Decesul contribuabililor care obtin venituri extrasalariale NU conduce la scutirea de plata a CASS. Cine va prelua obligatia
Conform Ordinului 493/2022, in cazul contribuabililor care obtin venituri extrasalariale, dar sunt declarati morti in interiorul anului fiscal, obligatia de a plati CASS ramane in continuare valabila, si ar putea fi preluata de mostenitori.
Actul normativ reglementeaza procedura privind recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul in care contribuabilii au decedat in interiorul anului fiscal.
Este vorba despre contribuabilii care au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - capitolul II (denumita in continuare declaratie unica estimativa) si care au decedat in cursul aceluiasi an fiscal/celor 12 luni pentru care datoreaza contributia.
Recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate se face pana la data de 31 decembrie a anului fiscal in care contribuabilul a decedat sau ori de cate ori se constata indeplinirea conditiilor pentru efectuarea recalcularii, potrivit legii.
Mostenitorii persoanei decedate vor avea in continuare obligatia de a plati CASS. Va mai fi achitata doar suma proportionala cu numarul de luni trecute de la inceputul exercitiului si pana la data decesului contribuabilului.
Ordinul nr. 493/2022 pentru aprobarea Procedurii privind recalcularea din oficiu de catre organul fiscal a contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si a modelului si continutului formularului "Referat privind recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate" a fost publicat in Monitorul Oficial Partea I nr. 460 din 09 mai 2022.
Procedura privind recalcularea din oficiu de catre organul fiscal a contributiei de asigurari sociale de sanatate
Persoanele fizice prevazute la art. 180 din Codul fiscal sunt persoanele care se incadreaza in urmatoarele categorii si au optat pentru plata contributiei:
a) persoanele fizice care au estimat pentru anul fiscal venituri anuale cumulate din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) -h) din Codul fiscal sub nivelul plafonului minim anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative;
b) persoanele fizice care nu au realizat venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal si nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal;
c) persoanele fizice care au realizat venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal, pentru care nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
2. Prezenta procedura nu se aplica persoanelor prevazute la art. 180 din Codul fiscal, care anterior survenirii decesului si-au recalculat obligatia de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata pentru anul in curs, intrucat au inceput sa realizeze venituri de natura celor prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei.
3. In sensul prezentei proceduri, organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta este inregistrata persoana fizica ca platitor de impozite, taxe si contributii.
4. Recalcularea din oficiu a contributiei de asigurari sociale de sanatate se efectueaza de catre compartimentul cu atributii in administrarea impozitului pe venit si contributiilor sociale din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
5. Identificarea contribuabililor de la pct. 1 se face de catre compartimentul de specialitate, pe baza urmatoarelor surse de informatii:
a) datele existente in registrul contribuabililor, furnizate de serviciul de evidenta a populatiei, precum si pe baza constatarilor proprii, potrivit starii de fapt reale;
b) ultima declaratie unica estimativa depusa de contribuabil pentru anul fiscal sau cele 12 luni in care s-a constatat decesul, avand bifata la subsectiunea "Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata" de la capitolul II una din lit. B, C sau D, dupa caz.
6. Recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate se face pana la data de 31 decembrie a anului fiscal in care contribuabilul a decedat sau ori de cate ori se constata indeplinirea conditiilor pentru efectuarea recalcularii, potrivit legii.7. Recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate se face dupa cum urmeaza:
a) se recalculeaza baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, proportional cu perioada de pana la luna in care survine decesul;
b) se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate datorata, prin aplicarea cotei de 10%, prevazuta la art. 156 din Codul fiscal, asupra bazei de calcul recalculate de la lit. a).
8. Recalcularea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se face proportional cu perioada de pana la luna in care survine decesul, dupa cum urmeaza:
a) pentru persoanele care au bifat lit. B, C sau D de la capitolul II al Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice si care au declarat contributia calculata la o baza de calcul reprezentand echivalentul a 6 salarii de baza minime brute pe tara:
Baza de calcul recalculata = (6 salarii de baza minime brute pe tara/12 luni) x Numar luni,
unde Numar luni se calculeaza incepand cu luna depunerii declaratiei unice estimative inclusiv pana la luna in care survine decesul exclusiv;
b) pentru persoanele care au bifat lit. B de la capitolul II al Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice si care au declarat contributia calculata la o baza de calcul in functie de numarul de luni ramase pana la termenul legal de depunere a declaratiei prevazute la art. 122 din Codul fiscal, intrucat au depus declaratia estimativa peste termenul legal:
Baza de calcul recalculata = salariul de baza minim brut pe tara x Numar luni,
unde Numar luni se calculeaza incepand cu luna depunerii declaratiei unice estimative inclusiv pana la luna in care survine decesul exclusiv.
9. Baza de calcul recalculata, precum si contributia de asigurari sociale de sanatate aferenta se stabilesc prin "Referatul privind recalcularea contributiei de asigurari sociale de sanatate", prevazut in anexa nr. 2 la ordin. Referatul se intocmeste in doua exemplare, care se verifica si se avizeaza de catre conducatorul organului fiscal competent, precum si de catre persoanele implicate, potrivit competentelor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare.
10. In baza referatului, contributia de asigurari sociale de sanatate recalculata se prelucreaza in aplicatia informatica prin care se gestioneaza declaratiile fiscale depuse de contribuabilul care a decedat, urmand ca ulterior aceste informatii sa fie transferate in aplicatia informatica prin care se gestioneaza evidenta analitica pe platitori a acestui contribuabil.
11. Sumele transferate in evidenta fiscala pe platitori potrivit pct. 10 se mentioneaza in certificatul de atestare fiscala eliberat la solicitarea notarului public cu ocazia dezbaterii succesiunii persoanei fizice decedate.
12. In situatia in care succesiunea persoanei fizice decedate a fost acceptata de mostenitori, organul fiscal emite si comunica decizia prevazuta la art. 23 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, catre persoanele care devin debitori, utilizand modelul prevazut in anexa nr. 60 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
13. Toate documentele primite si emise de organul fiscal in aplicarea prezentei proceduri se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului decedat.
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!