Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Drepturi de autor si tratament fiscal. Cum facem declararea obligatiilor fiscale?

06-Iun-2013
3389
Analizam mai jos cazul unei societati care a incheiat cu o persoana fizica un contract de cesiune neexclusiva a dreptului de folosinta a unui studiu istoric privind un teren (terenul apartine societatii). Vom stabili ce trebuie sa retina societatea in momentul platii pentru studiul efectuat si in ce declaratie vor fi evidentiate aceste plati.

Nota: Persoana respectiva nu obtine alte venituri (din salarii, pensii, indemnizatie de somaj).

Solutia consultantului:
Potrivit art. 7 din Legea 8/1996, constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor, cum sunt si scrierile literare si publicistice, conferintele, predicile, pledoariile, prelegerile si orice alte opere scrise sau orale, precum si programele pentru calculator si operele stiintifice, scrise sau orale, cum ar fi: comunicarile, studiile, cursurile universitare, manualele scolare, proiectele si documentatiile stiintifice. Definitia dreptului de autor a fost preluata in cadrul art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din Codul fiscal.

In masura in care studiu istoric asupra terenului se incadreaza in definitia de mai sus, autorul cesiunii neexclusive a drepturilor patrimoniale este beneficiarul unui drept de autor care din din punct de vedere fiscal reprezinta venit din activitate independenta conform art. 46 alin. (1) si (4) din Codul fiscal.

In ceea ce priveste impozitul pe venit, tratamentul fiscal va fi diferit in functie de optiunea persoanei fizice catre o impunere anticipata sau finala, astfel:
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii


- platitorul va avea obligatia de a calcula, retine si vira impozitul pe venit stabilit in cota de 10% reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual pe venit in cota de 16% datorat de persoana fizica, in conformitate cu art. 52 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal;

- platitorul va avea obligatia de a calcula, retine si vira impozitul pe venit stabilit in cota de 16% reprezentand impozit final conform optiunii exercitate de persoana fizica, conform art. 52 indice 1 alin. (2) din Codul fiscal.

Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia.

Spre deosebire de impozitul final in cota de 16% care se aplica la venitul brut, potrivit art. 52 indice 1 din Codul fiscal, impozitul stabilit in cota de 10% se aplica la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit Titlului IX indice 2 din Codul fiscal.

In raport cu obligatiile parivind contributiile sociale obligatorii, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal, cum este si cazul veniturilor din drepturi de autor dobandesc, calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, conform art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.

Persoanele fizice care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal, si care nu realizeaza si alte venituri de natura celor din salarii sau pensii , datoreaza in cursul anului, contributii sociale individuale de asigurari sociale in cota de 10,5% si de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5%, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective.

Baza de calcul a contributiilor sociale individuale de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate este diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila prevazuta la art. 50 alin. (1) din Codul fiscal (20% din venitul brut), in situatia veniturilor din drepturi de autor, cu urmatoarele plafonari:

a) potrivit art. 296 indice 22 alin. (7) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut prevazut in legea bugetului asigurarilor sociale de stat;

b) potrivit art. 296 indice 22 alin. (5) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

Incadrarea in plafonul prevazut la art. 296 indice 22 alin. (5) de cel putin un salariu de baza minim brut pe tara daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia de asigurari sociale de sanatate, se face de catre organul fiscal, anual, dupa depunerea declaratiilor informative de catre platitorii de venit, astfel ca platitorul va aplica cota de 5,5% la baza de calcul stabilita conform celor mai sus mentionate fara a aplica plafonarea.

Contributiile retinute se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala de raportare, conform art. 296 indice 24 alin. (5) si (6) din Codul fiscal.

Impozitul pe venit si contributiile sociale individuale calculate si retinute la sursa se declara prin intermediul formularului 112 - Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Raportarea se face in Sectiunea C - Raportari pentru asigurati, completate de alte entitati asimilate angajatorului, a Anexei nr. 1.2 – Asigurat a formularului 112, in conformitate cu prevederile OMFP/MMFPS/MS 1045/2084/793/2012, selectand la randul 1 - Tip asigurat alte entitati asimilate: "17. Persoane care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala".

Va atragem atentia ca pentru calculul automat al bazelor de calcul si contributiilor trebuie sa introduceti la randul 6. "Venit brut" valoarea neplafonata diminuata cu cota forfetara de cheltuieli. Intrucat in cazul prezentat sunt datorate ambele contributii sociale individuale, se vor completa atat randul 6, cat si randul 11. "Baza Contributie Individuala SANATATE".

In urma validarii, sectiunea A - Creante fiscale din impozit pe venitul din salarii si contributii sociale va include:
- 28. (611)- Impozit pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala
- 30. (451)- Contributia individuala de asigurari sociale datorata de persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala
- 31. (461)- Contributia individuala de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Drepturi de autor si tratament fiscal. Cum facem declararea obligatiilor fiscale?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"