Cesiune de creante
Problema: In luna ianuarie 2009 societatea X (cesionar) a preluat o creanta printr-un contract de cesiune de creanta de la o societatea Y (cedent), creanta pe care cedentul o avea de incasat de la societatea Z (debitor). In urma incheierii contractului, societatea X a achitat societatii Y suma de 200.000 ron in contul societatii Z. Societatea Z urmand sa-si achite debitul fata de societatea X livrandu-i marfa. Societatea Z nu si-a onorat obligatiile prevazute in contract si astfel societatea X a fost nevoita sa o actioneze la Tribunal.
Intrebare: Dupa obtinerea hotararii judecatoresti, definitiva si irevocabila, care este tratamentul fiscal din punct de vedere al impozitului pe profit, daca cheltuiala respectiva este deductibila la calculul impozitului si care sunt inregistrarile contabile? Mentionez ca respectiva creanta nu a generat venituri (dobanzi), nu a fost prevazut in contract.
Societatea Z in momentul de fata se afla in situatia urmatoare (date luate de la Registrul Comertului):
- functiune
- bilantul anual nedepus la registrul comertului pe anul 2009
- este mentionata o hotarare de dizolvare judiciara cf. art.237 din Legea 31/1990
- bilantul anual nedepus la registrul comertului pe anul 2008
Intrebare:
Daca societatea X isi recupereaza o parte din suma prin sechestru, are voie sa intocmeasca chitante de incasare daca societatea are pe rol o hotarare de dizolvare conform art.237 din Legea 31/1990?
Solutie: Cesiunea de creante este operatiunea prin care creditorul (cedent) transmite in mod voluntar, cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, dreptul de creanta unei alte persoane (cesionar) care devine astfel creditor in locul sau si va putea incasa de la debitor creanta cedata.
Cumpararea creantelor de la terti se desfasoara in temeiul unui contract de cesiune a creantei, conform caruia pretul cesiunii este mai mic decat valoarea nominala a creantei, iar aceasta se achita de catre societate doar la momentul incasarii creantei de la debitorul cedat.
Conform art. 21 alin. 2) lit n ) din Codul fiscal sunt
cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:
- procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
- debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
- debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
- debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul.
Scoaterea din evidenta a creantelor care nu mai pot fi incasate, se inregistreaza prin urmatoarea formula contabila:
654 = 461(4118)
Potrivit art. 237 aliniatele (7)-(10) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale:
- Daca in termen de 3 luni de la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de dizolvare nu se procedeaza la numirea lichidatorului, judecatorul delegat, la cererea oricarei persoane interesate, numeste un lichidator de pe Lista practicienilor in reorganizare si lichidare, remunerarea acestuia urmand a fi facuta din averea persoanei juridice dizolvate sau, in cazul lipsei acesteia, din fondul de lichidare constituit in temeiul Legii privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Hotararile judecatoresti pronuntate in conditiile alin. (7) se comunica lichidatorului numit, se publica pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si se afiseaza la sediul oficiului registrului comertului in care este inmatriculata societatea comerciala dizolvata.
- Daca judecatorul delegat nu a fost sesizat, in conditiile alin. (7), cu nici o cerere de numire a lichidatorului in termen de 3 luni de la expirarea termenului prevazut la alin. (7), persoana juridica se radiaza din oficiu din registrul comertului, prin incheiere a judecatorului delegat, pronuntata la cererea Oficiului National al Registrului Comertului, cu citarea partilor, conform dreptului comun.
- Incheierea de radiere se inregistreaza in registrul comertului, se comunica persoanei juridice la sediul social, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pe cale electronica, si se afiseaza pe pagina de Internet a Oficiului National al Registrului Comertului si la sediul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal, in raza caruia societatea isi are inregistrat sediul.
-Bunurile ramase din patrimoniul persoanei juridice radiate din registrul comertului, in conditiile alin. (8) si (9), revin actionarilor.
Avand in vedere aceste prevederi, nu stiu in ce conditii se va pune sechestru pe bunurile debitorului.
Daca se va numi un lichidator in conditiile Legii 85/2006 privind procedura insolventei, atunci puteti sa emiteti chitanta pe numele lichidatorului avand in vedere atributiile acestuia prevazute la art. 25 din acelasi act normativ.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul de deducere al cheltuielilor auto in baza unui contract de comodat
Intrebare: O societate comerciala platitoare de impozit pe profit utilizeaza pe baza unui contract de comodat de 9 autovehicule, proprietatea asociatului unic. In contractul de comodat se specifica ca toate cheltuielile privind intretinerea si reparatia autovehiculelor, inclusiv politele de asigurare, cad in sarcina societatii comerciale. Avand in vedere ca politele de asigurare (RCA, Casco) sunt eliberate pe numele proprietarului, aceste pot fi considerate, pentru societatea comerciala, cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Suspendare contract de munca salariat
Intrebare: O SRL platitoare de impozit micro are contract de mandat pe administrator. Administratorul care are contractul de mandat este angajat in alta parte cu un contract de munca pe 8 ore. In timpul anului, angajatul (administratorul meu care are contractul de mandat la SRL) a luat urmatoarele concedii medicale: 13-15.02.2023; 27-30.06.2023; 18-18.08.2023 si 23.10.2023. Aceste concedii medicale nu le-a prezentat la firma unde are contractul de mandat, am aflat de ele doar acum. Ce solutie este cel mai...
vezi AICI raspunsul specialistilor << E-factura in cazul facturarii catre asociatii de proprietari
Intrebare: O SRL microintreprindere neplatitoare de tva factureaza doar catre asociatii de proprietari (care au cod fiscal), dar si catre asociatii de locatari (care nu au cod fiscal) prestari servicii pe baza de abonament. Va rugam sa ne spuneti daca: 1. SRL neplatitoare de tva trebuie sa transmita facturile emise catre asociatiile de proprietari (care au cod in sistemul RO e-Factura 2. SRL neplatitoare de tva trebuie sa transmita facturile emise catre asociatiile de locatari (care nu au cod fiscal) in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cabinet de avocatura. Inregistrare in scopuri de TVA. Vanzare imobil
Intrebare: O PFA avocat functioneaza ca si cabinet de avocatura. A achizitionat in 2002 de la o persoana fizica un apartament. La achizitie nu s-a dedus tva. Apartamentul a fost inregistrat pe cabinet, fiind folosit ca si sediu. Lunar s-a inregistrat amortizare. Acum se vinde apartamentul catre persoana fizica titularul PFA-ului. Factura s-a intocmit fara tva si fiind persoana afiliata pretul de vanzare a fost pretul pietei stabilit de catre un expert prin raport de expertiza. Acest venit din vanzarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Tratament fiscal venituri din actiuni ocazionale in cazul unei ONG
Intrebare: O ONG fara scop patrimonial are ca obiect intrajutorare umana prin sprijinirea finantarii de servicii medicale acordate persoanelor care au nevoie de asistenta sociala. ONG poate desfasura si activitati economice directe, daca acestea au caracter accesoriu in legatura cu scopul principal? In acest scop veniturile principale obtinute sunt din sponsorizari, donatii si redirectionari din impozitul de 3.5 (D230). Pe langa aceste venituri, ONG organizeaza ocazional si diferite evenimente caritabile...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Arhivare
Intrebare: Anul acesta in ianuarie a fost modificata Legea 36 privind pastrarea documentelor financiar contabile. Aceasta se aplica incepand cu documentele anului 2023 sau se aplica si pentru documentele anilor precedenti, de exemplu ultimul an pe care am fi obligati sa il pastram este 2018?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –