Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

30-Iun-2025
756
Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.

Ce este noua somatie DGAF si ce reglementeaza Ordinul ANAF 128/2025

Instrumentul a fost oficializat prin Ordinul ANAF nr. 128/2025, intrat in vigoare la data de 10 februarie 2025, care abroga integral vechiul Ordin nr. 3.838/2015. Noul ordin stabileste un set extins de formulare utilizate de inspectorii antifrauda, inclusiv anexa 6a – noua forma de somatie.

Aceasta somatie are un statut complet diferit de „invitatia” folosita anterior. Daca vechea invitatie nu impunea o reactie urgenta si nu avea o forta coercitiva reala, noua somatie are o valoare juridica superioara, fiind o baza legala directa pentru declansarea unor proceduri penale in cazul neconformarii.

Ce risca administratorii care ignora somatia

Legea nr. 241/2005 privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale prevede clar: refuzul nejustificat de a pune la dispozitie documentele solicitate in termen de 15 zile de la primirea somatiei constituie infractiune. Daca se dovedeste ca a existat intentia de a obstructiona controlul fiscal, fapta se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 6 ani.

Responsabilitatea cade, in primul rand, asupra administratorului societatii, dar nu se limiteaza la acesta. In functie de circumstante, pot fi trasi la raspundere si asociatii, precum si persoanele responsabile cu evidenta contabila. Gradul de implicare si atitudinea de necooperare sunt esentiale in evaluarea riscului penal.

De la somatie la proces penal: ce se intampla daca termenul este depasit

 
In cazul in care contribuabilul nu raspunde somatiei in termenul legal de 15 zile, inspectorii antifrauda pot intocmi procesul-verbal de sesizare penala. Acest document oficial este transmis contribuabilului si declanseaza automat procedura de cercetare penala.
Un detaliu important: chiar daca ulterior firma alege sa coopereze, ANAF nu mai poate retrage sesizarea penala. Totusi, o atitudine cooperanta in etapa anchetei poate influenta pozitiv rezultatul:

• In functie de gravitatea faptei si volumul de lucru al parchetului, ancheta poate dura de la cateva luni la cativa ani;
• Dosarul poate fi clasat, daca fapta nu prezinta pericol social, sau poate duce la trimiterea in judecata.
 
 

Ce obligatii au administratorii si profesionistii fiscali in fata somatiei

Noul Ordin ANAF 128/2025 nu doar introduce formulare noi, ci si instructiuni clare de completare pentru fiecare etapa a controlului antifrauda – inclusiv pentru somatie, procese-verbale si note explicative.
In acest context, rolul profesionistilor contabili si fiscali devine crucial.
Acestia trebuie sa:
• Informeze administratorii in mod clar asupra riscurilor penale in cazul ignorarii somatiei;
• Asiste contribuabilii in redactarea unui raspuns documentat, transmis in termenul legal;
• Solicite dovezi de trimitere si primire (confirmari de posta electronica, avize de receptie etc.), pentru a evita acuzatiile de refuz sau obstructionare;
• Consilieze ferm companiile sa trateze cu seriozitate toate comunicarile venite din partea DGAF, indiferent de forma.
 

Concluzie

Somatia emisa de Directia Generala Antifrauda Fiscala, in baza Ordinului ANAF 128/2025, este mai mult decat o solicitare administrativa – este o piatra de hotar in procedura de control. Refuzul de a raspunde in termen poate declansa rapid proceduri penale, cu consecinte directe asupra administratorilor si altor persoane implicate in conducerea firmei.

Intr-o perioada in care ANAF isi intensifica operatiunile antifrauda, profesionalismul si promptitudinea reactiei firmelor pot face diferenta intre un control rezolvat rapid si un proces penal de durata.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia

    • Dividendele interimare pot fi distribuite in cursul anului fiscal, insa doar in anumite conditii expres prevazute de lege. Repartizarea acestora se bazeaza pe situatii financiare interimare intocmite conform reglementarilor contabile si aprobate de asociati sau actionari. Respectarea termenelor si a obligatiilor de raportare catre autoritatile fiscale este esentiala pentru ca aceasta distribuire sa fie legala si corect documentata. Avem acest caz. O societate comerciala care doreste...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

    • Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa. Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016