Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contribuabili mijlocii 2024. Lista contribuabili mijlocii si studii de caz utile

20-Dec-2023
5887
Contribuabili mijlocii 2024. Lista contribuabili mijlocii si studii de caz utile
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a aprobat, prin OPANAF nr. 1992/2023, listele contribuabililor mari si mijlocii, valabile de la 1 ianuarie 2024. Totodata, a fost publicat Ordinul nr. 1945/2023 prin care sunt reglementate noi prevederi referitoare la administrarea contribuabililor mari si mijlocii.

Este important sa aflati, in urma reclasificarii, daca societatea dvs. se afla printre companiile din lista ANAF. Reclasificarea firmelor si includerea lor intr-o categorie sau alta are implicatii mai ales din perspectiva obligatiei de a face raportarile SAF-T.

Lista contribuabililor mijlocii cuprinde 20.198 de contribuabili, acestia fiind administrati de catre administratiile judetene ale finantelor publice si Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii constituita la nivelul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti. Lista a fost realizata in baza informatiilor existente la data de 30 august 2023, dupa cum urmeaza:

a) criteriul de baza - 20.000 contribuabili selectati descrescator in functie de valoarea indicatorului agregat

b) criteriul grupului fiscal unic - 198 contribuabili care fac parte dintr-un grup fiscal unic, avand calitatea de reprezentant fiscal, fie de membri in cadrul grupului, definit potrivit prevederilor art 269 alin 9 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal si care nu s-au incadrat in criteriile de selectie mentionate anterior.


Listele pot fi consultate aici >>


Va oferim mai jos cateva spete detaliate, rezolvate de specialistii nostri si care va pot oferi mai multe informatii utile si de actualitate cu privire la lista contribuabililor mijlocii si reclasificarea.


SPETA NR. 1

Societate care trece in categoria contribuabililor mijlocii. Obligatii privind SAF-T



O societate a fost inclusa in lista contribuabililor mijlocii incepand cu data de 01.01.2024. Societatea este un cabinet stomatologic si nu este inregistrata in scopuri de TVA. Are cod special de TVA pentru operatiuni intracomunitare.

1. Incepand cu ce data are obligatia de a trimite declaratia SAF-T si care sunt termenele de trimitere a declaratiei?

2. Exista si alte obligatii declarative odata cu trecerea in categoria contribuabililor mijlocii?


Opinia specialistului:

Conform Ordinului ANAF nr. 1783/2021 privind natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura si conditiile de transmitere, precum si termenele de transmitere si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal.

Obligatia de transmitere a fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei informative D406 devine efectiva pentru fiecare categorie de contribuabili, astfel:

c) pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2023, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mijlocii;

1.2. Prin exceptie de la prevederile pct. 1.1 lit. c), se stabilesc urmatoarele termene:

b) pentru contribuabilii incadrati la data de 31 decembrie 2021 in categoria contribuabililor mici, care si-au mentinut aceasta incadrare pe parcursul anului 2022, iar incepand cu data de 1 ianuarie 2023 sunt incadrati in categoria contribuabililor mijlocii, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de referinta pentru contribuabilii mijlocii.

Este foarte probabil insa ca un nou ordin sa fie publicat ca urmare a noii selectii a contribuabililor efectuate de ANAF, intrucat, dupa cum se observa, prevederile de mai sus nu sunt actualizate.

Conform prevederilor actuale mentionate mai sus, este probabil ca societatea sa aiba obligatia transmiterii D406 incepand cu 01.01.2024.

Contribuabilii care nu sunt inregistrati in scopuri de TVA transmit Declaratia informativa D406 trimestrial, deci prima raportare va fi data de 30.04.2024 pentru trimestrul I.

Societatea beneficiaza de o perioada de gratie de 3 (trei) luni pentru prima raportare, astfel ca prima raportare se poate depune pana la data de 31.07.2024, fara sanctiuni contraventionale.

Nu exista obligatii declarative urmare a incadrarii in categoria contribuabililor mijlocii, arondarea urmand sa se faca automat de ANAF.



Raspuns oferit in decembrie 2023 de specialistii PortalContabilitate.ro. Incearca acum! Intreaba specialistii si bucura-te de rezolvarea spetei si de CADOU! Detalii aici >>>


SPETA NR. 2

 Contribuabil mic devenit mijlociu. Declaratia SAF-T


O societate a primit notificare potrivit careia, incepand cu 1 ianuarie 2024, trece din categoria de contribuabili mici in cea de mijlocii de la ANAF. Cu ce data este obligata sa depuna declaratia SAF-T? Exista perioada de garantie la depunerea acesteia?


Opinia specialistului:

Din prevederile pct. 1.1 lit. c si d din anexa 5 la OPANAF 1783/2021, modificat prin OPANAF 2518/2022 reiese ca data de referinta pentru depunerea declaratiei informative D406 SAF-T este data de 1 ianuarie 2023, iar pentru contribuabilii mici este data de 1 ianuarie 2025, dar numai daca sunt incadrati in categoria contribuabililor mici la data de 31 decembrie 2021 si isi pastreaza aceasta incadrare si dupa data de 1 ianuarie 2022.

Conform pct. 1.1 lit. g din anexa 5 pentru contribuabilii nou-inregistrati/incadrati dupa data de referinta pentru fiecare categorie in parte, obligatia de depunere a declaratiei informative D406 SAF-T incepe de la data efectiva a inregistrarii, prima depunere a acesteia urmand sa se faca in ultima zi a lunii care urmeaza perioadei pentru care se face raportarea, ulterior datei de referinta pentru categoria in care au fost inregistrati/incadrati.

Reiese ca societatea trebuie sa depuna declaratia informativa D406 SAF-T incepand cu data de 1 ianuarie 2024. In acest sens pledeaza si prevederea de la pct. 1.2 lit. b din anexa 5 potrivit careia pentru contribuabilii incadrati la data de 31 decembrie 2021 in categoria contribuabililor mici, care si-au mentinut aceasta incadrare pe parcursul anului 2022, iar incepand cu data de 1 ianuarie 2023 sunt incadrati in categoria contribuabililor mijlocii, obligatia de depunere a declaratiei informative D406 SAF-T incepe de la data de referinta pentru contribuabilii mijlocii, adica de la data de 1 ianuarie 2023.

Referitor la perioada de gratie, conform pct. 4 din anexa 4 la OPANAF 1783/2021 data-limita pentru transmiterea declaratiilor informative D406 este ultima zi calendaristica din luna depunerii, reprezentand luna calendaristica imediat urmatoare perioadei pentru care a fost pregatita declaratia informativa.

Potrivit pct. 5 din anexa 4 sunt prevazute urmatoarele perioade de gratie pentru contribuabilii care au obligatia de transmitere lunara a declaratiei informative:
- 6 (sase) luni pentru prima raportare;
- 5 (cinci) luni pentru a doua raportare;
- 4 (patru) luni pentru a treia raportare;
- 3 (trei) luni pentru a patra raportare;
- 2 (doua) luni pentru a cincea raportare.

Perioada de gratie se calculeaza pornind de la ultima zi a perioadei de raportare pentru care aceasta se acorda, cand obligatia de transmitere devine efectiva pentru respectivul contribuabil.

Spre exemplu, declaratia D406 aferenta lunii ianuarie 2024 trebuie depusa pana la 29 februarie 2024, cu o perioada de gratie de 6 luni, adica pana la 31 iulie 2024.


Raspuns oferit in decembrie 2023 de specialistii PortalContabilitate.ro. Incearca acum! Intreaba specialistii si bucura-te de rezolvarea spetei si de CADOU! Detalii aici >>>




SPETA NR. 3

Transfer contribuabil mijlociu la mare contribuabil


Care sunt obligatiile unei companii care este inscrisa pe lista contribuabililor mari? Si care sunt obligatiile unei firme de pe lista contribuabililor mijocii? Ce obligatii exista, in ambele situatii, cu privire la declaratii, transfer dosar fiscal, arondare etc.?



Opinia specialistului:

In ce priveste transferul dosarului sau noua arondare conform reclasificarii, noile liste ale contribuabililor mari si mijlocii se regasesc in Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1992/2023 (in vigoare de la 1 ianuarie 2024).

Marii contribuabili sunt administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili. Contribuabilii mijlocii sunt administrati de catre administratiile judetene ale finantelor publice si de Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii (Directia generala regionala a finantelor publice Bucuresti).

Conform Ordinului Presedintelui ANAF nr. 1721/2021 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili (art. 9) procesul si obligatiile legate de predarea-primirea dosarelor fiscale ale marilor contribuabili, presupune:

1. Selectie si preluare in administrare: Contribuabilii mari stabiliti conform criteriilor de selectie sunt preluati in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, incepand cu 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost efectuata selectia.

2. Protocol de Predare-Primire: Predarea-primirea dosarelor fiscale se face intre organele fiscale centrale implicate, pe baza unui protocol de predare-primire. Acesta se realizeaza conform unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).

3. Modificarea competentei de administrare: Modificarea competentei de administrare a contribuabililor mari se face in baza protocolului de predare-primire.

4.Transferul informatiilor in format electronic: Informatiile aflate in sistemele informatice de administrare a creantelor fiscale ale contribuabililor mari sunt transferate in format electronic intre organele fiscale centrale implicate, in termen de 5 zile lucratoare de la inchiderea anului fiscal in care se efectueaza selectia/actualizarea.

5. Finalizarea Protocolului de Predare-Primire: Protocolul de predare-primire a dosarelor fiscale trebuie sa fie finalizat pana la data de 20 ianuarie a anului pentru care se realizeaza selectia/actualizarea.

6. Notificarea Contribuabililor: Contribuabilii care fac obiectul predarii sunt notificati de catre organul fiscal central in a carui administrare se afla la data selectiei/actualizarii.

7. Aplicarea corespunzatoare a Codului de Procedura Fiscala: Se aplica in mod corespunzator prevederile art. 47 din Codul de procedura fiscal (Comunicarea actului administrativ fiscal)

In concluzie, in situatia in care competenta de administrare se schimba fara ca sa fie modificat sediul social, nu este necesar sa faceti niciun demers pentru acest transfer, intrucat dosarul fiscal, inclusiv fisa analitica pe platitor, se va transfera automat (din oficiu) de la vechiul organ fiscal la noul organ fiscal de administrare.

DECLARATII

Obligatiile pentru companiile din Romania incadrate la "contribuabili mari" si "contribuabili mijlocii" includ diverse responsabilitati fiscale si declarative. Iata o prezentare generala:

Pentru Contribuabilii Mari:

- Fisierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) - D406: Contribuabilii mari sunt obligati sa declare prin fisierul standard de control fiscal (SAF T) prin depunerea D406. Acest standard international este utilizat pentru transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili catre autoritatile fiscale si auditori.

- Dosarul Preturilor de Transfer: Contribuabilii mari ale caror tranzactii cu persoane afiliate depasesc anumite praguri de semnificatie sunt obligati sa pregateasca anual dosarul preturilor de transfer. Aceste praguri sunt stabilite la 200.000 euro pentru serviciile financiare, 250.000 euro pentru prestarile de servicii si 350.000 euro pentru achizitii/vanzari de bunuri.

- Reglementari Contabile: Entitatile mari sunt obligate sa prezinte situatii financiare extinse, care includ informatii suplimentare solicitate de Ministerul Finantelor Publice. Auditarea situatiilor financiare anuale este obligatorie pentru aceste entitati daca depasesc limitele stabilite pentru cel putin doua dintre urmatoarele criterii de marime pentru doua exercitii financiare consecutive: total activelor peste 16.000.000 RON, cifra de afaceri neta peste 32.000.000 RON, numarul mediu de salariati peste 50.

Pentru Contribuabili Mijlocii:

- Depunerea D406: Contribuabilii mijlocii, incepand cu 1 ianuarie 2023, sunt obligati sa depuna Declaratia informativa D406, conform Ordinului nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021.

In plus fata de aceste obligatii specifice, exista si alte responsabilitati generale, cum ar fi declararea si plata diferitelor taxe si impozite conform legislatiei fiscale. De asemenea, atat contribuabilii mari, cat si cei mijlocii pot avea obligatii suplimentare legate de raportarea tranzactiilor internationale, conform legislatiei UE si internationale.

Este important sa retineti ca informatiile de mai sus se bazeaza pe legislatia si regulamentele fiscale valabile la data consultarii surselor (2022 - 2023) si pot suferi modificari. Pentru a fi la curent cu ultimele schimbari si actualizari privind administrarea fiscala si alte aspecte legate de fiscalitate, va invitam sa vizitati site-ul nostru PortalCodulFiscal.ro. Nu ezitati sa verificati periodic pagina noastra de noutati pentru cele mai recente informatii si ghiduri.


Raspuns oferit in luna decembrie 2023 de catre specialistii site-ului Portalcodulfiscal.ro. Testeaza si tu GRATUIT Portalcodulfiscal. Va invitam sa descoperiti avantajele consultantei specializate! ACCES NELIMITAT la peste 70.000 de spete rezolvate. Detalii AICI >>>>


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016