Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Esalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificata

03-Feb-2025
4501
Esalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificata
Cuprins

Procedura esalonarii la plata in forma clasica si simplificata va fi modificata de ANAF, printr-un nou Proiect de Ordin pus in dezbatere publica pe site-ul oficial. Printre modificari amintim eliminarea unor documente pentru eficientizarea si simplificarea procesului administrativ, dar si introducerea unui nou formular pentru firmele aflate in procedura insolventei.

Esalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificata

Prevederile referitoare la acordarea esalonarilor la plata in forma clasica si simplificata au fost modificate si completate in decursul timpului, fapt ce a generat adaptarea procedurilor emise in aplicarea acestora, respectiv a:

- Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.90/2016 pentru aprobarea continutului cererii de acordare a esalonarii la plata si a documentelor justificative anexate acesteia, precum si a Procedurii de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central;

- Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, de catre organul fiscal central.

Modificare procedura de esalonare la plata in forma clasica

Prin acest proiect de act normativ se propune modificarea si completarea Anexei nr. 1 ”Continutul cererii de acordare a esalonarii la plata si documentele justificative anexate acesteia” si a Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central”, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 90/2016, care sa reglementeze urmatoarele aspecte:

1. actualizarea si imbunatatirea modelului cererii de acordare a esalonarii la plata;

2. revizuirea documentelor justificative care se anexeaza acestei cereri, in sensul diminuarii documentelor ce se depun de catre contribuabili, astfel incât comunicarea solicitarii de acordare a esalonarii la plata, prin mijloace electronice de transmitere la distanta (SPV), sa se realizeze mai facil;

3. actualizarea procedurii de acordare a inlesnirilor la plata prin:

- stabilirea competentei de acordare a inlesnirilor la plata in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, respectiv in sarcina organelor fiscale care administreaza obligatiile fiscale datorate de acestea;

- eliminarea obligativitatii debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situatia financiara anuala, situatia incasarilor si platilor pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a esalonarilor la plata, precum si situatia privind indicatorii orientativi si alte informatii. In fapt, pentru constatarea situatiei de dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si a capacitatii de plata pe perioada de esalonare a debitorului, organele fiscale vor analiza, pe baza informatiilor pe care le detin, cu privire la disponibilitatile banesti pe care debitorii le detin in conturile bancare, precum si cu privire la veniturile pe care acestia le realizeaza, in cazul persoanelor fizice;

- mentinerea competentei organelor fiscale din subordinea A.N.A.F. de a acorda inlesniri la plata pentru creantele vamale stabilite de catre organele vamale prin decizii de regularizare a situatiei si transmise spre recuperare prin executare silita organelor fiscale, ca urmare a precizarilor transmise de A.V.R. prin adresa nr.25274/09.10.2023, din urmatoarele considerente:

Potrivit prevederilor art. 1, alin. (2) din Legea nr. 268/2021 pentru infiintarea Autoritatii Vamale Române si pentru modificarea unor acte normative, pentru creantele fiscale aflate in administrarea sa potrivit legii, Autoritatea Vamala Româna (A.V.R.) indeplineste competentele de organ fiscal central in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pe de alta parte, in conformitate cu prevederile art. 2, alin. (2) din H.G. nr. 237/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, A.V.R. asigura administrarea, cu exceptia actiunilor de inspectie fiscala si a stingerii creantelor fiscale prin executare silita efectuate potrivit Codului de procedura fiscala, a impozitelor, taxelor si a altor venituri bugetare, date prin lege in competenta sa, respectiv a:

a) taxelor vamale, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul vamal al Uniunii, si a altor resurse proprii traditionale ale bugetului unional prevazute la art. 2 alin. (1) lit. (a) din Decizia (UE, Euratom) 2020/2.053 a Consiliului din 14 decembrie 2020 privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene si de abrogare a Deciziei 2014/335/UE, Euratom;

b) accizelor si taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor Codului fiscal.

In acest sens, A.V.R. a considerat ca, pentru TVA si accize la import, organul fiscal central are competenta in acordarea inlesnirilor la plata prevazute de lege, având in vedere prevederile legale mai sus invocate, respectiv Legea nr. 268/2021, H.G. nr. 237/2022, cu modificarile si completarile ulterioare si Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste taxele vamale, A.V.R. considera ca, prevederile Cap.IV si Cap. IV1 din Codul de procedura fiscala nu contravin Regulamentului (UE) nr. 952/2013 si Deciziei (UE, Euratom) 2020/2053 a Consiliului din 14 decembrie 2020, având in vedere ca debitele vamale care pot face obiectul esalonarii la plata sunt cele pentru care s-a solicitat A.N.A.F. executarea silita, raportat la prevederile art. 113 din Regulamentul (UE) 952/2013, respectiv ”autoritatile vamale utilizeaza toate mijloacele de care dispun in conformitate cu legislatia statului membruin cauza pentru a asigura plata cuantumului respectiv”.

- prevederi privind acordarea esalonarii la plata in cazul debitorilor care constituie garantii intr-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlenirilor la plata;

- actualizarea prevederilor referitoare la verificarea conditiilor de acordare/modificare/mentinere a esalonarii la plata prevazute in continutul referatelor ”A”si ”B”;

- prevederi privind neincluderea in decizia de modificare a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale pentru care nu se acorda esalonare la plata;

- prevederi privind reducererea numarului de cereri de modificare a esalonarii la plata si de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata, de la doua cereri la o singura cerere intr-un an calendaristic sau fractie de an calendaristic;

- abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de esalonare la plata in cazul modificarii deciziei de esalonare la plata;

4. procedura de acordare a esalonarii la plata in cazul debitorilor care se afla in procedura insolventei;

5. actualizarea modelelor formularelor prevazute de procedura de acordare a inlesnirilor la plata;

6. introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea iesirii din procedura insolventei.

Modificare procedura de esalonare la plata in forma simplificata

Prin acest proiect de act normativ se propune si modificarea si completarea Anexei ”Procedura de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, de catre organul fiscal central, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.1767/2021, care sa reglementeze urmatoarele aspecte:

1. mentinerea competentei organelor fiscale din subordinea A.N.A.F. de a acorda inlesniri la plata pentru creantele vamale stabilite de catre organele vamale prin decizii de regularizare a situatiei si transmise spre recuperare prin executare silita organelor fiscale, din considerentele prevazute la esalonarea clasica;

2. eliminarea prevederilor referitoare la acordarea esalonarii la plata, in forma simplificata pentru debitorii prevazuti la art.204 din Codul de procedura fiscala, respectiv cei care trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen pentru a se mentine autorizatia, acordul ori alt act administrativ similar;

3. prevederi privind reducererea numarului de cereri de modificare a esalonarii la plata si de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata, de la doua cereri la o singura cerere pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata;

4. abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de esalonare la plata in cazul modificarii deciziei de esalonare la plata;

5. abrogarea prevederilor referitoare la renuntarea la intentia de a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare in cazul in care au fost depuse notificari potrivit Ordonanta Guvernului nr.6/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, din urmatoarele considerente:

Prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1767/2021 a fost aprobata Procedura de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, de catre organul fiscal central.

Astfel, potrivit prevederilor art.1, alin. (7) din aceasta procedura, ”debitorii care au depus notificari potrivit cap. I din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, aprobata prin Legea nr. 216/2021 sau cap. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile ulterioare, prin depunerea cererii prevazute la alin. (1) renunta la intentia de a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare/anularea la plata a obligatiilor accesorii. .....”.

Aceste prevederi au fost preluate si in formularul cererii de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata.

Ulterior intrarii in vigoare a acestei prevederi, contribuabilii au sesizat faptul ca dispozitiile legale anterior invocate, aprobate prin ordin al presedintelui ANAF, adauga la cele ale Ordonantei Guvernului nr. 6/2019, cu modificarile si completarile ulterioare. In fapt, prin Ordonanta Guvernului nr. 6/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, nu s-a reglementat ca prin depunerea cererii de acordare a esalonarii la plata, in forma simplificata, se anuleaza intentia contribuabilului de a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare.

6. actualizarea modelelor formularelor prevazute de procedura de acordare a esalonarilor la plata, in forma simplificata.

7. introducerea unui nou formular privind acordul de principiu in cazul modificarii/mentinerii valabilitatii esalonarii la plata pentru debitorii care trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen pentru a se mentine autorizatia, acordul ori alt act administrativ similar, potrivit dispozitiilor art.II alin.(2) din O.G. nr.31/2022, in vederea constituirii garantiei prevazute de lege.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016