
Raportul Special
realizat de specialisti
O societate, platitoare de TVA, cu cod CAEN 1414 Fabricarea de articole de lenjerie de corp, cod de confectii ce intra in categoria produselor cu risc fiscal ridicat de evaziune fiscala tranzactionate in relatia B2B (business to business), lucreaza in sistem SEMI LOHN, cu parteneri din RO, din UE si NON UE (Marea Britanie), adica factureaza confectionare camasi, insemnand manopera servicii confectii textile si accesorii (ata, nasturi, balene etc.) ce intra in confectionarea camasii. Precizam ca tesatura este furnizata de partenerul din RO, din UE sau NON UE.
Intrebarea nostra este: pentru care din situatiile prezentate societarea are obligativitatea de a emite facturile in sistemul RO e Factura si de a fi monitorizate prin sistemul RO e Transport incepand cu 01.07.2022?
Raspunsul consultantului fiscal Ionut Jinga:
Referitor la sistemul e Factura
Conform OUG nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Art. XXXVII. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 10-12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, pentru produsele cu risc fiscal ridicat stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, comercializate in relatia B2B:
a) furnizorii pot, in perioada 1 aprilie-30 iunie 2022, sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura;
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
(2) Furnizorii prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In ordinul prevazut la alin. (1), Agentia Nationala de Administrare Fiscala justifica temeinic pentru fiecare produs incadrarea in categoria produselor cu risc fiscal ridicat. Prin produs cu risc fiscal ridicat se intelege produsul la a carui comercializare exista risc ridicat de frauda si evaziune fiscala. Lista produselor incadrate in aceasta categorie se reevalueaza periodic.
OPANAF nr. 12/2022 privind stabilirea produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate in relatia B2B
Art. 1. - Produsele cu risc fiscal ridicat, comercializate in relatia B2B, pentru care se transmit facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, si justificarea incadrarii produselor in aceasta categorie sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, rezulta faptul ca, intrucat nu comercializati una dintre categoriile de produse cu risc fiscal ridicat (printre care si imbracaminte), ci doar facturati contravaloarea serviciilor (lucrarilor efectuate asupra articolelor de imbracaminte), opinia mea este ca nu trebuie sa transmiteti facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura de la 1 iulie 2022.
Referitor la sistemul e Transport
Incepand cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.
Printre categoriile de bunuri cu risc fiscal ridicat, potrivit Ordinului ANAF 802/2022 se numara si:
Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv
Incaltaminte, ghete si articole similare; parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv
Cine declara in sistemul Ro e-Transport
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Utilizatorii prevazuti mai sus sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.
Principalele reglementari din Proiectul de ordin ANAF aflat pe site-ul www.anaf.ro, pentru dezbatere publica
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, s-a reglementat faptul ca prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al Autoritatii Vamale Romane se stabilesc procedura de aplicare a OUG nr. 41/2022 si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizarii.
In acest sens, prin proiectul de ordin au fost stabilite procedura de aplicare a OUG nr. 41/2022 si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
Proiectul de ordin aproba Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.
Potrivit proiectului de ordin, categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in sistemul Ro e-Transport sunt cele care au o masa maxima autorizata de minim cu 3,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 Kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului.
Avand in vedere aceste prevederi legale, precum si proiectul de ordin aflat in dezbatere publica, pana la aparitia acestui ordin in Monitorul oficial (care aproba procedura de declarare in sistemul RO e TRANSPORT si categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in sistemul Ro e-Transport), nu putem emite o opinie clara privind obligatia inregistrarii in sistemul RO e Transport.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Regulile E-FACTURA, modificate prin Legea 296/2023. Vezi TOATE schimbarile care au intrat in vigoare din 11 noiembrie 2023E-FACTURA: Exemplu de monografie pentru facturile de avans si storno avansE-FACTURA in 2024. Sistemul se aplica si II-urilor, IF-urilor sau PFA-urilor?RO e-Transport. Obligatii, noutati in 2024 si lista produselor vizateE-FACTURA. Bolos anunta posibilitatea extinderii perioadei pentru care NU se aplica sanctiuniUltimele articole
E-FACTURA: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPVFacturile simplificate B2B si B2C vor trebui transmise in E-FACTURA incepand cu 2025Factura proforma in contextul E-FACTURA. Mai poate fi utilizata sau nu?Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025E-FACTURA si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaArticole similare
A fost aprobata Procedura de utilizare si functionare a sistemului E-TRANSPORT (Ordinul 1190/2022)E-Factura in 2024. Sistemul se aplica si II-urilor, IF-urilor sau PFA-urilor?Noutati E-TRANSPORT pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabiliiE-Sigiliu in 2024: Cum vor fi alese transporturile care vor fi monitorizate de autoritati prin sistem?Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?Ultimele articole
E-Factura si E-TRANSPORT in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaE-TRANSPORT: Pentru operatorii economici autorizati, sanctiunile se amana pana la 1 ianuarie 2025RO E-TRANSPORT: 3 modificari importante introduse prin OUG 129/202412+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaCe trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileSfaturi de la experti
Deductibilitatea cheltuielilor cu combustibilul pentru deplasarile angajatilor
Intrebare: Avem angajati care conduc masina firmei si intocmesc foi de parcurs. Pe foaie de parcurs apare si km de la locul de munca la domiciuliul angajatului. Cum se procedeaza cu combustilul din punct de vedere fiscal? Este deductibil...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: In contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport local de calatori, asa scrie ca pentru acoperirea diferentelor de tarif se va face pe baza facturii emise de catre operator. In aceasta situatie, noi trebuie sa emitem...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA