Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Anulare din oficiu a inregistrarii in scop de TVA. Consecinte si tratament contabil-fiscal

02-Apr-2013
21774

Vom analiza mai jos cazul unei microintreprinderi (platitoare de TVA trimestrial) careia i se suspenda CIF incepand cu data de 01.02.2013 ca urmare a nedepunerii deconturilor de TVA pe semestrul anterior.



In lunile februarie si martie toate livrarile s-au facturat cu TVA (nestiindu-se ca a fost anulat CIF-ul). Vom vedea cum va proceda societatea in situatia data si care vor fi implicatiile fiscale privind atat societatea in cauza, cat si societatile care au efectuat achizitii de la aceasta firma.

Se mentioneaza ca societatea are un stoc de marfa (la pret de achizitie) la data de 01.02.2013 de 15.000 lei. Evidenta gestiunii se tine la pret de achizitie.

Solutia consultantului:

Situatiei cu care va confruntati ii sint aplicabile prevederile urmatoarelor dispozitii legale, in ceea ce priveste firma dvs, legate de TVA, intrucat fata de impozitul pe veniturile microintreprindeilor nu sunt generate situatii deosebite:
- art. 11 alin. (11^3) din Codul fiscal ;
- art. 153 alin. (9) litera d) din Codul fiscal ;
- art. 153 alin. (9^1) litera c) din Codul fiscal ;
- art. 156^3 alin. (10) din Codul fiscal , in baza caruia a fost dat OPANAF 418 din 19 martie 2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal ";
- art 1 din OPANAF nr. 3596 din 19 decembrie 2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele înregistrate în scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - pentru nedepunerea declaratiei 394;
- art. 148 alin. (1) litera c) din codul fiscal si punctul 53 alin. (10) din norme - pentru efectuarea ajustarii mijloacelor fixe (altele decit bunurile de capital)
- art. 149 alin. (4) litera a) punctul 1 din codul fiscal si punctul 54 alin. (6) din norme;
- art. 219 alin. (1) litera b) si art. 219 alin. (2) litera d) din codul de procedura fiscala ;
- OPANAF 640/2012 pentru aprobarea declaratiei 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata ".

Pe scurt, din dispozitiile legale rezulta urmatoarele:

- incepind cu data de 01.02.2013 nu trebuia sa mai emiteti facturi cu TVA;
- incepind cu data de 01.02.2013 firma nu mai are dreptul la deducerea TVA de pe facturile primite (se comporta ca un neplatitor care achizitioneaza de la platitori);
- odata emise facturile cu TVA, dupa data anularii codului in scop de TVA, acest TVA trebuie declarat si platit la bugetul de stat;

- declararea acestuia se face prin completarea si depunerea declaratiei 311, doar pentru TVA colectata, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei, pentru perioada incepind cu data de la care firma a fost scoasa de la platitori de TVA si data la care ati fost instiintati de acest lucru; deci, dupa ce ati luat la cunostinta de faptul ca firmei i s-a anulat codul de TVA, nu trebuie sa mai emiteti facturi cu TVA si, bineinteles, nu trebuie sa deduceti TVA de pe facturile primite;

- plata TVA colectata in perioada de dupa anularea codului (neafectata de TVA din facturile primite) se face in IBAN normal de TVA;
- la data de 01.02.2013 sau la data la care ati luat la cunostinta de anularea codului de TVA, trebuie sa efectuati ajustarile de taxa dedusa pentru bunurile si serviciile aflata in sold la data anularii codului; aceste ajustari se efectuaeza pentru mijloace fixe si bunuri de capital (despre care nu mentionati ca le-ati detine in sold), stocuri (asa cum mentionati in intrebare), sold cont 471 etc;
- rezultatele ajustarii trebuie declarate in declaratia 307; de semenea, TVA rezultat din ajustare trebuie platit la bugetul de stat;
- daca doriti sa reveniti la platitor de tva, veti depuse declaratia 099 "Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art.153 alin.(9^1) lit. b) - d) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare" (OPANAF 1436/2012);
- nu in ultimul rind, trebuie depuse deconturile de TVA pentru perioada in care nu au fost depuse, cu plata unei amenzi;
- nu veti depune declaratia 394, incepind cu data de 01.02.2013, deoarece firma nu mai este inregsitrata in scop de TVA de la aceasta data.

Concret:
- pentru perioada 01.02.2013 pina la data la care ati luat la cunostinta de anularea codului de TVA:
> daca ati dedus TVA de pe facturile de la furnizori - ori refaceti inregistrarile aferente acelor facturi, fara deducerea TVA, si inregistrarea TVA in valoarea bunurilor / serviciilor aferente, ori stornati TVA deductibila si o inregistrati in valoarea acestora;

Exemplu:
- 371 = 401
4426 = 401
- revenire asupra inregistrarii initiale:
341 = 401 - cu valoarea integrala din factura
sau
- stornarea ulterioara a TVA dedusa:
4426 = 401 - cu suma in rosu a TVA
371 = 401 cu aceeasi suma in negru
- refacerea descarcarii din gestiune acestor marfuri, daca au fost deja vindute, in sensul ca in costul marfurilor (in contul 607) se va inregistra si tva.
sau
- 628 = 401
4426 = 4426
- revenire asupra inregistrarii initiale:
628 = 401 cu toata suma din factura
sau
- stornarea ulterioara a TVA dedusa:
4426 = 401 - cu suma in rosu a TVA
628 = 401 cu aceeasi suma in negru.

> daca s-a colectat TVA - acesta ramine colectat si se va declara, ca baza si TVA, prin declaratia 311, depusa pina in 25.04.2013; aceasta TVA se va plati in contul IBAN de TVA pina la aceeasi data;
Exemplu:
411 = 707 1.000 lei
411 = 4427 240 lei
Sumele de 1.000 lei si 240 lei se vor inscrie pe rindul 1, coloanele "Baza impozabila" si "TVA de plata" din declaratia 311.

La data de 01.02.2013 trebuia facuta ajustare la TVA dedusa pentru stocul de marfa, iar TVA astfel rezultat trebuia declarat in ultimul de cont de taxa depus pina la 25.03.2013. Deoarece aceasta ajustare nu s-a efectuat la acea data, in martie 2013 veti face ajustarea la TVA aferenta stocului de marfa, iar rezultatul ajustarii (TVA de plata ) se va declara prin declaratia 307, care se depune pina in 25.04.2013, in care se va bifa casuta din capitolul III corespunzatoare "anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art.153 alin. (9) lit a) - e) sau lit. g) din Codul fiscal ". Suma TVA rezultata din ajustare se va trece pe rindul de TVA din aceasta declaratie, pentru tip operatiune C "in cazul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art.153 alin. (9) lit a) - e) sau lit. g) din Codul fiscal ".

Exemplu:

- stoc marfa la pret de achizitie de 15.000 lei;
- ajustarea TVA = 15.000 lei * 24% (se aplica cota de TVA in vigoare la data achizitiei marfurilor - presupunem ca este 24%);
- TVA rezultata din ajustare = 3.600 lei;
- inregistrare in contabilitate: 635 / ajustare TVA = 4426 3.600 lei;
- suma de 3.600 lei se inregistreaza in declaratia 307 pe coloana "TVA" si se achita la bugetul de stat.

In ceea ce ii priveste pe beneficiarii dvs, acestia nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor respective, chiar daca dvs pe facturi ati mentionat TVA colectata.

Acestia trebuie, la rindul lor, sa-si revizuiasca inregistrarile contabile privind taxa dedusa pentru perioada incepind din 01.02.2013, aferenta chizitiilor de la firma dvs.

Cheltuiala cu marfa sau cu alte servicii achizitioante de la dvs. este deductibila, intrucit dvs nu sinteti declarat inactiv fiscal, astfel incit beneficiarii sa nu aiba drept de deducere a cheltuielilor.

Daca beneficiarii au depus declaratia 394 pentru luna februarie 2013, cu facturile primite de la dvs, ca baza si TVA, atunci acestia trebuie sa refaca si sa depuna o noua declaratie 394 pentru luna februarie 2013, care sa nu mai contina facturile primite de la dvs, considerindu-se ca sint facturi primite de la un neplatitor de TVA (chiar daca dvs ati mentionat, in mod eronat, TVA pe facturile respective).

De asemenea, pentru luna februarie 2013, daca au depus decontul de 300, benefiaciarii vor trebui sa faca regularizare de TVA dedusa pentru aceasta luna, pe care o vor mentiona pe rindul de regularizari taxa dedusa, cu semnul minus, din decontul de TVA depus pentru luna martie 2013. Posibil sa rezulte un TVA de plata pentru luna februarie 2013, care va genera majorari de intirziere.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Anulare din oficiu a inregistrarii in scop de TVA. Consecinte si tratament contabil-fiscal":
Rating:

Nota: 3.78 din 18 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP: Solicitarile pentru facilitati fiscale pot fi depuse pana la 16 decembrie 2019
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica proiectul de Ordin privind procedura pentru anularea restantelor accesorii aferente obligatiilor bugetare datorate la 31 decembrie 2018. Contribuabilii care doresc sa beneficieze de facilitatile fiscale reglementate in Capitolul II din Ordonanta Guvernului nr.6/2019 (despre care puteti citi AICI) pot depune notificarea privind intentia de accesare a facilitatii fiscale si cererea de acordare a acestora pana la 16 decembrie 2019, inclusiv...» citeste mai departe aici

  • Operatiuni pentru care este necesara dotarea cu aparate de marcat electronice fiscale
    • In analiza de astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde urmatoarelor intrebari: 1) Pentru activitate hoteliera suspendata incepand cu 01.09.2019 se completeaza declaratia F4105. Mai este necesar sa se completeze F4109 pana la deschiderea sezonului estival 2020? 2) O PFA cu profil comert cazare trebuie sa cumulze veniturile pentru plata CASS sau se plateste CASS in functie de fiecare venit realizat in parte? 3) O PFA cu activitate comert ambulant inceteaza sa mai...» citeste mai departe aici

  • ANOFM anunta peste 30.000 de locuri de munca disponibile a nivel national
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) anunta ca, la nivel national, sunt disponibile 30.787 locuri de munca, potrivit datelor furnizate de agentii economici privind locurile de munca vacante in evidentele Agentiei. La nivel national, cele mai multe locuri de munca sunt oferite pentru muncitori necalificati, la asamblarea si montarea pieselor - 2.338 de jburi fiind disponibile in acest sens. La mare cautare sunt si agentii de securitate pentru care, la nivel national,...» citeste mai departe aici

  • Guvernul a aprobat Hotararea care modifica schema de Ajutor de minimis pentru crescatorii de ovine
    • Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale anunta ca in sedinta de joi - 19 septembrie, Guvernul a aprobat o Hotarare care modifica si completeaza HG nr.500/2017 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de sustinere a crescatorilor de ovine pentru comercializarea lanii”. Astfel, prin acest act normativ este prelungita perioada de depunere a cererilor pentru anul 2019, precum si perioada in care se valorifica lana, de la 30 septembrie a.c. pana la...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016