
Raportul Special
realizat de specialisti
Ordonanta de urgenta adoptata miercuri, 14 octombrie a.c., de Guvern, stabileste ca acei contribuabilii care isi vor achita pana la 31 martie 2016 obligatiile de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015 si administrate de ANAF, vor beneficia de anularea penalitatilor de intarziere aferente acestora, daca indeplinesc o serie de conditii.
De asemenea, contribuabilii care platesc pana la 30 iunie 2016 o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor principale restante stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale, vor putea beneficia, conditionat, de anularea unei cote de 54,2% din dobanzile aferente obligatiilor principale datorate bugetului general consolidat la 30 septembrie 2015, administrate de ANAF.
De aceste facilitati fiscale vor putea beneficia, daca indeplinesc conditiile legale, contribuabilii persoane fizice, persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica.
Actul normativ are scopul acordarii unor facilitati fiscale, pe de o parte, in sensul sprijinirii contribuabililor aflati in dificultate, iar pe de alta parte, in sensul stimularii achitarii obligatiilor de plata restante la buget si majorarii incasarilor bugetare.
Potrivit Ordonantei de Urgenta, pentru a beneficia de anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de 54,2% din dobanda, contribuabilii trebuie sa depuna o cerere in acest sens la organul fiscal si sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
Toate obligatiile de plata principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de ANAF, se sting pana la data de 31 martie 2016, inclusiv;
O cota de 45,8% din dobanzile aferente acestor obligatii de plata restante, stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale, se sting pana la 30 iunie 2016, inclusiv;
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Examen Consultant Fiscal 2025
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Pana la termenul de plata prevazut de Codul de procedura fiscala, se stinge cota de 45,8% din eventualele dobanzi calculate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale;
Pana la data la care contribuabilul depune cererea de anulare a penalitatilor de intarziere si cotei din dobanda (a accesoriilor), sunt stinse toate obligatiile de plata principale curente, cu termene de plata cuprinse intre 1 octombrie 2015 si 31 martie 2016;
Contribuabilul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data inregistrarii cererii de anulare a accesoriilor, al carei termen maxim este 30 iunie 2016.
Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin intrarea in vigoare a noului Cod de procedura fiscala, dobanzile de intarziere la plata se reduc de la 0,03% pe zi, cat sunt in prezent, la 0,02% pe zi, iar penalitatile de intarziere la plata se reduc de la 0,02% pe zi, cat sunt in prezent, la 0,01 % pe zi. Masura a fost luata in scopul reducerii sarcinii totale a accesoriilor pentru contribuabilii care declara toate obligatiile fiscale, dar platesc cu intarziere.
Actul normativ include, de asemenea, dispozitii si conditii privind anularea penalitatilor de intarziere, precum si a cotei de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata anterioare datei de 30 septembrie, in situatii specifice:
Anularea penalitatilor de intarziere si a cotei din dobanzi aferente diferentelor de obligatii de plata declarate suplimentar de contribuabili prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile de plata principale cu scadente anterioare datei de 30 septembrie inclusiv;
Anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de dobanzi pentru sumele datorate si stinse la data de 30 septembrie 2015, inclusiv, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la aceasta data si stinse pana la 30 septembrie, inclusiv;
Anularea penalitatilor de intarziere si a cotei de dobanzi aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale incepute anterior intrarii in vigoare a actului normativ aprobat miercuri, 14 octombrie a.c.
Contribuabilii carora le-au fost instituite popriri asiguratorii sau executorii la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta au posibilitatea de a efectua plati din sumele indisponibilizate ca efect al popririi. Masura se aplica temporar pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a ordonantei si 30 iunie 2016. Totodata, masura se va aplica si pentru popririle infiintate ulterior intrarii in vigoare a actului normativ, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2016. Contribuabilii aflati in insolventa sau reorganizare pot beneficia de aceste facilitati fiscale daca indeplinesc conditiile impuse de Ordonanta de Urgenta adoptata miercuri, 14 octombrie a.c.
In cazul unitatilor administrativ-teritoriale, facilitatea prevazuta de ordonanta de urgenta se acorda daca organul deliberativ local, respectiv consiliul local, emite o hotarare in acest scop. In acest caz, facilitatea vizeaza anularea pana la 73,3% din majorarile de intarziere ce reprezinta componenta de penalitate de intarziere.
De asemenea, contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiaza de esalonarea la plata pot beneficia si de anularea unei cote de 54,2% din dobanzile esalonate la plata si nestinse la 30 septembrie 2015 daca esalonarea la plata se finalizeaza pana la 31 martie 2016. In acest caz, cota de 54,2% din dobanda achitata odata cu plata ratei de esalonare se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
Nivelul de 54,2% avut in vedere la anularea dobanzilor a fost stabilit astfel:
S-a calculat mai intai pentru fiecare an din perioada 2010-2015 diferenta dintre dobanda anuala prevazuta de Codul de procedura fiscala si dobanda medie pe total portofoliu de titluri de stat pe piata interna si externa; De exemplu, in 2014, dobanda anuala prevazuta in Codul de procedura fiscala a fost de 11,56%, iar dobanda medie pe titluri de stat a fost de 5,3%. Diferenta dintre cele doua valori procentuale este de 6,26%. Calculul a fost facut pentru fiecare dintre anii 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015.
S-a calculat apoi ponderea acestei diferente in nivelul dobanzii anuale prevazuta de Codul de procedura fiscala; In 2014, ponderea acesteia a fost de 54,2%, cea mai scazuta din intreaga perioada 2010-2015. In 2010 aceasta a fost 60,8%, in 2011 – 56,2%, in 2012 – 60,3%, in 2013 – 62,3%, in 2015 – 54,3%. Din acest calcul a rezultat pentru fiecare an din cuprinsul perioadei o valoare anuala a dobanzii susceptibila a fi anulata;
Avand in vedere dificultatea operarii cu nivele de dobanda diferite in conditiile in care deciziile de stabilire a dobanzii se pot referi la diverse perioade, iar volumul dobanzilor corespunzatoare fiecarei perioade nu poate fi determinat, s-a apreciat ca alegerea nivelului minim dintre valorile mentionate mai sus este cea care ar trebuie adoptata din considerente prudentiale.
Procedura de aplicare a ordonantei de urgenta se va aproba in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ, prin ordin al ministrului finantelor publice, in cazul creantelor administrate de catre organul fiscal central sau prin ordin al conducatorului institutiei sau autoritatii publice, in cazul obligatiilor de plata individualizate in titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal central.
Sursa: Guvernul Romaniei
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
A fost aprobata ORDONANTA de urgenta pentru stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlociiDeclaratia unica se depune pana la 30 iunie 2020, inclusiv (Reminder ANAF)Organizarea gestiunii - intocmiti corect documentele financiare primareNou: A fost aprobata procedura privind functionarea Registrului operatorilor intracomunitariOPANAF nr. 647 modifica mai multe declaratii. Vezi aici noile formulareUltimele articole
Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITTaxa pe stalp, MODIFICATA din nou de Guvern. Cotele de impozitare vor fi de 0,5% respectiv 0,25%Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Examen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!Articole similare
FACILITATI FISCALE la exportul de bunuri si livrarile intracomunitare (II)ANAF reaminteste: Debitorii pot depune solicitarile de restructurare pana la 31 iulie 2020Clarificari ale Inspectiei Muncii cu privire la majorarile salariale din ultima perioadaPrincipalele modificari aduse de OUG 90/2020. FACILITATI FISCALE pentru contribuabiliOUG 114/2018 privind domeniul constructiilor: Obligatii si FACILITATI FISCALE. Cota CAS si CASSUltimele articole
Mijloace fixe. FACILITATI FISCALE de care pot beneficia firmeleCum te afecteaza impozitul pe venit in cazul unui imprumut personalImpozit micro. FACILITATI FISCALE ELIMINATE in 2025 pentru microintreprinderiCheltuieli deductibile. Cum sunt tratate fiscal cheltuielile cu cadourile de 8 Martie pentru ziua femeiiD112. ANAF actualizeaza formularul in conditile aparitiei OUG 156/2024Articole similare
Depunerea declaratiei 100 pentru ultimul trimestru al unui an fiscal modificat. Cum procedam?Cum raporteaza operatorii economici in cazul revenirii la anul calendaristic (ulterior unui exercitiu financiar diferit)Ministerul Economiei a publicat raportul ANPC privind controalele la banci. Nu apar numele bancilorANAF va exclude din lista datornicilor persoanele care au bani de primit din partea institutieiNoul termen pentru impozitul pe cladiri: 30 iunie 2016Ultimele articole
Depozitele firmelor si populatiei au fost in crestere luna trecutaAnulare dobanzi penalizatoare. In ce masura e posibila anularea si cum procedam?Reevaluare cladiri. Cand se efectueaza si ce raport se depune?Din iulie 2016, ANAF primeste informatii bancare despre contribuabiliImpozitul pe cladiri, cu bonificatie, se achita pana la 30 iunieArticole similare
Util: Etapele derularii procedurii compensariiCare sunt facilitatile privind CAS in 2016?Gestionarea financiara a fondurilor europene. MFP pregateste o noua ordonantaFormularul 100 in 2022: Pentru ce tipuri de obligatii fiscale trebuie transmis documentul la ANAF?ANAF: Luni, 26 aprilie 2021 - termen limita pentru depunerea a opt declaratii fiscale -Ultimele articole
Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025[MONOGRAFIE] Constituire depozit bancar si reglementari cheieCalendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareReminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Articole similare
Modificari formular 098 si formular 088 potrivit OPANAF 1965/2015 si OPANAF 1966/2015Titlul II, Capitolul 2, partea IOrdinul 393/2021.Procedura privind evaluarea riscului fiscal pentru persoane care solicita inregistrarea in scopuri de TVATitlul II, Capitolul 2, partea IIIANULAREa inregistrarii in scop de TVA si regularizarea TVA neexigibila rezultata din sistemul TVA la incasare. Cum procedam?Ultimele articole
Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Declaratia Unica 2025. 6 noutati legislative cu impact asupra completarii declaratieiBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024Sfaturi de la experti
Plata despagubiri asociat decedat
Intrebare: Ca urmare a decesului unui asociat, in baza prevederilor actului constitutiv, s-a stabilit diminuarea capitalului social, proportional cu partile sociale detinute de defuncta si despagubirea sotului mostenitor. La data decesului,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu fara salariu. Microintreprindere
Intrebare: Societatea are 2 salariati, unul cu norma intreaga si salariu minim si unul cu ore lucrate pe luna. Cel cu norma intreaga are 3-4 zile lunar de concediu de odihna (CFP) timp de trei luni, iar veniturile lunare brute ale celor doi...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA