Raportul Special
realizat de specialisti
Ordonanta de Urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 356 din 11 aprilie 2022.
Sistemul RO e-Transport reprezinta ansamblul de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national, care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare din sau in lantul de aprovizionare, pe baza codului UIT.
Conform actului normativ, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Extras din OUG 41/2022:
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manual de politici contabile - Stick USB
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Articolul 1
Se instituie Sistemul national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, denumit in continuare Sistemul RO e-Transport.
Articolul 2
In sensul prezentei ordonantei de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. transport rutier de bunuri - activitatea de transport de marfuri reglementata prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. transport de bunuri cu risc fiscal ridicat - transportul rutier la nivel national al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
3. operator de transport rutier - orice intreprindere definita potrivit art. 3 pct. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, care asigura transportul de bunuri din categoria celor cu risc fiscal ridicat;
4. organizatorul transportului - operatorul economic care incheie comanda de transport direct cu operatorul de transport rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor si o transmite operatorului de transport rutier;
5. partida de bunuri - denumirea generica data unui lot sau mai multor loturi de bunuri transportate cu acelasi mijloc de transport care provin de la unul sau mai multi furnizori si care au ca destinatie unul sau mai multi beneficiari;
6. vehicul de transport - vehiculul utilizat pentru transportul, livrarea, mutarea, deplasarea sau orice alte activitati similare ale bunurilor din categoria celor cu risc fiscal ridicat catre unul sau mai multe locuri de descarcare, stabilit prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane;
7. loc de incarcare - locul in care bunurile sunt incarcate in vehiculul de transport;
8. loc de descarcare - locul in care bunurile sunt descarcate din vehiculul de transport;
9. transport pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat:
a) transportul bunurilor provenite din achizitii intracomunitare de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;
b) transportul bunurilor care fac obiectul livrarilor intracomunitare de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;
c) transportul bunurilor provenite din import de la locul de import si pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;
d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la biroul vamal de export situat pe teritoriul national;
e) transportul bunurilor apartinand unor operatori economici diferiti intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare;
f) transportul bunurilor apartinand aceluiasi operator economic intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare;
g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri;
h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la locul de incarcare pe teritoriul national, dupa depozitare sau formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;
10. data declarata pentru inceperea transportului - data la care vehiculul de transport incarcat urmeaza sa intre pe teritoriul Romaniei printr-un punct rutier de trecere a frontierei sau de la locul de import sau data la care vehiculul de transport incarcat urmeaza sa fie pus in miscare si sa circule intre doua locatii situate pe teritoriul national sau intre o locatie situata pe teritoriul Romaniei si un punct rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;
11. cod UIT - codul unic generat de Sistemul RO eTransport prin intermediul caruia se identifica bunurile aferente fiecarei relatii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat;
12. identificarea prin cod UIT - detinerea codului UIT pe tot timpul transportului de catre operatorul de transport rutier, in format fizic sau electronic, impreuna cu documentul care insoteste transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.
Articolul 3
Sistemul RO e-Transport reprezinta ansamblul de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national, care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare din sau in lantul de aprovizionare, pe baza codului UIT. Sistemul este gestionat de catre Ministerul Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Centrul National pentru Informatii Financiare.
Articolul 4
(1) Sistemul RO e-Transport include:
a) module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat;
b) elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantitatilor de produse transportate, precum si orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;
c) componente software pentru analiza integrata a datelor.
(2) Sistemul RO e-Transport utilizeaza date si informatii detinute la nivelul institutiilor sau autoritatilor publice, precum si al structurilor subordonate sau coordonate de catre acestea, care sunt necesare indeplinirii scopului prevazut de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Autoritatile sau institutiile publice care, direct sau prin intermediul structurilor subordonate sau coordonate, detin orice fel de date sau informatii necesare indeplinirii scopului prevazut la art. 3 au obligatia de a le pune la dispozitie gratuit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pe baza de protocol incheiat in acest sens.
(4) Sistemul RO e-Transport se interconecteaza cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau Autoritatii Vamale Romane.
(5) Pe masura dezvoltarii sistemelor informatice, Sistemul RO e-Transport se poate interconecta cu alte sisteme de monitorizare si control.
(6) Pentru realizarea atributiilor specifice prevazute in actele normative, autoritatile sau institutiile publice pot avea acces la datele si informatiile din Sistemul RO e-Transport, pe baza de protocol incheiat in acest sens cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Articolul 5
Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana, monitorizeaza transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national prin intermediul Sistemului RO e-Transport.
Articolul 6
(1) Resursele financiare si materiale necesare infiintarii, functionarii, dezvoltarii, implementarii si mentenantei Sistemului RO e-Transport se asigura de catre Ministerul Finantelor din bugetul propriu, prin Centrul National pentru Informatii Financiare.
(2) Personalul de specialitate necesar infiintarii, functionarii, dezvoltarii, implementarii si mentenantei Sistemului RO eTransport se asigura de Ministerul Finantelor in limita posturilor aprobate pentru Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Autoritatea Vamala Romana si Centrul National pentru Informatii Financiare.
(3) Autoritatile si institutiile publice prevazute la art. 4 alin. (3) asigura din bugetele proprii resursele necesare furnizarii datelor si informatiilor detinute catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si interconectarea cu Sistemul RO e-Transport.
Articolul 7
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor pune la dispozitia utilizatorilor, in mod gratuit, modulele informatice prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a), in vederea obtinerii codului UIT.
Articolul 8
(1) Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
(2) Utilizatorii prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.
(3) Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat.
Articolul 9
(1) Utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) declara in sistemul RO e-Transport, prin optiune, datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Incepand cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) sunt obligati sa declare in Sistemul RO eTransport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.
Articolul 10
Conducatorul vehiculului de transport este obligat sa prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau al Autoritatii Vamale Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Articolul 11
(1) Pentru generarea codului UIT, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) pot declara in Sistemul RO eTransport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
(2) Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, incepand cu data declarata pentru inceperea transportului. Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.
(3) Este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
(4) Este interzisa descarcarea pe teritoriul Romaniei a bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, cu exceptia celor care fac obiectul depozitarii sau formarii unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.
Articolul 12
In cazul in care sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate, iar codul UIT sau codurile UIT insotesc documentul de transport aferent acestora.
Articolul 13
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2), art. 11 alin. (2) si (4);
b) declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (2), art. 11 alin. (3) si art. 12;
d) nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a prevederilor art. 10.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
(4) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. d) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Articolul 14
(1) Constatarea si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau al Autoritatii Vamale Romane.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 13 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 15
(1) Procedura de aplicare a prezentei ordonante de urgenta si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizarii se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al Autoritatii Vamale Romane, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emis in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se stabilesc bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
Articolul 16
Fac exceptie de la prevederile prezentei ordonante de urgenta transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si organizatiilor internationale, fortelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care Romania a incheiat acorduri in domeniu sau ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau a executarii contractelor de achizitie publica care necesita impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului.
Articolul 17
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu aduc atingere legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal.
(2) Datele si informatiile cu caracter personal obtinute in Sistemul RO e-Transport pot fi folosite exclusiv in acest scop sau in scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal.
(3) Modalitatile de publicare, in scopul asigurarii transparentei si tragerii la raspundere, a datelor cu caracter personal care au fost colectate in cadrul Sistemului RO eTransport trebuie sa fie in concordanta cu scopul publicarii si protectiei sferei private.
(4) Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, asigura managementul datelor si informatiilor existente in Sistemul RO e-Transport, cu respectarea prevederilor art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 18
Prevederile art. 13 si 14 intra in vigoare la data de 1 iulie 2022.
Articolul 19
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1202 din 18 decembrie 2021.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
A fost aprobata Procedura de utilizare si functionare a sistemului E-Transport (Ordinul 1190/2022)E-Transport: Mai multe entitati au OBLIGATIA utilizarii sistemului (OUG 132/2022)E-Transport: Din 15 decembrie 2023 trebuie declarate in sistem TOATE transporturile internationale de bunuri, conform OUG 115/2023E-Transport in 2024: Trebuie declarate in sistem TOATE transporturile internationale sau doar cele care contin bunuri cu risc fiscal?E-Transport, modificat din nou de ANAF. Mai multe categorii de vehicule vor avea obligatia utilizatii sistemuluiUltimele articole
Modificari E-Transport: Va fi infiintat un registru electronic cu date despre sanctiunile aplicate prin OUG 41/2022Proiect OUG e-Transport: Contravaloarea marfii NU va mai fi confiscata 100% din prima. Apare un sistem gradualE-Transport: Ce sanctiuni se aplica de la 1 ianuarie 2025E-Transport: Noutati legate de procedura pentru functionarea sistemuluiAplicatia e-Transport este disponibila online! Pana pe 31 august 2024 NU se aplica sanctiuniArticole similare
Modificari E-Transport: Va fi infiintat un registru electronic cu date despre sanctiunile aplicate prin OUG 41/2022E-Transport: Exista situatii in care trebuie obtinute mai multe coduri UIT?Sistemul RO e-Transport: 9 schimbari importante propuse de Ministerul Finantelor (Proiect de OUG)E-Transport in 2024: Transportatorii vor face raportarile in sistem?E-Transport in 2024: Trebuie declarate in sistem TOATE transporturile internationale sau doar cele care contin bunuri cu risc fiscal?Ultimele articole
Reminder! Decontul precompletat RO e-TVA se utilizeaza incepand cu data de 1 august 2024Bunuri/produse cu risc fiscal ridicat 2024 vizate de e-TransportE-Transport: Transporturile interne cu marfa care NU contin bunuri cu risc fiscal ridicat se declara in sistem?E-Transport in 2024. Care este cursul valutar folosit pentru declararea bunurilor in sistem?Precizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililorArticole similare
RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizateE-Transport devine obligatoriu de la 1 iulie insa amenzile contraventionale NU vor fi aplicate pana in septembrieDin 1 iulie 2022 firmele pot fi amendate cu pana la 100.000 lei daca NU declara transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicatDin 1 octombrie 2022 se vor aplica amenzile pentru nerespectarea legislatiei privind sistemul E-Transport, conform OUG 106/2022Din 1 iulie 2022 devine OBLIGATORIE utilizarea sistemului RO e-Transport pentru produsele cu risc fiscal ridicatSfaturi de la experti
Trecerea la sistemul de impozitare pe profit in conditiile suspendarii singurului contract de munca
Intrebare: In cazul in care singurul salariat al societatii intra in concediu prenatal si nu are la societatea noastra stagiul de cotizare de 6 luni ca si conditie indeplinita (este pontat absent motivat si are rest de plata si taxe de plata...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Regim fiscal pentru servicii de radiologie dentara
Intrebare: Cabinet stomatologic la 31.10.2024 atinge pragul de 300.000 lei din incasari din servicii stomatologice. In varianta in care, in afara de activitatea propriu-zisa de asistenta si tratament stomatologic, firma a achizitionat si un...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Creditare societate. Reglementari cheie si studii de caz utile
Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna
Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante
Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA