
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a pus recent in dezbatere publica Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative prin care este propusa majorarea salariilor angajatilor din anumite sectoare bugetare.
Astfel, incepand cu luna august 2022, cuantumul brut al salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie si indemnizatiilor de incadrare lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se majoreaza cu 1/4 din diferenta dintre salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare prevazut de Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru anul 2022 si cel din luna decembrie 2021.
Personalul din institutiile si/sau autoritatile publice nominalizat in echipele de proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile, in baza legilor pentru ratificarea sau aprobarea acordurilor de imprumut adoptate de Parlamentul Romaniei si/sau in cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta, beneficiaza de majorarea salariilor de baza, soldelor de functie/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare cu pana la 50%, indiferent de numarul de proiecte in care este implicat.
Aceasta majorare se aplica proportional cu timpul efectiv alocat activitatilor pentru fiecare proiect.
Personalul prevazut la art.5 alin.(1) din O.U.G. nr.155/2020 privind unele masuri pentru elaborarea Planului national de redresare si rezilienta necesar Romaniei pentru accesarea de fonduri externe rambursabile si nerambursabile in cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de majorarea salariului de baza, soldei de functie/salariului de functie, indemnizatiei de incadrare cu pana la 50%.
Functionarii publici din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, Ministerului Sanatatii, Ministerului Educatiei, Ministerului Culturii, Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, precum si din cadrul directiilor regionale si judetene de statistica beneficiaza, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15%.
Conform Notei de fundamentare, criza generata de pandemia de COVID-19 a determinat la nivel national luarea unor masuri de natura sanitara si economica care au generat dezechilibre la nivelul indicatorilor macroeconomici, iar in lipsa unor masuri concrete si rapide s-ar vulnerabiliza si mai mult categoriile de persoane vizate de prezenta ordonanta de urgenta, prin diminuarea puterii de cumparare, cu impact semnificativ asupra standardelor de viata ale populatiei si prin amplificarea riscului de saracire extrema.
In acest sens, se propune adoptarea prezentului proiect de ordonanta de urgenta a Guvernului care prevede urmatoarele masuri :
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
1. Modificarea si completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv :
-modificarea art.16, alin.(1) in sensul introducerii sintagmei “in baza legilor pentru ratificarea sau aprobarea acordurilor de imprumut adoptate de Parlamentul Romaniei si/sau in cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta”;
-modificarea art.16, alin.(8), respectiv “Prevederile prezentului articol nu sunt aplicabile personalului care beneficiaza de prevederile art.17 alin.(1)-(21) si demnitarilor, cu exceptia functiilor de presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean si primar si viceprimar”.
-totodata, modificarea art.16, alin.(105), respectiv “Conditiile de infiintare a posturilor in afara organigramei potrivit alin. (10) si criteriile pe baza carora se stabileste procentul de majorare salariala pentru persoanele care isi desfasoara activitatea in cadrul proiectelor finantate din fonduri europene nerambursabile sau in cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta se realizeaza pe baza unui regulament-cadru elaborat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei si Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, care se aproba prin hotarare a Guvernului.”
-Introducerea unui nou alineat la art.17, care prevede urmatoarele :
Personalul prevazut la art.5 alin.(1) din O.U.G. nr.155/2020 privind unele masuri pentru elaborarea Planului national de redresare si rezilienta necesar Romaniei pentru accesarea de fonduri externe rambursabile si nerambursabile in cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de majorarea salariului de baza, soldei de functie/salariului de functie, indemnizatiei de incadrare cu pana la 50%.
-Art.17 alin.(3) si (5) se modifica, astfel :
(3) Majorarea prevazuta la alin. (1), (2) si (21) se acorda in baza criteriilor stabilite prin hotarare a Guvernului initiata de catre Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene;
(5) Majorarea salariului de baza, soldei de functie/salariului de functie, indemnizatiei de incadrare prevazuta la alin. (1), (2) si (21) se acorda numai in perioada cat persoana isi desfasoara activitatea in conditiile prevazute la alin.(1), (2) si (21). Majorarea prevazuta la alin.(21) nu poate depasi, cumulata cu majorarile prevazute la alin.(1),(2) si (4), dupa caz, procentul maxim de 50% din salariul de baza, solda de functie/salariul de functie, indemnizatia de incadrare.
-La articolul 17, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, respectiv alin.(6) care prevede ca, majorarea prevazuta la art.16 alin.(1) nu poate depasi, cumulata cu majorarea prevazuta la alin.(4), procentul maxim de 50% din salariul de baza.
-Art.38 se completeaza cu un alineat nou astfel:
personalul din cadrul Institutului National de Statistica precum si din cadrul directiilor regionale si judetene de statistica beneficiaza, incepand cu luna august 2022, de salariile de baza prevazute de lege pentru anul 2022.
-Paragraful 2 de la Nota de la litera c) de la anexa nr. VIII, Capitolul I, litera A, punctul se completeaza, respectiv:
Salariul de baza de la nr. crt. 6 se aplica si functiei de sef birou – personal contractual din cadrul aparatului de lucru al Parlamentului, precum si functiei de consilier care exercita atributii de coordonator pe perioada determinata, stabilita prin hotarare a Biroului permanent al Senatului sau al Camerei Deputatilor, dupa caz.
-punctul 3 de la Nota din anexa nr.VIII, Capitolul I, litera A, punctul I se modifica, in sensul ca functionarii publici din cadrul aparatului Ministerului Culturii, Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, si din institutiile aflate in subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora sa beneficieze, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15%.introducerea unui nou punct 4 4 la anexa nr. VIII, Capitolul I, litera A, punctul I, dupa punctul 43 de la Nota care mentioneaza ca, prevederile pct. 3 si 4 se aplica in mod corespunzator si personalului din cadrul Institutului National de Statistica
-punctul 2 de la Nota din anexa nr. VIII, Capitolul I, litera A, punctul II se modifica, in sensul ca, functionarii publici din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, Ministerului Sanatatii, Ministerului Educatiei, Ministerului Culturii, Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, precum si din cadrul directiilor regionale si judetene de statistica beneficiaza, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15%.
-introducerea unui nou punct 7 la anexa nr. VIII, Capitolul II, litera A, punctul I, dupa punctul 6 de la Nota care mentioneaza ca, prevederile pct. 3 si 4 se aplica in mod corespunzator si personalului din cadrul Institutului National de Statistica”.
-Nota din anexa nr. VIII, Capitolul II, litera A, punctul III, punctul 2 se modifica si prevede ca personalul contractual din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Culturii, Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, precum si din cadrul directiilor regionale si judetene de statistica sa beneficieze, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15%.
-Nota de la anexa nr. VIII, Capitolul II, litera A, punctul I, punctul 3 se modifica in sensul ca Personalul contractual din cadrul aparatului Ministerului Culturii, Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si sa beneficieze, pentru complexitatea muncii, de o majorare a salariului de baza de 15%.
2. La Articolul I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1202 din 18 decembrie 2021, cu modificarile ulterioare, se introduc urmatoarele prevederi:
- acordarea, prin exceptie de la prevederile alin.(1), incepand cu luna august 2022, a unei patrimi din diferenta dintre salariul de baza prevazut de Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru anul 2022 si cel din luna decembrie 2021.,
- acordarea, incepand cu luna august 2022, pentru personalul nou incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, inclusiv pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, in perioada ianuarie-iulie 2022, a unei patrimi din diferenta dintre salariul de baza prevazut de Legea-cadru nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru anul 2022 si cel din luna iulie 2022.
3. Aplicarea prevederilor articolelor I si II se va face cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget, pe fiecare ordonator principal de credite, cu respectarea art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.130/2021.
4. Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 25 mai 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
Dupa articolul 58 se introduce un nou articol, cu urmatorul cuprins:
-Detasarea sau transferul functionarului public parlamentar se dispune doar in cadrul autoritatilor publice sau al institutiilor publice carora li se aplica prezenta lege.
Prin exceptie de la prevederile alin.(1), detasarea sau transferul se poate dispune de pe functia publica parlamentara si pe o functie publica generala, cu respectarea legislatiei aplicabile statutului functionarilor publici.
Dupa anexa se introduce o noua anexa, anexa nr. 2, avand cuprinsul prevazut in anexa la prezenta ordonanta de urgenta.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Deficitul dupa executia bugetului general consolidat, 6,6 miliarde de leiANAF: Calendarul obligatiilor fiscale din luna februarie 2019. Primul termen de depunereOprirea evaziunii fiscale: Romanii care ii denunta pe evazionistii fiscali ar putea primi 1% din valoarea fraudei, anunta Marcel BolosCalendar ANAF: Pana pe 27 noiembrie 2023 contribuabilii trebuie sa transmita 8 declaratii importanteANAF: Calendarul obligatiilor fiscale din luna martie 2019Ultimele articole
Depunere Declaratie Unica. Poti fi rectificate CAS si CASS calculate eronat in 2024 de PFA-uri?Impozitul pe venit. Cum se stabilesc CAS si CASS deductibile la calculul impozitului pe venitFormular 230. Beneficiarii sumei de 3,5% trebuie sa indeplineasca o conditie importantaFormular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venitCalendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteSfaturi de la experti
Intrebare: Dezvoltatorul imobiliar a construit, in perioada 2020?2022, apartamente de locuit, care au fost apoi vandute persoanelor fizice prin promisiune de vanzare?cumparare (implicit factura), cu plata in rate. Apartamentele de locuit au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Declarare impozit pe constructii (stalp)
Intrebare: Pentru o societate pe actiuni aflata in faliment trebuie sa se completeze vectorul fiscal si sa se declare impozitul pe constructii (?taxa pe stalp?)? Daca da, se raporteaza prin D100, desi in Codul fiscal, art.?499 alin.?(5), se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
[CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie
SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?
Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230
Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025
Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA