
Raportul Special
realizat de specialisti
Va aducem la cunostinta prevederile Ordinului nr. 1099/2016 din 29 martie 2016 privind legitimatiile eliberate executorilor fiscali care duc la indeplinire masurile asiguratorii si efectueaza procedura de executare silita, in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 239 din 31 martie 2016
Avand in vedere dispozitiile art. 223 si art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
ART. 1
Pentru ducerea la indeplinire a prevederilor cap. VI "Masuri asiguratorii" si cap. VIII "Stingerea creantelor fiscale prin executare silita" din titlul VII "Colectarea creantelor fiscale" din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, se vor elibera legitimatii executorilor fiscali din cadrul organelor de executare silita, din cadrul structurilor abilitate cu ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii si efectuarea procedurii de executare silita in cazurile speciale, precum si din cadrul Directiei executari silite cazuri speciale.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
ART. 2
Executorii fiscali sunt persoane angajate in cadrul organului de executare silita, din cadrul structurilor abilitate cu ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii si efectuarea procedurii de executare silita in cazurile speciale, precum si in cadrul Directiei executari silite cazuri speciale, desemnate de conducatorul acestora sa duca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de executare silita.
ART. 3
(1) Legitimatiile prevazute la art. 1 si 6, denumite in continuare legitimatii, atesta o imputernicire a executorului fiscal in fata debitorului sau a tertilor, ce implica exercitiul autoritatii de stat, acordata acestuia pentru ducerea la indeplinire a atributiilor ce ii revin potrivit legii.
(2) Legitimatia este valabila numai insotita de delegatia emisa de organul de executare silita, de structura abilitata cu ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii si efectuarea procedurii de executare silita in cazurile speciale, precum si de Directia executari silite cazuri speciale.
ART. 4
(1) in baza legitimatiei si a delegatiei, executorul fiscal poate:
a) sa intre in orice incinta de afaceri a debitorului, persoana juridica, sau in alte incinte unde acesta isi pastreaza bunurile, in scopul identificarii bunurilor sau valorilor care pot fi executate silit, precum si sa analizeze evidenta contabila a debitorului in scopul identificarii tertilor care datoreaza sau detin in pastrare venituri ori bunuri ale debitorului;
b) sa intre in toate incaperile in care se gasesc bunuri sau valori ale debitorului, persoana fizica, precum si sa cerceteze toate locurile in care acesta isi pastreaza bunurile;
c) sa solicite si sa cerceteze orice document sau element material care poate constitui o proba in determinarea bunurilor proprietate a debitorului;
d) sa aplice sigilii asupra bunurilor, intocmind in acest sens proces-verbal;
e) sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni potrivit legii.
(2) Executorul fiscal poate intra in incaperile ce reprezinta domiciliul sau resedinta unei persoane fizice, cu consimtamantul acesteia, iar, in caz de refuz, organul de executare silita cere autorizarea instantei judecatoresti competente potrivit dispozitiilor Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile ulterioare.
(3) Accesul executorului fiscal in locuinta, in incinta de afaceri sau in orice alta incapere a debitorului, persoana fizica sau juridica, se poate efectua intre orele 6,00 - 20,00, in orice zi lucratoare, iar, in cazuri temeinic justificate de pericolul instrainarii unor bunuri, accesul in incaperile debitorului poate avea loc si la alte ore decat cele mentionate, precum si in zilele nelucratoare, in baza autorizatiei prevazute la alin. (2). Executarea inceputa poate continua in aceeasi zi sau in zilele urmatoare.
(4) in absenta debitorului sau daca acesta refuza accesul in oricare dintre incaperile prevazute la alin. (1), executorul fiscal poate sa patrunda in acestea in prezenta unui reprezentant al politiei ori al jandarmeriei sau a altui agent al fortei publice si a doi martori
majori, fiind aplicabile prevederile alin. (2) si (3).
ART. 5
(1) Solicitarea de achizitii de legitimatii se transmite directiei cu atributii in achizitii publice din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de catre directiile generale regionale ale finantelor publice, la propunerea organelor de executare silita si a structurilor abilitate cu ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii si efectuarea procedurii de executare silita in cazurile speciale, in cadrul carora isi desfasoara activitatea executorii fiscali, de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si de catre Directia executari silite cazuri speciale.
(2) Numerotarea legitimatiilor se face in functie de plaja de numere repartizata fiecarei directii mentionate la alin. (1), conform anexei nr. 2.
(3) Legitimatiile au regim special si se distribuie de catre directia cu atributii in achizitii publice din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala directiilor mentionate la alin. (1).
(4) Dupa efectuarea achizitiei de legitimatii de executor fiscal, directia cu atributii in achizitii publice din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala va instiinta directiile mentionate la alin. (1), pentru a desemna un reprezentant in vederea ridicarii acestora.
(5) Directiile mentionate la alin. (1), prin reprezentantii sai, au obligatia ca, in termen de cel mult 10 zile de la data primirii instiintarii prevazute la alin. (4), sa se prezinte la directia cu atributii in achizitii publice din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in vederea ridicarii legitimatiilor.
(6) Directiile mentionate la alin. (1), prin reprezentati desemnati de acestea, vor elibera nominal legitimatiile executorilor fiscali, pe baza unei evidente nominale. Modelul evidentei nominale este prevazut in anexa nr. 3.
(7) Legitimatiile sunt valabile 5 ani de la data eliberarii lor.
(8) Pierderea sau furtul legitimatiei se publica in presa si se anunta directiei emitente, in termen de 15 zile, in vederea consemnarii in evidenta prevazuta la alin. (6) si eliberarii unei noi legitimatii.
(9) La data incetarii calitatii de executor fiscal a titularului legitimatiei, acesta o va depune la organul care a eliberat-o, in vederea anularii, care va fi consemnata in evidenta prevazuta la alin. (6).
ART. 6
De la data intrarii in vigoare a prezentului ordin si pana la tiparirea legitimatiei, pentru ducerea la indeplinire a prevederilor cap. VI "Masuri asiguratorii" si cap. VIII "Stingerea creantelor fiscale prin executare silita" din titlul VII "Colectarea creantelor fiscale" din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre executorii fiscali, sunt valabile actualele legitimatii si vor fi utilizate de catre acestia pana la emiterea noilor legitimatii de executor fiscal, conform dispozitiilor prezentului ordin.
ART. 7
Forma, continutul si descrierea legitimatiei sunt cele prevazute in modelul prezentat in anexa nr. 1.
ART. 8
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.694/2014 privind legitimatiile eliberate executorilor fiscali care duc la indeplinire masurile asiguratorii si efectueaza procedura de executare silita a creantelor fiscale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 479 din 28 iunie 2014.
ART. 9
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
ART. 10
Directia executari silite cazuri speciale, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice si unitatile subordonate vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 11
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Eugen-Dragos Doros
Bucuresti, 29 martie 2016.
Nr. 1.099.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Zoom fiscal: Noutati privind stabilirea cazurilor speciale de executare silitaProiect ANAF: Legitimatiile eliberate executorilor fiscaliArticole similare
In atentia celor care fac achizitii de la persoane carora li s-a anulat codul de TVAANAF: Probleme intampinate in executarea sentintelor penale si valorificarea bunurilor confiscate in cazul ICAComparatie a modificarilor pentru titlul VI - TAXA PE VALOAREA ADAUGATA - URMARE A MODIFICARILOR ADUSE DE OG nr. 30/2011Noile prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscalANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFE-Factura, OBLIGATORIE din 1 ianuarie 2025 pentru relatia B2C. Ce trebuie sa stie firmeleAmnistie fiscala, OUG 107/2024. Cum poti beneficia de facilitati daca trebuie sa modifici regimul de impozitareAmnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024Amnistie fiscala, OUG 107/2024. Notificarea autoritatilor se poate face optional, insa cererea este obligatorieSfaturi de la experti
Reglarea erorilor contabile in contul 419 Clienti creditori
Intrebare: O societate nou preluata are in contul 419, la 31 decembrie 2024, un sold creditor cu minus. Din verificarea fisei de cont 419 reiese ca, in perioada 2020-2024, s-au stornat avansuri (sume foarte mari) care nu au existat in contul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pierderi din creante. Tratament contabil si fiscal
Intrebare: In anul 2022 am primit de la Casa de Sanatate o adresa prin care am fost anuntati ca pentru recuperarea unei creante am depasit termenul de depunere a unor concedii medicale. Mentionez ca a fost o eroare umana si concediile nu au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA