G. nr. 33/2018, in sensul eliminarii contraventiei referitoare la nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999), organele de control urmand sa aplice de la prima abatere sanctiunile prevazute la art.11 alin. (1) lit. f) din OUG nr. 28/1999, respectiv amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor si confiscarea sumelor nejustificate.
Totodata, avand in vedere prevederile art.4 alin.(1) din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, precum si faptul ca adoptarea prezentului proiect are ca efect aplicarea de la prima abatere a sanctiunilor prevazute la art.11 alin.(1) lit.f) din OUG nr.28/1999, in locul sanctiunii avertismentului prevazuta de Legea nr.270/2017, se reglementeaza intrarea in vigoare a acestuia in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
In nota de fundamentare se arata ca modificarea punctului 42 din Anexa 1 la H.G. nr. 33/2018 vine ca urmare:
- Ministerul Finantelor Publice a emis autorizatii de distributie pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activitatilor economice in care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comert cu carburanti,
- din informatiile furnizate de distribuitorii autorizati, atat acestia, cat si unitatile acreditate pentru comercializare detin, in cele mai multe cazuri, stocuri de aparate de marcat noi si nu mai sunt semnalate dificultati legate de lipsa capacitatii de instalare a unitatilor de service, in conditiile in care au fost emise autorizatii de distributie pentru aparatele de marcat care acopera toate tipurile de activitati economice, iar distribuitorii autorizati au stocuri de aparate de marcat noi, solicitarile de instalare si punere in functiune a acestor dispozitive au scazut drastic, aceasta situatie fiind intalnita chiar si in cazul aparatelor achizitionate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri (au fost semnalate numeroase cazuri in care aparatele au fost lasate de utilizatori in custodie in depozitele distribuitorilor), fapt care denota ca, operatorii economici care nu si-au indeplinit obligatia de dotare cu noile dispozitive, nu au motive obiective pentru neconformare;
- masura introducerii sanctiunii pentru nedotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic sub incidenta Legii prevenirii, va fi in vigoare temporar si este ultimul sprijin care poate fi acordat contribuabililor in perioada de implementare a noilor aparate de marcat;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
-perpetuarea acestei situatii in care o mare parte dintre operatorii economici au achizitionat si instalat aparate de marcat cu jurnal electronic, iar o alta parte, a ramas in expectativa, discrimineaza operatorii economici corecti si genereaza nemultumiri in randul acestora;
- finalizarea procesului de dotare cu noile aparare de marcat intr-un interval de timp cat mai scurt;
- asigurarea unui tratament echitabil la nivelul tuturor operatorilor economici care au obligatia de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic;
- se impune eliminarea contraventiei referitoare la nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999) de sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017.
Extras din proiectul de hotarare:
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:
Art.I
La anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 107 din 5 februarie 2018, cu modificarile ulterioare, punctul 42 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
42. Art. 10 lit. f) - h), j) si u) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.II
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
In nota de fundamentare regasim contextul situatiei actuale:
Regimul utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale este reglementat in prezent de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (OUG nr. 28/1999) si de Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, au fost create premisele inlocuirii etapizate a aparatelor de marcat cu rola jurnal pe suport hartie cu aparate de marcat cu jurnal electronic. si s-au stabilit termenele de dotare a operatorilor economici cu noile aparate (1 iunie 2018 pentru operatorii economici care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii, respectiv 1 august 2018 pentru operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici).
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2018 privind unele masuri referitoare la aplicarea unor dispozitii si prelungirea unui termen prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, a fost acordat un termen de gratie de 3 luni în care nu se aplica sanctiunile prevazute de lege pentru nedotarea operatorilor economici cu aparate de marcat cu jurnal electronic, termenele de gratie stabilite prin acest act normativ fiind 1 septembrie 2018 (contribuabili mari ?i mijlocii), respectiv 1 noiembrie 2018 (contribuabili mici).
La data de 17 august 2018, principalele procese de implementare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic (producere, avizare tehnica, autorizare, atribuire numar unic de identificare, fiscalizare) inregistrau intarzieri, ceea ce crea premisele ca cel putin anumite categorii de operatori economici sa nu poata, din motive obiective, neimputabile acestora, sa se doteze cu noile aparate de marcat, pana la expirarea termenului de gratie stabilit pentru data de 1 septembrie.
Avand in vedere faptul ca, operatorii economici care aveau obligatia sa se doteze cu noile aparate de marcat pana la data de 1 septembrie 2018, riscau sanctiuni drastice (amenda, suspendarea activitatii la punctul de lucru si confiscarea sumelor nejustificate), fara ca vinovatia sa fie directa si exclusiva a acestora, a fost adoptata Hotararea Guvernului nr. 701/2018 prin care a fost introdusa sub incidenta Legii prevenirii, contraventia prevazuta la art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999, pentru nedotarea la termen cu noile aparate de marcat, astfel incat sa se asigure o abordare de tip preventiv, stimulativ si nu de sanctionare imediata de la prima abatere a operatorilor economici.
In prezent, printre contraventiile care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, se numara si cea referitoare la nerespectarea de catre operatorii economici, a termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999) pentru care legea prevede ca sanctiune contraventionala principala amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si urmatoarele sanctiuni complementare :
- confiscarea sumelor nejustificate;
- suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Dotarea cu AMEF, obligatorie si la automatele comerciale. Ce amenzi risca contribuabilii in caz contrarEmiterea bonului fiscal la vanzarea direct catre populatie. Cum procedam?Monografie contabila privind transportul in regim de taxiCand este un comerciant obligat sa se doteze cu POS, dar nu si cu casa de marcat?Procedura de comunicare ELECTRONICA intre Ministerul Finantelor si persoanele fizice si juridice a fost modificata (Ordinul3192/2020)Ultimele articole
Case de marcat electronice. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o ziBon fiscal. Cum sa procedati daca NU ati emis la timp bonul fiscal la incasarile cu cardulBonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Examen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA