
Raportul Special
realizat de specialisti
Prin reglementarea speciala data executarii silite a creantelor fiscale de Codul de procedura fiscala s-a avut in vedere de catre legiuitor operativitatea, organulului de executare lasandu-i-se astfel independenta operativa. Aceasta procedura stabileste intaietatea executarii silite fiscale fata de executarea silita declansata potrivit procedurii de drept comun.
La fel ca si in dreptul comun, executarea silita fiscala se demareaza de catre organul de executare competent, numai in cazul neexecutarii de bunavoie a obligatiilor fiscale de catre debitor, principalul sau scop fiind stingerea obligatiilor fiscale ale contribuabilului prin constrangerea acestuia, in mod silit de catre executorul fiscal.
Rolul executorului fiscal in cadrul procedurii de executare silita este unul destul de important avand in vedere faptul ca executarea silita fiscala este pornita si se desfasoara de catre organele administrative fiscale, respectiv executorii fiscali, fara incuviintarea altor organe de stat, in temeiul faptului ca titlul de creanta fiscala devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent.
in ceea ce priveste executorul judecatoresc, sediul materiei il constituie art. 623 din Codul de procedura civila, potrivit caruia executarea silita a oricarui titlu executoriu, cu exceptia celor care au ca obiect venituri datorate bugetului general consolidat sau bugetului Uniunii Europene si bugetului Comunitatii Europene a Energiei Atomice, se realizeaza numai de catre executorul judecatoresc, chiar daca prin legi speciale se dispune altfel.
Executorul judecatoresc a fost definit ca fiind organul de executare investit cu autoritatea de stat pentru punerea in executare a dispozitiilor cu caracter civil din titlurile executorii, iar actele indeplinite de acesta sunt acte de autoritate publica si au forta probanta prevazuta de lege. Prin reglementarea actuala, executorii judecatoresti exercita o profesie autonoma prestand un serviciu public, actionand la solicitarea partilor, activitatea lor fiind coordonata si controlata de Ministerul Justitiei.
Rolul executorului judecatoresc in cadrul procedurii de executare silita este dublat de autoritatea
acordata de stat in realizarea actelor de executare cu concursul organelor de politie, art. 659 alin. (1) din Codul de procedura civila prevazand, in acest sens, ca in cazurile prevazute de lege, precum si cand executorul judecatoresc considera necesar, organele de politie, jandarmerie sau alti agenti ai fortei publice, dupa caz, sunt obligati sa sprijine indeplinirea prompta si efectiva a tuturor actelor de executare silita, fara a conditiona indeplinirea acestei obligatii de plata unor sume de bani sau de efectuarea unei alte contraprestatii.
De asemenea, la cererea executorului judecatoresc, institutiile publice, institutiile de credit si orice alte persoane fizice sau juridice sunt obligate sa-i comunice, de indata, in scris, datele si informatiile apreciate de executorul judecatoresc ca fiind necesare realizarii executarii silite, chiar daca prin legi speciale se dispune altfel. Tot astfel, organele fiscale sunt obligate sa comunice, in aceleasi conditii, datele si informatiile pe care le administreaza potrivit legii.
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Spre deosebire de executorul judecatoresc care este angajat de clientii sai, creditorii, executorul
fiscal este angajatul organului de executare, cu atributii de efectuare a executarii silite, fiind imputernicit in fata debitorului si a tertilor prin legitimatia de executor fiscal si delegatia semnata de catre organul de executare silita, adica este un salariat care trebuie sa-si respecte atributiile din fisa postului, raspunzand de actele sale profesionale in fata angajatorului sau in cadrul unui raport de subordonare.
O alta deosebire este aceea ca profesia de executor judecatoresc este o profesie juridica liberala si independenta, pe cand cea de executor fiscal nu este o profesie juridica in sine, executorul fiscal nefiind decat o persoana angajata in cadrul organului de executare cu atributii de efectuare a executarii silite, adica un functionar cu studii superioare economice sau juridice care activeaza in cadrul administratiei fiscale, imputernicit de creditorul fiscal sa efectueze actele de executare silita. Ca urmare, pentru executorul fiscal, legiuitorul nu a prevazut ca si conditie sa aiba studii superioare juridice, ca in cazul executorului judecatoresc.
Si in ceea ce priveste angajarea raspunderii juridice pentru actele si faptele acestora savarsite prin incalcarea obligatiilor profesionale stabilite de lege exista deosebiri intre cele doua categorii de executori. Raspunderea juridica a executorului judecatoresc reglementata de art. 45 si 47 din Legea nr. 188/200017 este civila si disciplinara. in plus, executorului judecatoresc i se poate atrage si raspunderea penala in cazul in care acesta comite o fapta penala.
Totodata, trebuie mentionat si controlul judecatoresc asupra actelor executorilor judecatoresti realizat de catre instantele judecatoresti competente si cel profesional exercitat de Ministerul Justitiei, prin inspectori generali de specialitate, si de Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti, prin consiliul sau de conducere.
Executorului fiscal, fiind functionar public, si se aplica aceleasi sanctiuni disciplinare si raspundere
ca si in cazul celorlalti functionari publici, prevazute la Capitolul VIII din Legea nr. 188/199918 privind Statutul functionarilor publici.
Potrivit prevederilor acestui act normativ, incalcarea de catre functionarii publici, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala, dupa caz.
Puteti citi aici integral noul numar al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP.
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Ministerul Finantelor Publice: Nu va mai fi prorogat termenul de depunere a declaratiilor fiscaleLegea 113/2020: Modificarea unor acte normative in domeniul insolventei. Valoarea-prag pentru creante a fost majorataANALIZA ZILEI cu Irina Dumitrescu: Proiect de ordonanta pentru acordarea unor facilitati fiscaleSeminarul National de Fiscalitate - CITESTE AICI TOATE DETALIILEFacilitatile fiscale explicate in detaliu. Amanarea la plata si anularea obligatiilor de plata accesoriiUltimele articole
Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFE-Factura, OBLIGATORIE din 1 ianuarie 2025 pentru relatia B2C. Ce trebuie sa stie firmeleAmnistie fiscala, OUG 107/2024. Cum poti beneficia de facilitati daca trebuie sa modifici regimul de impozitareAmnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024Articole similare
Circulara MFP nr. 691736/2016: Inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor fizice si taxarea inversa pentru unele livrariCompensare datorii peste 10.000 lei si recuperare sume de incasat. Cum vom proceda?Masurile fiscal bugetare publicate in Monitorul Oficial. Ce prevede actul normativ?Declaratia 600 si obligatii notari publici. Ce spune legea?MFP: Punct de vedere cu privire la decizia ICSID in dosarul MiculaUltimele articole
HG 281/2020: S-au stabilit criteriile de aprobare a persoanelor care beneficiaza de amanarea la plata a unor servicii utilitareCe presupune procedura de punere in aplicare a titlurilor executorii asupra institutiilor publice?Factura de vanzare prin EXECUTOR JUDECATORESC. Cine va colecta TVA-ul?MFP: Inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor fizice si taxarea inversa pentru unele livrariCum procedam pentru intocmirea de state de plata si declaratii rectificative in urma unei hotarari judecatoresti?Articole similare
Important! Vezi lista obligatiilor de plata preluate din Declaratia 100 in Declaratia 112Recuperare creanta fiscala din impozit pe profitProiect de Ordin: MFP MODIFICA Declaratia 112Documentar fiscal: Certificatul de atestare fiscala emis de autoritatile administratiei publice localeCodul fiscal 2011 (Partea III.4): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Ultimele articole
Colectarea creantelor fiscale: ANAF propune introducerea a 23 de formulare noi si elimina 5 existenteAmnistie fiscala, OUG 107/2024. Notificarea autoritatilor se poate face optional, insa cererea este obligatorieDeclaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareProfit reinvestit 2024. 3 studii de caz utile pentru specialistiControale GDAF: Inspectorii verifica operatorii care efectueaza ITP pentru autovehiculeArticole similare
Noile reguli aduse de Ordinul 1099/2016. Prevederi executori fiscaliA fost anuntata data oficiala pentru sustinerea examenului de consultant fiscalFactura de vanzare prin executor judecatoresc. Cine va colecta TVA-ul?Articole similare
Ce se intampla daca organul fiscal nu are "rol activ"?Controalele antifrauda ar putea fi refacute de inspectori dupa ce a fost analizat punctul de vedere al firmei, conform OG 31/2022Au obligatia depunerii Declaratiei Unice si persoanele fizice care obtin venituri din inchirierea bunurilor mobile si imobileLegea pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarea terorismului, promulgata. A fost reintrodusa Declaratia privind beneficiarul realStudiu de caz: Procedura de rectificare a declaratiilor fiscaleUltimele articole
Dobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheieLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareSfaturi de la experti
Persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate
Intrebare: In acest caz cum se procedeaza? Administratorul a fost insarcinata in anul 2024, a nascut in 2025 pe 26 februarie, care sunt procedurile in acest caz? Se mai depune 212 ? Cum se completeaza? Se mai plateste suma aferenta de 7.920...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Valoare impozitata cu impozit pe profit
Intrebare: Pentru cladirea amortizata integral, in urma reevaluarii, nu s-a stabilit o noua durata de viata. Are importanta ca dupa reevaluare aceasta nu a mai fost amortizata? Scoaterea din gestiune (cheltuiala) este la valoarea reevaluata....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA