Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conditiile prescrierii datoriilor fiscale

08-Oct-2018
6624

In cazul unui control fiscal care se deruleaza de la 29.01.2018 pana la 08.08.2018, este corect ca anul 2012 sa fie verificat si sa fie calculate impozite suplimentare pentru acesta? Sau a intervenit prescriptia pentru acest an? In cele ce urmeaza vom vedea ce spune specialistul nostru despre prescrierea datoriilor fiscale.

Raspunsul specialistului

Accesoriile datorate de catre contribuabil pentru neachitarea in termen a datoriilor bugetare sunt reglementate de Codul de produra fiscala, atat cel valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, cat si cel valabil dupa aceasta data.

Incepand cu anul 2012 - anul inregistrarii datoriilor fiscale de catre societate - in Codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 sunt prevazute urmatoarele aspecte legate de accesorii:

"Art. 119: Dispozitii generale privind dobanzi si penalitati de intarziere
(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.
(2) Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.
(3) Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.
(4) Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii intocmite in conditiile aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia situatiei prevazute la art. 142 alin. (6) (adica sunt calculate de catre organul de executare silita – n.n.)."


Conform codului de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, prevederile referitoare la prescriptie creantelor fiscale (datoriilor fiscale, din perspectiva societatii) sunt urmatoarele:

"Art. 131: Inceperea termenului de prescriptie
(1) Dreptul de a cere executarea silita a creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.
(2) Termenul de prescriptie prevazut la alin. (1) se aplica si creantelor provenind din amenzi contraventionale.

Art. 132: Suspendarea termenului de prescriptie
Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se suspenda:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) in cazurile si in conditiile in care suspendarea executarii este prevazuta de lege ori a fost dispusa de instanta judecatoreasca sau de alt organ competent, potrivit legii;
c) pe perioada valabilitatii inlesnirii acordate potrivit legii;
d) cat timp debitorul isi sustrage veniturile si bunurile de la executarea silita;
e) in alte cazuri prevazute de lege.
Art. 133: Intreruperea termenului de prescriptie

Termenul de prescriptie prevazut la art. 131 se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe data indeplinirii de catre debitor, inainte de inceperea executarii silite sau in cursul acesteia, a unui act voluntar de plata a obligatiei prevazute in titlul executoriu ori a recunoasterii in orice alt mod a datoriei;
c) pe data indeplinirii, in cursul executarii silite, a unui act de executare silita;
d) in alte cazuri prevazute de lege."

Conform art. 110 alin. (3) din codul de procedura fiscala valabil pana la 01 ianuarie 2016, "titlul de creanta fiscala este actul prin care se stabileste si se individualizeaza creanta fiscala, intocmit de organele competente sau de persoanele indreptatite, potrivit legii".

La lit. c) a acestui articol se rata ca titlu de creanta poata fi “c) decizia referitoare la obligatii de plata accesorii;"

Legea 207/2015 referitoare la Codul de procedura fiscala valabil de la data de 01 ianuarie 2016 mentioneaza urmatoarele la art.110:
1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
(3) Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.

Deci termenul de prescriere - pentru datoriile fiscale din anul 2012 sau anterior acestui an, cand s-a aplicat vechiul cod - s-a implinit la data de 31 decembrie 2017.

Daca in termenul de prescriere, pe numele societatii dumneavoastra au fost emise decizii privind accesoriile, precum si titluri de executare silita, trebuie retinut faptul ca executarea silita si emiterea oricarui titlu executoriu se fac pe baza unui titlu de creanta (declaratii fiscale depuse de societate, inclusiv declaratii rectificative), care, la data scadenta a creantei fiscale neachitate, genereaza transformarea lui, prin procedura executarii silite, din titlu de creanta in titlu executoriu (art. 141 alin. (2) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016 si art. 226 alin. (4) din codul de procedura fiscala in varianta de dupa 01 ianuarie 2016).

Pe de alta parte, referitor la decizia de calcul pentru accesorii mentionate intr-un titlul executoriu, atata timp cat acest titlu nu a fost desfiintat (contestat) pe calea contenciosului fiscal sau pe calea contenciosului administrativ, acestea sunt reale si datorate de societate.

Insa odata inceputa executarea silita, termenul de prescriere este intrerupt, conform art. 2537 din noul cod civil (care reprezinta dreptul comun si in materie de prescriptie):

"Art. 2537: Cazurile de intrerupere a prescriptiei

Prescriptia se intrerupe:
4. prin orice act prin care cel in folosul caruia curge prescriptia este pus in intarziere;"
De asemenea, potrivit art. 142 alin. (4) din codul de procedura fiscala valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, "(4) Executarea silita a creantelor fiscale nu se perimeaza."

Deci, chiar daca cei 5 ani de la data de 01 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere datoria fiscala s-au implinit, daca in acest interval organul fiscal a emis, pentru fiecare creanta in parte, pe langa decizia de accesorii, titlu executoriu si somatie, termenul de prescriere este intrerupt si, mai mult, executarea nu are limita de timp in care sa fie operabila de catre autoritatea fiscala. Prin depunerea unei declaratii rectificative termenul de prescriptie initial este intrerupt (conform prevederilor art. 92 alin. (1) lit. c) din Codul de procedura fiscala), astfel ca din acel moment incepe sa curga un nou termen de prescriptie de 5 ani

Societatea datoreaza sumele respective, atat creantele fiscale ca atare, cat si accesoriile aferente.
In ceea ce priveste plata obligatiilor fiscale, inclusiv a accesoriilor, catre organul fiscal, in codul de procedura fiscala - in varianta valabila incepand cu data de 01 ianuarie 2016 - exista doua modalitati privind inlesnirea platii acestora: prin esalonare - conform procedurilor stabilite la art. 184 - 207 - si prin amanare - conform procedurilor stabilite la art. 208.

Daca organul fiscal constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a creantei fiscale, procedeaza la incetarea procedurii de emitere a titlului de creanta fiscala-potrivit art.112 al C.P.F.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conditiile prescrierii datoriilor fiscale":
Rating:

Nota: 4.5 din 6 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noile conditii pentru societatile care-si trimit angajatii in somaj tehnic
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o societate si ce documente trebuie sa depuna, legal, pentru a putea trimite salariatii in somaj tehnic si a primi banii de la stat pentru acestia? Despre acest subiect vom discuta in continuare cu unul dintre consilierii nostri juridici, plecand de la urmatoarea situatie: "Societatea A cu profil de activitate transport calatori, a pierdut contractul de prestari servicii care ii aducea venituri, dupa decretarea starii de urgenta, in urma inchiderii...» citeste mai departe aici

  • Situatia contractelor de munca suspendate(somaj tehnic)/incetate, inregistrate de Inspectia Muncii
    • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale informeaza, printr-un comunicat de presa, care este situatia contractelor individuale de munca suspendate/incheiate la data de 2 aprilie 2020. Conform MMPS, sunt in prezent: I: 862.557 de contracte individuale de munca suspendate,din care: -239.279 – Industria prelucatoare -171.454 – Comert cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor -115.080 – Hoteluri si restaurante II: 173.834 de contracte individuale de...» citeste mai departe aici

  • Ghid pas cu pas pentru incarcarea documentelor necesare somajului tehnic in platforma online
    • Guvernul Romaniei a anuntat recent ca a lansat o platforma online pentru acordarea somajului tehnic. Astfel, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza ca platforma digitala poate fi consultata pe aici.gov.ro. pentru incarcarea documentelor necesare acordarii somajului tehnic pentru angajatii carora li s-a suspendat temporar contractul individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • Guvernul aloca fonduri de peste 54 milioane de lei destinate sectorului cresterii animalelor
    • Guvernul a aprobat, in sedinta de joi – 2 aprilie, o Hotarare privind instituirea unei scheme de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor, prin care s-a alocat pentru anul 2020, suma de maximum 54,048 milioane de lei. Banii vor fi suportati de la bugetul de stat, in limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pentru anul 2020. Intr-un comunicat remis presei, MADR arata ca din suma totala alocata, care se acorda sub forma serviciilor...» citeste mai departe aici

  • Certificatele de Urgenta: 15 intrebari si raspunsuri. PFA-urile pot beneficia de ele?
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a publicat o serie de intrebari si de raspunsuri legate de Certificatele de Situatii de Urgenta. Reamintim ca Guvernul a stabilit, recent, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea si completarea OUG 30/2020, ca Certificatele de Situatie de Urgenta NU mai sunt necesare pentru obtinerea somajului tehnic pentru salariatii angajatorilor care isi reduc sau isi intrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2. Totusi,...» citeste mai departe aici

  • Noi informatii despre rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta(comunicat de presa ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un comunicat de presa referitor la rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta. Astfel, institutia a informat ca in luna martie 2020 a restituit TVA in valoare de aproape 4 miliarde de lei, aferente unui numar de 24.526 deconturi (fata de 1,6 miliarde de lei media rambursarilor din primele doua luni ale anului 2020). De la data declararii starii de urgenta, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin:...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016