
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat buletinul informativ numarul 17, in care sunt publicate actele normative cu incidenta in materie fiscala care au aparut in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 15.04.2019 – 19.04.2019.
Asadar, saptamana trecuta au fost publicate 5 acte normative despre care vom detalia in cele ce urmeaza.
1. Legea nr. 60/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (M. Of. nr. 296 din 17 aprilie 2019).
Prezenta lege transpune Directiva (UE) 2016/1.065 a Consiliului din 27 iunie 2016 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste tratamentul aplicat cupoanelor valorice, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 177 din 1.07.2016 si art. 1 din Directiva (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/CE si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 348 din 29.12.2017.
2. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1998/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare trimestriale si a unor raportari financiare lunare ale institutiilor publice in anul 2019, precum si pentru modificarea si completarea altor norme metodologice in domeniul contabilitatii publice (M. Of. nr. 284 din 15 aprilie 2019).
Extras din Ordin
(…)
ART. I Se aproba Normele metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare trimestriale si a unor raportari financiare lunare ale institutiilor publice in anul 2019, precum si pentru modificarea si completarea altor norme metodologice in domeniul contabilitatii publice, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Manual de politici contabile - Stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
ART. II
(1) Institutiile publice care se reorganizeaza au obligatia sa intocmeasca formularele de situatii financiare potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si sa le depuna la institutiile la care au fost raportate anterior reorganizarii; acestea reprezinta baza pentru intocmirea protocolului de predare-preluare.
(2) Soldurile initiale se raporteaza de catre institutiile la care acestea au fost raportate anterior reorganizarii, in vederea cuprinderii si raportarii in situatiile financiare centralizate pana la finele anului.
(3) Institutiile publice desfiintate au obligatia sa intocmeasca si sa depuna, dupa finalizarea reorganizarii, situatii financiare cu solduri finale zero la institutiile la care au fost raportate anterior reorganizarii. Institutiile publice desfiintate, ai caror conducatori aveau calitatea de ordonatori principali de credite anterior desfiintarii, au obligatia sa prezinte situatiile financiare la Ministerul Finantelor Publice sau la unitatile teritoriale ale acestuia, dupa caz.
(4) in situatia in care institutia publica desfiintata se afla in imposibilitatea de a intocmi, semna si depune situatiile financiare prevazute la alin. (1) si (3), responsabilitatea intocmirii, semnarii si depunerii acestora revine ordonatorului de credite ierarhic superior finantator anterior reorganizarii sau ordonatorului de credite care a preluat institutia publica desfiintata si care face parte din sectorul public
3. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2021/2019 pentru modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 116/2019 privind stabilirea fondului anual de premiere pentru Loteria bonurilor fiscale, repartizarea acestuia pentru extragerile lunare aferente anului 2019, precum si pentru organizarea unor extrageri ocazionale ale Loteriei bonurilor fiscale (M. Of. nr. 299 din 18 aprilie 2019).
Extras din lege
ART. I Ordinul ministrului finantelor publice nr. 116/2019 privind stabilirea fondului anual de premiere pentru Loteria bonurilor fiscale, repartizarea acestuia pentru extragerile lunare aferente anului 2019, precum si pentru organizarea unor extrageri ocazionale ale Loteriei bonurilor fiscale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 din 18 ianuarie 2019, se modifica dupa cum urmeaza: 1. La articolul 2, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "
ART. 2 (1) in data de 27 aprilie 2019 se organizeaza o extragere ocazionala a Loteriei bonurilor fiscale." 2. La articolul 3, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(2) La extragerea prevazuta la alin. (1) participa bonurile fiscale emise in intervalul calendaristic cuprins intre data de 1 aprilie si data de 6 decembrie 2019 care indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 166/2015, cu completarile ulterioare."
4. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 942/2019 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei (M. Of. nr. 285 din 15 aprilie 2019).
ART. 1
(1) Se aproba Procedura privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei, prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Se aproba modelele, precum si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si de pastrare ale urmatoarelor formulare:
a) Referat privind demararea procedurii de cesiune a creantelor bugetare, prevazut in anexa nr. 2;
b) Anunt privind invitatia de participare la procedura competitiva organizata in vederea cesiunii creantelor bugetare, prevazut in anexa nr. 3;
c) Oferta pentru cesiunea creantelor bugetare, prevazuta in anexa nr. 4;
d) Decizie privind stabilirea rezultatului selectiei cesionarului pentru recuperarea creantelor bugetare, prevazuta in anexa nr. 5;
e) Acord de principiu pentru cesiunea creantelor bugetare, prevazut in anexa nr. 6;
f) Referat pentru aprobarea contractului de cesiune, prevazut in anexa nr. 7; g) Contract de cesiune a creantelor bugetare, prevazut in anexa nr. 8. (3) Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezentul ordin.
5. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1086/2019 privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, precum si a modelului si continutului unor formulare (M. Of. nr. 303 din 18 aprilie 2019).
ART. I Anexa nr. 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, precum si a modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 223 din 22 martie 2019, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Punctul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "6. Cererea se solutioneaza in termen de maximum 5 zile de la depunere, de catre compartimentul cu atributii in gestiunea registrului contribuabililor si declaratiilor fiscale din cadrul organului fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea/unitatea de cult, denumit in continuare compartiment de specialitate."
2. Punctul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "9. - (1) Cel tarziu in ziua urmatoare depunerii cererii, compartimentul de specialitate solicita compartimentului cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori informatii privind indeplinirea conditiei de la pct. 4 lit. c). (2) Compartimentul cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori transmite compartimentului de specialitate, in maximum o zi de la solicitare, daca entitatea/unitatea de cult are/nu are obligatii fiscale restante mai vechi de 90 de zile de la scadenta/termen de plata."
3. Punctul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins: "13. - (1) Entitatea/Unitatea de cult care indeplineste toate conditiile prevazute la pct. 4 se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale cu data aprobarii Deciziei privind aprobarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale. (2) Decizia privind aprobarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se comunica potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare."
4. La punctul 15, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(5) in situatia in care cererea de inscriere a fost respinsa din eroare, entitatea/unitatea de cult este inscrisa in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale cu data aprobarii de catre conducatorul organului fiscal a Deciziei privind respingerea cererii de inscriere."
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
OUG 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetareANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna MAI 2021E-Transport: Prin OUG 43/2024 fost extinsa lista contribuabililor obligati sa faca raportari in sistemNoutati privind modul de tinere a REGISTRULUI COMERTULUI. Cum se efectueaza inregistrarile (Ordinul 6974/C/2020)Majorare salariu minim la 3.300 lei. Mai este aplicabil beneficiul privind neimpozitarea celor 200 de lei din salariu?Ultimele articole
Impozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITImpozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Articole similare
Sistemul TVA la incasare | Facturarea in 2013Formularul 101 - Cand se depune in 2018In ce conditii puteti beneficia de facilitati fiscale in 2016? OUG 44/2015Este disponibil pentru descarcare formularul 097 actualizatDeclaratia 112 - versiunea actualizata 2021Ultimele articole
Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiEsalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor apareaSistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025Proiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiSfaturi de la experti
Persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate
Intrebare: In acest caz cum se procedeaza? Administratorul a fost insarcinata in anul 2024, a nascut in 2025 pe 26 februarie, care sunt procedurile in acest caz? Se mai depune 212 ? Cum se completeaza? Se mai plateste suma aferenta de 7.920...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Valoare impozitata cu impozit pe profit
Intrebare: Pentru cladirea amortizata integral, in urma reevaluarii, nu s-a stabilit o noua durata de viata. Are importanta ca dupa reevaluare aceasta nu a mai fost amortizata? Scoaterea din gestiune (cheltuiala) este la valoarea reevaluata....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA