
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a publicat pe site-ul institutiei, proiectul de ordin comun al presedintelui ANAF si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.
Prin noul Proiect de Ordin fiscul aduce mai multe modificari procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO-e Transport.
Amintim ca daca Proiectul va fi aprobat si publicat in Monitorul Oficial, mai multe categorii de vehicule vor avea obligatia utilizarii sistemului.
Categoriile de operatiuni de transport al bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national sunt cele prevazute la art. 2 pct. 9 din OUG nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare. Este vorba despre vehiculele rutiere cu o masa maxima autorizata de cel putin 2,5 tone daca indeplinesc mai multe conditii.
Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport se face de operatorii economici prevazuti la art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit.
Pentru declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, declarantul utilizeaza mijloacele de identificare electronica pentru accesarea SPV, pentru:
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
a) interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul emitentului cu Sistemul RO e-Transport, utilizand o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);
b) utilizarea aplicatiei puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor.
Documentatia tehnica pentru microservicii si aplicatia prevazute la alin. (3) sunt disponibile la adresa web https://mfinante.gov.ro/ro/web/etransport.
In urma transmiterii datelor aferente unui transport de bunuri cu risc fiscal ridicat, Sistemul RO e-Transport atribuie automat un numar unic de identificare (UIT), utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului.
Date declarate in Sistemul RO e-Transport
In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.
Sistemul RO e-Transport permite utilizatorului sa selecteze contribuabilul pentru care declara datele transporturilor cu risc fiscal ridicat in functie de drepturile pe care acesta le detine.
In raport cu tipul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prevazute la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, declarantul va selecta tipul operatiunii comerciale desfasurate in functie de care aplicatia informatica va activa campuri specifice de date.
In cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri, in Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.
Pentru transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat efectuat in sistem grupaj, se detine un numar de coduri UIT egal cu numarul de partide de bunuri cu risc fiscal ridicat care fac obiectul respectivului transport.
La stabilirea masei brute totale a bunurilor care fac obiectul unei partide de bunuri pentru care exista obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport se iau in considerare si ambalajele necesare comercializarii si transportului bunurilor.
Stabilirea valorii totale a bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul transportului declarat in Sistemul RO e-Transport, va avea in vedere:
a) valoarea bunurilor transportate nu include TVA;
b) in cazul tranzactiilor comerciale decontate in valuta, conversia in lei se va face la cursul de schimb BNR valabil la data declararii transportului in Sistemul RO e-Transport;
c) in functie de tipul tranzactiei declarate in Sistemul RO e-Transport, valoarea bunurilor transportate va face referire la valoarea cunoscuta potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile dupa caz, la momentul declararii.
In situatia in care bunurile cu risc fiscal ridicat nu au fost receptionate sau au fost receptionate partial de beneficiarul/destinatarul mentionat in Sistemul RO e-Transport la momentul obtinerii codului UIT, bunurile nereceptionate vor reveni la expeditor in baza codului UIT initial. Returul ulterior al bunurilor care au fost receptionate, formeaza o noua partida de bunuri pentru care este necesara obtinerea unui cod UIT nou de catre partea care returneaza bunurile cu risc fiscal ridicat.
In cazul in care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt transportate la nivel national cu mijloace de transport apartinand mai multor categorii de transport: naval, feroviar, aerian, rutier, in Sistemul RO e-Transport se va declara numai componenta de transport rutier, situatie in care locul de incarcare respectiv descarcare, va fi considerat locul in care mijlocul de transport rutier va prelua sau preda, dupa caz bunurile transportate.
Pentru declararea transportului bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer sau transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului prevazute la art. 2 pct. 9 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, declarantii vor selecta in aplicatia informatica RO e-Transport, optiunea de transport similara in campul de date ”Tip operatiune”, urmata de selectia in campul de date ”Scopul Operatiunii” a unei optiuni in concordanta cu destinatia bunurilor transportate.
Modificarea datelor declarate in sistemul RO e-Transport dupa obtinere codului UIT
In perioada celor 3 zile calendaristice prevazute la art. 11 alin (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai tarziu de punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, datele declarate in Sistemul RO e-Transport pot fi modificate cu pastrarea codului UIT initial.
Dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, pentru actualizarea informatiilor privind identificarea vehiculului de transport rutier, organizatorul transportului va accesa prin intermediul contului propriu din SPV aplicatia informatica RO e-Transport.
Precizari referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole
Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole achizitionate de la producatori agricoli pe baza carnetului de comercializare precum si transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, mentionate la art. 11 alin. (1) si (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, cu modificarile si completarile ulterioare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.
Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole vegetale care indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 alin. (1) - (3) din Legea nr. 108/2014 privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
OUG 87/2024 pentru E-TRANSPORT, e-TVA, e-Factura si salariul minimRaportare in E-Factura si E-TRANSPORT: Din 1 iulie 2022 contribuabilii au obligatii noi in relatia cu ANAFE-Sigiliu in 2024: Cum vor fi alese transporturile care vor fi monitorizate de autoritati prin sistem?Firmele NU pot ramane la statutul de microintreprindere din 2023 daca au doar angajati cu CIM part-timeDe la 1 ianuarie 2023 vor fi acordate amenzi de pana la 100.000 lei pentru incalcarea normelor privind transporturile de bunuri cu risc fiscalUltimele articole
E-TRANSPORT: A fost extinsa lista de bunuri cu risc fiscal ridicat?GHID E-TRANSPORT 2025: Termene, Obligatii si SanctiuniSistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025E-TRANSPORT in 2025: Codul UIT este obligatoriu la livrari intracomunitare. Exemplu practicCodul UIT pentru persoane fizice: Ce trebuie sa stie firmele de curierat?Articole similare
Revista Romana de Fiscalitate nr. 33, Noiembrie 2009MFP: Tarife de prima maxime aplicabile de catre societatile de asigurare care practica asigurarea obligatorie de raspundere civila autoCe se intampla cu combustibilul nedeductibil?Noutati Legislatie Fiscala 06 - 10 aprilie 2009Contracte de comodat. Regimul fiscal al cheltuielilorUltimele articole
Deducere limitata in cazul autoturismelor. Cum procedam la deductibilitatea TVA?Facturi de leasing. Inregistrari contabile valabile de la 1 iulie 2012Nou: Tabel comparativ TVA. Modificari in Codul fiscal aduse de OUG nr. 24Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009Limitarea dreptului de deducere a TVA pentru autoturismeSfaturi de la experti
Acordare premii in bani elevilor de liceu
Intrebare: Daca liceul nu are o fundatie/asociatie inscrisa in Registrul OUG, pot incheia un contract direct cu liceul pentru acordarea premiilor, iar cheltuiala sa fie considerata sponsorizare deductibila din impozitul pe profit? Daca da,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cheltuieli de transport in regimul de marja contabilizare si TVA
Intrebare: Facturile pentru autoturismele second-hand le-am inregistrat in contul 371, iar facturile conexe le-am inregistrat pe cheltuieli, respectiv in contul 624, aplicand taxarea inversa. Este obligatoriu sa includ aceste cheltuieli in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA