Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[PROCEDURA] Defiscalizare casa de marcat 2025

03-Nov-2025
247
[PROCEDURA] Defiscalizare casa de marcat 2025
Defiscalizarea casei de marcat este un proces prin care se anuleaza inregistrarea fiscala a unui aparat de marcat electronic, situatie care poate aparea in mai multe contexte: inchiderea definitiva a activitatii comerciale, necesitatea inlocuirii echipamentului existent sau deteriorarea ireparabila a dispozitivului.

Procesul implica parcurgerea mai multor etape obligatorii si presupune pregatirea unui set complet de documente justificative pentru a indeplini toate cerintele legale impuse de autoritatile fiscale. Vom analiza in acest articol care este procedura si ce obligatii exista la defiscalizarea casei de marcat.

Ce trebuie sa faci la incetarea activitatii

Pasii ce trebuie urmati pentru radierea unui societati ca urmare a incetarii activitatii sunt:

1. Depunerea la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) a documentelor necesare pentru radiere (acestea difera pentru PFA sau SRL-uri).

In principiu, documentele solicitate sunt:
  • Cererea de radiere – formular tip, care se completeaza la sectiunea “Radiere” 
  • Hotararea AGA privind dizolvarea si lichidarea simultana 
  • Ddovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui (original) -daca este cazul;
  • Dovada autorizatiilor/avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila radierii din registrul comertului, cand emiterea unor astfel de autorizatii/avize este prevazuta de lege -daca este cazul;
  • Dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original) -daca este cazul;
  • Certificatul de inregistrare si certificatul constatator de autorizare (original).
Toate documentele necesare pot fi regasite pe site-ul ONRC>>

La ANAF, potrivit art. 90 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, persoanele sau entitatile inregistrate fiscal prin declaratie de inregistrare fiscala potrivit art. 81 si 82 trebuie sa solicite radierea inregistrarii fiscale, prin depunerea unei declaratii de radiere. Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal si trebuie insotita de certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia.

Din punct de vedere al Declaratiei unice, aceasta trebuie depusa pana la 25 mai 2026, cu ventiurile efectiv realizate in anul 2025 pana la radiere.

Procedura complexa a radierii unui SRL/PFA explicata pas cu pas, conform ultimelor modificari fiscale!

Radiere SRL. PFA. II. IF! - Parcurge aceasta lucrare de top, care contine numeroase studii de caz! Evita pasii gresiti, economisesti timp si bani!

Comanda ACUM >> Radiere SRL. PFA. II. IF! 

Ce trebuie sa faci cu casa de marcat la inchiderea punctului de lucru

In cazul in care societatea inchide un punct de lucru, exista 2 posibilitati in ceea ce priveste casa de marcat:
  • Schimbarea casei de marcat la o alta adresa daca va fi folosita la o alta adresa a firmei
  • Defiscalizarea casei de marcat 
Pentru schimbarea unui AMEF la un alt punct de lucru al aceluiasi utilizator, nu se inlocuieste memoria fiscala daca exista posibiltatea sa se programeze noua adresa in antetul fiscal .


Sunt necesare urmatoarele:
  • Formularul F4105 semnat cu semnatura electronica prin care sa se bifeze E.1 SCHIMBAREA LOCULUI DE UTILIZARE AMEF impreuna cu recipisa care dovedeste depunerea acestuia
  • Certificatul constatator emis de Registrul Comertului cu noua adresa a punctului de lucru
  • Casa de marcat pe care tehnicianul de service va programa noua adresa in antetul fiscal. Aparatul trebuie sa fie sigilat si in stare de functionare
  • Cartea de interventii si Registrul special a casei de marcat unde tehnicianul de service va inregistra obligatoriu modificarile aduse
  • Ulterior firma de service casa de marcat, va depune formularul F4102 cu modificare de antet. 
In cazul in care nu se va mai folosi casa de marcat si se doreste defiscalizarea sa, se vor urma pasii standard descrisi in cele ce urmeaza.

PROCEDURA Defiscalizare casa de marcat

Aceasta procedura are ca scop principal garantarea faptului ca intreaga activitate comerciala desfasurata anterior prin intermediul casei de marcat a fost corect inregistrata si raportata catre ANAF. 

Iata care sunt etapele necesare pentru scoaterea definitiva a casei de marcat (AMEF) din folosinta:

1. Programare ANAF pentru depunerea memoriei fiscale. Primul pas pentru defiscalizarea casei de marcat este programarea la Administratia Financiara. La data programarii, societatea trebuie sa se prezinte cu casa de marcat si toate documentele necesare. 

2. Scoaterea memoriei fiscale. Aceasta se realizeaza de catre unitatea service autorizata, care desigileaza aparatul, extrage memoria fiscala, intocmeste procesul-verbal de interventie si raport fiscal de inchidere.

3. Depunerea formularului F4105 Notificare privind aparatele de marcat electronice fiscale. Acesta se depune la ANAF pentru anuntarea scoaterii din uz a aparatului, transmiterea informatiilor din memoria fiscala (ultimul raport fiscal de inchidere, data incetarii utilizarii, seria aparatului etc.). Conform Ghidului cu privire la inregistrarea informatiilor privind aparatele de marcat: "Utilizatorii informeaza organul fiscal competent - prin transmiterea unei notificari, denumita in continuare formularul F4105 - cu privire la aparitia unei situatii precum: schimbarea locului de utilizare a aparatului intre puncte de lucru ale aceluiasi operator economic, furtul/disparitia/distrugerea aparatului de marcat electronic fiscal, instrainarea aparatului de marcat electronic fiscal,inchiderea punctului de lucru, incetarea activitatii prin lichidarea, dizolvarea, fuziunea, divizarea operatorului economic sau altele, dupa caz. Notificarea trebuie transmisa organului fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data la care a aparut situatia ". 

4. Defiscalizarea efectiva este etapa finala, in care aparatul este radiat din evidentele ANAF si numarul de ordine (alocat la fiscalizare) este anulat. Aceasta operatiune poate fi facuta exclusiv de o unitate service autorizata de ANAF, care:
intocmeste dosarul de defiscalizare, ce cuprinde cererea de defiscalizare, procesul-verbal de interventie (cu mentiunea defiscalizare ), copia facturii si a certificatului de conformitate, memoria fiscala extrasa si alte documente tehnice; depune documentatia la ANAF si obtine dovada anularii numarului de ordine.

5. Depunerea formularului F4109. Acest formular trebuie depus lunar (chiar daca aparatul nu mai este utilizat efectiv) pana la momentul in care ANAF confirma oficial defiscalizarea (adica pana la anularea numarului de ordine). 

Documente necesare pentru defiscalizarea casei de marcat

Pentru extragerea memoriei fiscale de catre un tehnician autorizat sunt necesare urmatoarele documente:
  • Cartea de interventii si Registrul Special al casei de marcat.
  • Declaratia de instalare (original si copie).
  • Adresa Numar Ordine ANAF (original si copie).
  • Cartea de Identitate (C.I.) a administratorului sau a persoanei delegate.
  • Delegatie pentru persoana care preia memoria fiscala (daca este cazul).
  • Certificatul de inregistrare al firmei si CIF, in copie.
Dupa extragerea memoriei, se va intocmi un proces verbal de predare care trebuie inregistrat la administratia fiscala.

Important de stiut

Iata cateva aspecte importante de retinut cu privire la defiscalizarea casei de marcat:

1. Daca procedura se realizeaza ca urmare a inchiderii punctului de lucru, defiscalizarea trebuie finalizata in maximum 30 de zile de la inchiderea punctului de lucru.

2. La predarea memoriei fiscale, casa de marcat trebuie sa fie functionala si sa fie insotita de cablul de alimentare si rola de hartie pentru a permite extragerea datelor.

3. Memoria fiscala extrasa trebuie pastrata si arhivata pentru o perioada de 5 ani, calculata de la 1 iulie a anului urmator celui in care a fost incheiat exercitiul financiar in care datele au fost generate.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Bilant de lichidare si reglementari cheie

    • Atunci cand o societate comerciala isi incheie definitiv activitatea, fie prin dizolvare voluntara, fie prin insolventa sau alte motive prevazute de lege, este obligatorie intocmirea bilantului de lichidare. Acest document reflecta imaginea patrimoniala a companiei inainte de radiere. Intocmirea corecta a bilantului de lichidare si respectarea cadrului legal sunt esentiale pentru protejarea administratorilor si lichidatorilor de raspundere personala si pentru asigurarea unei inchideri...» citeste mai departe aici

  • Radiere PFA in 2025. 4 etape importante pentru scoaterea casei de marcat din folosinta

    • Printre cele mai frecvente intrebari legate de inchiderea II sau PFA se numara cele referitoare la procedura de defiscalizare a casei de marcat. Multi contribuabili vor sa stie cum se scoate corect aparatul din uz, ce documente sunt necesare si daca acesta poate fi predat distribuitorului autorizat. Procesul implica interventia unei unitati service acreditate si notificarea ANAF pentru radierea definitiva a aparatului din evidentele fiscale. Avem acest caz concret. I.I., fara angajati, incheie...» citeste mai departe aici

  • Codul CAEN. Ce trebuie sa stie firmele despre autorizarea codului CAEN in 2025 + declaratii necesare

    • Clasificarea activitatilor economice prin codurile CAEN reprezinta un element esential in organizarea si functionarea firmelor din Romania. Aceste coduri stabilesc clar domeniul de activitate al unei societati si constituie baza legala pentru desfasurarea operatiunilor economice. Astfel, autorizarea corecta a codurilor CAEN devine o etapa obligatorie pentru orice firma, indiferent de domeniul in care activeaza. Avem acest caz concret. Firma constructii, cod CAEN 4120 sau 4100 (din 2025),...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende in 2025. Poate fi retinut si declarat chiar daca firma NU a platit dividendele catre asociati?

    • Distribuirea si impozitarea dividendelor reprezinta un aspect esential al gestionarii relatiilor financiare dintre societate si asociatii sai. Respectarea termenelor de declarare si plata a impozitului este obligatorie, indiferent de momentul efectiv al platii dividendelor catre asociati. In acest context, o societate care distribuie dividende in ianuarie 2025 catre asociati persoane fizice in valoare de 100.000 lei brut este corect sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pana in 25...» citeste mai departe aici

  • [PROCEDURA] Defiscalizare casa de marcat 2025

    • Defiscalizarea casei de marcat este un proces prin care se anuleaza inregistrarea fiscala a unui aparat de marcat electronic, situatie care poate aparea in mai multe contexte: inchiderea definitiva a activitatii comerciale, necesitatea inlocuirii echipamentului existent sau deteriorarea ireparabila a dispozitivului. Procesul implica parcurgerea mai multor etape obligatorii si presupune pregatirea unui set complet de documente justificative pentru a indeplini toate cerintele legale impuse de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016