Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conditiile prescrierii datoriilor fiscale

08-Oct-2018
12668

In cazul unui control fiscal care se deruleaza de la 29.01.2018 pana la 08.08.2018, este corect ca anul 2012 sa fie verificat si sa fie calculate impozite suplimentare pentru acesta? Sau a intervenit prescriptia pentru acest an? In cele ce urmeaza vom vedea ce spune specialistul nostru despre prescrierea datoriilor fiscale.

Raspunsul specialistului

Accesoriile datorate de catre contribuabil pentru neachitarea in termen a datoriilor bugetare sunt reglementate de Codul de produra fiscala, atat cel valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, cat si cel valabil dupa aceasta data.

Incepand cu anul 2012 - anul inregistrarii datoriilor fiscale de catre societate - in Codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 sunt prevazute urmatoarele aspecte legate de accesorii:

"Art. 119: Dispozitii generale privind dobanzi si penalitati de intarziere
(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.
(2) Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.
(3) Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.
(4) Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii intocmite in conditiile aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia situatiei prevazute la art. 142 alin. (6) (adica sunt calculate de catre organul de executare silita – n.n.)."


Conform codului de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, prevederile referitoare la prescriptie creantelor fiscale (datoriilor fiscale, din perspectiva societatii) sunt urmatoarele:

"Art. 131: Inceperea termenului de prescriptie
(1) Dreptul de a cere executarea silita a creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.
(2) Termenul de prescriptie prevazut la alin. (1) se aplica si creantelor provenind din amenzi contraventionale.

Art. 132: Suspendarea termenului de prescriptie
Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) in cazurile si in conditiile in care suspendarea executarii este prevazuta de lege ori a fost dispusa de instanta judecatoreasca sau de alt organ competent, potrivit legii;
c) pe perioada valabilitatii inlesnirii acordate potrivit legii;
d) cat timp debitorul isi sustrage veniturile si bunurile de la executarea silita;
e) in alte cazuri prevazute de lege.
Art. 133: Intreruperea termenului de prescriptie

Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe data indeplinirii de catre debitor, inainte de inceperea executarii silite sau in cursul acesteia, a unui act voluntar de plata a obligatiei prevazute in titlul executoriu ori a recunoasterii in orice alt mod a datoriei;
c) pe data indeplinirii, in cursul executarii silite, a unui act de executare silita;
d) in alte cazuri prevazute de lege."

Conform art. 110 alin. (3) din codul de procedura fiscala valabil pana la 01 ianuarie 2016, "titlul de creanta fiscala este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii".

La lit. c) a acestui articol se rata ca titlu de creanta poata fi “c) decizia referitoare la obligatii de plata accesorii;"

Legea 207/2015 referitoare la Codul de procedura fiscala valabil de la data de 01 ianuarie 2016 mentioneaza urmatoarele la art.110:
1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
(3) Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.

Deci termenul de prescriere - pentru datoriile fiscale din anul 2012 sau anterior acestui an, cand s-a aplicat vechiul cod - s-a implinit la data de 31 decembrie 2017.

Daca in termenul de prescriere, pe numele societatii dumneavoastra au fost emise decizii privind accesoriile, precum si titluri de executare silita, trebuie retinut faptul ca executarea silita si emiterea oricarui titlu executoriu se fac pe baza unui titlu de creanta (declaratii fiscale depuse de societate, inclusiv declaratii rectificative), care, la data scadenta a creantei fiscale neachitate, genereaza transformarea lui, prin procedura executarii silite, din titlu de creanta in titlu executoriu (art. 141 alin. (2) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 si art. 226 alin. (4) din codul de procedura fiscala in varianta de dupa 01 ianuarie 2016).

Pe de alta parte, referitor la decizia de calcul pentru accesorii mentionate intr-un titlul executoriu, atata timp cat acest titlu nu a fost desfiintat (contestat) pe calea contenciosului fiscal sau pe calea contenciosului administrativ, acestea sunt reale si datorate de societate.

Insa odata inceputa executarea silita, termenul de prescriere este intrerupt, conform art. 2537 din noul cod civil (care reprezinta dreptul comun si in materie de prescriptie):

"Art. 2537: Cazurile de intrerupere a prescriptiei

Prescriptia se intrerupe:
4. prin orice act prin care cel in folosul caruia curge prescriptia este pus in intarziere;"
De asemenea, potrivit art. 142 alin. (4) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, "(4) Executarea silita a creantelor fiscale nu se perimeaza."

Deci, chiar daca cei 5 ani de la data de 01 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere datoria fiscala s-au implinit, daca in acest interval organul fiscal a emis, pentru fiecare creanta in parte, pe langa decizia de accesorii, titlu executoriu si somatie, termenul de prescriere este intrerupt si, mai mult, executarea nu are limita de timp in care sa fie operabila de catre autoritatea fiscala. Prin depunerea unei declaratii rectificative termenul de prescriptie initial este intrerupt (conform prevederilor art. 92 alin. (1) lit. c) din Codul de procedura fiscala), astfel ca din acel moment incepe sa curga un nou termen de prescriptie de 5 ani

Societatea datoreaza sumele respective, atat creantele fiscale ca atare, cat si accesoriile aferente.
In ceea ce priveste plata obligatiilor fiscale, inclusiv a accesoriilor, catre organul fiscal, in codul de procedura fiscala - in varianta valabila incepand cu data de 01 ianuarie 2016 - exista doua modalitati privind inlesnirea platii acestora: prin esalonare - conform procedurilor stabilite la art. 184 - 207 - si prin amanare - conform procedurilor stabilite la art. 208.

Daca organul fiscal constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a creantei fiscale, procedeaza la incetarea procedurii de emitere a titlului de creanta fiscala-potrivit art.112 al C.P.F.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016