Ce declaratii fiscale depunem la infiintarea de sedii secundare?
Potrivit prevederilor art. 74 alin.1 din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala , cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii au obligatia de a declara organului fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de 30 de zile, infiintarea de sedii secundare.
In acest sens se depune formularul "Declaratie privind sediile secundare" prevazut in anexa 1 la OMFP 1329/2004 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie privind sediile secundare". Potrivit art. 4 din acest act normativ, declaratia privind sediile secundare se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului care le infiinteaza.
Asadar, declaratia privind sediile secundare se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului care are personalitate juridica (al mamei).
Pentru sediul secundar (sucursala) cu minim cinci salariati , declaratia care se depune este cea prevazuta de OMFP 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor, cu modificarile si completarile ulterioare si anume formularul 060 " Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru sediile secundare" .
Declaratia de inregistrare fiscala a sediilor secundare completata, semnata si stampilata va fi insotita de copii xerox ale urmatoarelor documente, conform punctului 72.1 din HG 1050/2004 privind Normele metodologice de aplicare a Codului de procedura fiscala :
- certificatul de inregistrare al firmei mama (CUI-ul);
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- certificatul constatator eliberat de ORC cu declararea sucursalei
- actul de spatiu al sucursalei
- act de identitate al reprezentantului legal al firmei mama.
Potrivit Legii 126/2011 privind aprobarea OUG 88/2010 pentru modificarea si completarea OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, articolul 34 reglementeaza competenta in cazul sediilor secundare, si anume:
(1) In cazul sediilor secundare inregistrate fiscal, potrivit legii, competenta teritoriala pentru administrarea impozitului pe venitul din salarii datorat de acestea revine organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor datorate de contribuabilul care le-a infiintat.
(2) Competenta pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor, potrivit legii, revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla situate acestea .
Conform prevederilor art. 26, alin 2) si 3) din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala ,
(2) Pentru contribuabilii care au sedii secundare, platitor de obligatii fiscale este contribuabilul, cu exceptia impozitului pe venituri din salarii, pentru care platitor de impozit este sediul secundar obligat, potrivit legii, sa se inregistreze fiscal ca platitor de salarii si de venituri asimilate salariilor.
(3) Contribuabilii prevazuti la alin. (2) au obligatia de a declara, in numele sediilor secundare inregistrate fiscal, impozitul pe venitul din salarii datorat, potrivit legii, de acestea.
Urmare depunerii formularului 060, Administratia Finantelor Publice la care este arondata sucursala cu minim cinci salariati va emite Certificat de inregistrare fiscala cu cod de inregistrare fiscala (CIF) pe sucursala diferit de cel al firmei mama.
Impozitul pe venit din salarii pentru salariatii de la sucurala se declara in formularul 112 prevazut de HG 1397/2010 privind modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", la SECTIUNEA F - Impozit pe venitul din salarii, defalcat pe sediul principal si sediile secundare se va depune la AFP unde este arondat pentru administrare fiscala firma mama. Obligatoriu si plata impozitului la bugetul de stat, se va efectua la acelasi organ fiscal. Restul contributiilor se vor declara si se vor plati pe CUI-ul firmei mama la AFP de care apartine firma mama.
Plata impozitului pe venit din salarii se efectueaza de catre firma mama astfel:
- se intocmeste de catre firma mama un ordin de plata pentru salariatii de la firma mama, pe CUI -ul firmei mama, la bugetul de stat, la Trezoreria unde este arondata firma mama;
- se intocmeste de catre firma mama un ordin de plata pentru salariatii de la sucursala, pe CUI -ul firmei mama, la rubrica "beneficiar" se completeaza "buget de stat", iar la CUI/CIF beneficiar se completeaza CIF-ul sediului secundar, la Trezoreria unde este arondata firma mama.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul TVA aplicabil inchirierii unui spatiu catre o gradinita autorizata
Intrebare: Sunt reprezentantul unei societati comerciale cu activitate mixta, care a incheiat un contract de inchiriere cu o gradinita autorizata. Firma noastra pune la dispozitie un spatiu pentru desfasurarea activitatii gradinitei. Conform contractului, chiria este stabilita la 8 EUR/mp, la care se adauga TVA. Mentionez ca, avand activitate mixta, am notificat ANAF privind intentia de a factura chiria in regim taxabil din punct de vedere al TVA. Recent, gradinita ne-a notificat solicitand adaptarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cota redusa de 9%. Spectacole
Intrebare: Societatea X, microintreprindere, autorizata cu activitatea CAEN 9001, organizeaza spectacole de teatru pentru entitati juridice, pentru care emite facturi cu TVA de 19%. In relatia cu platformele de intermediere, societatea incaseaza contravaloarea biletelor (de la persoane fizice) cu TVA de 9%. In ce masura societatea poate emite facturi catre ?IaBilet? cu TVA de 9%, atat timp cat acestia vireaza sumele cu aceasta cota de TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impozit pe constructii
Intrebare: Compania noastra detine in patrimoniu in grupa de constructii piste, cai de rulare. Pentru acestea nu se plateste impozit la taxe locale. Se incadreaza aceste constructii la plata imozitului pe constructii speciale conform OUG 21/2025?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Monografie contabila si tratament fiscal pentru reparatii auto achitate de asigurator RCA
Intrebare: Masina firmei este implicata intr-un accident, vinovat fiind soferul celalalt. Se repara masina intr-un service auto pe baza RCA soferului vinovat. Dupa reparatii, firma de service auto emite factura de reparatii si piese firmei proprietare a autovehiculului accidentat. Serviciile se achita de asiguratorul RCA al soferului vinovat. Care este monografia contabila la firma proprietara autovehiculului reparat, stiind ca factura a fost primita prin e-Factura, dar nu se achita de proprietarul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<