Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cota majorari si penalitati debite restante. Care vor fi implicatiile fiscale?

14-Iul-2016
1965

In analiza de mai jos, vom stabili care este cuantumul cotei de calcul a majorarilor de intarziere si penalitati in cazul debitului de 787.788 lei la ANAF pentru perioada 27.07.2011 – 20.11.2014. De asemenea, tinand cont de faptul ca societatea a fost declarata in stare de faliment in data de 1.08.2012, vom vedea pe ce perioada se vor calcula majorari de intarziere. Prin sentinata penala din data de 05.09.2011, societatea este obligata sa achite debitul de 310.285 lei si majorari de intarziere aferente din data de 27.07.2011.

In istoric, cota majorarilor de intarziere/dobanzi pe zi de intarziere, este urmatoarea:
- 1 ianuarie 2006 - 30 iunie 2010: 0,10%
- 1 iulie - 30 septembrie 2010: 0,05%
- 1 octombrie 2010 - 1 martie 2014 ; 0,04 %
- 1 martie 2014 - 30.06.2015: 0,03%;
- 1 iulie 2015 - prezent: 0,02%.

In istoric, penalitatile de intarziere s-au calculat, aplicand 15% pana la 2 6.07.2013, daca intarzierea depaseste 60 de zile si 2%/zi de intarziere, incepand cu aceasta data.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii

Pentru calcularea accesoriilor, trebuie avuta in vedere ordinea de stingere a obligatiilor conform prevederilor O.G. nr. 92/2003, in vigoare la data de 27.07.2011 inscrisa in sentinta penala, reglementata prin art. 115 "Ordinea stingerii datoriilor", alin. (3) "Pentru debitorii care se afla sub incidenta Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, ordinea de stingere este urmatoarea:

 a) obligatii fiscale cu termene de plata dupa data deschiderii procedurii insolventei, in ordinea vechimii, cu exceptia celor prevazute in planul de reorganizare confirmat;

b) sume datorate in contul ratelor din programele de plati ale obligatiilor fiscale, cuprinse in planul de reorganizare judiciara confirmat, precum si obligatiile accesorii datorate pe perioada reorganizarii, daca in plan s-au prevazut calcularea si plata acestora;

c) obligatii fiscale datorate si neachitate cu termene de plata anterioare datei la care s-a deschis procedura insolventei, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora, in situatia contribuabililor aflati in stare de faliment;

d) alte obligatii fiscale in afara celor prevazute la lit. a) – c).

(4) Organul fiscal competent va comunica debitorului modul in care a fost efectuata stingerea datoriilor prevazuta la alin. (1), cu cel putin 5 zile inainte de urmatorul termen de plata a obligatiilor fiscale. "

Avand in vedere ca accesoriile s-au calculat inainte de data inceperii procedurii de faliment, organul de administrare a aplicat prevederile alin. (1) al art. 115 "Daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante fiscale prevazute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanta fiscala principala pe care o stabileste contribuabilul sau care este distribuita, potrivit prevederilor art. 114, de catre organul fiscal competent, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine:

a) sumele datorate in contul ratei din luna curenta din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat o esalonare la plata, precum si dobanda sau majorarea de intarziere, dupa caz, datorata in luna curenta din grafic sau suma amanata la plata, impreuna cu dobanda sau majorarea de intarziere, dupa caz, datorata pe perioada amanarii, in cazul in care termenul stabilit pentru plata sumelor respective se implineste in luna curenta, precum si obligatiile fiscale curente de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii acordate;

b) obligatiile fiscale principale sau accesorii, in ordinea vechimii. In cazul stingerii creantelor fiscale prin dare in plata, se aplica prevederile art. 175 alin. (4^1);

c) sumele datorate in contul urmatoarelor rate din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat esalonarea, pana la concurenta cu suma esalonata la plata sau pana la concurenta cu suma achitata, dupa caz, precum si suma amanata la plata impreuna cu dobanda sau majorarea de intarziere datorata pe perioada amanarii, dupa caz;

d) obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea contribuabilului.

(2) Vechimea obligatiilor fiscale de plata se stabileste astfel:
a) in functie de scadenta, pentru obligatiile fiscale principale;
b) in functie de data comunicarii, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de organele competente, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii;
c) in functie de data depunerii la organul fiscal a declaratiilor fiscale rectificative, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de contribuabil. "

De retinut este faptul ca accesoriile se calculeaza de catre organul fiscal de administrare cu ajutorul unui program informatic, fara a fi calculate manual. Acel program, setat pe scandenta de plata a fiecarei obligatii de plata stabilite in functie de vectorul fiscal al societatii, este actualizat periodic, in functie de modificarile legislatiei privind Codul de procedura fiscala. Astfel, acest program genereaza, automat, situatia privind accesoriile datorate de catre contribuabil, la un moment dat.

Avand in vedere ca deschiderea procedurii de declarare in stare de faliment a avut loc la 1.08.2012, ulterior datei de 27.07.2011, nu a fost posibila aplicarea prevederilor art. 122^1 "Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul deschiderii procedurii insolventei" "Pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei. " din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. In acest caz, trebuie aplicate prevederile sentintei penale, chiar daca societatea se afla in faliment.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cota majorari si penalitati debite restante. Care vor fi implicatiile fiscale?":
Rating:

Nota: 4.25 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"