Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Mediatorul bancar, solutia cea mai ieftina pentru evitarea proceselor clienti - banci

15-Nov-2010
2356

Conform BM, cheltuielile cu judecata se ridica la 20% din valoarea reclamatiilor depuse intr-un an.


Nemultumirile legate de Ordonanta de Urgenta 50/2010 continua atat la nivelul bancilor, cat si al clientilor, aplicarea acesteia intr-un mod tipic romanesc impingand sistemul bancar pe un butoi de pulbere care este gata sa explodeze in orice moment.

Ceea ce pareau la inceput doar simple dezbateri pe internet legate de costurile ascunse ale creditelor, discutiile dintre clienti au ajuns la punctul in care un intreg proces colectiv sta sa inceapa impotriva bancilor. Problema este ca aceasta nu este doar o simpla actiune in justitie, iar efectele proceselor intentate de clienti vor fi probabil, pe termen lung, cu suma nula, adica nimeni nu va castiga si nimeni nu va pierde.

Tocmai din aceasta cauza romanii nemultumiti pot apela la mediatorii bancari, statutul acestora fiind reglementat prin Legea nr. 192/2006 cu privire la mediere, dar si prin OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori.

Astfel, prin mediere se poate evita un lung proces in instanta, sistemul judecatoresc din Romania fiind recunoscut pentru incoerenta pe care o ofera. De altfel, atat clientii, cat si bancile pot avea de castigat, deoarece costurile si timpul ar fi substantial reduse.
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii


Cat costa medierea bancara?

Mediatorul bancar nu are voie sa fie angajat al vreunei banci, dar trebuie sa cunoasca foarte bine intregul sistem bancar. Medierea poate fi solicitata de institutia financiara ori de client, sau de amandoua. Dupa discutiile preliminare este semnat un contract si se stabilesc un numar de intalniri, data si locul acestora.

Potrivit Uniunii Mediatorilor Bancari din Romania, beneficiile medierii sunt legate de faptul ca prin aceasta se sting conflictele existente, dar sunt preintampinate si alte neinteleri ulterioare. De asemenea, pe langa castigurile de ordin financiar pe care le ofera, medierea functioneaza pe criterii de neutralitate si impartialitate, niciuna din partile aflate in conflict nefiind afectata la nivel de imagine.

Mediatorul nu poate impune nicio conditie partilor, atat clientul, cat si banca fiind cei care hotarasc ce conditii sunt avantajoase pentru o solutie amiabila. Totodata, sunt evitate cheltuieli generate de procese, iar conflictele sunt solutionate intr-un timp scurt.

Potrivit unui studiu realizat de Banca Mondiala, mediatorul bancar ii poate scuti pe cei care vor sa dea institutia de credit in judecata de cheltuirea unor sume mari de bani. In Romania, cheltuielile cu judecata se ridica la 20% din valoarea reclamatiilor depuse intr-un an, peste costurile din Polonia - 10%, Ungaria - 13% sau Slovenia - 18,6%. Totodata, romanii trebuie sa astepte pana la 18 luni pana sa primeasca o decizie finala de la prima instanta.

Cele mai scumpe taxe din valoarea reclamatiei sunt percepute in Cehia - 33%, Slovacia - 25,7%, Lituania - 23,6%, Marea Britanie - 23,4% si Bulgaria - 22,2%. In functie de durata de obtinere a deciziei la prima instanta, cel mai mult au de asteptat locuitorii din Slovenia - 1.350 de zile, Polonia - 830 de zile, Cehia - 820 de zile si Grecia - 819 de zile. Banca Mondiala spune ca, desi toate bancile au sisteme proprii de rezolvare a reclamatiilor, numai 42% dintre clienti au cunostinta de existenta lor. Mai mult decat atat, institutia internationala arata ca acest sistem de rezolvare individuala a cazurilor nu indeplineste standardele UE in ceea ce priveste, din punctul de vedere al clientilor, criterii precum accesibilitatea, promptitudinea si corectitudinea rezultatelor.

Mediatorul bancar din Romania percepe, in general, taxe cuprinse intre 200 si 500 de lei, iar costurile pot ajunge la 5%-10% din suma care face obiectul cazului. In Romania sunt 1.200 de mediatori autorizati, peste 30 dintre ei fiind afiliati la Uniunea Mediatorilor Bancari.

Cand se poate apela la medierea bancara?

Clientii pot apela la mediatorul bancar in cazul in care dobanzile sau marjele, stabilite ca fiind fixe pe perioada intregului contract, sunt majorate, daca sunt percepute comisioane suplimentare, daca sunt modificate clauzele contractuale fara consultarea si acordul partilor si daca in acest sens nu este incheiat un act aditional sau daca rata dobanzii creste fara a avea o legatura cu un indice de referinta.

Bancile pot apela la ajutorul mediatorului bancar in cazul in care clientii nu isi indeplinesc obligatiile de plata sau daca debitorii refuza restructurarea sau reesalonarea unui imprumut la propunerea institutiei de credit, preferand in schimb declansarea unor proceduri de executare silita ori insolventa.

Cazuri ce pot fi sesizate de catre banca si solutionate prin apelarea la un mediator bancar

? Neexecutarea obligatiilor asumate prin contract fata de banca (cel mai frecvent neplata de catre clientii debitori a datoriilor banesti ori de alta natura - rate, dobanzi, penalitati - catre banca creditoare; plata ratelor la credit si a dobanzilor cu intarziere, in mod reperat; instrainarea/ascunderea bunurilor aduse in garantie, fara acordul/stirea bancii)
? Declansarea procedurii insolventei de catre clientii debitori, in mod abuziv si fara temei legal, cu scopul de a impiedica banca si restul creditorilor in realizarea creantei sale.

? Refuzul nejustificat al clientilor debitori de a considera restructurarea prin rescadentare, reesalonare a unei facilitati de credit cu restante, propuse de banca, preferand in schimb declansarea unor proceduri de executare silita, insolventa.

? Amenintarea, insultarea, calomnierea sau lovirea de catre clienti a angajatilor bancilor creditoare cu ocazia indeplinirii atributiilor de serviciu.

? Reclamatii nejustificate si abuzive fata de banci adresate autoritatilor si institutiilor publice, cu scopul de a impiedica realizarea creantei bancii.

Sursa: Uniunea Mediatorilor Bancari
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Mediatorul bancar, solutia cea mai ieftina pentru evitarea proceselor clienti - banci":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.