Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Executorul judecatoresc versus executorul fiscal. Analiza comparativa MFP

06-Oct-2016
2326

Prin reglementarea speciala data executarii silite a creantelor fiscale de Codul de procedura fiscala s-a avut in vedere de catre legiuitor operativitatea, organulului de executare lasandu-i-se astfel independenta operativa. Aceasta procedura stabileste intaietatea executarii silite fiscale fata de executarea silita declansata potrivit procedurii de drept comun.

La fel ca si in dreptul comun, executarea silita fiscala se demareaza de catre organul de executare competent, numai in cazul neexecutarii de bunavoie a obligatiilor fiscale de catre debitor, principalul sau scop fiind stingerea obligatiilor fiscale ale contribuabilului prin constrangerea acestuia, in mod silit de catre executorul fiscal.

Rolul executorului fiscal in cadrul procedurii de executare silita este unul destul de important avand in vedere faptul ca executarea silita fiscala este pornita si se desfasoara de catre organele administrative fiscale, respectiv executorii fiscali, fara incuviintarea altor organe de stat, in temeiul faptului ca titlul de creanta fiscala devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent.

in ceea ce priveste executorul judecatoresc, sediul materiei il constituie art. 623 din Codul de procedura civila, potrivit caruia executarea silita a oricarui titlu executoriu, cu exceptia celor care au ca obiect venituri datorate bugetului general consolidat sau bugetului Uniunii Europene si bugetului Comunitatii Europene a Energiei Atomice, se realizeaza numai de catre executorul judecatoresc, chiar daca prin legi speciale se dispune altfel.

Executorul judecatoresc a fost definit ca fiind organul de executare investit cu autoritatea de stat pentru punerea in executare a dispozitiilor cu caracter civil din titlurile executorii, iar actele indeplinite de acesta sunt acte de autoritate publica si au forta probanta prevazuta de lege. Prin reglementarea actuala, executorii judecatoresti exercita o profesie autonoma prestand un serviciu public, actionand la solicitarea partilor, activitatea lor fiind coordonata si controlata de Ministerul Justitiei.

Rolul executorului judecatoresc in cadrul procedurii de executare silita este dublat de autoritatea
acordata de stat in realizarea actelor de executare cu concursul organelor de politie, art. 659 alin. (1) din Codul de procedura civila prevazand, in acest sens, ca in cazurile prevazute de lege, precum si cand executorul judecatoresc considera necesar, organele de politie, jandarmerie sau alti agenti ai fortei publice, dupa caz, sunt obligati sa sprijine indeplinirea prompta si efectiva a tuturor actelor de executare silita, fara a conditiona indeplinirea acestei obligatii de plata unor sume de bani sau de efectuarea unei alte contraprestatii.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari


CD Operare SAGA Exemple practice si recomandari va ofera exemple practice si recomandari Ghidul contine exemple grafice print screen-uri din program si explicatii pentru o multitudine de situatii practice informatii esentiale pentru obtinerea de rapoarte corecte din punct de vedere contabil si fiscal Meniul „Fisiere” –...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

De asemenea, la cererea executorului judecatoresc, institutiile publice, institutiile de credit si orice alte persoane fizice sau juridice sunt obligate sa-i comunice, de indata, in scris, datele si informatiile apreciate de executorul judecatoresc ca fiind necesare realizarii executarii silite, chiar daca prin legi speciale se dispune altfel. Tot astfel, organele fiscale sunt obligate sa comunice, in aceleasi conditii, datele si informatiile pe care le administreaza potrivit legii.

Spre deosebire de executorul judecatoresc care este angajat de clientii sai, creditorii, executorul
fiscal este angajatul organului de executare, cu atributii de efectuare a executarii silite, fiind imputernicit in fata debitorului si a tertilor prin legitimatia de executor fiscal si delegatia semnata de catre organul de executare silita, adica este un salariat care trebuie sa-si respecte atributiile din fisa postului, raspunzand de actele sale profesionale in fata angajatorului sau in cadrul unui raport de subordonare.

O alta deosebire este aceea ca profesia de executor judecatoresc este o profesie juridica liberala si independenta, pe cand cea de executor fiscal nu este o profesie juridica in sine, executorul fiscal nefiind decat o persoana angajata in cadrul organului de executare cu atributii de efectuare a executarii silite, adica un functionar cu studii superioare economice sau juridice care activeaza in cadrul administratiei fiscale, imputernicit de creditorul fiscal sa efectueze actele de executare silita. Ca urmare, pentru executorul fiscal, legiuitorul nu a prevazut ca si conditie sa aiba studii superioare juridice, ca in cazul executorului judecatoresc.

Si in ceea ce priveste angajarea raspunderii juridice pentru actele si faptele acestora savarsite prin incalcarea obligatiilor profesionale stabilite de lege exista deosebiri intre cele doua categorii de executori. Raspunderea juridica a executorului judecatoresc reglementata de art. 45 si 47 din Legea nr. 188/200017 este civila si disciplinara. in plus, executorului judecatoresc i se poate atrage si raspunderea penala in cazul in care acesta comite o fapta penala.

Totodata, trebuie mentionat si controlul judecatoresc asupra actelor executorilor judecatoresti realizat de catre instantele judecatoresti competente si cel profesional exercitat de Ministerul Justitiei, prin inspectori generali de specialitate, si de Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti, prin consiliul sau de conducere.

Executorului fiscal, fiind functionar public, si se aplica aceleasi sanctiuni disciplinare si raspundere
ca si in cazul celorlalti functionari publici, prevazute la Capitolul VIII din Legea nr. 188/199918 privind Statutul functionarilor publici.

Potrivit prevederilor acestui act normativ, incalcarea de catre functionarii publici, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala, dupa caz.

Puteti citi aici integral noul numar al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP.

Sursa: MFP

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Executorul judecatoresc versus executorul fiscal. Analiza comparativa MFP":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Vicepresedintele ASF: Curand vom avea calendarul privind adoptarea monedei euro de catre Romania
    • Calendarul privind adoptarea monedei unice de catre Romania ar putea fi stabilit in scurt timp de catre comitetul interministerial cu privire la adoptarea monedei euro, a declarat, luni, 24 septembrie, vicepresedintele Autoritatii pentru Supraveghere Financiara (ASF), Mircea Ursache. "Urmeaza ca in acel comitet interministerial cu privire la adoptarea monedei euro de catre Romania sa se stabileasca calendarul de trecere. Este vorba de planul national de adoptare a monedei euro. E o chestiune...» citeste mai departe aici

  • Neplatitor de TVA: Plafon venituri din chirii
    • Ce venituri se iau in calcul in stabilirea plafonului de 300.000 de lei pentru firmele neplatitoare de TVA? La intrebarea aceasta vor raspunde specialistii nostri aratand daca veniturile din chirii (facturate fara TVA) intra in aceasta limita, in cazul unei societati care presteaza servicii de coafura si alte activitati de infrumusetare. Raspunsul specialistului Potrivit art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri...» citeste mai departe aici

  • Noua lege a asociatiilor de proprietari: Ce obligatii au romanii care locuiesc la bloc
    • De vineri, 28 august, intra in vigoare noua lege a asociatiilor de proprietari, cu foarte multe schimbari pentru toata lumea. Legea prevede noi obligatii si indatoriri, dar si sanctiuni pentru cei care nu le respecta, astfel incat asociatiile de proprietari sa fie organizate si sa functioneze in parametri optimi. Asadar, de vineri, 28 septembrie 2018, intra in vigoare Legea nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea...» citeste mai departe aici

  • Ajutor de la stat pentru crearea de noi locuri de munca, din partea MFP
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) anunta ca vor fi alocate 614 milioane de lei, bugetul pe 2018, pentru crearea de noi locuri de munca. Aceste finantari vor merge catre investiile mari din sectoarele de activitate de varf si 10 septembrie, anunta reprezentanti Ministerului, luni, intr-un comunciat de presa. “Au fost depuse 32 de cereri pentru investitii in valoare totala de 3,8 mld lei, care ar urma sa creeze 5.242 de locuri de munca si pentru care ajutorul de stat solicitat se...» citeste mai departe aici

  • Romania, tara in care frauda cu TVA este la cele mai ridicate cote din UE
    • Comisia Europeana a publicat vineri raportul “VAT Gap”, in care cifrele arata ca Romania este statul din Uniunea Europeana cu cel mai ridicat nivel al fraudei cu TVA. Raportul prezinta situatia sistemului fiscal actual si al colectarii taxei TVA la nivelul Uniunii. Potrivit raportului, Romania pierde in fiecare an venituri de 27,55 miliarde lei, adica aproximativ 6 miliarde de euro, consecinta a necolectarii Taxei pe Valoare Adaugata (TVA). Asta inseamna, mai exact, o frauda cu TVA...» citeste mai departe aici

  • Vicepresedinte ASF: Guvernul gandeste un cadru legislativ pentru contruirea de fonduri suverane
    • In prezent, Guvernul Romaniei gandeste un cadru legislativ prin care sa se construiasca apoi fonduri suverane, a declarat, luni - 24 septembrie, vicepresedintele Autoritatii pentru Supraveghere Financiara (ASF), Mircea Ursache, prezent la Forumul Pietei de Capital, eveniment organizat de Financial Intelligence. "Dupa ce Curtea Constitutionala a declarat actul normativ neconstitutional si l-a inaintat emitentului, celui care a emis actul, asistam la o noua abordare din partea Guvernului Romaniei....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016