Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Perceperea penalitatilor contractuale si termenul de prescriptie

08-Aug-2011
40485
Calculul penalitatilor de intarziere si conditiile aferente acestei proceduri reprezinta un perimetru in care societatile au uneori nevoie de o simplificare a desfasurarii fiecarei etape astfel incat sa fie eliminate eventualele confuzii si neintelegeri. Asadar, trebuie vazut, in primul, daca se pot percepe majorari si penalitati de intarziere la plata conform procentelor prevazute in contractele comerciale in vigoare, dar a caror debit a fost incasat integral, dar cu o anumita intarziere. In plus, se vor face referiri si la perioada anterioara in care se pot pretinde/calcula in prezent aceste penalitati nu doar aferente debitului restant, ci si asupra debitului achitat integral, dar cu intarziere.

In primul rand, conform art. 3 alin (1) lit a) din Legea 119/2007, creanta produce dobanzi in cazul contractelor incheiate intre comercianti, potrivit art. 43 din Codul comercial. De asemenea, art. 43 din Codul comercial prevede: "Datoriile comerciale lichide si platibile in bani produc dobanda de drept din ziua cand devin exigibile.

Explicatia regulii curgerii de drept a dobanzilor pentru datoriile comerciale tine de specificul activitatii comerciale. Daca debitorul comercial nu plateste la scadenta suma de bani datorata inseamna ca foloseste el aceasta suma".

Din prevederile art. 43 , se desprind si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca datoriile comerciale pentru a fi purtatoare de dobanda:

1. Datoria sa fie lichida - dobanzile curg de drept doar in cazul in care cuantumul sumei datorate este precis determinat.


2. Datoria sa fie platibila in bani - numai daca obligatia are ca obiect plata unei sume de bani debitorul datoreaza dobanzi pentru intarziere in executarea obligatiei.

3. Datoria sa fie exigibila - numai daca datoria debitorului a ajuns la scadenta si nu a fost executata, debitorul este obligat la plata dobanzilor.

Astfel, conform art. 2 din OUG 119/2007 privind masurile pentru combaterea intarzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale, prezenta ordonanta de urgenta se aplica creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani care rezulta din contracte comerciale. Rezulta astfel ca aceasta creanta pretinsa de creditor trebuie sa fie certa, lichida si exigibila si sa fie constatata printr-un inscris. Se mentioneaza ca, potrivit art. 969 din Codul civil, conventiile legal facute au putere de lege intre partile contractante. Conform reglemetarilor contabile, exista obligatia de a se calcula si inregistra pe venituri, in contabilitate, penalitatile de inatarziere, daca sunt prevazute astfel de penalitati in contractele comerciale. Astfel se poate trasmite o notificare partenerului cu suma calculata, sau factura.

Pct. 180 din OMEF 3055/2009 prevede:

"(2) in baza contabilitatii de angajamente, entitatile trebuie sa evidentieze in contabilitate toate veniturile si cheltuielile, respectiv creantele si datoriile rezultate ca urmare a unor prevederi legale sau contractuale.

(3) in conturile de furnizori si clienti se evidentiaza distinct datoriile, respectiv creantele din penalitati stabilite conform clauzelor contractuale, despagubiri datorate pentru contracte intrerupte inainte de termen si alte elemente de natura similara".Se pot deci percepe penalitati pentru plata cu intarziere a debitului restant conform clauzelor contractuale.

2) Sediul materiei raporturilor juridice comerciale se afla atat in normele Codului comercial, cat si in cele ale Codului civil. Aceasta in virtutea prevederilor art. 1 din Codul comercial potrivit carora, "In comert se aplica legea de fata. Unde ea nu dispune se aplica Codul civil".

Potrivit art. 46 din Codul comercial, obligatiile comerciale si liberatiunile se probeaza: cu acte autentice; cu acte sub semnatura privata; cu facturi acceptate; prin corespondenta; prin telegrame; cu registrele partilor; cu martori, de cate ori autoritatea judecatoreasca ar crede ca trebuie sa admita proba testimoniala si aceasta chiar in cazurile prevazute de art. 1191 din Codul civil, dar si prin orice alte mijloace de proba admise de legea civila. In plus, conform art. 1091 din Codul civil, obligatiile se sting prin plata, prin novatiune, prin remitere voluntara, prin compensatie, prin confuziune, prin pierderea lucrului, prin anulare sau resciziune, prin efectul conditiei rezolutorii si prin prescriptie.
In dreptul civil, prescriptia apare ca fiind o sanctiune indreptata impotriva pasivitatii titularului unui drept subiectiv civil. Dreptul comun privind prescriptia in materie comerciala este dat de Decretul 167/1958 privitor la prescriptia extinctiva, republicat, si Codul comercial roman. Potrivit art. 1 din Decretul 167/1958, republicat, dreptul la actiune, avand un obiect patrimonial, se stinge prin prescriptie, daca nu a fost exercitat in termenul stabilit in lege, iar odata cu stingerea dreptului la actiune privind un drept principal se stinge si dreptul la actiune privind drepturile accesorii.

Astfel, prescriptia reprezinta un mod de stingere a dreptului la actiune, prin neexercitarea acestui drept in termenul stabilit in lege. Prescriptia face ca titularul unui drept subiectiv sau creditorul care a ramas inactiv o anumita perioada de timp sa-si piarda ocrotirea dreptului respectiv pe calea actiunii in justitie si, odata cu aceasta, posibilitatea de a obtine executarea silita a obligatiei corelative lui. Termenul general de prescriptie in materie comerciala este dat de art. 3 din Decretul 167/1958, republicat, ca fiind de 3 ani, pana la intrarea in vigoare a noului Cod civil. Conform art. 7 din Decretul 167/1958, prescriptia incepe sa curga de la data cand se naste dreptul la actiune, regula aplicandu-se si in materie comerciala. Odata cu stingerea dreptului la actiune privind un drept principal se stinge si dreptul la actiune privind drepturi accesorii (Decretul 167/1958).

Decretul 167/1958 a fost abrogat de Legea 71/2011 pentru punerea in aplicare a Legii 287/2009 privind Codul civil. Dispozitiile Codului civil se aplica tuturor actelor si faptelor incheiate sau, dupa caz, produse ori savarsite dupa intrarea sa in vigoare, precum si situatiilor juridice nascute dupa intrarea sa in vigoare. Avand in vedere aceste prevederi dreptul de solicitare a debitelor si penalitatilor respective se efectuaza in termenul de prescriptie. Litigiile izvorate din neindeplinirea clauzelor contractuale se pot rezolva pe cale amiabila sau de catre instantele judecatoresti competente.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016