Declaratia pentru trezorerie. Au si ONG-urile obligatia de a o depune?
Pentru un ONG care in 2023 are doar venituri din cotizatii, in schimb a acordat cheltuieli cu donatiile catre niste muzee si catre niste copii care au participat la concursuri si au obtinut rezultate deosebite, va trebui depusa declaratie de trezorerie?
Stiu ca termenul e mult depasit, insa din pacate acum am primit actele.
Declaratia pentru trezorerie in cazul ONG-urilor – raspunsul specialistului:
Conform Ordinului 470 / 2024:
Articolul 1
Persoanele juridice fara scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (3 1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare legea contabilitatii, intocmesc Declaratia privind situatia de trezorerie, in formatul prevazut de prezentul ordin.
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
Articolul 2
(1) Declaratia privind situatia de trezorerie se intocmeste si se semneaza de catre persoanele abilitate, potrivit legii, sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale. (2) Declaratia privind situatia de trezorerie se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Articolul 3
(1) Pentru exercitiul financiar al anului 2023, formatul declaratiei prevazute la art. 1 este cel prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.(2) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (3 1) din legea contabilitatii in valoare cumulata de maximum 100.000 lei pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.(3) Incepand cu exercitiul financiar al anului 2024, Declaratia privind situatia de trezorerie se depune in formatul elaborat in acest sens.
Articolul 4
(1) Declaratia privind situatia de trezorerie se depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.
(2) In vederea depunerii declaratiei, persoanele juridice fara scop patrimonial folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, precum si un fisier cu extensia zip.
Fisierul cu extensia zip va contine prima pagina din situatiile financiare anuale listata cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnata, potrivit legii, precum si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de persoanele juridice fara scop patrimonial, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierele zip atasate situatiilor financiare anuale nu vor contine parola.
Articolul 5
(1) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, au depus, conform legii, situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul acelui exercitiu sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. (3 1) din legea contabilitatii depun declaratia mentionata la art. 1 in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii.
(2) Formatul electronic al declaratiei prevazute la alin. (1) se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, care este pus la dispozitia persoanelor juridice fara scop patrimonial, gratuit, de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa www.anaf.ro.
Conform art. 34 alin. (3ind1) din Legea 82/1991:
(3 1) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in exercitiul financiar de raportare, au primit sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora, intocmesc o declaratie care insoteste situatiile financiare anuale si evidentiaza sumele astfel primite, respectiv utilizate.
In opinia mea, avand in vedere prevederile legale de mai sus, deoarece nu a primit sume reprezentand subventii, sponsorizari etc., ONG-ul dvs. nu este obligat sa depuna Declaratia privind situatia pentru trezorerie.
Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului
PortalCodulFiscal.ro. Dati click
AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Profit reinvestit cladire industriala
Intrebare: O persoana juridica A achizitioneaza o cladire industriala de la o persoana juridica B, in scopul utilizarii acesteia in activitatea de productie. Se mentioneaza ca persoana juridica B nu a utilizat cladirea in perioada in care a detinut-o. Totusi, anterior datei la care cladirea a fost achizitionata de catre persoana juridica B, aceasta a fost utilizata in trecut. In aceasta situatie, persoana juridica A poate aplica facilitatea de scutire a impozitului pe profitul reinvestit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Taxare cu TVA producator agricol si II
Intrebare: Sunt producator, impozitat pe norma de venit pentru activitatea de apicultura si, din anul 2022, sunt inregistrata ca platitor de TVA datorita faptului ca am depasit plafonul de 300.000 lei, vanzand productia mea proprie intracomunitar. (In tot acest timp, am facut achizitii de masini intracomunitare noi pentru folosul activitatii si am dedus TVA pentru activitati de amenajare a spatiului destinat extragerii produselor apicole), iar anual am vandut productia mea proprie, care a depasit 300.000...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Acordare masa calda salariatilor
Intrebare: Societatea noastra doreste sa acorde masa calda salariatilor. Nu acordam tichete de masa. 1. Este corect sa aplicam aceasta facilitate in limita plafonului de 5% cheltuieli sociale aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile, asa cum este prevazut la art. 25 alin. (3) lit. b) punctul 4? Aceasta facilitate de acordare a unei mese calde angajatilor, din punctul dvs. de vedere, se incadreaza la punctul 4 ?alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Norma de venit. Inchiriere camera pentru 8 zile din luna
Intrebare: Va rog sa imi spuneti, in cazul in care am o pensiune cu 5 camere, pe norma de venit: am inchiriat o camera in perioada 01.11.2024 - 05.11.2024 (4 zile) si mai inchiriez in perioada 25.11.2024 - 29.11.2024 (4 zile), astfel ca, in total, camera este inchiriata 8 zile. Cum trebuie sa consider: jumatate de luna inchiriata sau intreaga luna, pentru stabilirea impozitului datorat in luna respectiva?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<