Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
In analiza de mai jos, vom stabili care este cuantumul cotei de calcul a majorarilor de intarziere si penalitati in cazul debitului de 787.788 lei la ANAF pentru perioada 27.07.2011 – 20.11.2014. De asemenea, tinand cont de faptul ca societatea a fost declarata in stare de faliment in data de 1.08.2012, vom vedea pe ce perioada se vor calcula majorari de intarziere. Prin sentinata penala din data de 05.09.2011, societatea este obligata sa achite debitul de 310.285 lei si majorari de intarziere aferente din data de 27.07.2011.
In istoric, cota majorarilor de intarziere/dobanzi pe zi de intarziere, este urmatoarea:
- 1 ianuarie 2006 - 30 iunie 2010: 0,10%
- 1 iulie - 30 septembrie 2010: 0,05%
- 1 octombrie 2010 - 1 martie 2014 ; 0,04 %
- 1 martie 2014 - 30.06.2015: 0,03%;
- 1 iulie 2015 - prezent: 0,02%.
In istoric, penalitatile de intarziere s-au calculat, aplicand 15% pana la 2 6.07.2013, daca intarzierea depaseste 60 de zile si 2%/zi de intarziere, incepand cu aceasta data.
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
a) obligatii fiscale cu termene de plata dupa data deschiderii procedurii insolventei, in ordinea vechimii, cu exceptia celor prevazute in planul de reorganizare confirmat;
b) sume datorate in contul ratelor din programele de plati ale obligatiilor fiscale, cuprinse in planul de reorganizare judiciara confirmat, precum si obligatiile accesorii datorate pe perioada reorganizarii, daca in plan s-au prevazut calcularea si plata acestora;
c) obligatii fiscale datorate si neachitate cu termene de plata anterioare datei la care s-a deschis procedura insolventei, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora, in situatia contribuabililor aflati in stare de faliment;
d) alte obligatii fiscale in afara celor prevazute la lit. a) – c).
(4) Organul fiscal competent va comunica debitorului modul in care a fost efectuata stingerea datoriilor prevazuta la alin. (1), cu cel putin 5 zile inainte de urmatorul termen de plata a obligatiilor fiscale. "
Avand in vedere ca accesoriile s-au calculat inainte de data inceperii procedurii de faliment, organul de administrare a aplicat prevederile alin. (1) al art. 115 "Daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante fiscale prevazute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanta fiscala principala pe care o stabileste contribuabilul sau care este distribuita, potrivit prevederilor art. 114, de catre organul fiscal competent, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine:
a) sumele datorate in contul ratei din luna curenta din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat o esalonare la plata, precum si dobanda sau majorarea de intarziere, dupa caz, datorata in luna curenta din grafic sau suma amanata la plata, impreuna cu dobanda sau majorarea de intarziere, dupa caz, datorata pe perioada amanarii, in cazul in care termenul stabilit pentru plata sumelor respective se implineste in luna curenta, precum si obligatiile fiscale curente de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii acordate;
b) obligatiile fiscale principale sau accesorii, in ordinea vechimii. In cazul stingerii creantelor fiscale prin dare in plata, se aplica prevederile art. 175 alin. (4^1);
c) sumele datorate in contul urmatoarelor rate din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat esalonarea, pana la concurenta cu suma esalonata la plata sau pana la concurenta cu suma achitata, dupa caz, precum si suma amanata la plata impreuna cu dobanda sau majorarea de intarziere datorata pe perioada amanarii, dupa caz;
d) obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea contribuabilului.
(2) Vechimea obligatiilor fiscale de plata se stabileste astfel:
a) in functie de scadenta, pentru obligatiile fiscale principale;
b) in functie de data comunicarii, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de organele competente, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii;
c) in functie de data depunerii la organul fiscal a declaratiilor fiscale rectificative, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de contribuabil. "
De retinut este faptul ca accesoriile se calculeaza de catre organul fiscal de administrare cu ajutorul unui program informatic, fara a fi calculate manual. Acel program, setat pe scandenta de plata a fiecarei obligatii de plata stabilite in functie de vectorul fiscal al societatii, este actualizat periodic, in functie de modificarile legislatiei privind Codul de procedura fiscala. Astfel, acest program genereaza, automat, situatia privind accesoriile datorate de catre contribuabil, la un moment dat.
Avand in vedere ca deschiderea procedurii de declarare in stare de faliment a avut loc la 1.08.2012, ulterior datei de 27.07.2011, nu a fost posibila aplicarea prevederilor art. 122^1 "Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul deschiderii procedurii insolventei" "Pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei. " din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. In acest caz, trebuie aplicate prevederile sentintei penale, chiar daca societatea se afla in faliment.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Impozit pe dividende neachitat si majorari de intarziere in anul 2014. Ce risca firma?Articole similare
ANAF e noul administrator pentru comisioanele datorate de angajatori inspectoratelor de muncaMFP modifica schemele de ajutor de statProiect MFP: Noi reguli pentru investitiile privind dezvoltarea regionala prin crearea de locuri de munca (modificarea HG 332/2014)Guvernul stimuleaza investiitiile cu impact major in economie si instituie noi scheme de ajutor de stat (Hotararea 628/2020)Studiu de caz: Split TVA si regulile de aplicareUltimele articole
Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?Consumatorii industriali scutiti de plata certificatelor verzi nu pot face concedieri timp de 10 aniDoar 1.500 de firme vor beneficia de sprijin de la stat pentru cheltuielile salarialePoprire creante fiscale neachitate. Cum procedam privind plata creantelor?Procedura completa pentru acordarea ajutoarelor de minimis pentru intreprinderile mici si mijlociiArticole similare
Cand se aplica scutirea de impozit a profitului reinvestit?Cum se calculeaza majorarile de intarziere in cazul rectificarii declaratiilor fiscaleCodul fiscal 2011 - Titlul VI (partea a III-a)Dividendele distribuite si neplatite ? sursa de finantare in vremuri de crizaINFORMARE ANOFM privind anularea creantelor fiscaleUltimele articole
Regulile E-Factura, modificate prin Legea 296/2023. Vezi TOATE schimbarile care au intrat in vigoare din 11 noiembrie 2023Esalonare la plata, conform OUG 20/2023. Ce impact au modificarile asupra PFA-urilor?ANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataEsalonarea la plata simplificata 2021: procedura de acordare si documentele necesareA aparut Cartea Verde a TVA, editia pe 2021! Sunt explicate in detaliu inclusiv noile reguli TVA cu aplicare de la 1 iulieArticole similare
Anularea sau reducerea penalitatilor si majorarilor de intarziere pentru persoane fiziceDoar doua luni de reducere la jumatate a penalitatilorANAF modifica procedura de anulare sau reducere a penalitatilor si a majorarilor de intarziereImportant: reducerea penalitatilor de intarziere pentru obligatiile fiscale restante la 31 august 2011Comunicat MFP privind anularea obligatiilor de plata din 2016Ultimele articole
Termenul limita de depunere a declaratiilor fiscale devansat pe data de 21 decembrie 2016Noua procedura pentru amnistia fiscala. Ce modificari s-au facut?Zoom fiscal: Atentie la amanarea/anularea la plata a obligatiilor de plata accesoriiFacilitatile fiscale explicate in detaliu. Amanarea la plata si anularea obligatiilor de plata accesoriiOrdonanta privind acordarea unor facilitati fiscale a fost publicata. Ce prevederi finale aduce OUG 44/2015?Articole similare
Exploatare si vanzare carbuni. AccizeImpozitul pe venitul IMM-urilor in 2011 a fost decis ieri in ParlamentCirculara MFP nr. 691736/2016: Inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor fizice si taxarea inversa pentru unele livrariDepuneti pana la 25 februarie 2016 declaratiile informative 392A, 392B, 393Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?Ultimele articole
D212 in 2024: Trebuie depusa rectificativa D212 pentru dobanzile incasate in 2023?Proiect: Cum va fi inregistrat in contabilitate impozitul minim pentru firmele mariPentru anul 2023 se mai poate ajusta norma de venit in cazul unui PFA?Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024CODUL FISCAL, modificat prin OUG 34/2024. Care sunt schimbarileSfaturi de la experti
Cont inregistrare avantaje salariale
Intrebare: O societate are 3 salariate carora le acorda cadou de 8 martie suma de 500 lei net fiecare. Am inregistrat in contabilitate plata astfel: % = 5311 1.500 lei 6458 cheltuieli sociale deductibile 5% FS 900 lei - partea neimpozabila...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Data trecerii la sistemul de impozitare pe profit
Intrebare: O persoana fizica detine la 31.12.2023 80% dintr-o societate platitoare de impozit pe profit care activeaza in domeniul HORECA si 51% intr-o societate cu codul CAEN 6920 - servicii de consultanta, audit financiar, servicii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<