Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

17-Iun-2025
2345
Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.

Termen prescriptie pentru stabilirea creantelor fiscale de catre ANAF

Termenul de prescriptie pentru stabilirea creantelor fiscale de catre ANAF este de cinci ani, calculati de la 1 iulie a anului urmator celui in care a aparut obligatia fiscala. Acest cadru legal a fost introdus prin Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si este aplicabil incepand cu anul fiscal 2016. Totusi, pentru anul 2019, situatia este putin mai complexa.

Aspecte juridice privind prescriptia aferenta anului 2019

In mod obisnuit, pentru obligatiile aferente anului fiscal 2019, termenul general de prescriptie ar fi fost 1 iulie 2025. Insa, datorita masurilor adoptate in timpul starii de urgenta si starii de alerta, acest termen se prelungeste. Mai precis, perioada 16 aprilie – 25 decembrie 2020 a fost una de suspendare a curgerii termenului de prescriptie, conform OUG nr. 48/2020, ceea ce a impiedicat temporar ANAF sa emita decizii de impunere. Aceasta suspendare afecteaza calculul termenului de prescriptie, prin adaugarea perioadei respective la termenul legal de cinci ani. Astfel, prescriptia aferenta anului 2019 nu va interveni pe 1 iulie 2025, ci abia la sfarsitul lunii decembrie 2025.

Pana cand poate ANAF verifica anul 2019?

Avand in vedere suspendarea din 2020, termenul efectiv de cinci ani nu incepe la 1 iulie 2020, ci de la 25 decembrie 2020. in consecinta, prescriptia se implineste pe 25 decembrie 2025. Cum aceasta data este nelucratoare, termenul se proroga pana la prima zi lucratoare: 29 decembrie 2025. Asadar, doar de la 30 decembrie 2025 incolo, ANAF nu mai are dreptul legal de a emite decizii de impunere pentru anul fiscal 2019.

Care este situatia anului 2018?

Desi discutia principala este in jurul anului 2019, trebuie mentionat ca in prima parte a anului 2025 s-a implinit termenul de prescriptie si pentru obligatiile aferente anului fiscal 2018. Mai exact, acest termen s-a incheiat la data de 11 martie 2025, calcul realizat aplicand aceleasi reguli privind suspendarea termenului din 2020.

Astfel, anul 2025 marcheaza finalul unei perioade de cinci ani fiscali influentati de masurile exceptionale luate in timpul pandemiei: 2015, 2016, 2017, 2018 si 2019. Pentru toate aceste exercitii fiscale, termenul de prescriptie a fost modificat fata de calendarul uzual.

Cum se calculeaza termenul de prescriptie dupa 2019

Incepand cu anul fiscal 2020, termenul de prescriptie se calculeaza din nou conform regulii standard stabilite de art. 110 din Codul de procedura fiscala: cinci ani incepand de la 1 iulie a anului urmator. Astfel, obligatiile fiscale din 2020 vor fi prescrise la data de 1 iulie 2026, in lipsa unor noi modificari legislative.

Articolul 110 din Codul de procedura fiscala reglementeaza clar obiectul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie pentru dreptul de stabilire a creantelor fiscale:
• (1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptiile prevazute de lege;
• (2) Termenul incepe de la 1 iulie a anului urmator celui in care a luat nastere obligatia fiscala, daca nu exista o alta prevedere;
• (3) Daca obligatiile rezulta din savarsirea unei infractiuni fiscale, termenul de prescriptie este de 10 ani;
• (4) In acest caz, termenul incepe de la data savarsirii faptei si este conditionat de o hotarare judecatoreasca definitiva.

Este esential ca persoanele fizice si juridice vizate de controale fiscale sa cunoasca aceste termene, mai ales in perioada premergatoare prescriptiei, cand ANAF poate demara controale pentru a nu pierde dreptul de impunere.

Distinctia intre dreptul de stabilire a obligatiei fiscale si cel de executare silita

Este important de facut diferenta intre:
• Dreptul de a stabili creante fiscale – care se prescrie in cinci ani de la 1 iulie, conform art. 110 din Codul de procedura fiscala;
• Dreptul de a executa silit obligatiile – care se prescrie in cinci ani de la 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere obligatia, potrivit art. 215 si 218.

Daca aceste termene sunt depasite, ANAF nu mai poate emite decizii de impunere sau incepe executarea silita, iar creantele se radiaza din evidentele fiscale.

Concluzie

Pentru anul fiscal 2019, prescriptia se va implini efectiv pe data de 30 decembrie 2025. Este esential ca contribuabilii sa fie informati cu privire la aceste termene, pentru a se proteja de eventuale actiuni ale ANAF desfasurate in afara cadrului legal. Incepand cu 2026, regimul de prescriptie va reveni la formula standard, fara influentele suspendarilor din perioada pandemiei.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 300: Cine o depune, termen si model de formular

    • Declaratia 300 „Decontul de TVA” este un document fiscal esential pentru contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA din Romania. Prin aceasta declaratie, persoanele juridice informeaza autoritatile fiscale asupra TVA-ului colectat si a celui deductibil, pentru a determina diferenta de plata sau suma de recuperat. In acest articol vom discuta in detaliu despre declaratia 300, cine are obligatia sa o depuna, care este termenul de depunere si cum se completeaza formularul!» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016