Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Comertul cu amanuntul: punct de lucru inchis. Mai e posibila valorificarea stocului?

01-Nov-2012
13905
Vom analiza, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati care a desfasurat activitate de comert cu amanuntul. Societatea are in stoc marfa la pret vanzare in valoare de 11.000 lei, dar a inchis punctul de lucru si casa de marcat datorita unor rezultate economice negative. Societatea ca persoana juridica exista in continuare si doreste sa-si valorifice acest stoc existent. Vom stabili care sunt modalitatile legale pentru aceasta procedura si daca societatea mai poate emite factura si chitanta.

Solutia consultantului:

Presupunem ca societatea nu se afla in inactivitate temporara, declarata si inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului, insa a inchis punctul de lucru prin care desfasura activitate de comert cu amanuntul.

O societate comerciala isi poate valorifica stocul de marfa prin vanzare oricand si la orice pret de vanzare doreste. Cu toate acestea se tine seama de cateva prevederi legislative pe care le vom prezenta in continuare.

Utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale este obligatorie, in cazul vanzarii de bunuri, doar pentru vanzarea cu amanuntul.(art.1 din O .U. nr. 28/1999). Se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1) urmatoarele (redam, in continuare, doar acele exceptii care s -ar putea potrivi cazului prezentat):

[...] livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale;
[...] comertul cu amanuntul prin comis -voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda.

In consecinta, societatea poate vinde marfa aflata in stoc in una din urmatoarele variante:
- prin comis-voiajori sau corespondenta;
- in sistem de gros/comert cu ridicata.

In ambele cazuri se va intocmi factura pentru livrarea marfurilor, iar la incasarea in numerar se elbereaza chitanta.

Potrivit art. 17 al Ordonantei de Guvern nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanza re in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare.

Exceptiile prevazute de art. 16 lit. a) - c), e) - i) se refera la:

- vanzari de lichidare;
- vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
- vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale (de exemplu: martisoare, ornamente pentru pomul de Craciun, etc);
- vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.

Prin vanzarea de lichidare se intelege orice vanzare precedata sau insotita de publicitate si anuntata sub denumirea de "lichidare" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a unei parti din stocul de produse dintr-o structura de vanzare cu amanuntul, in una dintre situatiile prevazute la lit. a) - g) din Ordonanta nr. 99/2000.

Vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr -o structura de vanzare cu amanuntul.

In consecinta, se poate efectua o vanzare de lichidare sau de soldare doar daca societatea se incadreaza in una din situatiile prevazute de art. 18 (lichidare) sau la art. 23 si urmatoarele (cu privire la soldare) din Ordonanta nr. 99/2000. In cazul lichidarii, este permisa vanzarea sub pretul de achizitie, lucru care nu este permis si in cazul soldarii.

Cu toate acestea, art. 19, Titlul II (Impozitul pe profit) din Legea nr. 571/2003, Codul fiscal prevede ca profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile nedeductibile.

Intrucat cheltuiala cu costul marfii aferenta acestei vanzari nu se incadreaza in nici una din literele a) - t) ale alin. (4), art. 21 (cheltuieli neeductibile la calculul impozitului pe profit) rezulta ca aceasta cheltuiala (cu costul marfii) este o cheltuiala deductibila.

In concluzie societatea poate vinde marfa ramasa in stoc:

- fie la pretul de achizitie sau la un pret superior pretului de achizitie;
- fie la un pret inferior pretului de achizitie daca societatea se incadreaza in conditiile impuse de prevederile Ordonantei nr. 99/2000 cu privire la lichidare.

RECOMANDARE!

Societatea poate fie sa vinda intregul stoc de marfa (chiar si cu plata pe masura vanzarii) in sistem cu ridicata, fie sa incer ce sa incheie contracte de distributie sau de vanzare in regim de consignatie cu alti comercianti.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Comertul cu amanuntul: punct de lucru inchis. Mai e posibila valorificarea stocului?":
Rating:

Nota: 3.72 din 16 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Premierul Romaniei, legat de OUG 114: Fiecare ministru va spune ce probleme sunt pe fiecare capitol
    • Prim-ministrul Romaniei, Viorica Dancila, a anuntat luni, 18 februarie, ca a chemat la intrevederi pe toti ministrii din cabinetul sau pentru a discuta despre problemele ridicate de Ordonanta fiscala 114 si pentru a gasi solutiile care se impun. Prezent la cea de-a XXII-a sesiune ordinara a Adunarii generale a Asociatiei Comunelor din Romania (A.Co.R.), premierul a tinut sa precizeze ca, desi este foarte posibil ca OUG 114 sa se modifice, asta nu inseamna o “cedare” din partea...» citeste mai departe aici

  • Ai abonament la STB, dar nu il validezi cand urci in mijlocul de transport in comun? Poti fi amendat cu pana la 500 de lei
    • UPDATE! Noul Regulament de calatorie al STB (fost RATB) a fost aprobat, adoptat si a intrat in vigoare, fiind postat pe site-ul Societatii. Persoanele care au un abonament valabil, dar nu valideaza titlul de calatorie risca sa fie amendati cu pana la 500 de lei. Potrivit informatiilor furnizate de STB, constituie contraventie in domeniul Serviciului public de transport de persoane in regiunea Bucuresti-Ilfov si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 de lei, functie de gravitate,...» citeste mai departe aici

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • Propunere legislativa: Simplificarea procedurilor pentru transformarea amenzilor in munca in folosul comunitatii
    • Mai multi deputati PNL (si un candidat independent) au inregistrat in Senat o propunere legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. Astfel, procedurile ar fi simplificate, astfel incat cei care nu-si platesc la timp amenzile sa poata fi obligati de autoritatile statului sa presteze munca in folosul comunitatii, in cuantumul amenzilor. Propunerea legislativa a fost inregistrata de curand la Senat pentru dezbatere. Actul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016