Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conditiile prescrierii datoriilor fiscale

08-Oct-2018
1742

In cazul unui control fiscal care se deruleaza de la 29.01.2018 pana la 08.08.2018, este corect ca anul 2012 sa fie verificat si sa fie calculate impozite suplimentare pentru acesta? Sau a intervenit prescriptia pentru acest an? In cele ce urmeaza vom vedea ce spune specialistul nostru despre prescrierea datoriilor fiscale.

Raspunsul specialistului

Accesoriile datorate de catre contribuabil pentru neachitarea in termen a datoriilor bugetare sunt reglementate de Codul de produra fiscala, atat cel valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, cat si cel valabil dupa aceasta data.

Incepand cu anul 2012 - anul inregistrarii datoriilor fiscale de catre societate - in Codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 sunt prevazute urmatoarele aspecte legate de accesorii:

"Art. 119: Dispozitii generale privind dobanzi si penalitati de intarziere
(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.
(2) Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.
(3) Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.


(4) Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii intocmite in conditiile aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia situatiei prevazute la art. 142 alin. (6) (adica sunt calculate de catre organul de executare silita – n.n.)."
Conform codului de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, prevederile referitoare la prescriptie creantelor fiscale (datoriilor fiscale, din perspectiva societatii) sunt urmatoarele:

"Art. 131: Inceperea termenului de prescriptie
(1) Dreptul de a cere executarea silita a creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.
(2) Termenul de prescriptie prevazut la alin. (1) se aplica si creantelor provenind din amenzi contraventionale.

Art. 132: Suspendarea termenului de prescriptie
Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) in cazurile si in conditiile in care suspendarea executarii este prevazuta de lege ori a fost dispusa de instanta judecatoreasca sau de alt organ competent, potrivit legii;
c) pe perioada valabilitatii inlesnirii acordate potrivit legii;
d) cat timp debitorul isi sustrage veniturile si bunurile de la executarea silita;
e) in alte cazuri prevazute de lege.
Art. 133: Intreruperea termenului de prescriptie

Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe data indeplinirii de catre debitor, inainte de inceperea executarii silite sau in cursul acesteia, a unui act voluntar de plata a obligatiei prevazute in titlul executoriu ori a recunoasterii in orice alt mod a datoriei;
c) pe data indeplinirii, in cursul executarii silite, a unui act de executare silita;
d) in alte cazuri prevazute de lege."

Conform art. 110 alin. (3) din codul de procedura fiscala valabil pana la 01 ianuarie 2016, "titlul de creanta fiscala este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii".

La lit. c) a acestui articol se rata ca titlu de creanta poata fi “c) decizia referitoare la obligatii de plata accesorii;"

Legea 207/2015 referitoare la Codul de procedura fiscala valabil de la data de 01 ianuarie 2016 mentioneaza urmatoarele la art.110:
1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
(3) Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.

Deci termenul de prescriere - pentru datoriile fiscale din anul 2012 sau anterior acestui an, cand s-a aplicat vechiul cod - s-a implinit la data de 31 decembrie 2017.

Daca in termenul de prescriere, pe numele societatii dumneavoastra au fost emise decizii privind accesoriile, precum si titluri de executare silita, trebuie retinut faptul ca executarea silita si emiterea oricarui titlu executoriu se fac pe baza unui titlu de creanta (declaratii fiscale depuse de societate, inclusiv declaratii rectificative), care, la data scadenta a creantei fiscale neachitate, genereaza transformarea lui, prin procedura executarii silite, din titlu de creanta in titlu executoriu (art. 141 alin. (2) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 si art. 226 alin. (4) din codul de procedura fiscala in varianta de dupa 01 ianuarie 2016).

Pe de alta parte, referitor la decizia de calcul pentru accesorii mentionate intr-un titlul executoriu, atata timp cat acest titlu nu a fost desfiintat (contestat) pe calea contenciosului fiscal sau pe calea contenciosului administrativ, acestea sunt reale si datorate de societate.

Insa odata inceputa executarea silita, termenul de prescriere este intrerupt, conform art. 2537 din noul cod civil (care reprezinta dreptul comun si in materie de prescriptie):

"Art. 2537: Cazurile de intrerupere a prescriptiei

Prescriptia se intrerupe:
4. prin orice act prin care cel in folosul caruia curge prescriptia este pus in intarziere;"
De asemenea, potrivit art. 142 alin. (4) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, "(4) Executarea silita a creantelor fiscale nu se perimeaza."

Deci, chiar daca cei 5 ani de la data de 01 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere datoria fiscala s-au implinit, daca in acest interval organul fiscal a emis, pentru fiecare creanta in parte, pe langa decizia de accesorii, titlu executoriu si somatie, termenul de prescriere este intrerupt si, mai mult, executarea nu are limita de timp in care sa fie operabila de catre autoritatea fiscala. Prin depunerea unei declaratii rectificative termenul de prescriptie initial este intrerupt (conform prevederilor art. 92 alin. (1) lit. c) din Codul de procedura fiscala), astfel ca din acel moment incepe sa curga un nou termen de prescriptie de 5 ani

Societatea datoreaza sumele respective, atat creantele fiscale ca atare, cat si accesoriile aferente.
In ceea ce priveste plata obligatiilor fiscale, inclusiv a accesoriilor, catre organul fiscal, in codul de procedura fiscala - in varianta valabila incepand cu data de 01 ianuarie 2016 - exista doua modalitati privind inlesnirea platii acestora: prin esalonare - conform procedurilor stabilite la art. 184 - 207 - si prin amanare - conform procedurilor stabilite la art. 208.

Daca organul fiscal constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a creantei fiscale, procedeaza la incetarea procedurii de emitere a titlului de creanta fiscala-potrivit art.112 al C.P.F.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conditiile prescrierii datoriilor fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ministrul de Finante: Din 2019, firmele vor fi impartite in trei categorii
    • Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca in Parlament se discuta posibilitatea ca, incepand din 2019, firmele sa fie impartite in 3 categorii: A, B si C. Prezent la cea de-a treia editie a “Forumului Capitalului Romanesc”, ministrul Finantelor a mai anuntat ca, deocamdata, se cauta un temei legal, pentru a imparti firmele in trei categorii, A, B si C”, masura urmand sa fie adoptata pana la finalul acestui an, pentru ca incepand de anul viitor sa...» citeste mai departe aici

  • Codul Fiscal, MODIFICAT: A fost introdusa o NOUA TAXA pentru anumite cladiri
    • Prin Legea nr. 285/2018 publicata in Monitorul Oficial nr. 1028 din 03/12/2018 au fost aduse modificari art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarea vizeaza includerea turnurilor de sustinere a turbinelor eoliene in categoria cladirilor ce intra sub incidenta prevederilor Titlului IX din Codul fiscal – Impozite si taxe locale. Astfel, conform modificarilor aduse, in sensul acestui titlu, cladire reprezinta orice constructie situata deasupra solului si/sau sub...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica privind incasarea dividendelor in 2018. Bonificatie plata pana la data de 15 decembrie
    • O persoana fizica transmite online, in 2018, Declaratia Unica pentru dividendele incasate in 2018. Suma incasata este singurul venit din cele enumerate in declaratie si depaseste plafonul de 12 salarii minime. In aceasta situatie, este clar ca se datoreaza CASS. Intrebarea cititorului nostru este urmatoarea: Daca se decide virarea anticipata a acestei sume pana la 15.12.18, se poate vira cu 10% mai putin? Raspunsul specialistului Art. 174 din Codul fiscal stabileste dupa cum urmeaza: "(3)...» citeste mai departe aici

  • Deputatii au decis: Cota REDUSA DE TVA se va aplica si altor activitati turistice
    • Deputatii au votat, miercuri, intr-o majoritate cavarsitoare (de peste 99%), suplimentarea activitatilor turistice pentru care se aplica reducerea cotei TVA la 5%. Asadar, legea adoptata in Guvern prevede aplicarea cotei reduse de TVA si pentru transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tractiune cu aburi pe linii inguste, telecabine sau teleski in scop turistic sau de agrement. Proiectul de lege a trecut de Camera Deputatilor cu 199 de voturi ”pentru” si doua...» citeste mai departe aici

  • Procedura de angajare a unui cetatean strain
    • In cele ce urmeaza, unul dintre specialistii nostri va explica, in amanunt, care este procedura de angajare a unui cetatean strain, ce documente sunt necesare, dar si de ce acte are nevoie angajatul. Raspunsul specialistului Procedura de angajare a unui cetatean strain este reglementata de Ordonanta 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania. Pentru angajarea...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Punctul de pensie ar putea fi majorat prin Ordonanta de Urgenta
    • Majorarea punctului de pensie ar putea fi facuta prin Ordonanta de Urgenta, a anuntat ministrul Muncii, Marius Budai, precizand, totusi, ca decizia se va lua abia dupa consultari cu Ministerul Justitiei. "Vom regla prin Ordonanta de Urgenta daca va fi nevoie. Nu Legea pensiilor, ci anumite reglaje. Daca vor trebui facute, le vom regla prin Ordonanta de Urgenta... Majorarea punctului de pensie poate trece prin orice reglementare legala: fie ordonanta, fie lege, fie hotarare de guvern. Vom vedea,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016