Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

De la 1 ianuarie 2022 se aplica noi reguli pentru organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili

12-Oct-2021
5484
De la 1 ianuarie 2022 se aplica noi reguli pentru organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili
ANAF a publicat recent un nou proiect de ordin prin care se stabileste competenta de administrare a marilor contribuabili in sarcina Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care se efectueaza selectia/actualizarea acestora.
 
Este vorba despre:
a) contribuabilii mari aflati in administrarea Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili la data de 31 decembrie 2021;
b) contribuabilii mari care indeplinesc conditiile prevazute de prezentul ordin
 
Prin exceptie litera a), nu sunt administrati de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, contribuabilii mari care:
 
a) au fost declarati insolvabili potrivit art. 265 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin; 
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva pronuntata pana la data de 31 decembrie 2020;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, pana la data de 31 decembrie 2020;
d) au fost declarati inactivi potrivit dispozitiilor art. 92 din Codul de procedura fiscala, pana la data de 31 decembrie 2020;
e) au fost selectati anterior intrarii in vigoare a prezentului ordin, conform criteriului de reprezentare fiscala si al participarii directe. 
(3) Selectia/Actualizarea marilor contribuabili se realizeaza in functie de criteriile de selectie prevazute la art. 3 si de regulile specifice prevazute la art. 7.
 
 ART. 2
 
Conditia generala de eligibilitate
 
(1) Se considera eligibili contribuabilii care se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii:
 a) contribuabilii prevazuti la art. 4 alin. (2);
 b) persoanele juridice romane infiintate potrivit prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv entitatile rezultate in urma fuziunii cu alti contribuabili;
 c) sucursalele contribuabililor persoane juridice straine care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
 d) regiile autonome, companiile si societatile nationale si societatile cu capital majoritar sau integral de stat;
 e) institutele nationale de cercetare-dezvoltare organizate potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prin exceptie de la alin.(1) nu se considera eligibili :
a) contribuabilii care sunt declarati insolvabili potrivit art.265 din Codul de procedura fiscala;
b) contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolventei prin sentinta definitiva;
c) contribuabilii care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului precum si contribuabilii care sunt declarati inactivi potrivit prevederilor art. 92 din Codul de procedura fiscala.
(3) Prevederile alin.(2) nu se aplica contribuabililor selectati/actualizati potrivit criteriilor specifice prevazute la art.4 alin. (2) si (6).
 
ART. 3
 
 Criterii de selectie
 
 (1) Selectia marilor contribuabili se realizeaza dintre contribuabilii eligibili, in functie de urmatoarele criterii:
 a) criterii specifice;
 b) criteriul de baza;
 c) criteriul de continuitate.
 (2) Contribuabilii care indeplinesc criteriile prevazute la art. 4 alin. (2) si (3), precum si cei stabiliti in ordine descrescatoare in functie de criteriul de baza prevazut la art. 5 sunt selectati in limita unui numar maxim de 3.000 de contribuabili.
(3) Criteriile de selectie prevazute la alin. (1) se pot modifica anual prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
 
ART. 4
 
 Criterii specifice
 
 (1) Din categoria marilor contribuabili fac parte contribuabilii care indeplinesc urmatoarele criterii specifice de selectie:
 a) criteriul specific de activitate desfasurata;
 b) criteriul investitional;
 c) criteriul grupului fiscal unic;
 (2) in criteriul specific de activitate desfasurata se incadreaza:
 a) Banca Nationala a Romaniei;
b) institutiile de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei, cu exceptia cooperativelor de credit din cadrul organizatiilor cooperatiste de credit;
 c) societatile de asigurari autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiara;
 d) societatile de investitii financiare;
 e) Societatea Romana de Televiziune;
 f) Societatea Romana de Radiodifuziune.
 (3) in criteriul investitional se incadreaza in categoria contribuabililor mari contribuabilii nou-infiintati care, la data infiintarii, se angajeaza prin declaratie pe propria raspundere sa realizeze, intr-o perioada de maximum 3 ani consecutivi de la data infiintarii, investitii a caror valoare in lei sa fie echivalentul a minimum 10 milioane euro, la cursul de referinta al pietei valutare pentru euro, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data infiintarii. Dupa expirarea acestei perioade, contribuabilii vor fi selectati in functie de criteriile de selectie prevazute la art. 3, cu exceptia criteriului de continuitate.
(4) Contribuabilii depun declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (3) la organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal, potrivit legii, in termen de cel mult 15 zile de la data inregistrarii lor la registrul comertului. Prin depunerea declaratiei se considera ca respectivul contribuabil solicita incadrarea in categoria marilor contribuabili.
 (5) in termen de 10 zile lucratoare de la data depunerii declaratiei pe propria raspundere prevazute la alin. (3), contribuabilii se preiau in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire intocmit potrivit art. 9 alin. (2).
(6) Criteriul grupului fiscal unic - se incadreaza in categoria contribuabililor mari reprezentantul fiscal si membrii apartinand grupului fiscal unic definit potrivit prevederilor art.269 alin. (9) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca cel putin unul dintre acestia sa indeplineasca criteriile de selectie prevazute la art. 3.
 
ART. 5
 
 Criteriul de baza
 
(1) Criteriul de baza, reprezentand criteriul valoric agregat, este rezultatul agregarii a 3 indicatori selectati din punct de vedere economic si bugetar in urmatoarele proportii:
 a) cifra de afaceri - 50%.
 b) volumul obligatiilor fiscale declarate - 30%;
 c) volumul cheltuielilor cu personalul - 20%.
 (2) Indicatorii prevazuti la alin. (1) lit. a) si c) sunt cei raportati in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui in care se efectueaza selectia/actualizarea. Pentru contribuabilii care nu au depus, pana la data actualizarii listelor, situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui in care se efectueaza actualizarea, indicatorii prevazuti la alin. (1) lit. a) si c) se calculeaza pe baza datelor inscrise in urmatoarele documente:
 a) deconturile de taxa pe valoarea adaugata (formular D300) depuse de contribuabil in anul fiscal anterior celui in care se face selectia/actualizarea, pentru stabilirea cifrei de afaceri;
 b) declaratiile privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (formular D112), depuse de contribuabil in anul fiscal anterior celui in care se face selectia/actualizarea, pentru stabilirea volumului cheltuielilor cu personalul.
(3) Indicatorul prevazut la alin. (1) lit. b) este stabilit conform declaratiilor depuse de catre contribuabili in cursul anului precedent celui in care se efectueaza selectia/actualizarea contribuabililor.
 
ART. 6
 
Criteriul de continuitate
 
(1) Contribuabilii mari selectati/actualizati potrivit prezentului ordin care nu mai indeplinesc criteriul specific prevazut la art. 4 alin. (2) lit. b) si c) sau criteriul de baza prevazut la art. 5 nu mai sunt administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa 3 ani consecutivi in care nu indeplinesc aceste criterii, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator expirarii acestei perioade.
(2) Contribuabilii mari care intra intr-una din starile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. b) -d), in anul fiscal in care se face selectia/actualizarea, nu mai sunt administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa 3 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator expirarii acestei perioade.
 
 ART. 7
 
Reguli specifice
 
(1) Contribuabilii care indeplinesc criteriile de selectie si pentru care, de la data selectiei/actualizarii listelor si pana la data de 1 ianuarie a anului urmator, s-a deschis procedura insolventei prin sentinta definitiva, vor ramane in administrarea aceluiasi organ fiscal central la care se aflau la data selectiei/actualizarii, cu exceptia celor prevazuti la art. 4 alin. (2) si (6).
 (2) Contribuabilii, cu exceptia celor prevazuti la art. 4 alin. (2) si (6), care indeplinesc criteriile de selectie si care, de la data selectiei/actualizarii listelor si pana la data de 1 ianuarie a anului urmator, au fost declarati insolvabili potrivit art. 265 din Codul de procedura fiscala de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, vor fi predati spre administrare organelor fiscale centrale in a caror raza teritoriala se afla domiciliul fiscal, potrivit legii,aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 9.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in cazul contribuabililor aflati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, precum si al contribuabililor declarati inactivi potrivit dispozitiilor art. 92 din Codul de procedura fiscala .
(4) Contribuabilii mari aflati in administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili pana la data de 31 decembrie 2021 si care nu realizeaza investitii in cuantumul si in perioada prevazute la art. 4 alin. (3), vor fi scosi din administrarea acestei directii, dupa 3 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator expirarii acestei perioade, daca nu indeplinesc criteriile de selectie prevazute la art. 3, cu exceptia criteriului de continuitate,.
 (5) Contribuabilii rezultati in urma divizarii/reorganizarii unui mare contribuabil vor fi administrati in continuare ca mari contribuabili, in conditiile prezentului ordin.
 (6) Contribuabilul nou-rezultat din fuziunea/reorganizarea unui mare contribuabil cu un alt contribuabil va fi administrat de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire, in termen de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii acestei operatiuni la registrul comertului ori de la data reorganizarii, dupa caz.
 (7) Daca un contribuabil absoarbe prin fuziune/reorganizare un mare contribuabil, acesta va fi preluat spre administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire, in termen de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii acestei operatiuni la registrul comertului ori de la data reorganizarii, dupa caz.
 (8) in situatia in care, de la data selectiei/actualizarii listelor si pana la data de 1 ianuarie a anului urmator, s-au identificat contribuabili care se incadreaza in criteriul grupului fiscal unic, acestia se preiau in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire, in primele 10 zile lucratoare ale anului urmator celui in care s-a facut selectia/actualizarea.
(9) Contribuabilii care se incadreaza in criteriul grupului fiscal unic dupa data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a facut selectia/actualizarea vor fi preluati spre administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire, in termen de 10 zile lucratoare de la data la care organul fiscal central constata indeplinirea conditiilor prevazute de lege.
(10) Contribuabilii care sunt declarati insolvabili potrivit art. 265 din Codul de procedura fiscala dupa data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a facut selectia/actualizarea vor fi preluati spre administrare de catre organele fiscale in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal, potrivit legii, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 9.
 
 ART. 8
 
 Lista marilor contribuabili, inclusiv a sediilor secundare
 
 (1) Stabilirea numarului de contribuabili, precum si lista marilor contribuabili administrati de catre Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, inclusiv cei selectati/actualizati conform prevederilor prezentului ordin, se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
 (2) Sediile secundare ale marilor contribuabili sunt administrate de Directia generala de administrare a marilor contribuabili.
 (3) Ordinul prevazut la alin. (1) si lista sediilor secundare ale marilor contribuabili se publica pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
 (4) Lista marilor contribuabili, inclusiv lista sediilor secundare ale acestora, se actualizeaza anual, pe baza criteriilor de selectie prevazute la art. 3 si a regulilor specifice prevazute la art. 7, pana la data de 10 decembrie a fiecarui an si se publica pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(5) in situatia in care, ulterior aprobarii listelor marilor contribuabili, se constata erori de selectie/actualizare, acestea se modifica prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
 
 ART. 9
 
 Predarea-primirea marilor contribuabili
 
 (1) Contribuabilii mari stabiliti potrivit criteriilor de selectie prevazute la art. 3 se preiau in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost efectuata selectia, cu exceptia celor prevazuti la art. 7 alin. (6) - (9).
 (2) Predarea-primirea dosarelor fiscale ale marilor contribuabili, inclusiv ale celor prevazuti la art. 4 alin. (5) si art. 7 alin. (6) - (9), precum si ale sediilor secundare ale acestora se realizeaza intre organele fiscale centrale implicate, pe baza de protocol de predareprimire, potrivit procedurii aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Modificarea competentei de administrare a acestor contribuabili se realizeaza in baza protocolului de predare-primire, fara modificarea listei marilor contribuabili.
 (3) Predarea-primirea dosarelor fiscale ale marilor contribuabili prevazuti la art. 1 alin. (2), precum si ale sediilor secundare ale acestora se realizeaza intre organele fiscale centrale implicate, pe baza de protocol de predare-primire, potrivit procedurii aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. 
(4) Procedura de administrare si monitorizare a marilor contribuabili este aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
 (5) Pentru contribuabilii mari care urmeaza sa fie preluati in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili si pentru sediile secundare ale acestora, informatiile aflate in sistemele informatice de administrare a creantelor fiscale se transfera in format electronic intre organele fiscale centrale implicate in procedura de predare-primire, in termen de 5 zile lucratoare de la inchiderea anului fiscal in care se efectueaza selectia/actualizarea.
 (6) Pana la data de 20 ianuarie a anului pentru care se realizeaza selectia/actualizarea marilor contribuabili, se va finaliza protocolul de predare-primire a dosarelor fiscale ale contribuabililor mari si ale sediilor secundare ale acestora.
(7) Contribuabilii care fac obiectul predarii sunt notificati de catre organul fiscal central in a carui administrare se afla la data selectiei/actualizarii, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 47 din Codul de procedura fiscala.
(8) Prevederile alin. (5) – (7) se aplica in mod corespunzator si in cazul preluarii contribuabililor mari prevazuti la art. 1 alin. (2) de catre organele fiscale centrale in a caror raza teritoriala se afla domiciliul fiscal, potrivit legii.
 
ART. 10
 
Dispozitii finale
 
 (1) Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de monitorizare venituri si sinteza, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si organele fiscale centrale din subordinea acestora, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
 (2) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3609/2016 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1034 din 22 decembrie 2016, se abroga.
(3) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
 
 
.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016