Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Documente necesare desfasurarii activitatii de consultanta fiscala

26-Ian-2010
4748

Problema


Care sunt documentele, termenul, taxele pentru inregistrarea la camera consultantilor fiscali in vederea depunerii declaratiei 101 pe anul 2009, avand in vedere ca expertul contabil al societatii are studii superioare, dar nu are diploma de consilier fiscal? Ce trebuie facut pentru a intra in legalitate? Ce activitati nu are voie sa desfasoare societatea de contabilitate daca este inscrisa doar la corpul expertilor contabili? Celelalte declaratii le poate intocmi si depune societatea in numele clientilor?

Solutie

CD-ul TOP 30 PROBLEME si SOLUTII de taxe si impozite iti rezolva rapid orice dilema fiscala! Te poti lipsi linistit de costisitorul consultant fiscal! 

Desfasurarea activitatii de consultanta fiscala este reglementata de O.U.G. nr. 71/2001 care prevede urmatoarele:

CAPITOLUL I
Consultanta si consultantul fiscal

Art. 1. ? Prezenta ordonanta constituie cadrul juridic privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala ca activitate independenta, de catre persoanele care au dobandit aceasta calitate.

Art. 2. ? Exercitarea independenta a calitatii de consultant fiscal se realizeaza numai pe baza raporturilor juridice civile si comerciale cu persoanele fizice sau juridice carora le acorda consultanta si fata de care acesta nu are niciun fel de interese materiale directe sau indirecte, cu exceptia onorariilor cuvenite pentru munca prestata in aceasta calitate.

Art. 3. ? Activitatea de consultanta fiscala consta in acordarea de asistenta de specialitate la intocmirea declaratiilor de impozite si taxe, in alte probleme fiscale si creante bugetare, cum sunt: amenzi, penalitati si majorari, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, precum si de reprezentare in fata organelor fiscale.

CAPITOLUL II
Reguli de atribuire a calitatii de consultant fiscal:

Art. 4. ? Pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal candidatii, persoane fizice, trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ urmatoarele conditii:

a) sa fie licentiati ai unei facultati cu profil economic si/sau juridic;
b) sa aiba o experienta de minimum 5 ani in una dintre urmatoarele activitati: elaborarea si aplicarea legislatiei fiscale, administrarea si colectarea veniturilor publice, controlul fiscal, solutionarea contestatiilor, elaborarea
si aplicarea reglementarilor contabile, precum si activitatea financiarcontabila;
c) sa nu aiba antecedente penale;
d) sa aiba capacitate deplina de exercitiu;
e) sa promoveze examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal.

Art. 5. ? (1) La depunerea documentelor care atesta indeplinirea conditiilor prevazute la art. 4 lit. a)-d), candidatul plateste in contul Ministerului Finantelor Publice o taxa pentru inscrierea la examen. Nivelul taxei se stabileste anual prin ordin al ministrului finantelor publice, in functie de costurile necesare organizarii examenului.

Art. 6. ? (1) Examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal se organizeaza de Ministerul Finantelor Publice, in baza unui regulament aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.

(2) Examenul consta in sustinerea unei probe scrise si a unei probe orale. Materiile de examinare pentru cele doua probe sunt urmatoarele:
? legislatie fiscala;
? fiscalitate internationala;
? managementul si contabilitatea intreprinderii;
? elemente de drept financiar si fiscal.

Art. 7. ? Dupa sustinerea si promovarea examenului, Ministerul Finantelor Publice elibereaza candidatilor un certificat de atestare.

Art. 8. ? Persoana care a obtinut certificatul eliberat de Ministerul Finantelor Publice se va inregistra la Camera consultantilor fiscali si i se va elibera carnetul profesional, care ii permite exercitarea profesiei si utilizarea titlului de consultant fiscal.

Art. 9. ? (1) Consultantii fiscali se pot organiza si in societati comerciale care au in obiectul de activitate consultanta fiscala.
(2) Pentru exercitarea activitatii de consultanta fiscala, societatile comerciale mentionate la alineatul precedent trebuie sa fie autorizate in prealabil de Camera consultantilor fiscali.

|n vederea obtinerii autorizatiei, acestea platesc o taxa in contul Camerei.
Cuantumul taxei de autorizare se stabileste de Camera.

Asa cum se observa, o firma de contabilitate nu poate sa se autorizeze la Camera Consultantilor Fiscali fara a avea in actionariatulmajoritar un consultant fiscal atestat conform legislatiei prezentate mai sus.

Data examenului este stabilita prin Hotararea Consiliului Superior al Camerei Consultantilor Fiscali.

Taxele si cotizatiile pentru inregistrarea la Camera Consultantilor Fiscali sunt:

1. Persoane fizice

a) Taxa de inscriere la examen este de 500 lei incepand cu data de 01.10.2007 conformHotararii 2/2007 a Consiliului Superior al Camerei Consultantilor Fiscali si se plateste in contul RO36BTRL04101202D58602XX, deschis la Banca Transilvania ? Sucursala Lipscani pe numele Camerei Consultantilor Fiscali

b) Taxa de inscriere in evidenta Camerei 1.000 lei

c) Cotizatia fixa pentru consultantii fiscali activi 210 lei

d) Cotizatia fixa pentru consultantii fiscali inactivi 70 lei

e) Cotizatia variabila ? din cifra de afaceri 0,35%.

2. Societati Comerciale de Consultanta Fiscala
a) Taxa de autorizare 2.000 lei
b) Cotizatia fixa 350 lei
c) Cotizatia variabila:
? la o cifra de afaceri de pana la 100.000 euro, cota este de 0,35 %
? la o cifra de afaceri cuprinsa intre 100.001-1.000.000 euro, cota este de 0,7 %;
? la o cifra de afaceri ce depaseste 1.000.000 euro, cota este de 1,05.

Activitatea pe care o poate desfasura o societate de contabilitate este reglementata de Regulamentul Corpului Expertilor Contabili Autorizati din Romania. O societate de contabilitate poate intocmi si depune toate declaratiile reglementate de Codul fiscal si legislatia in vigoare daca aceasta este imputernicita de clienti in acest sens iar imputernicirea este inregistrata la Administratia Financiara.

Articol preluat din Newsletterul Contabilului 2010 nr. 3/ ianuarie 2010

Articol adaugat la 26 ianuarie 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • MONOGRAFIE Contabila lichidare societate [cu pierdere/voluntara/cu profit]

    • Lichidarea unei societati, fie ca este realizata voluntar, fie ca se incheie cu profit sau pierdere, presupune o serie de operatiuni contabile esentiale care trebuie reflectate corect in evidentele firmei. O monografie contabila clara ajuta atat contabilul, cat si asociatul sau administratorul sa inteleaga pasii necesari pentru stingerea obligatiilor, repartizarea activelor si inchiderea conturilor. In acest articol prezentam exemple de monografii contabile pentru diferite situatii de lichidare,...» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2026

    • Agenda Fiscala a Contabilului 2026 este ghidul complet pentru toti profesionistii din domeniul financiar-contabil. Contine toate obligatiile fiscale, termenele legale si declaratiile ce trebuie depuse in anul 2026, insotite de baza lor legala. Este un instrument practic si usor de folosit, ideal pentru birou sau deplasari. Cu aceasta agenda, contabilii pot gestiona corect si la timp toate responsabilitatile fiscale.» citeste mai departe aici

  • Ai fost declarat inactiv fiscal? Ce poti sa faci

    • Firmele care ajung in situatia de inactivitate fiscala se confrunta cu o suspendare temporara a statutului lor fiscal activ, avand consecinte semnificative atat asupra activitatii proprii, cat si asupra partenerilor de afaceri. Inregistrarea ca „inactiv fiscal” implica pierderea unor drepturi esentiale, precum deducerea TVA si recunoasterea cheltuielilor. Totusi, aceasta situatie poate fi remediata prin conformarea la obligatiile legale si solicitarea reactivarii la autoritatea...» citeste mai departe aici

  • e-Factura. 4 EXCEPTII de la e-Factura in relatia B2C

    • E-Factura B2C reprezinta sistemul prin care facturile emise catre persoane fizice pot fi transmise prin platforma nationala RO e-Factura. Exista insa exceptii clare de la aceasta regula, in care transmiterea facturilor in sistem nu este obligatorie. In continuare, sunt prezentate principalele situatii de acest tip.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Raport de lichidare si reglementari legislative

    • Intocmirea raportului de lichidare este obligatorie in cadrul procedurii de lichidare voluntara a unei firme. Documentul cuprinde toate operatiunile contabile de lichidare, precum vanzarea stocurilor, casarea stocurilor, plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc. In acest articol vom pune la dispozitie un model de Raport de lichidare si vom clarifica ce alte documente mai sunt necesare la inchiderea societatii.» citeste mai departe aici

  • Leasing automobil. MONOGRAFIE contabila in cazul unei daune totale a masinii

    • Contribuabilii se intreaba cum trebuie procedat corect din punct de vedere contabil in situatia unei daune totale a unui autoturism achizitionat in leasing. Ce inregistrari contabile se efectueaza pentru inchiderea contractului, cum se trateaza sumele primite de la asigurator si care este modul corect de evidentiere a valorii bunului si a capitalului ramas de rambursat, vedeti in continuarea articolului. Avem acest caz concret. Compania a luat un leasing in anul 2022 pentru un automobil....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016