
Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a pus, joi – 4 aprilie, in dezbatere publica Proiectul de Ordin al Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei.
Asadar, daca Proiectul de OPANAF va fi adoptat, procedura pentru cesionarea creantelor datorate de cei aflati in insolventa va tine cont de indeplinirea conditiilor prevazute in noul cadru legislativ. Asadar, conditiile care trebuie indeplinite sunt urmatoarele:
a) pretul cesiunii sa fie cel putin egal cu valoarea creantelor bugetare, asigurandu-se recuperarea integrala a creantelor bugetare inscrise in tabelul definitiv de creante;
b) plata pretului cesiunii si recuperarea creantelor bugetare sa se realizeze intr-o perioada de maximum 3 ani de la data incheierii contractului de cesiune;
c) cesionarul sa justifice un interes public in vederea cesionarii creantei;
d) necesitatea constituirii de garantii, cu exceptia situatiei in care plata se efectueaza integral pana la data incheierii contractului de cesiune.
De asemenea, in Referatul de aprobare este prevazut faptul ca “in cazul garantiilor de natura scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie s-a prevazut ca perioada de valabilitate a acesteia sa fie cu cel putin 30 de zile mai mare fata de ultimul termen de plata stabilit conform contractului de cesiune:.
Totodata, prin proiectul de act normativ supus aprobarii, s-a reglementat posibilitatea indreptarii unor erori materiale din contractul de cesiune, prin incheierea de catre organul fiscal a unui act aditional la contractul de cesiune.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea Verde a Contabilitatii
ORDIN pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei
In temeiul art. 2641 si 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare ?i al art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand in vedere avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin Adresa nr. …........... din ….............., presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1 -
(1) Se aproba Procedura privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei, prevazuta in Anexa nr.1.
(2) Se aproba modelele, precum si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si de pastrare ale urmatoarelor formulare:
a) Referat privind demararea procedurii de cesiune a creantelor bugetare, prevazut in Anexa nr.2;
b) Anunt privind invitatia de participare la procedura competitiva organizata in vederea cesiunii creantelor bugetare, prevazut in Anexa nr.3;
c) Oferta pentru cesiunea creantelor bugetare, prevazuta in Anexa nr.4;
d) Decizie privind stabilirea rezultatului selectiei cesionarului pentru recuperarea creantelor bugetare, prevazuta in Anexa nr.5;
e) Acord de principiu pentru cesiunea creantelor bugetare, prevazut in Anexa nr.6;
f) Referat pentru aprobarea contractului de cesiune, prevazut in Anexa nr.7;
g) Contract de cesiune a creantelor bugetare, prevazut in Anexa nr.8.
(3) Anexele nr. 1 – 8 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2 - Directiile generale regionale ale finantelor publice si structurile subordonate acestora, precum si Directia generala de administrare a marilor contribuabili vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3 - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Anexa nr.1 PROCEDURa privind cesiunea creantelor bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei
CAP. 1 Dispozitii generale
Art. 1 - (1) Procedura de cesiune a creantelor bugetare se aplica debitorilor aflati in procedura insolventei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a altor acte normative in baza carora s-a declansat procedura insolventei,
(2) Procedura de cesiune a creantelor bugetare poate fi initiata de creditorul bugetar, respectiv organul fiscal central, care s-a inscris in tabelul definitiv de creante cu creante bugetare, denumit in continuare organ fiscal.
Art. 2 Fac obiectul cesiunii, creantele bugetare inscrise de organul fiscal in tabelul definitiv de creante, ramase nestinse la data incheierii contractului de cesiune.
Art. 3 - (1) Cesiunea creantelor bugetare poate avea loc numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) pretul cesiunii este cel putin egal cu valoarea creantelor bugetare, asigurandu-se recuperarea integrala a creantelor bugetare inscrise in tabelul definitiv de creante;
b) plata pretului cesiunii si recuperarea creantelor bugetare se realizeaza intr-o perioada de maximum 3 ani de la data incheierii contractului de cesiune;
c) cesionarul justifica un interes public in vederea cesionarii creantei;
d) constituirea de garantii, cu exceptia situatiei in care plata se efectueaza integral pana la data incheierii contractului de cesiune.
(2) Prin justificarea unui interes public se poate intelege:
a) justificarea necesitatii cesiunii creantei in vederea mentinerii scopului pentru care a fost autorizat/contractat de o autoritate sau institutie publica sa presteze un serviciu public si care se afla sub supravegherea si controlul unei autoritati sau institutii publice,
b) justificarea necesitatii cesiunii creantei ca fiind de interes public, in vederea rezolvarii oricaror probleme, fapte sau evenimente locale ori nationale cu semnificatie pentru viata comunitatii,
c) orice alte justificari din partea cesionarului, relevante in dovedirea interesului public privind cesiunea creantei. Art. 4 Competenta pentru efectuarea procedurii de cesiune a creantelor bugetare datorate de contribuabili, apartine comisiei constituite potrivit art. 7.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Studiu de caz: Cadrul legal pentru retinerile din salariiCesiune de creante versus cesiune de contract. Se colecteaza TVA la cesiunea contractului?Transfer de CESIUNE CREANTE. La ce aspecte trebuie sa aveti grija!Ce regim TVA se aplica in caz de CESIUNE CREANTE?ANAF: Lista intalnirilor cu contribuabilii, in luna mai, in vederea indrumarii privind obligatiile fiscaleUltimele articole
ANAF: Lista intalnirilor cu contribuabilii, in luna iunie 2019, in vederea indrumarii privind obligatiile fiscaleComisioane de factoring. Impozitul pe veniturile nerezidentilor. Cum procedam pentru evitarea dublei impuneri si cum tratam comisioanele?Articole similare
ANAF va exclude din lista datornicilor persoanele care au bani de primit din partea institutieiMinisterul Finantelor propune un nou proiect pentru sustinerea activitatii IMM-urilor: IMM LEASING de echipamente si utilajeOrdinul 1437/2016 modifica unele regulile pentru stabilirea cazurilor speciale de executare silitaOANAF 1437/2016 privind cazurile speciale de executare silita. Ce explicatii a oferit ANAF?Documente necesare desfasurarii activitatii de consultanta fiscalaUltimele articole
Noul Program IMM Plus in 2024. Se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar de maximum 11.500 de beneficiariProiect: ANAF modifica procedura de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata si actualizeaza formularele aferenteFirmele, PFA-urile si profesionistii pot cere amanarea ratelor la credite cu pana la 9 luni. Cererile se depun pana pe 28 august 2022IMM-urile care activeaza in comertul cu ridicata sau cu amanuntul pot obtine garantii de stat prin Programul InnovationANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataArticole similare
Declaratia 600. Noul formular aprobat privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensiiNoile modificari pentru formularele privind impozitul pe venit8 noutati fiscale au fost inregistrate in Monitorul Oficial la inceput de noiembrie 2022Precizari privind: Declaratia 225 si Declaratia 102Noi formulare privind impozitul pe venit. Vezi modificarile OPANAF nr. 1913 din 2012Ultimele articole
Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareProiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareReminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406Sfaturi de la experti
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA