Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Documentar fiscal: Organizarea si exercitarea controlului financiar de gestiune

05-Dec-2012
9282
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 808/3.12.2012, a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 1.151/27.11.2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de organizare si exercitare a controlului financiar de gestiune.

In documentarul de mai jos, prezentam principalele prevederi ale noului act normativ.

Prevederi generale

Operatorii economici in cadrul carora se se organizeaza activitatea de control financiar de gestiune sunt cei prevazuti la art. 3 pct. 5 lit. a) - e) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare si anume:

- regiile autonome, infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;


- companiile si societatile nationale, precum si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic;

- societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine o participatie majoritara;

- societatile comerciale si regiile autonome la care persoanele juridice mentionate mai sus detin direct sau indirect o participatie majoritara;

- institutele nationale de cercetare-dezvoltare, altele decat cele care functioneaza ca institutii publice;

Obiective

Activitatea de control financiar de gestiune are in principal urmatoarele obiective:

-asigurarea integritatii patrimoniului operatorului economic, precum si a bunurilor din domeniul public si privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale aflate in administrarea, in concesiunea sau in inchirierea acestora;

- respectarea prevederilor legale si a reglementarilor interne, incidente activitatii economico-financiare a operatorului economic;

- cresterea eficientei in utilizarea resurselor alocate.

Atributiile personalului desemnat pentru efectuarea controlului

Personalul desemnat sa exercite controlul financiar de gestiune are urmatoarele atributii:

- verifica respectarea prevederilor legale si a reglementarilor interne cu privire la existenta, integritatea, pastrarea si utilizarea mijloacelor si resurselor, detinute cu orice titlu, si modul de reflectare a acestora in evidenta contabila;

- verifica respectarea prevederilor legale in fundamentarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli al operatorului economic si al subunitatilor din structura acestuia;

- verifica respectarea prevederilor legale in executia bugetului de venituri si cheltuieli al operatorului economic si al subunitatilor din structura acestuia;

- verifica respectarea prevederilor legale si a reglementarilor interne cu privire la modul de efectuare a inventarierii anuale a elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii;

- verifica respectarea prevederilor legale cu privire la inregistrarea in evidenta contabila a operatiunilor economico-financiare;

- verifica respectarea prevederilor legale si a reflementarilor interne cu privire la intocmirea, circulatia, pastrarea si arhivarea documentelor primare, contabile si a celor tehnico-operative;

- elaboreaza analize economico-financiare pentru conducerea operatorului economic in scopul fundamentarii deciziilor si a imbunatatirii performantelor.

Organizarea controlului financiar de gestiune

Controlul financiar de gestiune se exercita sub urmatoarele forme:

- control preventiv, ce consta in verificarea fundamentarii bugetelor de venituri si cheltuieli si a anexelor acestora;

- control operativ, ce consta in verificarea unor operatiuni exconomico-financiare, desfasurate in cursul exercitiului financiar curent.

Controlul financiar de gestiune aplica urmatoarele metode de control:

- control general, care consta in activitatea de verificare a tuturor operatiunilor din cadrul obiectivelor stabilite conform legii pentru intreaga perioada supusa controlului;

- control partial, care reprezinta activitatea de verificare a uneia sau a mai multor operatiuni din cadrul obiectivelor stabilite pentru perioada controlata.

Activitatea de control se desfasoara pe baza unor programe de activitate anuale, trimestriale si lunare, intocmite de personalul cu atributii de control financiar de gestiune si aprobate de conducatorul operatorului economic.

Controlul financiar de gestiune se efectueaza de catre persoane cu studii superioare economice si cu o vechime efectiva in domeniu de minimum doi ani.

Incepand cu data intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 1.151/2012 (03.12.2012) pentru exercitarea controlului financiar de gestiune pot fi incadrate doar persoane care au studii superioare economice.

Important! In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 1.151/2012, respectiv 3.12.2012, conducatorii operatorilor economici sunt obligati sa elaboreze proceduri si sa asigure organizarea si exercitarea controlului financiar de gestiune.


Sursa: DGFP Valcea


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016