Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Prestari servicii in sistem lohn. Obligatii privind utilizarea E- Factura si E-Transport

17-Iun-2022
5678
Prestari servicii in sistem lohn. Obligatii privind utilizarea E- Factura si E-Transport

O societate, platitoare de TVA, cu cod CAEN 1414 Fabricarea de articole de lenjerie de corp, cod de confectii ce intra in categoria produselor cu risc fiscal ridicat de evaziune fiscala tranzactionate in relatia B2B (business to business), lucreaza in sistem SEMI LOHN, cu parteneri din RO, din UE si NON UE (Marea Britanie), adica factureaza confectionare camasi, insemnand manopera servicii confectii textile si accesorii (ata, nasturi, balene etc.) ce intra in confectionarea camasii. Precizam ca tesatura este furnizata de partenerul din RO, din UE sau NON UE. 


Intrebarea nostra este: pentru care din situatiile prezentate societarea are obligativitatea de a emite facturile in sistemul RO e Factura si de a fi monitorizate prin sistemul RO e Transport incepand cu 01.07.2022?

Raspunsul consultantului fiscal Ionut Jinga: 

Referitor la sistemul e Factura

Conform OUG nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Art. XXXVII. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 10-12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, pentru produsele cu risc fiscal ridicat stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, comercializate in relatia B2B:

a) furnizorii pot, in perioada 1 aprilie-30 iunie 2022, sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura;


b) furnizorii sunt obligati, incepand cu data de 1 iulie 2022, sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.

(2) Furnizorii prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) In ordinul prevazut la alin. (1), Agentia Nationala de Administrare Fiscala justifica temeinic pentru fiecare produs incadrarea in categoria produselor cu risc fiscal ridicat. Prin produs cu risc fiscal ridicat se intelege produsul la a carui comercializare exista risc ridicat de frauda si evaziune fiscala. Lista produselor incadrate in aceasta categorie se reevalueaza periodic.


OPANAF nr. 12/2022 privind stabilirea produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate in relatia B2B
Art. 1. - Produsele cu risc fiscal ridicat, comercializate in relatia B2B, pentru care se transmit facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, si justificarea incadrarii produselor in aceasta categorie sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Avand in vedere prevederile legale de mai sus, rezulta faptul ca, intrucat nu comercializati una dintre categoriile de produse cu risc fiscal ridicat (printre care si imbracaminte), ci doar facturati contravaloarea serviciilor (lucrarilor efectuate asupra articolelor de imbracaminte), opinia mea este ca nu trebuie sa transmiteti facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura de la 1 iulie 2022.

Referitor la sistemul e Transport
Incepand cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.
Printre categoriile de bunuri cu risc fiscal ridicat, potrivit Ordinului ANAF 802/2022 se numara si:
Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv
Incaltaminte, ghete si articole similare; parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv


Cine declara in sistemul Ro e-Transport

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:

destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

Utilizatorii prevazuti mai sus sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.

Principalele reglementari din Proiectul de ordin ANAF aflat pe site-ul www.anaf.ro, pentru dezbatere publica

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, s-a reglementat faptul ca prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al Autoritatii Vamale Romane se stabilesc procedura de aplicare a OUG nr. 41/2022 si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizarii.

In acest sens, prin proiectul de ordin au fost stabilite procedura de aplicare a OUG nr. 41/2022 si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.

Proiectul de ordin aproba Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.

Potrivit proiectului de ordin, categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in sistemul Ro e-Transport sunt cele care au o masa maxima autorizata de minim cu 3,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului.
Avand in vedere aceste prevederi legale, precum si proiectul de ordin aflat in dezbatere publica, pana la aparitia acestui ordin in Monitorul oficial (care aproba procedura de declarare in sistemul RO e TRANSPORT si categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in sistemul Ro e-Transport), nu putem emite o opinie clara privind obligatia inregistrarii in sistemul RO e Transport.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Venituri neimpozabile. Ce venituri intra in plafonul lunar de 33% in 2025

    • Veniturile neimpozabile care pot fi incluse in plafonul lunar de 33% din salariul de baza sunt reglementate conform modificarilor aduse Codului Fiscal si in continuarea acestui articol le vom vedea pe cele care sunt in continuare aplicabile, pentru anul 2025. Reamintim ca in acest plafon sunt incluse mai multe beneficii care pot fi acordate de angajatori salariatilor lor. Acestea nu sunt supuse impozitului pe venit, in conditiile in care acestea respecta anumite limite si reguli stabilite prin...» citeste mai departe aici

  • Baza de calcul CASS PFA. Model de calcul pentru PFA la norma de venit si reglementari cheie

    • Contributia de asigurari sociale de sanatate trebuie achitata in anul 2025 si de catre persoanele fizice. In acest articol vom vedea ce contributii trebuie sa plateasca aceste persoane, un model de calcul pentru PFA la norma de venit, dar si cateva reglementari cheie.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Cerere corectie decont TVA si reglementari cheie

    • Cererea de corectie decont TVA este un document folosit atat de contribuabilii persoane juridice, cat si de persoanele fizice inregistrate in scopuri de TVA pentru a rectifica anumite informatii declarate anterior. Corectarea erorilor trebuie realizata cu respectarea unor proceduri stricte impuse de legislatia fiscala pentru a evita posibilele sanctiuni. In acest articol, explicam in detaliu procedura de corectare a decontului de TVA, reglementarile cheie pe care trebuie sa le respectati si va...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile ar putea fi MAJORAT la suma de 6.075 lei

    • Un nou Proiect Legislativ, propus de USR, ar putea veni in sprijinul antreprenorilor care vor beneficia de o limita mai mare pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile curente de care afacerile lor au nevoie. Daca in prezent pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile de bunuri este de 2.500 lei, acesta ar putea fi majorat la suma de 6.075 lei, pentru a fi adaptat la preturile de piata curente, care sunt mult mai mari fata de cat erau in momentul in care a fost stabilit actualul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016