Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dublarea obligatiilor fiscale accesorii, de la 1 iunie 2010

26-Mai-2010
4832

Reluam tema inlocuirii majorarilor de intarziere cu noul sistem de calcul al accesoriilor, prevazut de O.U.G. nr. 39/2010 pentru modificarea Codului de procedura fiscala, cu aplicare de la 1 iulie 2010, cu scopul de a releva efectele negative ale masurii. Calculele exemplificative vor demonstra dublarea obligatiilor fiscale accesorii, conform noului sistem. Nu trebuie uitat ca, potrivit art. 219 alin. (1) lit. p) si, respectiv, alin. (2) lit. e) ? g), se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 4.000 si 27.000 lei retinerea si nevarsarea in totalitate, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa.

Cu privire la calculul penalitatilor, O.U.G. nr. 39/2010 stabileste trei termene relevante. Astfel, in primele 30 de zile de la data expirarii termenului de plata singurele obligatii acesorii calculate sunt dobanzile, nefiind calculate penalitati.

In urmatoarele 60 de zile, asadar intr-un interval de pana la 90 de zile de la data expirarii termenului de plata, se calculeaza penalitati pe baza cotei de 5% prevazute de art. 120 indice 1 din Codul de procedura fiscala.

Cuantumul penalitatilor se determina prin inmultirea obligatiei fiscale principale achitate cu cota de penalitate stabilita. Cel de-al treilea interval incepe dupa expirarea a 90 de zile de la termenul de plata, cand cota penalitatilor este de 15%, aplicandu-se asupra sumei ramase neachitate.

Sa consideram ca la data de 25 iulie 2010 expira termenul de plata pentru obligatia fiscala reprezentand impozit pe profit in cuantum de 1.000 lei. Pana la data de 24 august, obligatiile fiscale accesorii vor fi reprezentate doar de dobanzi de 0,05%, cuantumul acestora fiind de 15 lei: 1.000 x 0,05% x 30 = 15.

In cazul in care plata obligatiei principale se face pe data de 25 august, dobanzile se vor calcula avand in vedere un numar de 31 de zile de la scadenta, la acestea adaugandu-se si penalitati de intarziere de 5%.

Astfel, obligatiile fiscale accesorii vor fi de 1.000 x 0,05% x 31 = 15,5 lei cu titlu de dobanzi, la care se vor adauga penalitati de intarziere de 1.000 x 5% = 50 lei. In cazul in care la data de 13 septembrie 2010 se achita un sfert din obligatia principala de plata, dupa aceasta data penalitatile vor fi calculate pe baza sumei ramase neachitate.

Astfel, la data de 13 septembrie, obligatiile accesorii vor fi urmatoarele:

* 1.000 x 0,05% x 50 = 25 lei cu titlu de dobanzi, pentru perioada 25 iulie ? 13 septembrie;

* 750 x 0,05% x 10 = 3,75 lei cu titlu de dobanzi, pentru perioada 25 august ? 13 septembrie;

* 250 x 5% = 12,5 lei cu titlu de penalitate de intarziere, pentru perioada cuprinsa intre 30 si 90 de zile de la scadenta, calculata la suma achitata.

Situatia este diferita in cazul depasirii perioadei de 90 de zile; la penalitatile deja determinate se vor adauga cele calculate la diferenta ramasa neachitata. La data de 25 octombrie, situatia obligatiilor fiscale accesorii va fi urmatoarea:

* 1.000 x 0,05% x 50 = 25 lei cu titlu de dobanzi, pentru perioada 25 iulie ? 13 septembrie;

* 750 x 0,05% x 42 = 15,75 lei cu titlu de dobanzi, pentru perioada 25 august ? 25 octombrie;

* 250 x 5% = 12,5 lei cu titlu de penalitate de intarziere pentru perioada cuprinsa intre 30 si 90 de zile de la scadenta, calculata la suma achitata.

* 750 x 15% = 112,5 lei cu titlu de penalitate de intarziere pentru depasirea termenului de 90 de zile. Totalul obligatiilor accesorii datorate la 92 de zile de la scadenta este de 165,75 lei.

In sistemul aplicabil pana la 1 iulie 2010, avand in vedere acelasi nivel al obligatiilor si aceleasi termene utilizate in exemplu, cuantumul majorarilor de intarziere va fi de:

* 1.000 x 0,1% x 50 zile = 50 lei

* 750 x 0,1% x 42 zile = 31,5 lei

Totalul majorarilor de intarzire este de 81,5 lei.

Vom constata asadar o dublare a nivelului accesoriilor pentru acest interval. Prin comparatie, doar o intarziere mai mare, la nivel anual se transforma intr-o usoara diminuare de la 36,5% pe an la 33,25%.

Acest nou sistem de calcul al obligatiilor fiscale accesorii va afecta in mod considerabil doar pe acei contribuabili care in mod accidental inregistreaza obligatii restante si va avantaja marii datornici care in mod cronic au obligatii restante.

Justinian Cucu

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici