Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noua amnistie fiscala versus impozite dublate in Noul Cod de Procedura Fiscala

20-Oct-2015
2186

Daca zilele trecute discutam despre Ordonanta care aproba acordarea unor noi facilitati fiscale, punem astazi in oglinda modificari din Noul Cod de Procedura Fiscala prin care se reechilibreaza balanta datoriilor fiscale.

Ca scurta reamintire, noua Ordonanta de Urgenta, aprobata la 14 octombrie, stabileste ca acei contribuabilii care isi vor achita pana la 31 martie 2016 obligatiile de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015 si administrate de ANAF, vor beneficia de anularea penalitatilor de intarziere aferente acestora, daca indeplinesc o serie de conditii.

In acest context, sa ne reamintim ca pentru acest an e valabil un nivel al dobanzii de intarziere de 0,03% pentru fiecare zi de intarziere si ca nivelul penalitatii de intarziere este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere.

Sa urmarim insa care sunt noile DOBANZI si PENALITATI pe care le aduce noul Cod de Procedura Fiscala. Asa cum aminteste consultantul fiscal Adrian Benta intr-o analiza recenta, noul Cod de Procedura Fiscala aplicabil din 2016 este adoptat prin Legea nr. 207/2015.

Pentru a discuta punctual pe text, redam inainte de aceasta prevederile referitoare la penalitatea de nedeclarare, asa cum e reglementata de Legea 207/2015:

ART. 181

Penalitatea de nedeclarare in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari


Rezolvati rapid si perfect legal orice problema generata de noile reglementari ce modifica in Codul fiscal 4 argumente solide pentru a va abona la Consilier – Taxe si Impozite pentru Contabili 1 Evitati garantat orice greseala fiscala din contabilitate 2 Va rezolvati rapid toate problemele de fiscalitate 3 Salvati sume importante din...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

(1) Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere.

(2) Penalitatea de nedeclarare stabilita potrivit alin. (1) se reduce, la cererea contribuabilului/platitorului, cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:

a) se sting prin plata sau compensare pana la termenul prevazut la art. 156 alin. (1);

b) sunt esalonate la plata, in conditiile legii. in acest caz, reducerea se acorda la finalizarea esalonarii la plata.

(3) Penalitatea de nedeclarare prevazuta la alin. (1) se majoreaza cu 100% in cazul in care obligatiile fiscale principale au rezultat ca urmare a savarsirii unor fapte de evaziune fiscala, constatate de organele judiciare, potrivit legii.
(4) Aplicarea penalitatii de nedeclarare prevazute de prezentul articol nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor prevazute de prezentul cod.

(5) Penalitatea de nedeclarare constituie venit al bugetului de stat.

(6) Organul fiscal nu stabileste penalitatea de nedeclarare prevazuta de prezentul articol daca aceasta este mai mica de 50 lei.

(7) Penalitatea de nedeclarare nu se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.

(8) Despre aplicarea penalitatii de nedeclarare potrivit alin. (1) sau, dupa caz, despre neaplicarea acesteia potrivit alin. (6) sau (7), se consemneaza si se motiveaza in raportul de inspectie fiscala. Prevederile art. 130 alin. (5) si ale art. 131 alin. (2) sunt aplicabile in mod corespunzator.

(9) In situatia in care obligatiile fiscale principale sunt stabilite de organul de inspectie fiscala ca urmare a nedepunerii declaratiei de impunere, se aplica numai penalitatea de nedeclarare, fara a se aplica sanctiunea contraventionala pentru nedepunerea declaratiei.

(10) Procedura de aplicare a prezentului articol se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(11) Cu exceptia situatiei prevazute la alin. (3), penalitatea de nedeclarare nu poate fi mai mare decat nivelul creantei fiscale principale la care se aplica, ori de cate ori prin aplicarea metodei de calcul prevazute la alin. (1) penalitatea de nedeclarare depaseste acest nivel."


Despre NEDECLARAREA la timp a sumelor corecte de plata, consultantul fiscal Adrian Benta spune, intr-o analiza publicata de Ziare.com:

"Mai exact, daca din diverse motive, nu s-au declarat la timp de catre contribuabil sumele corecte de plata, ci s-au declarat unele mai mici, atunci pentru aceasta fapta sanctiunea este plata penalitatii de nedeclarare. Aici se regaseste atat rea-vointa, cat si erorile contabile, inevitabile intr-un haos fiscal prin care sunt modificate anual circa 100 de legi".

ATENTIE! Un calcul simplu facut de Adrian Benta demonstreaza ca penalitate de nedeclarare ajunge la un procent de 29,2% pe an. Nu uitam ca, potrivit noilor modificari, penalitatea de nedeclarare se majoreaza cu 100% in cazul in care obligatiile fiscale principale au rezultat ca urmare a savarsirii unor fapte de evaziune fiscala.

De asemenea, de retinut ca penalitatea de nedeclarare se reduce, la cererea contribuabilului/platitorului, cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie se sting prin plata sau compensare. Iar prin aceste majorari pot fi grabite unele plati daca ne gandim ca multe astfel de decizii de plata ajung la instantele de judecata.

"Statistic in ultimii ani, in unele zone ale tarii, rata de desfiintare de catre instanta de judecata a deciziilor de impunere emise Fisc este foarte ridicata", spune Adrian Benta pentru sursa amintita mai sus.

Cum se dubleaza impozitele?

In primul rand, sa retinem ca se majoreaza cu 100% penalitatile de nedeclarare pentru sumele provenite din fapte de evaziune fiscala. In afara de aceste situatii, in rest "penalitatea de nedeclarare nu poate fi mai mare decat nivelul creantei fiscale principale la care se aplica", asa cum explica Adrian Benta.

"Aceasta este situatia cand nedeclararea se identifica dupa mai multi ani de la data nasterii impozitului nedeclarat, cand procentul de 29,2% pe an, ar duce la o crestere mai mare de 100% fata de debit, conform art. 181 alin. (11) din noul Cod de Procedura Fiscala. Adica penalitatea de nedeclarare este o suma egala numai cu impozitul.

In concluzie, prin aceste dobanzi si penalitati de orice fel datorate din 2016, am scapat de pericolul dusmanoasei relaxari fiscale, echilibrul bugetar nu este afectat, iar banii contribuabilului sunt folositi doar pentru cetatean", a mai explicat consultantul fiscal.


In rest, ramane de vazut in ce masura aceste majorari vor influenta sau grabi in vreun fel platile datorate catre bugetul de stat.


Asteptam opiniile dvs. cu privire la aceasta tema in casuta de comentarii din josul articolului si pe pagina noastra de Facebook!

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noua amnistie fiscala versus impozite dublate in Noul Cod de Procedura Fiscala":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Vicepresedintele ASF: Curand vom avea calendarul privind adoptarea monedei euro de catre Romania
    • Calendarul privind adoptarea monedei unice de catre Romania ar putea fi stabilit in scurt timp de catre comitetul interministerial cu privire la adoptarea monedei euro, a declarat, luni, 24 septembrie, vicepresedintele Autoritatii pentru Supraveghere Financiara (ASF), Mircea Ursache. "Urmeaza ca in acel comitet interministerial cu privire la adoptarea monedei euro de catre Romania sa se stabileasca calendarul de trecere. Este vorba de planul national de adoptare a monedei euro. E o chestiune...» citeste mai departe aici

  • Noua lege a asociatiilor de proprietari: Ce obligatii au romanii care locuiesc la bloc
    • De vineri, 28 august, intra in vigoare noua lege a asociatiilor de proprietari, cu foarte multe schimbari pentru toata lumea. Legea prevede noi obligatii si indatoriri, dar si sanctiuni pentru cei care nu le respecta, astfel incat asociatiile de proprietari sa fie organizate si sa functioneze in parametri optimi. Asadar, de vineri, 28 septembrie 2018, intra in vigoare Legea nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea...» citeste mai departe aici

  • Strategia Nationala pentru Dezvoltarea Durabila a Romaniei va fi finalizata in urmatoarele zile
    • Strategia Nationala pentru Dezvoltarea Durabila a Romaniei va fi finalizata pana la 1 octombrie, a anuntat, marti, 25 septembrie,consilierul de stat si coordonatorul Departamentului pentru Dezvoltare Durabila, Laszlo Borbely, la conferinta "Strategia de dezvoltare a Romaniei". "Noi am avut o problema, am conceput multe lucruri intre 1996 si 2000 dar au ramas la nivelul hartiilor de multe ori pentru ca nu s-a tinut cont care sunt prioritatile. Toate sunt prioritati, dar daca le iei pe toate...» citeste mai departe aici

  • Termenul depunerii declaratiei informative 107, in cazul unei societati cu anul fiscal modificat
    • In cazul unei societati comerciala cu an fiscal modificat, aflata la incheirea celui de-al III an modificat, 01.07.2017-30.06.2018, ce declaratii trebuie depuse si pana cand? Se va depune Declaratia 107 pana astazi, 25.09.18, impreuna cu Declaratia 101 sau se va depune in anul 2019 pentru anul 01.07.2018-30.06.2019? Raspunsul specialistului Potrivit art. 42 alin. 3 din Codul fiscal si OPANAF 1825/2018, contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acorda burse private au...» citeste mai departe aici

  • Subventii pentru firmele din Romania: 23 de milioane de euro pentru angajarea persoanelor cu dizabilitati
    • Ministerul Fondurilor Europene anunta lansarea spre consultare publica a Ghidului solicitantului pentru proiectul „Stimularea mobilitatii si subventionarea locurilor de munca pentru someri si persoane inactive, persoane cu dizabilitati”. Prin acest proiect firmele din Romania si alti angajatori pot accesa subventii pentru a angaja persoane cu dizabilitati, valoarea totala ridicandu-se la 23,5 milioane de euro. Finantarea este sustinuta de Politica de Coeziune a Uniunii Europene, prin...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016