Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conditiile de prescriere a datoriilor fiscale ale unei societati

18-Iun-2018
795

Despre prescrierea obligatiilor fiscale ale unei societati vorbeste Otilia Roman, consultant fiscal portalcodulfiscal.ro, care ofera toate lamuririle de care aveti nevoie pentru a intelege cand si in ce conditii sunt perimate datoriile unei companii, dupa trecerea termenului de cinci ani.

Accesoriile datorate de contribuabil pentru neachitarea in termen a datoriilor bugetare sunt reglementate de Codul de procedura fiscala, atat de cel valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, cat si de cel valabil dupa aceasta data.

Termenul de prescriere pentru datoriile fiscale incepe sa curga incepand cu prima luna a anului urmator realizarii datoriilor, insa, daca in acest interval, de cinci ani, pe numele societatii au fost emise decizii privind accesoriile, precum si titluri de executare silita, in termenul de prescriere, lucrurile se complica.

Specialistul nostru atrage atentia ca executarea silita si emiterea oricarui titlu executoriu se fac pe baza un titlu de creanta (declaratii fiscale depuse de societate), care, la data scadenta a creantei fiscale neachitate, genereaza transformarea lui, prin procedura executarii silite, din titlu de creanta in titlu executoriu (art. 141 alin. (2) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 si art. 226 alin. (4) din codul de procedura fiscala in varianta de dupa 01 ianuarie 2016).

In plus, atata timp cat acest titlu nu a fost desfiintat (contestat) pe calea contenciosului fiscal sau pe calea contenciosului administrativ, accesorii mentionate intr-un titlul executoriu sunt reale si datorate de societate. Dar, din momentul inceperii executarii silite, termenul de prescriere este intrerupt, conform art. 2537 din noul cod civil (care reprezinta dreptul comun si in materie de prescriptie):

“Art. 2537: Cazurile de intrerupere a prescriptiei

Prescriptia se intrerupe:

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari


Rezolvati rapid si perfect legal orice problema generata de noile reglementari ce modifica in Codul fiscal 4 argumente solide pentru a va abona la Consilier – Taxe si Impozite pentru Contabili 1 Evitati garantat orice greseala fiscala din contabilitate 2 Va rezolvati rapid toate problemele de fiscalitate 3 Salvati sume importante din...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

4. prin orice act prin care cel in folosul caruia curge prescriptia este pus in intarziere;”
De asemenea, potrivit art. 142 alin. (4) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, “(4) Executarea silita a creantelor fiscale nu se perimeaza.”

Asadar, chiar daca cei 5 ani de la data de 01 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere datoria fiscala s-au implinit, in cazul in care organul fiscal a emis in acest interval, pentru fiecare creanta in parte, pe langa decizia de accesorii, titlu executoriu si somatie, termenul de prescriere este intrerupt si, mai mult, executarea nu are limita de timp in care sa fie operabila de catre autoritatea fiscala.

Ce spune legea despre dobanzile si penalizarile de intarziere aplicabile unor datorii fiscale, dar si despre prescrierea datoriilor

In cazul in care inregistrarii datoriilor fiscale de catre societate are loc inainte de 01 ianuarie 2016 - in Codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 sunt prevazute urmatoarele aspecte privind accesoriile (dobanzi si penalizari pentru intarziere):

“Art. 119: Dispozitii generale privind dobanzi si penalitati de intarziere

(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.

(2) Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.

(3) Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.

(4) Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii intocmite in conditiile aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia situatiei prevazute la art. 142 alin. (6) (adica sunt calculate de catre organul de executare silita - n.n.).”

Cat priveste prescrierea debitului, daca obligatiile fiscale apar anterior anului 2016, sunt aplicabile prevederile codului de procedura fiscala in varianta anterioara acestui an. Astfel, potrivit codului de procedura fiscala valabil pana la 01 ianuarie 2016, prevederile referitoare la prescriptia creantelor fiscale (datoriilor fiscale, din perspectiva societatii) sunt urmatoarele:

“Art. 131: Inceperea termenului de prescriptie

(1) Dreptul de a cere executarea silita a creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.

(2) Termenul de prescriptie prevazut la alin. (1) se aplica si creantelor provenind din amenzi contraventionale.

Art. 132: Suspendarea termenului de prescriptie

Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) in cazurile si in conditiile in care suspendarea executarii este prevazuta de lege ori a fost dispusa de instanta judecatoreasca sau de alt organ competent, potrivit legii;
c) pe perioada valabilitatii inlesnirii acordate potrivit legii;
d) cat timp debitorul isi sustrage veniturile si bunurile de la executarea silita;
e) in alte cazuri prevazute de lege.

Art. 133: Intreruperea termenului de prescriptie

Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe data indeplinirii de catre debitor, inainte de inceperea executarii silite sau in cursul acesteia, a unui act voluntar de plata a obligatiei prevazute in titlul executoriu ori a recunoasterii in orice alt mod a datoriei;
c) pe data indeplinirii, in cursul executarii silite, a unui act de executare silita;
d) in alte cazuri prevazute de lege.”

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conditiile de prescriere a datoriilor fiscale ale unei societati":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditii de aplicare a cotei de 1% in cazul microintreprinderilor
    • Care sunt conditiile de aplicare a cotei de 1% in cazul unui SRL? In cele ce urmeaza vom vedea concret cum se aplica legea in cazul unei societati care a indeplinit conditia de minimum 1 salariat, pana la data de 13.07.2018, pentru a beneficia de cota de impozitare de 1% pe veniturile microintreprinderii. Pentru a beneficia fara intrerupere de aceasta cota de impunere, societatea trebuia sa angajeze un nou salariat in cursul trimestrului III (pana la 30.09 inclusiv), cu contract individual de...» citeste mai departe aici

  • Producatorii agricoli, nemultumiti: Declaratia ministrului privind productiile istorice au prabusit pretul cerealelor
    • Presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli din Romania (LAPAR), Laurentiu Baciu, atrage un atentia asupra faptului ca declaratiile ministrului Agriculturii, Petre Daea, care a anuntat ca Romania a inregistrat anul acesta productie record la grau, porumb si floarea-soarelui, au dus la prabusirea pretului cerealelor. "Producatorii sunt nemultumiti ca aceste declaratii au determinat prabusirea pietei si au prejudicii enorme. Productiile nu sunt nici pe departe istorice, ci sunt mai...» citeste mai departe aici

  • Sesiune ANAF: Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a sustinut, miercuri, 19 septembrie, o sesiune de indrumare pentru contribuabili cu tema “Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili". Sesiunea s-a desfasurat online, pe pagina de Facebook a institutiei. Ordin de plata cu un CUI gresit Unul dintre contribuabili a vrut sa afle ce se intampla in cazul in care pe ordinul de plata/foaia de varsamant se greseste si se trece CUI-ul altei societati: “Buna...» citeste mai departe aici

  • Medierea muncii: Ce inseamna si cine o realizeaza?
    • Punerea in legatura a angajatorilor cu persoanele in cautarea unui loc de munca, in vederea stabilirii de raporturi de munca reprezinta activitatea de mediere a muncii. Notiunea aceasta de “mediere a muncii” este reglementata in cateva acte normative: – art. 59-62 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca; – Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002 si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016