Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facilitatile fiscale explicate in detaliu. Amanarea la plata si anularea obligatiilor de plata accesorii

03-Dec-2015
7482

Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 874 din 23 noiembrie 2015 a fost publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3831/2015 pentru aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale in cazul creantelor administrate de catre organul fiscal central.



Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale a fost creat cadrul legal pentru ca orice contribuabil, persoana fizica sau juridica, sa ajunga la zi cu plata taxelor si impozitelor, aceasta masura avand ca scop sprijinirea contribuabililor aflati in dificultate precum si stimularea achitarii obligatiilor de plata restante la buget.

Obiectul facilitatilor fiscale

Organul fiscal competent acorda urmatoarele facilitati fiscale:
- amanarea la plata a obligatiilor de plata accesorii pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 30 iunie 2016 inclusiv, in cazul in care nu se depune cererea de anulare a accesoriilor;

- anularea obligatiilor de plata accesorii.
Categoriile de obligatii de plata accesorii care, potrivit legii, pot face obiectul facilitatilor fiscale prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 sunt urmatoarele:
Categoriile de obligatii fiscale accesorii care pot face obiectul facilitatilor fiscale
a) penalitatile de intarziere;
b) o cota de 54,2% din dobanzi;
c) o cota de 77,1% din majorarile de intarziere datorate de contribuabili pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 46/2011.

Obligatiile de plata accesorii, prevazute mai sus, sunt aferente:

- obligatiilor de plata principale restante la 30 septembrie 2015 inclusiv;
- obligatiilor de plata principale declarate suplimentar de contribuabil prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile fiscale principale cu scadente anterioare datei de 30 septembrie 2015 inclusiv;

- obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015 inclusiv si stinse pana la aceasta data;
- obligatiilor de plata principale cuprinse in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
- Pentru obligatiile esalonate la plata potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2011 privind reglementarea acordarii esalonarii la plata, aprobata prin Legea nr. 15/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru care esalonarea se finalizeaza pana la data de 31 martie 2016, se anuleaza cota de 54,2% din dobanda esalonata la plata aferenta ratelor cu termene de plata ulterioare datei de 1 octombrie 2015. in acest caz, penalitatile de intarziere amanate la plata se anuleaza potrivit legii.

- Pentru obligatiile de plata reprezentand taxa pe valoarea adaugata cu scadente anterioare datei de 30 septembrie 2015 si care rezulta din inscrierea in randurile de regularizari din decontul de TVA a taxei colectate prin care se corecteaza taxa pe valoarea adaugata cu scadente anterioare datei de 30 septembrie 2015 inclusiv.
Contribuabilii care intentioneaza sa beneficieze de oricare dintre facilitatile fiscale prevazute de ordonanta de urgenta vor notifica organul fiscal competent cu privire la intentia de a beneficia de facilitati.

Notificarea

Notificarea se depune la registratura organul fiscal competent sau poate fi comunicata prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Notificarea se solutioneaza de catre organul fiscal competent, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, prin emiterea unei decizii de amanare la plata a obligatiilor de plata accesorii.

Notificarea va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
a) datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele si prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/imputernicitului, daca este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala, numarul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare inregistrate fiscal, potrivit legii;
b) obiectul notificarii, respectiv intentia de a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii;
c) data si semnatura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului.

In baza notificarii organul fiscal competent emite si comunica urmatoarele:
- catre contribuabil - decizia de amanare la plata a obligatiilor de plata accesorii;
- catre institutiile de credit la care debitorul are deschise conturi bancare si/sau catre tertii popriti la care detin/datoreaza sume de bani debitorului- adresa de sistare temporara, totala sau partiala, a executarii silite prin poprire.

Precizam ca, prin emiterea acestor acte, procedura de executare silita a obligatiilor de plata accesorii ce fac obiectul amanarii la plata se suspenda sau nu incepe, dupa caz.

In cazul in care contribuabilul nu a notificat organul fiscal, poate beneficia de anularea la plata a obligatiilor fiscale accesorii daca sunt stinse obligatiile fiscale principale prevazute de O.U.G. nr. 44/2015, iar diferentele de cote de obligatii fiscale accesorii ce nu fac obiectul anularii la plata (45, 8% din dobanzi) se achita utilizand, numarul de evidenta a platii.

31 martie 2016- data limita pentru stingerea obligatiilor de plata principale

Pentru a beneficia de facilitatile fiscale prevazute de Ordonanta de urgenta, contribuabilii au obligatia ca pana la data de 31 martie 2016, inclusiv, sa stinga prin orice modalitate obligatiile de plata principale, restante la 30 septembrie 2015.

30 iunie 2016 - data limita pentru depunerea cererii de anulare si pentru indeplinirea celorlalte conditii prevazute de lege

Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca contribuabilul pana la data de 30 iunie 2016, sunt urmatoarele:

- sa stinga, prin orice modalitate, o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor principale restante, stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale;
- sa stinga, prin orice modalitate, pana la termenul de plata prevazut de Codul de procedura fiscala, o cota de 45,8% din eventualele dobanzi calculate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale;
- sa stinga, prin orice modalitate, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, obligatiile de plata principale curente, cu termene de plata cuprinse intre data de 1 octombrie 2015 si 31 martie 2016;
- sa depuna, pana la data inregistrarii cererii de anulare a accesoriilor, toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal;
- sa depuna cererea de anulare a accesoriilor.

Anularea obligatiilor de plata accesorii se solicita de catre contribuabili, inclusiv de catre cei care au notificat organul fiscal, in baza unei cereri de anulare a accesoriilor depuse la registratura organului fiscal competent sau comunicate prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, fara anexarea altor inscrisuri.

Contribuabilul poate depune fie o singura cerere pentru toate facilitatile, fie cate o cerere pentru fiecare facilitate.

Cererea de anulare a accesoriilor cuprinde urmatoarele elemente:

a) datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele si prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/imputernicitului, daca este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala, numarul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare inregistrate fiscal, potrivit legii;

b) obiectul cererii, respectiv anularea obligatiilor de plata accesorii, cu precizarea facilitatilor solicitate, prevazute de ordonanta de urgenta;

c) perioada fiscala, scadenta si suma in cazul accesoriilor aferente taxei pe valoarea adaugata inscrise in randurile de regularizare;

d) data si semnatura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului.
in baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal competent analizeaza indeplinirea conditiilor prevazute de lege si emite decizia de anulare a obligatiilor de plata accesorii sau decizia de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, dupa caz.

In termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal competent emite decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii, datorate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale aferente. Dobanda individualizata in decizia trebuie stinsa in cota de 45,8%, in termenul prevazut de lege.

In scopul acordarii anularii, pentru diferentele de cote de obligatii de plata accesorii ce nu fac obiectul anularii la plata, contribuabilul poate opta pentru stingerea acestora utilizand in acest sens numarul de evidenta a platii. Pentru generarea numarului de evidenta a platii, contribuabilii pot accesa programul de asistenta pus la dispozitia acestora pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala la adresa www.anaf.ro sectiunea Asistenta contribuabili/ Programe utile.

Important! Contribuabilii pot solicita informatii suplimentare cu privire la facilitatile fiscale prevazute de Ordonanta de urgenta Guvernului nr. 44/2015 la structurile de asistenta contribuabili din cadrul organelor fiscale.


Sursa: ANAF, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016