Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Mediatorul bancar, solutia cea mai ieftina pentru evitarea proceselor clienti - banci

15-Nov-2010
2408

Conform BM, cheltuielile cu judecata se ridica la 20% din valoarea reclamatiilor depuse intr-un an.


Nemultumirile legate de Ordonanta de Urgenta 50/2010 continua atat la nivelul bancilor, cat si al clientilor, aplicarea acesteia intr-un mod tipic romanesc impingand sistemul bancar pe un butoi de pulbere care este gata sa explodeze in orice moment.

Ceea ce pareau la inceput doar simple dezbateri pe internet legate de costurile ascunse ale creditelor, discutiile dintre clienti au ajuns la punctul in care un intreg proces colectiv sta sa inceapa impotriva bancilor. Problema este ca aceasta nu este doar o simpla actiune in justitie, iar efectele proceselor intentate de clienti vor fi probabil, pe termen lung, cu suma nula, adica nimeni nu va castiga si nimeni nu va pierde.

Tocmai din aceasta cauza romanii nemultumiti pot apela la mediatorii bancari, statutul acestora fiind reglementat prin Legea nr. 192/2006 cu privire la mediere, dar si prin OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori.

Astfel, prin mediere se poate evita un lung proces in instanta, sistemul judecatoresc din Romania fiind recunoscut pentru incoerenta pe care o ofera. De altfel, atat clientii, cat si bancile pot avea de castigat, deoarece costurile si timpul ar fi substantial reduse.
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii


Cat costa medierea bancara?

Mediatorul bancar nu are voie sa fie angajat al vreunei banci, dar trebuie sa cunoasca foarte bine intregul sistem bancar. Medierea poate fi solicitata de institutia financiara ori de client, sau de amandoua. Dupa discutiile preliminare este semnat un contract si se stabilesc un numar de intalniri, data si locul acestora.

Potrivit Uniunii Mediatorilor Bancari din Romania, beneficiile medierii sunt legate de faptul ca prin aceasta se sting conflictele existente, dar sunt preintampinate si alte neinteleri ulterioare. De asemenea, pe langa castigurile de ordin financiar pe care le ofera, medierea functioneaza pe criterii de neutralitate si impartialitate, niciuna din partile aflate in conflict nefiind afectata la nivel de imagine.

Mediatorul nu poate impune nicio conditie partilor, atat clientul, cat si banca fiind cei care hotarasc ce conditii sunt avantajoase pentru o solutie amiabila. Totodata, sunt evitate cheltuieli generate de procese, iar conflictele sunt solutionate intr-un timp scurt.

Potrivit unui studiu realizat de Banca Mondiala, mediatorul bancar ii poate scuti pe cei care vor sa dea institutia de credit in judecata de cheltuirea unor sume mari de bani. In Romania, cheltuielile cu judecata se ridica la 20% din valoarea reclamatiilor depuse intr-un an, peste costurile din Polonia - 10%, Ungaria - 13% sau Slovenia - 18,6%. Totodata, romanii trebuie sa astepte pana la 18 luni pana sa primeasca o decizie finala de la prima instanta.

Cele mai scumpe taxe din valoarea reclamatiei sunt percepute in Cehia - 33%, Slovacia - 25,7%, Lituania - 23,6%, Marea Britanie - 23,4% si Bulgaria - 22,2%. In functie de durata de obtinere a deciziei la prima instanta, cel mai mult au de asteptat locuitorii din Slovenia - 1.350 de zile, Polonia - 830 de zile, Cehia - 820 de zile si Grecia - 819 de zile. Banca Mondiala spune ca, desi toate bancile au sisteme proprii de rezolvare a reclamatiilor, numai 42% dintre clienti au cunostinta de existenta lor. Mai mult decat atat, institutia internationala arata ca acest sistem de rezolvare individuala a cazurilor nu indeplineste standardele UE in ceea ce priveste, din punctul de vedere al clientilor, criterii precum accesibilitatea, promptitudinea si corectitudinea rezultatelor.

Mediatorul bancar din Romania percepe, in general, taxe cuprinse intre 200 si 500 de lei, iar costurile pot ajunge la 5%-10% din suma care face obiectul cazului. In Romania sunt 1.200 de mediatori autorizati, peste 30 dintre ei fiind afiliati la Uniunea Mediatorilor Bancari.

Cand se poate apela la medierea bancara?

Clientii pot apela la mediatorul bancar in cazul in care dobanzile sau marjele, stabilite ca fiind fixe pe perioada intregului contract, sunt majorate, daca sunt percepute comisioane suplimentare, daca sunt modificate clauzele contractuale fara consultarea si acordul partilor si daca in acest sens nu este incheiat un act aditional sau daca rata dobanzii creste fara a avea o legatura cu un indice de referinta.

Bancile pot apela la ajutorul mediatorului bancar in cazul in care clientii nu isi indeplinesc obligatiile de plata sau daca debitorii refuza restructurarea sau reesalonarea unui imprumut la propunerea institutiei de credit, preferand in schimb declansarea unor proceduri de executare silita ori insolventa.

Cazuri ce pot fi sesizate de catre banca si solutionate prin apelarea la un mediator bancar

? Neexecutarea obligatiilor asumate prin contract fata de banca (cel mai frecvent neplata de catre clientii debitori a datoriilor banesti ori de alta natura - rate, dobanzi, penalitati - catre banca creditoare; plata ratelor la credit si a dobanzilor cu intarziere, in mod reperat; instrainarea/ascunderea bunurilor aduse in garantie, fara acordul/stirea bancii)
? Declansarea procedurii insolventei de catre clientii debitori, in mod abuziv si fara temei legal, cu scopul de a impiedica banca si restul creditorilor in realizarea creantei sale.

? Refuzul nejustificat al clientilor debitori de a considera restructurarea prin rescadentare, reesalonare a unei facilitati de credit cu restante, propuse de banca, preferand in schimb declansarea unor proceduri de executare silita, insolventa.

? Amenintarea, insultarea, calomnierea sau lovirea de catre clienti a angajatilor bancilor creditoare cu ocazia indeplinirii atributiilor de serviciu.

? Reclamatii nejustificate si abuzive fata de banci adresate autoritatilor si institutiilor publice, cu scopul de a impiedica realizarea creantei bancii.

Sursa: Uniunea Mediatorilor Bancari
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Mediatorul bancar, solutia cea mai ieftina pentru evitarea proceselor clienti - banci":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.