Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mediatorul bancar, solutia cea mai ieftina pentru evitarea proceselor clienti - banci

15-Nov-2010
3157

Conform BM, cheltuielile cu judecata se ridica la 20% din valoarea reclamatiilor depuse intr-un an.


Nemultumirile legate de Ordonanta de Urgenta 50/2010 continua atat la nivelul bancilor, cat si al clientilor, aplicarea acesteia intr-un mod tipic romanesc impingand sistemul bancar pe un butoi de pulbere care este gata sa explodeze in orice moment.

Ceea ce pareau la inceput doar simple dezbateri pe internet legate de costurile ascunse ale creditelor, discutiile dintre clienti au ajuns la punctul in care un intreg proces colectiv sta sa inceapa impotriva bancilor. Problema este ca aceasta nu este doar o simpla actiune in justitie, iar efectele proceselor intentate de clienti vor fi probabil, pe termen lung, cu suma nula, adica nimeni nu va castiga si nimeni nu va pierde.

Tocmai din aceasta cauza romanii nemultumiti pot apela la mediatorii bancari, statutul acestora fiind reglementat prin Legea nr. 192/2006 cu privire la mediere, dar si prin OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori.

Astfel, prin mediere se poate evita un lung proces in instanta, sistemul judecatoresc din Romania fiind recunoscut pentru incoerenta pe care o ofera. De altfel, atat clientii, cat si bancile pot avea de castigat, deoarece costurile si timpul ar fi substantial reduse.

Cat costa medierea bancara?

Mediatorul bancar nu are voie sa fie angajat al vreunei banci, dar trebuie sa cunoasca foarte bine intregul sistem bancar. Medierea poate fi solicitata de institutia financiara ori de client, sau de amandoua. Dupa discutiile preliminare este semnat un contract si se stabilesc un numar de intalniri, data si locul acestora.

Potrivit Uniunii Mediatorilor Bancari din Romania, beneficiile medierii sunt legate de faptul ca prin aceasta se sting conflictele existente, dar sunt preintampinate si alte neinteleri ulterioare. De asemenea, pe langa castigurile de ordin financiar pe care le ofera, medierea functioneaza pe criterii de neutralitate si impartialitate, niciuna din partile aflate in conflict nefiind afectata la nivel de imagine.

Mediatorul nu poate impune nicio conditie partilor, atat clientul, cat si banca fiind cei care hotarasc ce conditii sunt avantajoase pentru o solutie amiabila. Totodata, sunt evitate cheltuieli generate de procese, iar conflictele sunt solutionate intr-un timp scurt.

Potrivit unui studiu realizat de Banca Mondiala, mediatorul bancar ii poate scuti pe cei care vor sa dea institutia de credit in judecata de cheltuirea unor sume mari de bani. In Romania, cheltuielile cu judecata se ridica la 20% din valoarea reclamatiilor depuse intr-un an, peste costurile din Polonia - 10%, Ungaria - 13% sau Slovenia - 18,6%. Totodata, romanii trebuie sa astepte pana la 18 luni pana sa primeasca o decizie finala de la prima instanta.

Cele mai scumpe taxe din valoarea reclamatiei sunt percepute in Cehia - 33%, Slovacia - 25,7%, Lituania - 23,6%, Marea Britanie - 23,4% si Bulgaria - 22,2%. In functie de durata de obtinere a deciziei la prima instanta, cel mai mult au de asteptat locuitorii din Slovenia - 1.350 de zile, Polonia - 830 de zile, Cehia - 820 de zile si Grecia - 819 de zile. Banca Mondiala spune ca, desi toate bancile au sisteme proprii de rezolvare a reclamatiilor, numai 42% dintre clienti au cunostinta de existenta lor. Mai mult decat atat, institutia internationala arata ca acest sistem de rezolvare individuala a cazurilor nu indeplineste standardele UE in ceea ce priveste, din punctul de vedere al clientilor, criterii precum accesibilitatea, promptitudinea si corectitudinea rezultatelor.

Mediatorul bancar din Romania percepe, in general, taxe cuprinse intre 200 si 500 de lei, iar costurile pot ajunge la 5%-10% din suma care face obiectul cazului. In Romania sunt 1.200 de mediatori autorizati, peste 30 dintre ei fiind afiliati la Uniunea Mediatorilor Bancari.

Cand se poate apela la medierea bancara?

Clientii pot apela la mediatorul bancar in cazul in care dobanzile sau marjele, stabilite ca fiind fixe pe perioada intregului contract, sunt majorate, daca sunt percepute comisioane suplimentare, daca sunt modificate clauzele contractuale fara consultarea si acordul partilor si daca in acest sens nu este incheiat un act aditional sau daca rata dobanzii creste fara a avea o legatura cu un indice de referinta.

Bancile pot apela la ajutorul mediatorului bancar in cazul in care clientii nu isi indeplinesc obligatiile de plata sau daca debitorii refuza restructurarea sau reesalonarea unui imprumut la propunerea institutiei de credit, preferand in schimb declansarea unor proceduri de executare silita ori insolventa.

Cazuri ce pot fi sesizate de catre banca si solutionate prin apelarea la un mediator bancar

? Neexecutarea obligatiilor asumate prin contract fata de banca (cel mai frecvent neplata de catre clientii debitori a datoriilor banesti ori de alta natura - rate, dobanzi, penalitati - catre banca creditoare; plata ratelor la credit si a dobanzilor cu intarziere, in mod reperat; instrainarea/ascunderea bunurilor aduse in garantie, fara acordul/stirea bancii)
? Declansarea procedurii insolventei de catre clientii debitori, in mod abuziv si fara temei legal, cu scopul de a impiedica banca si restul creditorilor in realizarea creantei sale.

? Refuzul nejustificat al clientilor debitori de a considera restructurarea prin rescadentare, reesalonare a unei facilitati de credit cu restante, propuse de banca, preferand in schimb declansarea unor proceduri de executare silita, insolventa.

? Amenintarea, insultarea, calomnierea sau lovirea de catre clienti a angajatilor bancilor creditoare cu ocazia indeplinirii atributiilor de serviciu.

? Reclamatii nejustificate si abuzive fata de banci adresate autoritatilor si institutiilor publice, cu scopul de a impiedica realizarea creantei bancii.

Sursa: Uniunea Mediatorilor Bancari
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Mediatorul bancar, solutia cea mai ieftina pentru evitarea proceselor clienti - banci":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine semneaza raportarile contabile la 30 iunie 2021
    • Ordinul nr. 763/2021 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economicia fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 699 din 15 iulie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 15 iunie, sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2021 se aplica operatorilor economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Acestia au termen limita data...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune extinderea Declaratiei 089. Formularul va fi completat cu ajutorul unui program de asistenta si depus prin mijloace electronice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou Proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului (089) „Declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiei prevazute la art.331 alin.(2) lit.e) pct.2 si/sau art.331 alin.(2) lit.l) pct.2 din Codul fiscal”. Conform referatului de aprobare, Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare stabilea, la art.331 alin.(2)...» citeste mai departe aici

  • Sinteza legislativa. Noutati fiscale aparute in Monitor in perioada 12-16 iulie 2021
    • ANAF a publicat in data de 19 iulie buletinul informativ nr. 22 care prevede actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 12 iulie – 16 iulie 2021. Conform materialului, au aparut 4 noutati fiscale, dupa cum urmeaza: 1. Ordinul ministrului finantelor nr. 762/2021 pentru reglementarea unor aspecte contabile (MO nr. 697 din 14 iulie 2021); Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile...» citeste mai departe aici

  • Contabilitate fara stres ori burnout! Solutii moderne aplicabile in contabilitate
    • Viata contabilului roman se imparte intre inainte si dupa 25 ale luni. Cine poate cunoaste mai bine presiunea sub care, clipa de clipa, noi, contabilii, am ajuns sa muncim si sa traim? Pentru ca, cine nu stie? - Copiii nostri sau partenerul de viata “se inteleg” cu noi, contabilii, ori au parte de atentia noastra doar dupa ce am de pus declaratiile lunii... - Concediile? Atunci cand catadicsim sa ne luam cateva zile, avem grija sa le programam dupa depunerea declaratiilor, dupa...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016