Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Management Financiar - lucrare indispensabila factorilor de decizie dintr-o companie
Ghidul va ajuta sa gestionati eficient fluxurile de numerar in cadrul companiei, influentand astfel in mod direct profitabilitatea afacerii.
Comanda ACUM Management Financiar >>>
Fiecare firma, indiferent de forma juridica, trebuie sa urmeze pasii ceruti de lege pentru inregistrarea punctului de lucru la Registrul Comertului si notificarea catre ANAF. In continuare, vom detalia etapele procesului si actele necesare pentru a deschide corect un punct de lucru.
Actele necesare ce trebuie depuse la ONRC pentru deschiderea unui punctul de lucru sunt:
Exista doua situatii de luat in considerare atunci cand se inregistreaza la ANAF punctul de lucru, si anume:
1. Inscrierea sediilor secundare cu mai putin de 5 salariati. In acest caz punctul de lucru nu necesita inregistrare fiscala. Impozitul pe salarii si contributiile sociale sunt declarate si platite de la sediul principal al firmei, astfel responsabilitatile fiscale raman centralizate la sediul principal. Totusi, punctul de lucru trebuie in continuare autorizat corespunzator.
2. Inscrierea sediilor secundare cu cel putin 5 salariati. In acest caz punctul de lucru necesita inregistrare fiscala (obtinerea unui cod de inregistrare fiscala specific pentru acel sediu). Aceasta se face prin completarea si depunerea unei cereri de inregistrare fiscala, insotita de documentele necesare care dovedesc activitatea desfasurata la punctul de lucru. De asemenea, angajatorul trebuie sa se asigure ca indeplineste toate conditiile legale privind impozitele si contributiile sociale pentru salariatii din acel sediu, inclusiv declararea si plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale.
Pentru declararea punctului de lucru cu mai putin de 5 salariati, contribuabilii au obligatia completarii si depunerii la organul fiscal a formularului 700 "Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale" .
Mentionam faptul ca, prin Ordinul nr. 1.699/2021 a fost eliminata declaratia 061 care se depunea anterior pentru sediile secundare sub 5 salariati. Declaratia 061 a fost preluata de Declaratia 700 (in Sectiunea G). D700 se transmite exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin intermediul internetului, pe site-ul ANAF.
Termenul de depunere a declaratiei 700 pentru punctul de lucru este de 30 de zile de la infiintarea acestuia.
Pentru deschiderea punctelor de lucru cu minimum 5 salariati, contribuabilii au obligatia sa solicite inregistrarea fiscala a lor. Aceasta se solicita la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla punctul de lucru prin depunerea Declaratiei 060 - "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru sediile secundare"(Ordinul ANAF numarul 3698/2015 cu modificarile si completarile ulterioare). D060 trebuie insotita de copii dupa certificatul de inregistrare fiscala a contribuabilului/platitorului de care apartine sediul secundar, si ale documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratie, (ex: Certificatul constatator eliberat de Oficiul Registrului Comertului etc).
Termenul de depunere al declaratiei este de 30 de zile de la infiintarea sediului secundar.
ATENTIE!
In ceea ce priveste documentele care sunt necesare pentru inregistrarea punctului de lucru la ANAF in cazul marilor contribuabili, este nevoie de certificatul de inregistrare a societatii, mare contribuabil si alte documente, asa cum se precizeaza la alin 6 de la art. art 85 din Legea 207/2015 privind codul de procedura fiscala, insotita de o copie de pe certificatul de inregistrare fiscala a contribuabilului/platitorului de care apartine sediul secundar sau filiala, precum si de copii ale documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in aceasta, dovada de spatiu, certificatul constatator privind infiintarea sediului social la ONRC.
IMPORTANT!
Impozitul pe salarii va fi declarat in formularul 112 al societatii care a infiintat punctul de lucru. Plata impozitului se face de catre societate in contul unic deschis pe codul de identificare fiscala al sediului secundar la trezoreria la care este arondata societatea care a infiintat sediul secundar (pct. 3 din Metodologia aprobata prin OPANAF 1613/2018). Societatea va intocmi un ordin de plata distinct pentru sediul secundar, la codul de identificare fiscala al beneficiarului inscriindu-se codul de identificare fiscala al sediului secundar.
Este important de stiut faptul ca, atunci cand o firma isi deschide un punct de lucru in alt judet decat cel in care se afla sediul social al firmei, inregistrarea se va realiza la registrul comertului de la sediul social.
Cererea de inregistrare nu se adreseaza fiecarui judet in parte, ci doar in judetul unde societatea isi are sediul social.
In cazul punctelor de lucru cu mai mult de 5 angajati, declaratia 060 se va depune la organul fiscal competent in a carui raza teritoriala se afla punctul de lucru, pentru a primi codul unic de inregistrare fiscala.
Pentru plata impozitelor locale sau obtinerea autorizatiilor de functionare, punctul de lucru se va adresa directiilor locale din raza sa teritoriala.
O societate din Romania poate deschide un punct de lucru in strainatate. In general, acest proces implica infiintarea unei entitati subsidiare in tara unde se deschide punctul de lucru, care va fi considerata o extensie a societatii existente din Romania.
Conform art. 85 din Codul de procedura fiscala, contribuabilul/platitorul cu domiciliul fiscal in Romania are obligatia de a declara, in termen de 30 de zile, infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.
Punctul de lucru din strainatate trebuie inregistrat la Registrul Comertului in Romania, insa obligatiile fiscale in raport cu statul in care se deschide punctul de lucru sunt stabilite in legislatia proprie a acestuia. De exemplu, punctul de lucru deschis in strainatate isi va conduce contabilitatea si va depune situatii financiare /raportari contabile potrivit legislatiei din tara respectiva. Situatiile financiare din Romania vor include si situatiile contabile ale punctului de lucru.
De asemenea, in cazul in care o societate este impozitata in strainatate, acea societate obtine, procura un certificat de impunere in strainatate care este opozabil autoritatilor romane si ea nu va fi impozitata in masura in care a fost impozitata in strainatate.
IMPORTANT!
Daca societatea comerciala romana doreste sa deschida un sediu secundar in strainatate, acest lucru trebuie mentionat in Actul Constitutiv al societatii. Mentiunea poate fi facuta in momentul constituirii societatii din Romania, specificandu-se in mod explicit despre ce sediu este vorba. Daca insa in Actul Constitutiv nu este prevazuta nicio mentiune privind posibilitatea deschiderii de sedii secundare in strainatate, societatea comerciala din Romania trebuie sa modifice documentul respectiv, prin inserarea unei asemenea posibilitati.
Citeste si: Legislatia si actele necesare pentru inchidere punct de lucru
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA