Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conditiile de prescriere a datoriilor fiscale ale unei societati

18-Iun-2018
4378

Despre prescrierea obligatiilor fiscale ale unei societati vorbeste Otilia Roman, consultant fiscal portalcodulfiscal.ro, care ofera toate lamuririle de care aveti nevoie pentru a intelege cand si in ce conditii sunt perimate datoriile unei companii, dupa trecerea termenului de cinci ani.

Accesoriile datorate de contribuabil pentru neachitarea in termen a datoriilor bugetare sunt reglementate de Codul de procedura fiscala, atat de cel valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, cat si de cel valabil dupa aceasta data.

Termenul de prescriere pentru datoriile fiscale incepe sa curga incepand cu prima luna a anului urmator realizarii datoriilor, insa, daca in acest interval, de cinci ani, pe numele societatii au fost emise decizii privind accesoriile, precum si titluri de executare silita, in termenul de prescriere, lucrurile se complica.

Specialistul nostru atrage atentia ca executarea silita si emiterea oricarui titlu executoriu se fac pe baza un titlu de creanta (declaratii fiscale depuse de societate), care, la data scadenta a creantei fiscale neachitate, genereaza transformarea lui, prin procedura executarii silite, din titlu de creanta in titlu executoriu (art. 141 alin. (2) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 si art. 226 alin. (4) din codul de procedura fiscala in varianta de dupa 01 ianuarie 2016).

In plus, atata timp cat acest titlu nu a fost desfiintat (contestat) pe calea contenciosului fiscal sau pe calea contenciosului administrativ, accesorii mentionate intr-un titlul executoriu sunt reale si datorate de societate. Dar, din momentul inceperii executarii silite, termenul de prescriere este intrerupt, conform art. 2537 din noul cod civil (care reprezinta dreptul comun si in materie de prescriptie):

“Art. 2537: Cazurile de intrerupere a prescriptiei

Prescriptia se intrerupe:

4. prin orice act prin care cel in folosul caruia curge prescriptia este pus in intarziere;”
De asemenea, potrivit art. 142 alin. (4) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, “(4) Executarea silita a creantelor fiscale nu se perimeaza.”

Asadar, chiar daca cei 5 ani de la data de 01 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere datoria fiscala s-au implinit, in cazul in care organul fiscal a emis in acest interval, pentru fiecare creanta in parte, pe langa decizia de accesorii, titlu executoriu si somatie, termenul de prescriere este intrerupt si, mai mult, executarea nu are limita de timp in care sa fie operabila de catre autoritatea fiscala.

Ce spune legea despre dobanzile si penalizarile de intarziere aplicabile unor datorii fiscale, dar si despre prescrierea datoriilor

In cazul in care inregistrarii datoriilor fiscale de catre societate are loc inainte de 01 ianuarie 2016 - in Codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 sunt prevazute urmatoarele aspecte privind accesoriile (dobanzi si penalizari pentru intarziere):

“Art. 119: Dispozitii generale privind dobanzi si penalitati de intarziere

(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.

(2) Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.

(3) Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.

(4) Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii intocmite in conditiile aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia situatiei prevazute la art. 142 alin. (6) (adica sunt calculate de catre organul de executare silita - n.n.).”

Cat priveste prescrierea debitului, daca obligatiile fiscale apar anterior anului 2016, sunt aplicabile prevederile codului de procedura fiscala in varianta anterioara acestui an. Astfel, potrivit codului de procedura fiscala valabil pana la 01 ianuarie 2016, prevederile referitoare la prescriptia creantelor fiscale (datoriilor fiscale, din perspectiva societatii) sunt urmatoarele:

“Art. 131: Inceperea termenului de prescriptie

(1) Dreptul de a cere executarea silita a creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.

(2) Termenul de prescriptie prevazut la alin. (1) se aplica si creantelor provenind din amenzi contraventionale.

Art. 132: Suspendarea termenului de prescriptie

Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) in cazurile si in conditiile in care suspendarea executarii este prevazuta de lege ori a fost dispusa de instanta judecatoreasca sau de alt organ competent, potrivit legii;
c) pe perioada valabilitatii inlesnirii acordate potrivit legii;
d) cat timp debitorul isi sustrage veniturile si bunurile de la executarea silita;
e) in alte cazuri prevazute de lege.

Art. 133: Intreruperea termenului de prescriptie

Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe data indeplinirii de catre debitor, inainte de inceperea executarii silite sau in cursul acesteia, a unui act voluntar de plata a obligatiei prevazute in titlul executoriu ori a recunoasterii in orice alt mod a datoriei;
c) pe data indeplinirii, in cursul executarii silite, a unui act de executare silita;
d) in alte cazuri prevazute de lege.”

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conditiile de prescriere a datoriilor fiscale ale unei societati":
Rating:

Nota: 3.71 din 7 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Obligatii privind contractele civile. Incadrare fiscala
    • In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru va oferi raspuns la intrebarile redate mai jos. 1. Se datoreaza CAS pentru contractul civil? Daca da, in ce formular se declara acesta? 2. Care sunt limitarile in utilizarea contractului civil (numar de zile/an, tipuri de activitatii)? 3. Care sunt diferentele dintre activitatea prestata de un zilier si cea prestata in baza unui contract civil? Raspunsul specialistului 1 – 2. Avand in vedere sfera larga a contractelor civile...» citeste mai departe aici

  • Lista serviciilor livrate de ANAF contribuabililor
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a actualizat, la inceputul lunii mai, catalogul serviciilor livrate contribuabililor, unde se gasesc informatii detaliate cu fiecare serviciu pe care contribuabilii il pot solicita, dar si o lista cu informatiile care nu intra in categoria “de interes public”. In cele ce urmeaza redam lista completa a serviciilor puse de ANAF la dispozitia contribuabililor. Acordarea de informatii publice de interes general Acordarea de audiente Accesul...» citeste mai departe aici

  • Rosiile romanesti, in afara pericolului privind dublul standard! MADR: Sunt sigure pentru consum
    • Daca zilele trecute liderul PSD Liviu Dragnea anunta ca legea privind dublul standard se va aplica inclusiv in cazul fermierilor, fiindca nu este permis ca unii sa “dea la coada” la rosii, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a venit cu un comunicat de presa in care anunta ca producatorii agricoli respecta recomandarile inspectorilor. “Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin Autoritatea Nationala Fitosanitara, efectueaza in aceasta perioada controale in...» citeste mai departe aici

  • MFP: Finantare pentru investitiile de minimum 1 milion de euro (schema de ajutor de stat 807/2014). TOATE proiectele eligibile vor primi finantare!
    • Investitorii sunt incurajati de Ministerul Finantelor Publice sa depuna cereri pentru finantare prin intermediul schemei de ajutor de stat 807/2014. MFP ofera asigurari ca se vor lua masurile necesare astfel incat TOATE proiectele eligibile sa primeasca finantarea necesara. Cererile de finantare depuse pentru investitii mai mari de 1 milion de lei vor fi analizate in sesiune continua, iar daca solicitarile de finantare depasesc bugetul alocat, la rectificarea bugetara vor fi asigurate sumele...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016