O regula de baza in cazul sistemului E-Transport, implementat de cativa ani, este monitorizarea transporturilor, care se face prin dispozitive GPS. Desi sanctiunile au fost amanate pana acum, pentru lipsa acestor conformari, incepand cu data de 1 aprilie 2025 ele se vor aplica, asa cum prevede OUG 129/2024. Iar in continuarea articolului vom vedea la ce suma vor ajunge amenzile.
Noutati aduse E-Transport prin OUG 129/2024
Conform OUG 129/2024, se suspenda pana la 31 martie 2025 aplicarea sanctiunilor in cazul nerespectarii de catre operatorii de transport a obligatiilor, prevazute la art.8 2 din OUG nr.41/2022, de a asigura transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului, de echipare a vehiculelor cu dispozitive de tip GPS si de punere la dispozitie a conducatorului auto a codului UIT.
Astfel, aplicarea amenzilor pentru lipsa monitorizarii GPS a transporturilor vizate de e-Transport va incepe pe 1 aprilie 2025.
Pentru a vedea TOATE noutatile aduse de OUG 129/2024 sistemului E-Transport, click pe ACEST articol»
Ce presupune monitorizarea GPS?
Pentru a respecta cerintele e-Transport, autovehiculele utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat trebuie:- sa fie dotate cu sisteme proprii de localizare prin GPS, ale caror date pot fi preluate automat de sistemul ANAF; sau
- in lipsa unui astfel de sistem, sa utilizeze un telefon mobil cu aplicatia e-Transport instalata, aplicatie care transmite in timp real pozitia vehiculului prin satelit.
Aplicatia mobila poate fi descarcata gratuit din Google Play (pentru Android) si App Store (pentru iOS). Un ghid oficial de utilizare a fost publicat de Ministerul Finantelor pentru a sprijini utilizatorii in procesul de instalare si operare.

Manual de politici contabile - Stick USB

Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInregistari contabile, lichidare societate O societate are urmatoarea situatie in conturi: - capital social suma de 200 lei - pierderi anii precedenti cand era platitoare de impozit pe venit suma de 53622 lei (contul 1171)...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulVanzare online prin Emag Societatea noastra doreste sa achizitioneze serviciul "FulFilment by Emag", adica sa transfere in depozitele Emag marfa, pe care acesta sa o vanda online. Din punctul nostru de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAjustare TVA deductibila pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ O societate de comert realizeaza un inventar si scoate din gestiune cateva produse defecte care nu pot fi comercializate. La ce rand in D300 se noteaza tva-ul ajutat in urma...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSchimbarea sediului social. Este necesar un nou registru unic de control? Daca societatea ALFA SRL isi schimba sediu social; are nevoie de un alt Registru unic de control?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulVanzare bun cu incasare pe o perioada de 10 ani In anul 2022, firma a achizitionat un transformator electric in vederea racordarii la retea (solutie impusa de ELECTRICA). Cheltuiala la momentul respectiv a fost pusa pe 471. In...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Sanctiuni E-Transport pentru nemonitorizare transporturi cu sistem GPS
Incepand cu 1 aprilie 2025, neutilizarea unui sistem de monitorizare GPS pentru transporturile vizate de e-Transport atrage sanctiuni:
- intre 10.000 si 50.000 lei pentru persoanele fizice;
- intre 20.000 si 100.000 lei pentru persoanele juridice.
Cine are obligatia declararii transporturilor de bunuri cu risc fiscal in E-Transport
Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si transporturile rutiere internationale de bunuri.
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne;
b) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national.
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:
a)destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d)depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atât pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Ce obligatii au operatorii rutieri
Operatorul de transport rutier este obligat sa asigure transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport. Totodata, acesta este obligat sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit.
Operatorul de transport rutier este obligat sa puna la dispozitia conducatorului auto codul UIT primit. Cod UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica datele aferente unei partide de bunuri.
TOT ce trebuie sa stii despre codul UIT, citeste in ACEST ARTICOL>>
Conducatorul vehiculului de transport are obligatia sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national.
De asemenea, conducatorul vehiculului de transport este obligat sa prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ori din cadrul Autoritatii Vamale Romane, respectiv la solicitarea ofiterilor si agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizarii prin sistemul RO e-Transport impreuna cu codul UIT pus la dispozitie.