Formularul F4105 este un document esential pentru operatorii economici din Romania care utilizeaza case de marcat electronice. Acesta trebuie completat si transmis catre ANAF pentru a informa autoritatile fiscale cu privire la diverse modificari legate de aparatele de marcat fiscale. Vom oferi in acest articol detalii despre modul de completare a declaratiei 4105, unde si cand se depune!
Ce este declaratia 4105
Cunoscut sub denumirea de „Notificare privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal”- Formularul F4105 - este folosit pentru a informa autoritatile fiscale cu privire la diverse situatii legate de aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF), precum:
- Locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal
- Schimbarea locului de utilizare a aparatului intre puncte de lucru ale aceluiasi operator economic
- Furtul/disparitia/distrugerea aparatului de marcat electronic fiscal
- Instrainarea aparatului de marcat electronic fiscal
- Inchiderea punctului de lucru
- Incetarea activitatii prin lichidarea, dizolvarea, fuziunea, divizarea operatorului economic
Scopul formularului F4105 este de a asigura transparenta in utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Aceasta declaratie informativa permite autoritatilor fiscale sa monitorizeze starea si locatia AMEF-urilor, fiind un instrument de control pentru prevenirea evaziunii fiscale.
Cine depune declaratia 4105
Declaratia 4105 trebuie depusa de toti contribuabilii care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale (AMEF) pentru a notifica organul fiscal cu privire la modificarile legate de utilizarea AMEF-urilor.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRefacturare servicii primite de la un furnizor NON-UE Am participat la un targ expozitional in afara UE, si pentru printarea unui poster, am primit o factura de la un furnizor (non UE). Acest serviciul trebuie refacturat catre o...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCabinet stomatologic: cand devine obligatorie inregistrarea in scopuri de TVA Este firma obligata sa se inregistreze ca platitor de TVA?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRefacturare costuri catre firma din Turcia Societatea noastra trebuie sa refactureze costuri la o firma din Turcia. Cum se emite factura din punct de vedere al tva-ului? Care este monografia contabila pentru inregistrare...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulObligatii raportare AFM. Caserole vanzare mici Avem o societate care comercializeaza carne si produse din carne (mici si carnati) pe care le vinde in caserola pe care lipeste o eticheta. Caserolele si pungile din plastic le...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulStabilire rezultat din lichidare O societate comerciala doreste dizolvarea si lichidarea voluntara. In vederea inchiderii efectueaza la ONRC demersurile pentru prima etapa si primeste incheierea cu data de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Cum se completeaza declaratia 4105
Formularul F4105 se poate accesa de pe portalul www.anaf.ro, se poate descarca si completa online. Dupa completare, documentul se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in format PDF cu xml atasat, impreuna cu documente probatoare, dupa caz.
Pentru transmiterea declaratiei, utilizatorul trebuie sa se autentifice cu certificat digital calificat, pe platforma de depunere declaratii, prin portalul www.eguvernare.ro.
Formularul F4105 va fi completat cu urmatoarele date:
- Informatii despre utilizatorul aparatului (date de identificare ale societatii)
- Detalii despre aparatul de marcat electronic fiscal (serie, model, adresa de utilizare)
- Motivul notificarii (instalare, defectare, furt, etc.)
- Data la care a intervenit situatia raportata
Ce NU vrea ANAF sa stii. Piruete legale in aspecte fiscale - Lucrarea contine secrete legale pentru cele mai frecvente probleme fiscale>>>
Iata cateva instructiuni specifice cu privire la completarea Declaratiei F4105:
1. Daca se completeaza campul “S.3. Numar unic de identificare atribuit AMEF”,nu mai este obligatorie completarea campurilor„S.1. Serie de fabricatie AMEF” si „S.2. Numar autorizatie distributie”
2. Daca nu se cunoaste“S.3. Numar unic de identificare atribuit AMEF”, se vor completa obligatoriu campurile „S.1. Serie de fabricatie AMEF” si „S.2. Numar autorizatie distributie”
3. Daca se selecteaza „D.1. Schimbarea locului de utilizare a AMEF”, trebuie ori sa fie introduse datele complete privind adresa locului de utilizare ori sa se bifeze "D.1.10. Ambulant".
4. Daca se completeaza adresa locului de utilizare, se deschid campurile care permit precizarea motivului schimbarii:
- fie prin bifa la unul din cele doua campuri, respectiv „D.1.11.1. Eroare la declarare/prelucrare/fiscalizare” sau „D.1.11.2. Schimbarea locului de desfasurare a activitatii”
- fie se va mentiona un alt motiv pentru care a intervenit schimbarea adresei in campul „D.1.11.3. Altele”
5. In campul “D.1.9. Alte date referitoare la locul de utilizare”, se mentioneaza informatiile relevante care asigura identificarea corecta a locului de utilizare a aparatului de marcat electronic fiscal. Exemplu: locul de instalare se afla in Judetul: Alba, Localitatea: Alba Iulia, Strada: Calea Bucuresti, nr. 1 in centrul comercial "BBB". In acest caz, pe langa adresa completa se vor inscrie, denumirea centrului comercial, nr. standului sau al magazinului, pavilionul, culoarul, sau orice alta informatie care permite identificarea corecta a locului de instalare .
6. In cazul aparitiei situatiei „D.5. Instrainarea AMEF”, aparatul de marcat electronic fiscal poate fi instrainat doar catre un distribuitor autorizat sau catre unitatile acreditate23, astfel se vor completa campurile „D.5.1. Denumire” si „D.5.2. Cod de identificare fiscala”, dupa care utilizatorul AMEF va trebui:
- fie sa bifeze unul din motivele prezentate in formular, respectiv „D.5.1. Inchiderea punctului de lucru”, „D.5.2. Lichidare”, „D.5.3. Dizolvare”, „D.5.4. Fuziune” sau „ D.5.5. Divizare”
- fie sa mentioneze in campul „D.5.6. Altele” unalt motivpentru care a fost instrainat aparatul de marcat electronic fiscal (spre exemplu: inactivitate temporara; nu corespunde cu soft-ul de gestiune sau contabilitate, etc)
7. Dupa completarea formularului, acesta se valideaza apasand casuta „Valideaza formularul"
8. La momentul validarii formularului, este generat si atasat fisierul .xml, imediat dupa validare, se vor anexa documentele in format arhiva .zip cu ajutorul casutei “ataseaza arhiva”
Mai multe detalii privind completarea declaratiei 4105 pot fi regasite pe site-ul ANAF.
Declaratia F4105 - termen depunere 2024
Declaratia 4105 trebuie transmisa organului fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data la care a aparut situatia cu privire la aparatul de marcat electronic fiscal.Netransmiterea la termen de catre contribuabil/platitor a informatiilor periodice solicitate de organul fiscal potrivit constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda. Potrivit Codului Fiscal, amenda poate fi de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
Declaratia 4105 model 2024
Va prezentam mai jos modelul de declaratie 4105 in 2024: